PDA

Vis full versjon : Når sende inn skjema om farskapserklæring (samboere) ?

Sessa
17-08-2002, 13:20
I og med at min samboer og jeg ikke er gift ennå, må vi levere inn skjema om farskap. Når er det vanlig å gjøre dette? Det står på skjema at man gjerne kan gjøre dette i god tid før. Men hvor lang tid er egentlig god tid? ;)

Klem fra Sessa

Tidl. bruker
17-08-2002, 23:01
Hei på deg!

Jeg vet ikke om det er noe nytt nå, men når vi fikk barn nr.1 for 4 år siden ( er samboere), ble farskapserklæringen fylt ut på sykehuset rett etter fødselen. Det er jo mulig at man kunne sende inn papirer på forhånd den gangen også, det vet jeg ikke noe om.

Hilsen fra Tusse

Tidl. bruker
18-08-2002, 15:26
Papirene blir som regel skrevet ut på sykehuset. Allså like etter fødsel, er det som er normalt vil jeg tro idag. Var samboer med første unge.:p

Vianne
19-08-2002, 02:00
Det ble gjort på sykehuset da vi fikk vår første i fjor.

Storemy
26-08-2002, 15:30
Hei
Jeg har fått besjed om at det er lurt å fylle ut dette før fødsel, så tidlig som mulig.
Dette i tilfelle noe skal skje med far og det ikke skal bli evt. problemer ang. arv o.l.

Fikk også beskjed om at vi begge må møte på trygdekontoret samtidig for å skrive under.
Går det an å hente skjema og så sende det inn selv? Da slipper man jo å ta fri fra jobb bare for dette.

Hilsen Storemy The FIRST (29 + 0)

Katta
26-08-2002, 15:35
Jeg og min kjære bare gikk innom Trygdekontoret en dag og fylte ut skjemaet. Synes det var ganske så høytidlig.

Jeg tror man må gå personlig! Man må også vise frem gyldig legitimasjon, slik at de vet at man er den personen man utgir seg for å være.

Jeg synes det også er lurt å gjøre i forkant av fødselen, tilfelle det skulle skje ett eller annet, man vet dessverre aldri.

Klem fra Katta

Mormona
26-08-2002, 17:24
Jøss...dette har jeg ikke ofret en tanke, jeg....kanskje vi får ta en tur ned til trygdekontoret vi også da :)

Mormona T-6

Verdande
26-08-2002, 23:37
Tror vi gjorde det 8-10 uker før termin første gang. Siden har vi giftet oss, kan absolutt anbefales!

Men det er veldig lurt å skrive under dette i god tid. Dersom faren skulle falle fra før fødselen og man ikke har underskrevet, så må faktisk farskapet bevises og stadfestes ved dom. Lite festlig det ....

Lykke til!

Klem fra Verdande