PDA

Vis full versjon : MARS-tråd

Evius
03-03-2008, 15:45
Da fikk jeg æren og starte MARS-tråden da :)
Så herlig at det er mars allerede da!
Jeg er 25 uker i dag, og er strålende fornøyd med at det går fremover!
Har hatt endel kynnere om dagen og kjent litt mensmurring, så var på en kontroll i helgen, og fikk heldigvis konstatert at livmorhalsen ikke var påvirket av det:) Morkaken hadde trukket seg vekk fra mormunnen, så nå slipper jeg keisersnitt! JIPPI! Og det beste var at babyen hadde det flott, og hadde vokst masse siden ordinær ultralyd.
Håper det går fint med dere alle :)
Kos dere med alt livet i magen :)
Er det noen av de modne mammaer som har født enda? Jeg vet det er noen som har termin i disse dager:)

Christianna
03-03-2008, 23:36
:)
Så bra at du slipper keisersnitt.
Det gjør ikke jeg...;)

Ellers var jeg til siste kontroll hos jordmor her på helsestasjonen vår i dag.
Heretter skal jeg 2.hver uke til jordmor på Riksen.
Blir rart, men føler meg nok tryggere bare ved å vite at de har UL hvis det er behov for det. :jupp:

Ellers skal jeg ta glucosebelastnings-test på onsdag.
Gruer meg litt. Vet ikke om jeg orker å drikke 1/2-liter søt, klissete veske på én gang...;)

Er i uke 28 nå og føler meg stor.
Sjefen sa faktisk her forrige dagen til meg:
"Christianna, når jeg ser på deg, må jeg faktisk si at jeg er glad jeg ikke er jente...!" :Pekele:
Sier kanskje litt om hvordan jeg ser ut...;)

Evius
04-03-2008, 19:38
Så fint at du får god oppfølging på Riksen da, Christianna :)
Ja, det er godt å vite at man har ultralyd i nærheten.
Jeg må også til glukosebelastning (pga stort barn tidl. og stort barn denne gangen), og gruer meg litt til det. Er det en 1/2 liter sukkervann vi skal drikke? Trodde det var mer, men er kjempeglad hvis det er 1/2 liter. Så for meg 2 liter, jeg.....det hadde nemlig ikke gått, tror jeg :humre:
Jeg føler meg også ganske stor og tung om dagen, enda jeg bare er 25 uker. Lurer litt på hvordan magen min skal bli etter hvert....

Christianna
05-03-2008, 00:20
Uff, nei håper ikke det er 2 liter!!!:angst:
Har hørt alt fra 2 dl til 1/liter, og det holder i massevis...:jupp:

Om ca. 9 timer er jeg hos legen, skal komme med tilbakemelding når jeg er ferdig...;)

*Lene*
05-03-2008, 13:10
Hei jenter!
Spent å høre om glukosebelastningen..Venter egentlig bare på beskjed om at jeg må inn også.
Fikk stort barn sist, samt at jeg ikke er en liten spjæling selv :rødme:

I dag er jeg 22 uker på vei! :jippi: Ukene flyr!

sistemann5
05-03-2008, 13:28
Blir spennende å høre hvordan det går med glukosebel. Har tatt den 2 ganger før, og skal ta den senere i svangerskapet denne gangen og. Kvir meg, for det er så utrolig søtt og ekkelt. Men klarer ikke huske hvor mye jeg måtte drikke, men tipper på at det er en halv liter. Hadde det vært 2 liter ville jeg helt sikkert husket det:jupp:

Christianna
05-03-2008, 20:55
Hei, da har jeg tatt glucosebelastningen.
Måtte bare drikke 3 dl av sukkervannet - og ja, det var no' skikkelig søtt kliss...;)
...men det var i allefall ikke over 1 liter!! ;)

Etter 2 timer på legekontoret kom svaret.
Jeg har ikke svangetskapsdiabetes, men ligger i faresonen. Verdien etter 2 timer var på 9,9 (vet ikke hva det måles i...), og det vil si at jeg skal inn på Riksen (legen min skulle sende brev dit i dag) og følges opp der.
Kanskje får jeg en diett jeg skal følge?? Fikk ikke veldig mye info om det av legen...
Kjenner at jeg blir litt ... har lest litt på nett og i verste fall er barnet mere utsatt for å få diabetes selv...
...vil ikke være skyld i det...:trist:

Tar gerne i mot tips til nytt kosthold og evt. gode linker! :)

Evius
05-03-2008, 22:52
Så godt å høre at det ikke var altfor mye sukkerholdig væske som skulle drikkes. Jeg fikk time til neste torsdag, og er veldig spent på hvordan det går.

Bra at du får oppfølging fra Riksen, Christianna, tipper du vil få masse informasjon om hva du kan og ikke kan spise når du kommer dit.
Det som er viktig er å holde seg mest mulig unna de "raske" karbohydratene, som direkte sukkerholdige varer, for de gir rask blodsukkerstigning.
Det beste er å spise Karbohydrater som kroppen tar opp langsommere, dvs fiberrik kost, mye grønnsaker, fett fra fisk i stedet for fett fra kjøtt osv..
Fant litt informasjon på Norges diabetesforbund
http://www.diabetes.no/index.asp?id=23005

Håper det hjelper å lese litt der inntil du kommer til Riksen og får info.

Evius
05-03-2008, 22:55
Gratulerer med 22 uker, Lene:yiiha:

*Lene*
06-03-2008, 09:26
Dumt spørsmål kanskje, men hvem er det osm egentlig avgjør hvem som skal ha glukosebel.? :undrer:
Min lege eller jordmor har ikke nevnt dette i det hele tatt for meg?
Syns jo det er litt rart, iom jeg kanskje er i faresonen!

Christianna
06-03-2008, 18:07
Hos meg var det jordmor.

Jeg er i mitt 38.år
Jeg er ikke av de minste (str. 42/44/46 normalt)
Jeg har fått stort barn tidligere
Jeg er langt over på symfuse-fundus (eller no' sånt...;))-måletHvis noe av det stemmer for deg, synes jeg det er rart at du ikke har fått beskjed om å ta testen.
Da er det bare å be om den! :jupp:

Evius
06-03-2008, 20:13
Dumt spørsmål kanskje, men hvem er det osm egentlig avgjør hvem som skal ha glukosebel.? :undrer:
Min lege eller jordmor har ikke nevnt dette i det hele tatt for meg?
Syns jo det er litt rart, iom jeg kanskje er i faresonen!

Som Christianna sier, er man i faresonen når man er over 38, og har litt høy BMI.
Dersom man har født store barn tidligere, skal man også sjekkes i fht sukkerbelastning.
Hvis man venter til man får utslag på sukker på urin, kan man vente evig. For det er ganske høyt blodsukker man skal ha, før det slår ut på sukker på urin stix. De som har blodsukker under 15mmol/l, blir ikke oppdaget ved urin stix.
Man tror at det er mange flere enn man får oversikt over, som går med forhøyet blodsukker i svangerskapet. Derfor er det viktig at de som er i risikosonen blir testet mellom uke 26-28.

Ofte er det jordmor som holder oversikten over dette, for almennpraktiserende leger klarer ikke holde oversikt over alt som skal gjøres på svangerskapskontroller, og noen vet heller ikke alt som skal gjøres. Man må minne dem på det.

*Lene*
06-03-2008, 20:52
Aha, takk jenter..

Jeg har høy bmi (34) og fikk stort barn sist, så jeg bør kanskje ta det opp med jordmor. Er "bare" 36 straks da :knegg:

Men høres jo ut som jeg absolutt burde ta testen!

Evius
12-03-2008, 11:35
Da har jeg vært på ultralyd-kontroll. Skulle egentlig sjekke morkakens status siden den var foranliggende, men fikk det gjort i forrige uke da jeg hadde så mye kynnere. Den hadde heldigvis trukket seg vekk fra mormunnen.
Babyen ble målt til å være 1200g nå(er i uke 26), så han tar nå i alle fall det han trenger. Han ligger akkurat nå i tverrleie, men har jo god tid til å snu seg til hode enda. Det var bra med fostervann. Skal på nye kontroll i uke 32, og da blir det for å sjekke vekst.

I morgen skal jeg på glukosebelastning, og gruer meg litt. Er så vant til å spise frokost hver dag, men nå må jeg jo faste og så drikke det sukkerskvipet. Lurer på hvordan halsbrannen skal bli etter det....gulp!

Hvordan står det til med dere andre?

Har du vært på oppfølging på Riksen enda, Christianna?

Christianna
12-03-2008, 19:27
Ja, fra 11.00 - 14.30 satt jeg på Riksen i dag...:rabla:
Og dette skal jeg gjøre 2.hver onsdag...:stønn:
Det er ingenting å si på oppfølgingen jeg får nå.
Joda, har fått svangerskapsdiabetes, men vipper på grensen, og er jeg flink med kostholdet gjøres det ikke noe mere med det. Har ikke spist sjokolade :rødme:, eller 1/2 kg druer på 2 uker nesten (bortsett fra på lørdag - én sjokolade!), og verdiene i dag var helt supre.
Endokrinologen (en dansk herremann som var veldig hyggelig), sa at jeg ikke skulle være hysterisk, men bruke sunn fornuft som han , etter å ha møtt meg for første gang ;), mente at jeg hadde...:knegg:
Ikke noe i veien for å kose seg med en sjokolade i ny og ne (f.eks. på lørdager med barna...;)) eller andre søtsaker. Det er dagligkosten som avgjør. :jupp:
Flere små og hyppige måltid.

Ellers nevnte han at bananer var den eneste frukten man kan legge på seg av, den skulle jeg begrense.
Annen frukt kunne jeg spise, også alene som mellommåltid.

Ellers skulle jeg øke Levaxin-dosen (mot hypotyreose - lavt stoffskifte) ganske kraftig. Dette for barnets skyld. Flere studier viser at dette er bra for barnet. I mitt (vellykkede) forrige svangerskap hadde jeg lite endring, mens nå gjøres det anderledes.

Ja, ja. Godt å bli fulgt opp!!

Min lille baby ble forresten estimert til 1500 kg i dag! :knegg:
Hun rettet det opp til 1500 g...:glis:

Lykke til med prøven i morgen, Evius. Det går bra. Ikke tenk så mye på skvipet...drikk og bli ferdig! :)

Evius
13-03-2008, 14:20
Ja, da har jeg vært på glukosebelastning, og fikk også vite at jeg har glukoseintoleranse. Blodsukker på 8.3 etter 2 timer, og det var over grensa (som er 7.8 hos gravide).
Legen tar kontakt med meg når hun får svarene, så får vi se om jeg får like god oppfølging som deg, Christianna!
Høres ut som du har fått veldig gode råd, Christianna, så jeg følger dem så lenge, jeg. Det er veldig fint at du har skrevet rådene du fikk. Syns du får kjempebra oppfølging!!!!
Jeg spiser veldig lite sjokolade og søtsaker til vanlig pga at jeg får så veldig halsbrann hvis jeg forsøker meg på det. Jeg spiser ganske mye frukt: epler, appelsiner, melon, kiwi og også litt plommer. For å holde magen i gang, spiser jeg også litt svisker. Kanskje jeg må redusere fruktspisingen litt? Er jo endel sukker i frukt, men hva sa endokrinologen til deg om det?

Min lille baby ble forresten estimert til 1500 kg i dag! :knegg:
Hun rettet det opp til 1500 g...:glis:

Lykke til med prøven i morgen, Evius. Det går bra. Ikke tenk så mye på skvipet...drikk og bli ferdig! :)

Takk for lykkeønskningene.
Det gikk kjempebra å drikke sukkervannet, ingen problemer med å få det ned.
Du har stort barn i magen du og, ser jeg :) Når er terminen din igjen?

Christianna
13-03-2008, 19:25
Ja, da har jeg vært på glukosebelastning, og fikk også vite at jeg har glukoseintoleranse. Blodsukker på 8.3 etter 2 timer, og det var over grensa (som er 7.8 hos gravide).
Legen tar kontakt med meg når hun får svarene, så får vi se om jeg får like god oppfølging som deg, Christianna!
Høres ut som du har fått veldig gode råd, Christianna, så jeg følger dem så lenge, jeg. Det er veldig fint at du har skrevet rådene du fikk. Syns du får kjempebra oppfølging!!!!
Jeg spiser veldig lite sjokolade og søtsaker til vanlig pga at jeg får så veldig halsbrann hvis jeg forsøker meg på det. Jeg spiser ganske mye frukt: epler, appelsiner, melon, kiwi og også litt plommer. For å holde magen i gang, spiser jeg også litt svisker. Kanskje jeg må redusere fruktspisingen litt? Er jo endel sukker i frukt, men hva sa endokrinologen til deg om det?

Takk for lykkeønskningene.
Det gikk kjempebra å drikke sukkervannet, ingen problemer med å få det ned.
Du har stort barn i magen du og, ser jeg :) Når er terminen din igjen?

Godt at det er over,da...;)

Etter 2 timer var verdien min 9,9, men i går var verdiene mine helt perfekte, kanskje fordi jeg har vært strengere med meg selv i forhold til sjokolade...:rødme:

Barnet i magen måles (i vekt) i pershentil (?) og den i magen nå ligger på 75 pershentil. Barna skal ligge mellom 50 og 75 så da ligger han i øvre skiktet. Dt er greit, og hvis jeg passer kostholdet vil han sansynligvis kanskje holde seg der...? :)
Vi tittet på pershentilen til forrige mann (født 2003), og han lå på pershentil 97,9...:shock: :shock: Han var 3295 g da han ble født 6 uker før termin.

Jeg har termin 2.juni, men keisersnittet blir gjennomført 19.mai.

Ellers sa edokrinologen at jeg kunne spise frukt som mellommåltid (ikke banan, druer eller haugevis med klementiner...;)). Alt med måte!

Evius
13-03-2008, 22:54
Barnet i magen måles (i vekt) i pershentil (?) og den i magen nå ligger på 75 pershentil. Barna skal ligge mellom 50 og 75 så da ligger han i øvre skiktet. Dt er greit, og hvis jeg passer kostholdet vil han sansynligvis kanskje holde seg der...? :)
Vi tittet på pershentilen til forrige mann (født 2003), og han lå på pershentil 97,9...:shock: :shock: Han var 3295 g da han ble født 6 uker før termin.

Jeg har termin 2.juni, men keisersnittet blir gjennomført 19.mai.

Ellers sa edokrinologen at jeg kunne spise frukt som mellommåltid (ikke banan, druer eller haugevis med klementiner...;)). Alt med måte!

Min ligger også i øvre sjiktet. Var +14 % større enn gjennomsnittsvekt/ 50-percentilen. Så tror min også ligger på 75 percentilen (men de bruker ikke det diagrammet der jeg går til kontroll)
Jeg håper og krysser fingrene for at han ikke blir større enn forrige.

Din forrige var veldig stor til å komme 6 uker før, ja!!

Det er enda godt vi kan spise frukt (med måte), hadde ikke overlevd uten.

Christianna
13-03-2008, 23:18
Var din forrige vedlig stor?
Hadde du svangerskapsdiabetes i forrige svangerskap?

I går fikk jeg vite på Riksen at jeg mest sansynlig hadde svangerskapsdiabetes i det forrige svangerskapet (2003) og at det var grunnen til at lillegutt var så stor.
Han ble tatt med krise-keisersnitt fordi jeg ikke hadde kjent noe liv siden kvelden i forveien...:(

30 minutter til og han hadde vært død - krybbedød i mors liv! :angst:

I dag er han frisk som en fisk, og lenger framme på flere fronter enn jevnaldrende, men det kunne også endt helt galt! Han var klinisk død og hadde ikke målbart blodsukker. I går fikk jeg vite at dette sikkert hadde med min tilstand da å gjøre...:(

Moralen er, Jenter:

Følg med på liv i magen de siste ukene av svangerskapet og ring Føden heller én gang for mye enn for lite!!

Evius
14-03-2008, 10:53
Var din forrige vedlig stor?
Hadde du svangerskapsdiabetes i forrige svangerskap?

I går fikk jeg vite på Riksen at jeg mest sansynlig hadde svangerskapsdiabetes i det forrige svangerskapet (2003) og at det var grunnen til at lillegutt var så stor.
Han ble tatt med krise-keisersnitt fordi jeg ikke hadde kjent noe liv siden kvelden i forveien...:(

30 minutter til og han hadde vært død - krybbedød i mors liv! :angst:

I dag er han frisk som en fisk, og lenger framme på flere fronter enn jevnaldrende, men det kunne også endt helt galt! Han var klinisk død og hadde ikke målbart blodsukker. I går fikk jeg vite at dette sikkert hadde med min tilstand da å gjøre...:(

Moralen er, Jenter:

Følg med på liv i magen de siste ukene av svangerskapet og ring Føden heller én gang for mye enn for lite!!

Ja, min forrige var ganske stor. Hun veide nesten 4.300g på termindatoen. Jeg fikk ikke noe glukosebelastning sist, så vet ikke om jeg hadde diabetes da, men størrelsen hennes kan jo tyde litt på det. På den tiden (er snart 11 år siden), så var man ikke så opptatt av å sjekke blodsukker som man er i dag. Det er kjempebra at det har blitt mer fokus på det i dag, for det er jo flere enn man kunne ane som har svangerskapsdiabetes.

Uff, det er en ekkel opplevelse du har hatt, men så kjempebra at alt endte bra og at han har det bra i dag. Jeg skjønner at man blir engstelig etter noe sånt. Det er veldig bra at du får så god oppfølging denne gangen.

Selv er jeg mye mer bekymret i dette svangerskapet enn jeg var i mitt forrige, tror det har både med alder og erfaring (og ikke minst yrke) å gjøre. Hadde ikke noe skumle opplevelser i forbindelse med forrige svangerskap eller fødsel.
Jeg følger veldig godt med på liv i magen allerede. Dersom det har gått lenge siden sist, kan jeg stryke litt på magen og får som regel bra respons.

Jeg gleder meg ekstremt mye til juni, kan nesten ikke vente :)

Shabby
14-03-2008, 19:40
Hei,

Endelig litt liv her!!! :glis: Jeg har ikke vært inne her på en stund nå, men jeg kan med glede se at det er det flere andre som har vært.

Jeg leser med interesse angående svangerskapsdiabetes. Det er jo ikke det samme, men jeg har diabetes type I og har også mye fokus på blodsukker-regulering. Selv om jeg synes det er vanskelig nå mens jeg er gravid, så har jeg allikevel gode langtidsblodsukker. Det har blitt merkbart mye bedre etter at jeg ble sykemeldt og har tid til å ta i vare meg selv og babyen.

Christianna
15-03-2008, 00:26
Evius:
Jeg gleder meg til babyen er ute jeg også!! :)
Skal bli deilig å kunne røre seg som en vil (og orker...;)), og slippe noe av redselen for at noe kan gå galt! :)

Shabby:
Hvilke kostråd må du følge som har diabetes type 1?
Sikkert mye der jeg med god samvittighet kan benytte meg av og...;)

*Lene*
23-03-2008, 21:17
Hei jenter..

Flere enn meg som er slitne? Alt er tungt om dagen, magen i veien, vond rygg, tung pust, sykmeldt pga høyt blodtrykk etc.. Jeg nyter dessverre ikke dette svangerskapet.
Er 14 år siden siste, og jeg merker at alderen har MYE å si.
Sukk, enda 3 mnd igjen å gå :rabla:

Sorry klaginga..

Vimsen69
26-03-2008, 19:27
Hei :-)

For min del har alderen ikke hatt noen betydning overhode på tross at jeg har rundet 38 år :blunk:
Jeg var litt trøtt de første tre månedene og siden det har formen holdt seg bra hele tiden. Trener fremdeles 3 - 5 dager i uken ved siden av at jeg rir ca 3 ganger i uken :jippi:
Men- må innrømme at nå når det er 2 uker til KS`et mitt begynner jeg alikevel å bli litt lei skal bli godt å få det overstått :sparke:

Shabby
30-03-2008, 23:53
Evius:
Jeg gleder meg til babyen er ute jeg også!! :)
Skal bli deilig å kunne røre seg som en vil (og orker...;)), og slippe noe av redselen for at noe kan gå galt! :)

Shabby:
Hvilke kostråd må du følge som har diabetes type 1?
Sikkert mye der jeg med god samvittighet kan benytte meg av og...;)

Jeg har visst glemt å gå inn her på en stund og har ikke sett spørsmålet ditt Christianna :rødme: før nå. Med hensyn til kosthold så spiser jeg mye fiberrik mat og med masse linfrø og solsikkefrø. Prøver å få i meg en del frukt og grønt også, men her kunne jeg absolutt ha vært flinkere. Med hensyn til middagsmat så spiser jeg moderate mengder av pasta, ris og poteter, og jeg spiser som regel kjøtt eller fisk som ikke er i farseform. Vi har alltid grønnsaker til middagen. Prøver å holde meg unna pizza og pølser i brød - selv om jeg spiser det også en gang inn i mellom.