PDA

Vis full versjon : Barnedåp

Smulamor
07-05-2007, 02:34
Nå er det jo sånn at jeg har døpt begge guttene mine, født 89 og 91.
Men er vel i en annen tanke nå enn jeg var da. Nå stiller jeg spørsmål til meg selv, hvorfor skal jeg døpe henne? Må jeg det? hvis jeg ikke døper henne, tar jeg "fra" henne noe?

Og så er det et spørsmål til: hvis vi velger å ha barnedåp. Hvordan gjør man det med selskapet, når foreldrene til sambo er skilte og moren hans vil ikke komme hvis faren kommer..? Og hvis det er noen i familien som har konflikter med hverandre? Er det da noen vits i å ha noe selskap? Betale masse penger for at en masse folk skal komme å spise mat,som ikke kan utstå hverandre?
Istedet for, så lurte jeg på, hvis det blir barnedåp, om man kunne for eksempel bare ta med seg fadderne og søsken, gå til en fotograf og ta et familiebilde, og så etterpå gå ut og spise sammen bare oss mor, barn, søsken, og faddere?

Eller blir det litt sært, og kanskje litt dårlig gjort mot dåpsbarnet, å ikke ha en skikkelig fest etterpå...

Noen tanker? innspill?

Ladyen
07-05-2007, 07:21
Du må jo gjøre det du føler blir rett. Ingen kan komme og si at det er rett og det er feil.

Om du vil ha en barnedåp og dette med selskap kan bli et problem etterpå så hadde jeg gjort som du skisserte, med å ta med faddere til fotografen og så ut på en middag etterpå. Synes det hørtes ganske greit ut jeg.

Filakia
07-05-2007, 08:02
Hvis du ønsker å ha barnedåp for barnet ditt, så minn besteforeldrene og evt. andre slektninger som måtte ha konflikter med hverandre, om at en slik spesiell dag og markering er til ære for BARNET. Og at de derfor pent får klare å være voksne nok til å oppføre seg sivilisert i et noen få timers selskap! De som ikke er i stand til dette, får heller ta konsekvensen og holde seg hjemme.

(Jeg forutsetter at det ikke ligger grov vold eller psykopati el.lign. bak bruddet, men et mer "vanlig" anstrengt forhold etter skilsmisse).

MakkaPakka
07-05-2007, 09:17
Gjør som DU føler er riktig for deg. Dersom du ikke vil døpe barnet, så gjør du ikke det. Og dersom du har lyst til å døpe det, men ikke ha en stor fest men heller spise ute som du nevner så gjør du det.

May Lise
07-05-2007, 09:55
Oj, her var det mange spørsmål....
Skal vi se: Hmmm.. Jeg har valgt å døpe mine barn på bakgrunn av tradisjon og festen, det å feire dem. Jeg er ingen utpreget kristen for å si det slik, men hadde ikke problemer med å døpe jentene likevel. "Oppdra de små i henhold til kristen tro og lære..." (et eller annet): Vi gjør jo det vi kan i forhold til å oppdra de små til å bli gode, snille mennesker, med omtanke og omsorg for andre... noe som er bibelens budskap. Litt enkel rettferdigjøring kanskje, men ikke noe problem for meg. Dessuten slipper de eventuelt i konfirmasjonsalder å døpe seg da, hvis de(vi) velger kristen konfirmasjon. Å døpe seg som 14 åring er ikke noe kjekt, i følge et par venninner av meg.

For det andre så trenger en ikke bruke så mye penger på festen. Vi har bare invitert den nærmeste familien til dåp. Etter kirken hjem til oss selv, til koldtbord og kaker. Vi har heller ikke gått til fotograf for denne anledningen. Vi har enkelte familiekonflikter vi også. Jeg har prøvt etter beste evne å være "rettferdig" i forhold til faddervalg, og jeg har invitert rubbel og rake, så har de selv fått velge om de vil komme eller ikke. Jeg har appellert til "for barnets skyld, en fest for/til dem etc". Dette har fungert hos oss, og jeg gjør det samme med bursdager etc. Jeg nekter å involvere meg i konflikter. Jeg inviterer alt og alle for barnas del, så får de ordne eventuelt seg imellom hvem som kommer eller ikke.

Det er jo forskjell på konflikter, alvorlighetsgrad og omfang. Hos oss bunner det ikke i særlige alvorlige problem, men om konflikten er alt for fastlåst, så er det kanskje en ide og møtes på nøytral grunn, som f.eks ut å spise som du sier.. Det er ikke hvordan en gjør det, hvor mye en gjør ut av det som er det viktigste, men at det markeres at dette er barnets dag, barnet i sentrum, barnet som feires, uansett hvordan en velger å gjøre det.

Klem ML

chris
07-05-2007, 21:33
vi har valgt å døpe jenta. Akkurat bestilt tid i dag.
Vi har et problem i forhold til at min far ikke ønsker å komme om min mors sambo kommer, så vi har valgt en helg vi vet at han ikke kan komme.

linka2006
07-05-2007, 22:12
Vi har ikke snakket om dåp enda, men jeg tror sambo tar det som en selvfølge at det blir en tradisjonell dåp i kirke. Men jeg er litt usikker på om jeg vil ha det. Uansett blir det nok en slags "fest" eller markering med slekt og venner tilstede.

Og som i mange andre familier er det konflikter også her hos oss. Blant annet har min mor stooore problemer med min far, og sambos far har problemer med sambos mor. Men jeg tenker som så at dersom noen av dem fremsetter krav om at den andre parten ikke skal være til stede, så er det den som stiller kravet som eksluderer seg selv. Tross alt er en dåp eller navnefest e.l, en dag der barnebarnet deres skal stå i fokus. Og hvis de ikke er så voksne at de ikke kan oppføre seg, så kan de heller la være å komme. Men jeg tar det egentlig som en selvfølge at de kommer alle sammen, og klarer å oppføre seg de få timene det er snakk om og heller lar være å snakke særlig mye sammen. Er jo greit at de er tilstede, men de trenger jo ikke å sitte oppi hverandre akkurat da...

Men det er helt klart ikke noen enkel situasjon. Og man ønsker jo at dagen skal være hyggelig for alle...

Smulamor
07-05-2007, 22:44
Tusen takk for mange gode svar her inne!! det er godt å høre at det er ikke bare min familie det er litt av kvart ja. Sånn er det da når folk er skilte og sånn.
Det er sårt og vondt. Har jo vurdert å skippe selskapet, men på en annen måte så blir det litt sårt det også, da får alså ikke lillejenta vår festen sin på en måte...

Nei det er ikke lett.

Og så tenker jeg, hvorfor må jeg døpe henne? må jeg det? i klassen til sønnen min som ble konfirmert i fjor, så var nesten halvparten og konfirmerte seg borgerlig, så det var ikke så uvanlig det nå, og blir nok heller ikke helt uvanlig om 15 år til vil jeg tro.