PDA

Vis full versjon : blodtrykket har steget og urinprøven vakke bra..

Milla(Camilla)
06-09-2004, 15:00
var hos legen idag.. helt i beg av svangerskapet lå blodtrykket mitt på 142/90.. noe legen mente var altfor høyt,,.. etter hvert så ble det mer 'stabilt' og har holdt seg på 130/80 for det meste.. noe legen er veldig fornøyd med... forrige uke sa de at det var spor i urinen min og jeg fikk tabletter mot urinveisinfeksjon(selexid eller noe) idag hos legen var blodtrykket mitt oppe i 140/90 og urinen var visst ikke bra.. følgende står på lappen fra prøven: glu negative
bld 1+
pro 1+
nit negative
leu 3+

jeg må tilbake for å sjekke blodtrykk og urin på torsdag...noen som har peiling og som kan analysere denne prøven for meg?:) hva er leu f eks?? 3+ hørtes mye ut..

Milla(Camilla)
06-09-2004, 15:02
..jeg fikk en ny resept på noen piller mot urinvisinfeksjon idag da.. men føles ikke som jeg har det...ikke noe sviing eller typiske symptomer som jeg bruker ha...

Milla(Camilla)
07-09-2004, 18:16
seriøst ingen som vet hva de forskjellige tingene på urinprøven betyr??

Ravlind
07-09-2004, 18:34
Denne siden innholder en oversikt over hva de ulike tingene står for...men jeg vet ikke noe særlig om hva som er normalverdiene for disse,men håper du ble litt klokere av denne http://krakle.com/ventenett/legekontroller.html :nikker:

:klemme: Ravlind

millie
07-09-2004, 23:16
hei :)

Leuko-leukocytter(stiger ved urinveisinfeksjon eller forurensing)
Bld-blod( utslag på blod får man ved urinveisinfeksjon)
prot-protein(stiger ved begynnende svangerskapsforgiftning)

Derfor det er viktig å følge med blodtrykket og protein på stix,fodi det er indikatorer på preeklamsi(begynnende svangerskapsforgiftning)

klem Millie

millie
07-09-2004, 23:20
hei igjen..
tenkte jeg skulle også si at det ikke er farlig med urinveisinfeksjon.Men det kan jo være ubehagelig å kjenne svie ved vannlatning og hyppig lite urin.Jeg antar at du får antobiotika(selexid f.eks) for dette.Veldig vanlig for gravide og andre å få en uvi.
Når det gjelder BT,er undertrykket bittelitt høyt og siden du er gravid vil det bli nøye fulgt opp.Grunnen til det er at høyt BT og utslag på protein(eggehvite) kan være tegn på begynnende svangerskapsforgiftning.Man vet ikke årsaken til at mange gravide får dette.Men du skal ikke være engstelig,dette er IKKE uvanlig og du blir nøye fulgt opp med hensyn til BT måling:) Så ikke bekymre deg!!

Håper du fikk litt mer info nå.Men spør legen din,ikke være redd for å still spørsmål.Derfor helsepersonellet er der for deg!

:klemme: mille

Milla(Camilla)
08-09-2004, 00:29
Tusen takk for svar.. :)
Ble litt lettet nå.. trodde det som var 3+ kanskje hadde med svangerskapsforgiftning å gjøre.. :lettet: Jeg får bare ta det med ro og slappe av til torsdag da jeg skal dit igjen... og krysse fingra for at blodtrykket og prøven er bra:)

*klemmer*

Nå har den hersens katta klikka.. han ser tydeligvis ting som ikke er der.. jeg får gå og roe han ned.......... :flau:

kittikatt
09-09-2004, 10:17
om det er til noen trøst hadde jeg proteiner og 1-2+ på leu gjennom hele svangerskapet uten at det var noe galt. prøv og slappe av og ikke stress før de tar blodtrykket ditt. en gang jeg målte trykket var det kjempehøyt og JM bløe egnstelig. hun målte det 20 min etterpå og da var det normalt. Grunnen var rett og slett at jeg hadde gått på svangerskapskontrollen og ikke kjørt bil..

håper iallefall det går bra med deg da... :klem: