PDA

Vis full versjon : Pappapermisjon samtidig med mamma?

cleo
17-08-2002, 13:04
Hei!!

Er det noen som har tenkt til å bruke pappapermisjonen til at dere kan reise bort?? Vi har lyst til å reise til utlandet og leie et hus de fire ukene pappa har permisjon. Hvis det passer sånn tar vi kanskje ferien også, og kan være borte i ni uker. Andre som er inne på det samme?

Cleo 33+0 :birth:

Maz
17-08-2002, 13:07
Tror ikke det er mulig for begge å ha permisjonen samtidig??? Eneste mulighet er at en har permisjon og den andre ferie.

cleo
17-08-2002, 13:10
Jeg har hørt med trygdekontoret og de sa det var mulig. Mine penger stopper de fire ukene, og så blir de lagt på når permisjonene min skulle ha vært ferdig. (Det er bare en som kan få penger av gangen.)

cleo

Miro
17-08-2002, 14:45
Ja, hvis han ikke har noe imot å dele permisjonen sin med deg, altså sin "egen tid" med babyen med deg, så ser jeg ikke noe grunn for at dere kan gjøre det på den måten. Min mann ville ikke gjøre det sånn fordi han vil gjerne ha disse 4 ukene alene med babyen uten min innblandning, og jeg skjønner han veldig godt. Jeg har jo da hatt nesten 1 år alene med babyen, og vi har kommet i rutine og det meste og blitt veldig godt kjent, så da skjønner jeg at pappa også vil ha en egen rutine med baby, og bli kjent med han uten at jeg er der.

Jeg har hørt at det er noen som gjør det sånn ja. En kollega (forøvrig far) gjorde det sånn. De leide hus i Italia i 8 uker. De tok både ferie og ekstra permisjon uten lønn også de da.

Men jeg vet ikke jeg. Reise bort 4 uker kan man gjøre en annen gang liksom, men de 4 ukene som er til rådighet bare til pappa og pappa'n alene får han jo aldri igjen. Og ihvertfall ikke hvis det er første barnet.

Det er iallefall min mening:)

Hilsen Miro:) T-15

Polyanna
17-08-2002, 15:16
Jeg er enig med Miro, men ser jo absolutt poenget med å ta en lang reise sammen... Men LØNNET PERMISJON kan dere ikke ta samtidig. En av dere må ha ulønnet permisjon eller ferie, så vidt jeg forstår.

Jeg syns det er kritisk at pappan får være heltidspappa en stund, og finne sin egen måte å gjøre ting på. I tillegg så vil han se hvor mye arbeid det er..... Jeg tror det er en kjempeinvestering for senere samliv. Mannen blir både mer selvsikker på at HANS måte å gjøre ting på kan være like bra som mammans, og han vil nok bli flinkere til å SE ting. Med tanke på at uenighet om akkurat disse tingene er en av de viktigste grunnene til skilsmisse, tror jeg det er noe av det beste vi kan gjøre for barnet også....

Men det er MIN mening, da....

Mulen
17-08-2002, 15:50
Hei!

Vi har tenkt til og gjøre det slik. Neste vår tar pappan ut permisjonen sin, og jeg tar samtidig ferie. Tror det blir fire uker i Spania. Forstår de pappaene som gjerne vil være hjemme med barnet alene i fire uker. Men vi tror det skal bli deilig med bare oss tre, kose oss og slappe av i fire uker.

Klem fra Mulen og Andrea (17 dager) :p

Tidl. bruker
17-08-2002, 16:18
Pappaen kan ikke ha permisjon samtidig med moren sin permisjon!!!:( Jeg fikk problemer med dette sist jeg var i permisjon!!!:uff: Men jeg tok ferien min inn i hans permisjon.:D Dermed kunne vi begge være hjemme med :baby: . hadde vi ikke gjort det slik måtte jeg gått i jobb, mens han hadde sin pappa permisjon!!! :( : Jeg har tenkt å legge ferien min inn i hans permisjon denne gangen også. :D . Slik at vi begge kan være hjemme/ ta ferien med :baby: og :storeb:

Lykke til, :findag:

murmel
17-08-2002, 21:22
sammen med barnet. Samtidig så er det veldig hyggelig å kunne tilbringe tid sammen hele familien.
Min mann skal ha 2,5 - 3mnd pappa permisjon, dermed får han ha 2 mnd alene med babyen samtidig som vi kan reise bort sammen.

Han gleder seg veldig til å ha tid alene sammen med jenta vår neste sommer. (ja han får være hjemme mai, juni og juli...heldiggrisen ;)

Jeg synes det er flott at han vil være hjemme, men jeg har faktisk fått noen kommentarer på at 'vil du virkelig gi bort så mye av permisjonen din???'. Men det er da ikke 'min' permisjon, det er tid vi har fått for å tilbringe sammen med barnet.

Har også fått endel positive kommentarer, spesielt kvinner mellom 35 - 40 synes det er veldig lurt at han er så mye hjemme.

Vi er heldige å taper ikke økomomisk på at han er hjemme istedenfor meg. Begge våre arbeidsgivere dekker mellomlegget fra 6G og opp til lønnen vi har.

mvh
murmel

Polyanna
18-08-2002, 14:50
Hei Murmel! Dere velger jo det beste av to verdener dere da.:) Og jeg forstår godt at det er de litt mer erfarne som bifaller løsningen.....

"Gi bort DIN permisjon", ja. Har hørt den der.... Syns dere har valgt en kjempefin løsning, jeg, spesielt for babyen!:klapp:

Selv er jeg altfor egoistisk, dessverre. Litt forskjell på teori og praksis i min verden.....:uff: Men vi håper uansett å få tatt en skikkelig ferie når han tar ut sine 4 ukers ferie neste år.:)

cleo
18-08-2002, 16:44
;) Egentlig så vet ikke pappa helt hva han vil. Han vil både dra på ferie alle tre, og være alene med baby..... Så kanskje det blir til at han tar ut ferie til våren, og er hjemme i fire uker neste høst. Da får vi jo gjort begge deler...... Det er i grunn og bunn han som må avgjøre det. Jeg skal jo være hjemme et år.......