PDA

Vis full versjon : Lang tid mellom legekontroller???

Tidl. bruker
12-12-2006, 12:56
Hei! Var til kontroll hos lege i uke 7, ultralyd i uke 12(ifbm duotest pga av alder). Vi skal så til ultralyd i uke 19 over nyttår og så besøk nr 2 hos min lege i uke 24. Sist gang i 2005 fikk jeg time hos lege og fikk høre hjertelyd i denne perioden mellom( uke 15). Savner dette nå. Synes det er lenge mellom uke 8 og uke 24! Rett nok har vi vært på ultralyd i mellom, men det er jo ingen test av blodtrykk m.m. og min helsetilstand. Ringte legesenteret i dag for å bestille ekstra svangerskapskontroll, men min fastlege hadde ikke ledig time før over nyttår -så da får jeg vente eller bestille hos privatpraktiserende lege. Er ikke det lang tid i mellom? Jeg synes det, men det er sikker mange ulike meninger og følelser omkring dette. Hva mener dere?

Takk for fine svar. Nå reiste jeg til Oslo Akutten i dag for svangerskapskontroll. Orker ikke å mase om time på legesenteret! Skulle sikkert gjort det, men valgte isteden å gjøre det enkleste og siden jeg bor i Oslo er det mulig. Litt koster det(575 kr), men nå fikk jeg iallefall beskjed om alt virket til å være orden med den lille og jeg kan roe litt ned. Kontroll av min helsetilstand som blodtrykk. puls, og urinprøve fikk jeg også -så det føles bra. MEN, for meg er det for lenge mellom legekontoller slik "standard programmet" er! Det er sikkert. Veldig greit med en undersøkelse imellom!

Katty 68
12-12-2006, 13:26
...........

May Lise
12-12-2006, 16:43
Bare siden sist jeg fikk barn, 2002, er det gjort forandringer i forhold til kontroller. Det var flere tidligere. Jeg følte jeg sprang i ett med de andre 2. Jeg for min del hadde 2 legetimer før UL, pga blodtrykk og sjekk av blod%. Dette var etter eget ønske, da jeg følte meg litt slapp og "uggen". Det var ingen som diskuterte det da jeg ringte og bestilte, og fikk time 3 dager etter. At du nå får beskjed om at det ikke er ledig time før etter nyttår synes jeg er hårreisende. Min anbefaling er å gå til jordmor. Der har de tid til deg er min erfaring, og det blir ikke på samme måte "samlebånd" som er min erfaring av og til. Det jeg synes var verst denne gang var at jeg ikke hadde hørt hjertelyd før UL. Det synes jeg var litt nervepirrende. De andre gangene har jeg allerede før UL fått en bekreftelse på at alt tilsynelatende er bra.

Calamare
12-12-2006, 18:15
Mine forje svangerskap gikk jeg mye oftere enn nå. :vetikke:
Men det offentlige har tatt sparekniven på oss gravide også.:sinna:

Sist jeg var på kontroll var jeg 24 uker skal på kontroll igjenn nesteuke da
er jeg 28 og neste etter det er når jeg er 32 uker.
Var også på kontroll når jeg var 13 og 19 uker også ser jeg på skjemaet
mitt. (Var også innom når jeg var 22 uker men da ringte jeg og ville inn for å sjekke selv.)

Men er du engstelig eller redd skal du aldri vente med og ta kontakt med
lege eller jordmor for å ta en prat. Selv utenom dem fasre kontrollene

(:rødme: Ser dem har skrevet så mye i papirene mine at hele arket er fult:rødme:
Kommer til å få ekstra bidra på helsekortet mitt:fnise: :fnise: )

Katty 68
13-12-2006, 18:52
............