PDA

Vis full versjon : Eksem og behandling mens man er gravid - trenger råd!!

Miko
06-09-2004, 21:02
Jeg har hatt eksem i større eller mindre grad hele livet, men det blomstrer opp når jeg blir gravid (gjorde det sist også). Nå har jeg utbrudd på hendene, brystene, magen og beina. Det klør og det gjør vondt, men det blir bare verre og verre. Jeg kan ikke bruke de salvene og kremene som normalt sett ville tatt vekk alt på et par dager fordi disse inneholder kortison og det kan være skadelig for barna i magen.

Har noen hatt samme problem og funnet noe som hjelper? Vanlige reseptfrie kremer hjelper ikke (og ikke foreslå A-creme, den skal ikke brukes på atopisk eksem). Men alle andre gode tips tas i mot med kjempetakk! Dette er fryktelig plagsomt! :mumle:

Lissie
06-09-2004, 21:34
Hei. Jeg har også atopisk eksem på hendene, men det har ikke blitt være i forbindelse med graviditeten. Jeg visste faktisk ikke at vi ikke kunne bruke kortisonsalvene. Jeg har smurt meg et par ganger etter at jeg ble gravid. Legen min sa ikke det til meg! Jaja
Men råd - ja . Det som jeg vet hjelper på meg er å rense huden min i saltvann. Du sitter 15 til 20 minutter med hendene i saltvann hver dag. Når du er ferdig med det smører du de inn med Locobase repair og tar på deg bomulshansker. DEt kan du gjerne gjøre tre ganger om dagen. Ikke bruk noen andre kremer- jeg har funnet ut at jeg bare reagerer på dem og eksemen blir mer blussende.
I tillegg til det så får du din mann/samboer til å ta alt som heter vask, oppvask, gulvvask - du skal ikke røre såpe - heller ikke håndsåpe - da kjøper du parfymefri. Kjøp parfymerfri shampoo, balsam og såpe. Det hjelper!
Håper du blir bedre. Jeg vet hvor jævlig det kan være. :klemme:

Lissie
06-09-2004, 21:35
Hei. Jeg har også atopisk eksem på hendene, men det har ikke blitt være i forbindelse med graviditeten. Jeg visste faktisk ikke at vi ikke kunne bruke kortisonsalvene. Jeg har smurt meg et par ganger etter at jeg ble gravid. Legen min sa ikke det til meg! Jaja
Men råd - ja . Det som jeg vet hjelper på meg er å rense huden min i saltvann. Du sitter 15 til 20 minutter med hendene i saltvann hver dag. Når du er ferdig med det smører du de inn med Locobase repair og tar på deg bomulshansker. DEt kan du gjerne gjøre tre ganger om dagen. Ikke bruk noen andre kremer- jeg har funnet ut at jeg bare reagerer på dem og eksemen blir mer blussende.
I tillegg til det så får du din mann/samboer til å ta alt som heter vask, oppvask, gulvvask - du skal ikke røre såpe - heller ikke håndsåpe - da kjøper du parfymefri. Kjøp parfymerfri shampoo, balsam og såpe. Det hjelper!
Håper du blir bedre. Jeg vet hvor jævlig det kan være. :klemme:

pludre
06-09-2004, 21:46
Hei

Nå har ikke jeg erfaring med eksem selv, men gutten min hadde atopisk eksem de første 9 mnd av livet sitt.

Det beste rådet jeg fikk var å gi omega 3, 6 og 9. Ble anbefalt å ta noe som heter Udos Choice, og det gikk ikke lange tiden før gutten min ble mye bedre. Fikk jo skrevet ut Locoid, men jeg er ikke så veldig tilhenger av kortison til så små barn.

I alle fall, gutten min ble mye bedre av dette, og jeg fikk også til råd om å smøre han med en blanding av denne oljen (UC) og Spenol.

Var til legen med ham et par mnd etterpå, og gutten var eksemfri.

Kanskje til hjelp for deg også ?

UC får man kjøpt på helsekosten.

Lykke til !!

Klem fra Pludre

November
06-09-2004, 21:50
Kan vi ikke bruke kortison? Det har jeg brukt mange ganger etter at jeg ble gravid...:flau: Er det veldig farlig?

Jeg vil ellers si meg enig i rådene til Lissie. De hjelper meg også!

Scarlet
07-09-2004, 11:17
Jeg har også klødd meg halvt fordervet med eksem de siste mnd, legen ville ikke at jeg skulle bruke steriodkremene. Måtte nok bare "lide litt", sa han - lett for han å si...:mumle:

En ting som faktisk har hjulpet meg er jordnøttoljen som jeg har begynt å bruke nå for å motvirke revning .. kremt.. Anyway, JM anbefalte meg å bruke den på magen også, for å hindre strekkmerker :undrer: - skader jo ikke, sa hun.. og jommen hjalp det ikke mot eksemet! Mamma fortalte at hun hadde brukt hvetekimolje i badet da jeg var liten, og det hjalp mot eksemet - det er vel samme prinsippet?

Så det er absolutt verdt et forsøk, det er i alle fall ufarlig, selv om det er noe klineri....

Lissie
07-09-2004, 12:03
Kan vi ikke bruke kortison? Det har jeg brukt mange ganger etter at jeg ble gravid...:flau: Er det veldig farlig?
Jeg var inne på nettet å sjekket i går i felleskatalogen. Jeg bruker en salve som heter Elocon. Om den står det:
Graviditet/Amming: Overgang i placenta: Kortikosteroider er teratogene i dyreforsøk. Relevansen av dette for mennesker er usikker, da det hittil ikke er påvist økt forekomst av misdannelser etter bruk av kortikosteroider i svangerskapet. Etter systemisk langtidsbehandling av gravide med kortikosteroider er det blitt påvist redusert fødsels- og placentavekt. Det forligger også risiko for binyrebarksuppresjon hos det nyfødte barnet. Bør ikke brukes av gravide på større hudområder over lengre tid. Overgang i morsmelk: Ved topikal applikasjon av begrensede hudområder er det lite sannsynlig at barn som ammes påvirkes. Brystene må ikke påsmøres rett før amming.

Jeg vil prøve å unngå å bruke, men dersom eksemen blusser veldig opp så skal det gå greit å smørre seg.

November
09-09-2004, 23:30
Jeg får prøve å begrense bruken, men tror nok jeg må ty til litt kortison for å dempe det av og til... Det så jo ikke ut som det var så veldig farlig med begrenset bruk.

yvma78
10-09-2004, 00:06
jeg har også slitt med eksem hele livet...og har blitt mye værre etter jeg ble gravid :mumle:...er så utrolig vont :cry:

Har altid brukt veldig sterke salver...men egentlig ingen av dem har hjulpet noe særlig.Har lot være å bruke salver i svangerskapet...kjøpte en krem på apoteket for en stund siden,var ett franskt navn,skulle vist være veldig bra,men nei,ingen virkning den heller :mumle:

Tror jeg skal prøve det med saltvannet kansje...for jeg blir fullstendig gal snart av all kløinga,sviinga,og sprekkene...:urk:

Takk for tips...:klemme: