PDA

Vis full versjon : Tyngre svangerskap for oss "modne"?

mariahSG
26-11-2005, 12:12
Da jeg gikk gravid for 11 år siden var jeg i full jobb helt til slutten. Hun ble faktisk nesten født på jobben; fødselen startet siste arbeidsdag, tre uker før tiden. Til tross for en del småplager fungerte jeg helt fint gjennom hele svangerskspet.

Denne gangen føler jeg meg som en 80-åring. Hadde ikke hatt sjans til å gå i full jobb, og jeg peser som en hval i oppoverbakke. Trodde i utgangspunktet jeg var i god form jeg. Er det virkelig alderen som slår meg ut? Er jo bare såvidt fylt 39 år jo. Det er vel ikke så gammelt? :vetikke:

Arja
29-11-2005, 11:19
Lurer litt på det ja....nesten vanskelig å innrømme men...Sist gang jeg var gravid var for 13 år siden! Kan ikke huske at jeg ble så fort sliten,tung,kortpustet,slapp,(lat),trøtt,osv. da som nå. Riktig nok har jeg tvillinger i magen,men likevel!!! Ikke jobber jeg for tiden heller, er bare hjemme og surrer rundt med mitt! (Jeg er 40).

Føniks
29-11-2005, 11:27
Jeg vet ikke hvor grensen for modne går, men forrige svangerskap gjennomførte jeg da jeg var 23 år, og nå er jeg 32. Jeg hadde et mye tyngre svangerskap forrige gang. Jeg ble positivt overrasket over at formen er forholdsvis god denne gang.

Miriam
30-11-2005, 14:41
Jeg synes også det er tyngre denne gang, men siden det forrige svangerskapet var mindre enn tre år siden tror jeg ikke det er alderen som slår meg ut. Jeg var 36 da, 39 nå.
Faktisk var jeg sist i bedre form enn noen andre jeg kjente som var gravide, hadde ikke en eneste plage og jobbet og trente til siste dag. (Nesten da...)

Jeg tror den generelle fysiske formen du er i har mere å si enn alderen, men det kan nok være ganske tilfeldig også.

blomst67
20-12-2005, 21:28
veit ikke jeg husker ikke noe av når jeg var svanger forje gang. nå er jeg to måneder det tyngste nå er at jeg er redd det skal gå galt på grumd av manglende symtomer

Fillefransa
20-12-2005, 21:40
Jeg har ikke noe svangerskap å sammenligne med da dette er mitt første barn, men at alderen min tynger noe er jeg ikke i tvil om. Er 41 nå (fortsatt 41 når jeg skal føde), og tror nok at jeg blir fortere sliten enn en som er 35.
Men når det er sagt så har jeg ikke mye å klage over egentlig.
Er bare så utrolig takknemlig for at vi endelig har fått det til - og på egenhånd også (hatt 2 mislykkede IVF forsøk før)!

Jeg har vært 50 % sykemeldt hele svangerskapet og er det fram mot permisjonsstart. Hadde absolutt ikke orket å jobbe 100 %!
Er blitt et murmeldyr som kan sovne hvor som helst og når som helst:gjesp:

Labbis
25-12-2005, 13:53
Jeg tror også den generelle formen har mye å si for hvordan svangerskapet blir.

Utenom masse kynnere hadde jeg et drømmesvangerskap sist og håper og tror dette blir likt :) Jeg blir 36 til neste år.

libi
27-12-2005, 21:23
Dette er mitt tredje svangerskap i moden alder. De to foregående har jeg vært i meget god form. Var sykmeldt 50 % de siste to ukene av svangerskapet med nr 1, ellers i full jobb. Jobbet t.o.m. dagen før fødselen. Med nr. 2 var jeg i full jobb fram til 2 uker før fødselen. Foreløpig er jeg bare 7 uker på vei, men i veldig god form. Jeg er 43 år.

solk
02-01-2006, 13:47
Hei!
Dette er mitt første svangerskap og jeg er 41 år.
Har ikke hatt noen plager så langt i svangerskapet - og lurer av og til på om dette kan være tilfelle siden alt går så greit.
Er nå 19 uker på vei - og alt er bare bra med meg og den lille.
Er trøtt og har et godt sovehjerte for tiden, er i 100% jobb og det går greit det.

Det gleder meg å se at vi er flere godt voksne som venter smått.
Riktig godt nytt år til dere alle.
Og vi har alle noe å glede oss til i dette nye året :-)

Hilsen
Solveig

Kolergol
10-01-2006, 20:26
Jeg har flere svangerskap bak meg når jeg var i 20 åra. Trur faktisk jeg kan samenligne mitt svangerskap nå med mitt første da var jeg 20 år. I god form var jeg før svangerskapet den gangen men tungt var det lell.
Trur nok ingen svangerskap er like der de utvikler seg jo forskjellig.

janike
21-01-2006, 00:09
Jeg er foreløpig sykemeldt 20%, men det er pga av stoffskiftet, og ikke svangerskapet.

Jeg var meget plaget med bekkenløsning i 1.svangerskap, og ble tidlig sykemeldt.(Var da 29 år).

I 2.svangerskap var jeg 100 % sykemeldt fra slutten av 5.svangerskapsmåned, pga. bekkenløsning og kynnere.

Regner med at jeg blir tidlig sykemeldt denne gangen også pga. bekkenet,
selv om det foreløpig går bra:jupp:

Tidl. bruker
29-01-2006, 15:46
Jeg gikk gravid første gang da jeg var 25. Så fødte jeg i fjor (da var jeg 34), og venter en til om 5 uker (er nå 35). Jeg synes i grunnen ikke det var så stor forskjell på å gå gravid som 25-åring og 35-åring. Nå veier jeg mye mer enn da jeg var 25, og jeg merker jo at alt blir tyngre pga det. Har også fått bekkenløsning nå i 3. svangerskap. Men sånn ellers synes jeg det er ganske likt.

Fru Blom
14-04-2006, 23:58
Da jeg gikk gravid for 11 år siden var jeg i full jobb helt til slutten. Hun ble faktisk nesten født på jobben; fødselen startet siste arbeidsdag, tre uker før tiden. Til tross for en del småplager fungerte jeg helt fint gjennom hele svangerskspet.

Denne gangen føler jeg meg som en 80-åring. Hadde ikke hatt sjans til å gå i full jobb, og jeg peser som en hval i oppoverbakke. Trodde i utgangspunktet jeg var i god form jeg. Er det virkelig alderen som slår meg ut? Er jo bare såvidt fylt 39 år jo. Det er vel ikke så gammelt? :vetikke:
Jeg fikk min første da jeg var nesten 36, og min andre da jeg var 38 - og trodde jeg skulle daue begge ganger! Jeg tenkte i mitt stille sinn at jeg er glad jeg bor i innlandet - TENK om Greenpeace hadde sett meg.....jeg hadde havna midtfjords tvert!
Jeg ER overbevist om at alderen tynger akkurat på dette området ja!

Ignorabimus
15-04-2006, 01:34
Hadde mitt beste svangerskap som "moden",de to i 20 åra (23 og 25)var kompliserte og tunge på hvert sitt vis.

Blir spennende å se hvordan dette blir,om spiren blir der den skal.

Er 6+2 nå,er jo lørdag..

opus
15-04-2006, 06:18
Jeg er 34 år og gravid med mitt femte barn. Førstefødte kom da jeg såvidt hadde passert 20.
For min del har hvert svangerskap blitt tyngre, men det er mest pga at bekkenet har blitt verre for hvert svangerskap.

charlie
28-04-2006, 09:31
ha-ha, spørs om dette er aldersrelatert... :glis:

jobbet på en fødeavd før. jordmødrene lo godt av alle annengangsfødende som sa de ble så fryktelig slitne, mye mer enn forrige gang.

det er vel ikke så rart, sa jordmødrene. forrige gang gikk de jo bare og pleide magen og la seg ned og hvilte når de ville. nå har de jo barn som skal ha mat, klær, leksehjelp, kjøring....

merker det godt selv, selv om jeg fikk 1 da jeg var 36. forrige gang gikk alt i mitt tempo. nå kan jeg ikke legge meg ned når en 2 1/2-åring vil ut på sklia, skal ha mat ,har falt og slått seg... istedet sovner jeg på sofaen etter at hun har lagt seg....

Gloria
27-05-2006, 15:26
Å ja, er overbevist om at det er tyngre for 'modne' gravide altså.

Sist var jeg 36, og denne gangen er jeg 38. Tungt begge gangene, og det hadde nok endel med alderen å gjøre også, selv om det ble endel ekstra styr pga overstimulering (etter IVF-behandling) første gangen, samt bekkenløsning i begge svangerskapene osv. (denne gangen med krykker).

Dette svangerskapet er det tyngste, bl.a. fordi jeg ikke bare kan legge meg ned når det passer meg. Har jo en toåring som skal ha mat, stell og oppmerksomhet også, selv om jeg får mye avlastning av snille bestemor.

Forrige gang var jeg så opptatt av magen og babyen, og det var ikke måte på selvfokusering :glis: Kanskje derfor dette svangerskapet har gått litt fortere? :) Har liksom ikke tid til så mye fokus på magen.

Bobbo70
08-06-2006, 12:50
Jeg er mye mer sliten nå enn da jeg var gravid for 9 år siden. Nå er jeg snart 36 år. Vet ikke om det har med alderen å gjøre eller om det er tilfeldig :gruble:. Blir fort trøtt uansett hva jeg gjør av fysisk arbeid, glad jeg har kontorjobb hvertfall. Nå er jeg 50% sykemeldt pga ryggen, men ryggplager hadde jeg sist jeg var gravid og.

Det er vondt å bøye seg pga magen, brekker meg ofte om jeg må bøye meg eller får press på magen, hviler mer på sofaen og slapper av i stolen i forhold til før. Føler magen presser så jeg ikke får puste ordenlig. Kan ikke huske det var sånn sist jeg var gravid. Ikke mye husarbeid jeg orker før jeg må ta pause :rødme:.

Labbis
09-06-2006, 20:48
Har kommet en del lenger enn sist jeg var her inne, og at det er tyngre nå er sikkert ja :nikker:

Ikke fordi formen er dårligere, for den er upåklagelig, men fordi Are på 1 1/2 år krever en masse! Som andre sier her, ikke får man søvn når man trenger det, ikke får man hvilt rygg ol når man har behov for det, og det skjer noe hele tiden. Når han legger seg er jeg helt kake! Jobber fremdeles, og det blir tyngre og tyngre rett og slett fordi jeg er sliten fordi jeg aldri får tatt meg inn igjen. Og nå har jeg frivillig bestilt billett og skal på ferie alene med Are i 14 dager! Hva er det jeg tenker på???