PDA

Vis full versjon : Lett gravid i moden alder?

Tidl. bruker
16-02-2009, 11:07
:sniker:
Jeg er 37 år og skal prøve på en liten til. Er ikke gravid enda. Håper vi får det til. Lurer på om det er mange som har kommet lett til det her inne i moden alder. Vet jo at sjangsen synker kraftig etter 35 år. Trenger noen solskinnshistorier for å holde motet oppe.:glis:
Lykke til i svangerskapet heldige damer.

silkepels
16-02-2009, 12:50
Nå var jeg ikke "så gammel" som 37 da jeg ble gravid første gang (var 34), og rakk og føde 1 uke før jeg ble 35.

Jeg fylte 36 innen jente nr. to ble født.

Fylte 37 i desember, så jeg er like gammel som du nå. Men jeg skal ikke ha flere barn, så jeg aner ikke om det hadde gått på første forsøk nå om vi skulle ha flere.

Lykke til :jupp:

Orkidè
16-02-2009, 13:09
Tja.. jeg er vel et levende bevis på at det ikke stemmer på alle:hehehe:

Jeg er nettopp fyll 36 år og venter nå nr 7, ble gravid i okt-08 misstet i des-09, men viste nesten at jeg skulle bli gravid igjen med en gang og det ble jeg og i januar ble jeg gravid på nytt:rørt: ja jeg er veldig fruktbar :knegg:

Jeg oppfordre deg til å bli medlem på SG og sjekke både tempraturen din, livmorhalstappen og utflod, og EL-tester, da kan du sjekke når du venter EL og da har du gode sjangser for å treffe:blunke: men åssen er det med din kjære da?

Tidl. bruker
16-02-2009, 18:10
Tja.. jeg er vel et levende bevis på at det ikke stemmer på alle:hehehe:

Jeg er nettopp fyll 36 år og venter nå nr 7....

:shock::dåne: Respekt. Helt fantastisk. Super mamma. :rørt:
Det lange toget rekker jeg ikke. :knegg:Mannen er et par år yngre så jeg håper vi klarer det.
Vi har ei jente fra før heldigvis. Takk for svar. Jeg lever i håpet.

cholita
16-02-2009, 18:18
Jeg var 35 da vi begynte å prøve, 37 da jeg ble gravid med snuppa ved hjelp av ivf. Nå er jeg 39 og nettopp blitt gravid igjen, denne gangen på egen hånd etter et halvt års prøvding.

Lykke til!

Orkidè
16-02-2009, 18:59
Jeg var 35 da vi begynte å prøve, 37 da jeg ble gravid med snuppa ved hjelp av ivf. Nå er jeg 39 og nettopp blitt gravid igjen, denne gangen på egen hånd etter et halvt års prøvding.

Lykke til!

Der har vi et ennda bedre tilfellet over at det faktisk ikke trenger ha ha så mye å si med alder, helt fantastisk:rørt: men jeg hadde ikke trodd du var 39 år da cholita, trodde du var i slutten av 20 årene jeg:flau: burde egentlig vist bedre:sparke:

Ignorabimus
16-02-2009, 19:06
Jeg har like lett for å bli gravid som 40 som da jeg var 20...:tøff:

Alt for lett faktisk...:sparke: så jeg steriliserte meg ved siste snitt.

jannski
16-02-2009, 20:58
Er 35 år, og ble gravid denne gangen på første forsøk. Sist tok det 9 måneder.

-Cilie-
17-02-2009, 15:06
Er 37 nå - tok 11 måneder (perioder) å bli gravid denne gangen.
Fikk et barn for 10 år siden, da klaffet det med en gang jeg sluttet på prevensjon.
Er kanskje alder som har hatt en betydning her - eller er det at det er en annen mann :???:

Orkidè
17-02-2009, 15:18
Er 37 nå - tok 11 måneder (perioder) å bli gravid denne gangen.
Fikk et barn for 10 år siden, da klaffet det med en gang jeg sluttet på prevensjon.
Er kanskje alder som har hatt en betydning her - eller er det at det er en annen mann :???:

Ja det kan ha en stor betydning også, og så kan man oppleve at svangerskapet og fødselen er forskjellig fra hvilken mann mann man får barn med også :blunke:

gizmodamen
17-02-2009, 16:04
Godt spørsmål, tror det er litt individuelt:sparke:

Selv er jeg 37 år og ble gravid på første EL etter pilleslutt:sparke:

henni
17-02-2009, 16:19
Jeg er gravid på egenhånd etter 1 års prøving og fyller 36 om få mnd. Iom at vi hadde xx prøverørsforsøk for å få til sønnen vår synes jeg at det er et mirakel at denne gamle høna klarte å få det til på egenhånd, så alder behøver tydeligvis ikke alltid å være en hindring. Det er 7 år siden vi sluttet med prevensjon :dåne:Lykke til med jakten på søskenet. :kryss:

Du finner mange i samme båt på SG

:klemmer:

mamalisa
17-02-2009, 19:18
Jeg er i alle fall et levende bevis på at alder ikke alltid har noe å si. :tøff:

Jeg ble gravid i sommer og var da 38 år. Dette var mitt og vårt aller første forsøk og da på bare en omgang i senga. :flau:
Mannen jobbet borte de ukene og var kun hjemme for en dag ved den el perioden.

Ble faktisk ganske sjokka selv for vi hadde forventet å måtte ha en prøveperiode på et års tid.
Du kan derfor så at snuppa kommer litt før forventet. :knegg:

Tidl. bruker
17-02-2009, 21:17
Jeg er gravid på egenhånd etter 1 års prøving og fyller 36 om få mnd. Iom at vi hadde xx prøverørsforsøk for å få til sønnen vår synes jeg at det er et mirakel at denne gamle høna klarte å få det til på egenhånd, så alder behøver tydeligvis ikke alltid å være en hindring. Det er 7 år siden vi sluttet med prevensjon :dåne:Lykke til med jakten på søskenet. :kryss:

Du finner mange i samme båt på SG

:klemmer:

:fnis:Du er morsom. Håper den gamle høna her og får det til.
Det overasker meg at så mange har slitt med nr 1 og så har nr 2 plutselig komet av seg selv.

Jeg vet det er mange inne på SG også. Men der er også mange slitere som jeg er redd for å såre hvis dere forstår hva jeg mener. Tror de fleste tåler å høre om uproblematiske graviditeter men man jeg har respekt og forståelse for de som ikke får det til og klokka tikker ut. Det er ikke en enkel situasjon og da er det kanskje ikke så gøy å høre om alle som fikke det til uten videre. Tror faktisk at jeg kunne klikket selv. Derfor spør jeg her inne. :jupp:

Tidl. bruker
17-02-2009, 21:38
Godt spørsmål, tror det er litt individuelt:sparke:

Selv er jeg 37 år og ble gravid på første EL etter pilleslutt:sparke:

Det er godt å lese.
Jeg så en fertilitets oversikt inne på SG som sa at sansynligheten for full klaff første gang var 5%. Hjelpe meg det er ikke mye. Kan bli litt deppa av slik lesning. Derfor er det så utrolig godt å høre om alle de som klarte det.

kissa
17-02-2009, 21:40
Jeg blir 38 i mars og vi blir veldig raskt gravide.
dette er min 4 siden august.
Så 3 endte med 2 SA og en MA.
Denne gangen får jeg hormonstøtte og blodfortynnende, og det ser bra ut så langt.
Vi har hatt til sammen 7 pp før denne spira satt, så fertiliteten er det ingenting å si på.
Gyn spes mente at jeg hadde hatt en dipp i hcg nivå rundt uke 5-7 alle gangene, så er ikke sikkert at det er de "gamle" eggene mine som er årsaken til SA og MA.

Masse lykke til med prøvingen:lykke:

Kel
19-02-2009, 22:55
Jeg er 36 (blir 37 utpå høsten) og ble gravid uten å prøve. Jeg har imidlertid ikke brukt prevansjon de siste to årene.

Hvis en har brukt prevansjon regelmessig over lengre tid kan det ta opp til ett år fra man har sluttet med prevansjon til man blir gravid.

Har man brukt p-sprøyte tar det opp til 1,5 år fra man slutter til man kan bli gravid.

Jeg er med i en liten "moden gravid gjeng" i Oslo og av de jeg har møtt har ca halvparten av de som er over 35 blitt det ved hjelp av ivf.

Hvis jeg var deg ville jeg tatt meg en tur til legen og sjekket "fruktbarheten". Dette for å optimalisere dine sjangser.

De som har blitt gravide med ivf pleier også å ta noen "fruktbarhetspiller". Kanskje slike også er tilgjengelige for folk som prøver å bli gravide på den vanlige måten?

Håper ikke du oppfatter meg som negativ. Jeg vil bare få frem at hvis en gjerne ønsker seg barn og nærmer seg 40 så kan det være lurt å sjekke ut alternativene da en kan risikere at timeglasset renner ut hvis en bruker for lang tid på å prøve naturlig.

Naturen er jo ikke rettferdig når det kommer til slikt. Du kan være en slik som meg som blir gravid bare noen "ser på deg" eller du kan være en av dem som må jobbe litt mer med saken.

Håper du lykkes med å bli gravid :jupp:

Tidl. bruker
20-02-2009, 02:29
Jeg er 36 (blir 37 utpå høsten) og ble gravid uten å prøve. Jeg har imidlertid ikke brukt prevansjon de siste to årene.

Hvis en har brukt prevansjon regelmessig over lengre tid kan det ta opp til ett år fra man har sluttet med prevansjon til man blir gravid.

Har man brukt p-sprøyte tar det opp til 1,5 år fra man slutter til man kan bli gravid.

Jeg er med i en liten "moden gravid gjeng" i Oslo og av de jeg har møtt har ca halvparten av de som er over 35 blitt det ved hjelp av ivf.

Hvis jeg var deg ville jeg tatt meg en tur til legen og sjekket "fruktbarheten". Dette for å optimalisere dine sjangser.

De som har blitt gravide med ivf pleier også å ta noen "fruktbarhetspiller". Kanskje slike også er tilgjengelige for folk som prøver å bli gravide på den vanlige måten?

Håper ikke du oppfatter meg som negativ. Jeg vil bare få frem at hvis en gjerne ønsker seg barn og nærmer seg 40 så kan det være lurt å sjekke ut alternativene da en kan risikere at timeglasset renner ut hvis en bruker for lang tid på å prøve naturlig.

Naturen er jo ikke rettferdig når det kommer til slikt. Du kan være en slik som meg som blir gravid bare noen "ser på deg" eller du kan være en av dem som må jobbe litt mer med saken.

Håper du lykkes med å bli gravid :jupp:

Jeg oppfatter deg overhode ikke som negativ. Du har helt rett. Det blir vanskeligere med årene å bli gravid og tiden renner fort ut. Vi prøver nå noen måneder på naturmetoden og går det ikke skal jeg få satt igang med all den hjelp jeg kan få. Men uansett er det inspirerende å høre om dere som faktisk fikk det til. Man må jo tro og prøve og så ta problemene som de kommer.

Men det jeg lurer på er hvordan sjekker man fruktbarheten???????

Piona
20-02-2009, 08:33
Jeg blir lett gravid selv om jeg er "moden". Venter barn i mai, og er 38. Ble også gravid 2 ganger da jeg var 34 og en gang da jeg var 35. Alle gangene ble jeg gravid på første eggløsning etter at vi bestemte oss for å prøve. Jeg har brukt el-tester for å sikre meg at forutsetningene er så gode som mulige, og jeg har regelmessig mens.

Jeg tror dette er veldig individuelt, også uavhengig av alder.

jannski
20-02-2009, 09:33
Men det jeg lurer på er hvordan sjekker man fruktbarheten???????

Det er vel mest essensielt å sjekke om du har eggløsning. Du kan jo starte med tester selv, eller få ultralyd hos en gynekolog som sjekker at alt ser greit ut med egg, eggledere og livmor.

Drage
20-02-2009, 10:14
Jeg er akkurat fylt 37, og ble også gravid ganske lett. Sluttet på pillen i februar/mars, og når jeg i tillegg har en mann som jobber 5 uker borte, og er fem uker hjemme, sier det seg selv at det skal litt til for å klaffe. Jeg begynte å bli småfrustrert fordi jeg alltid hadde eggløsning rett før han kom hjem, eller rett etter at han var dratt, men plutselig satt det av seg selv. Så jeg regner med at vi hadde noe sånt som 3-4 reelle forsøk. :)

Tidl. bruker
20-02-2009, 20:47
Jeg har nettopp fylt 40 og ble gravid etter andre pergotime-kur (for å få eggløsning) fordi jeg har PCOS (manglende mens og eggløsning). Jeg har tre barn fra før som jeg fikk når jeg var 22, 24 og 29 år. De to første "satt" på første forsøk, forrige gang brukte jeg også pergotime og ble gravid på første kur. Så jeg tror nok sjangsene dine er godt for å bli gravid, med mindre det er noe "kluss" med "systemet" ditt. Som du ser er det mange modne kommende mammaer her inne. Ønsker deg masse lykke til :-)

Tidl. bruker
26-02-2009, 11:51
Tusen takk for mange fine svar.:glis: Jeg og mannen går på med friskt mot :sengekos: og håper på å bli en av dere om ikke alt for lenge.:kryss::knegg:

Tamira
26-02-2009, 20:26
Jeg er 37år og det klaffet på 4pp. Har klaffet fort med de 2 jeg har og. Gutten min satt på 3pp, da var jeg 24år, og 1pp med jenta mi, da var jeg 33år.

Så her har ikke alderen hatt noen betydning.:glis:

Tidl. bruker
29-04-2009, 10:25
Klarte det 2 pp. Føler meg utrolig heldig. :tøff:

*babysyk
29-04-2009, 10:39
Klarte det 2 pp. Føler meg utrolig heldig. :tøff:

Oi så utrolig arti :jupp: Gratulerer så masse og lykke til med spiren :blomst:

marge
29-04-2009, 12:43
gratulerer, pysjen!! :glis:

jannski