PDA

Vis full versjon : Hvor har alle blitt av?

Anais
06-06-2009, 08:44
Sist jeg var her var det mange modne mødre her. Er det opprettet et privat fora? Kan noen leie meg videre dit?

Aina
06-06-2009, 09:14
Meg også hvis det stemmer! :glis:

jannski
06-06-2009, 10:35
Det er ikke sånn kjempestor aktivitet her, men jeg har aldri hørt om noe privat forum... Vi henger vel mest i de vanlige terminklubbene tror jeg.

C.D
06-06-2009, 17:43
Jeg har heller ikke hørt om noe lukket forum for oss modne.
Er det interesse for det da?

Er liten aktivitet her ja, kunne vært koselig å jabba mere med dere som er moden :fnise: høres ut som vi er noen frukter, hihi.

Anais
07-06-2009, 15:40
Jeg syns det er synd at så mange har forsvunnet herfra, men veldig hyggelig at dere dukket opp da:-) Vi får forsøke å holde koken her, så kanskje det dukker opp flere etterhvert.

Vi kan jo vente med å opprette et privat fora til vi er flere, eller? Tilhører desemberklubben, men er ikke der så ofte.

Litt om meg; Har to gutter på 4 og 6 år fra før, og venter altså ny baby i slutten av desember. (en liten overraskelse gitt). Bor i Oslo området.

jannski
07-06-2009, 18:54
Du tenker ikke på Modne mødre på NM da? der var det jo stor aktivitet inntil de "flyttet".

Jeg er 36, har snuppe på 3 år, og en meget planlagt lillebror i magen. Bor i Trondheim.

Anais
07-06-2009, 19:04
Hei jannski
Nei, har ikke vært inne på NM, så det er her inne, men det var ikke masse aktivitet sist jeg var her, men litt flere enn nå.

Er forøvrig 42. (men føler meg jo selvsagt mye yngre...det er det alle sier når de passerer 40..he-he). Og den lille i magen var overhode ikke planlagt. Fersk kjæreste, og ja...jeg trodde jeg hadde fått de to jeg skulle...Men, det er veldig spennende. Skal ta duotest om et par uker, pga alderen min. Grugleder meg.

Er på vei mot uke 12 nå, og i dag har kvalmen virkelig slått til. Hvordan har svangerskapene deres vært så langt?

C.D
07-06-2009, 19:35
Anais: håper kvalmen bare er forbigående da :kryss:

Jeg er 36, venter en planlagt liten en i november, mitt 3.barn, sambo sitt 3.barn og vårt 5. til sammen :)
Jeg har vært usigelig kvalm fram til uke 14, fin form etter det.
Plaget med ei hofte som hr blitt verre, og bekkenet begynner også å krangle.
Veldig sliten, men føler meg i fin form ellers. Spent på hva legen sier i morgen.

cholita
07-06-2009, 19:49
Er her, men glemmer litt dette underforaet.
Kanskje for å glemme alderen min? :glis:
Blir 40 rett etter termin. :noia:

Tror det ofte blir litt til og fra her, fordi vi er alt fra nygravide til høygravide.

Rapitap
07-06-2009, 19:52
Her er en moden en :tøff: 39

kissa
07-06-2009, 20:33
Jeg og er her:vink:
som Cholita sier så glemmer jeg både underforumet og alderen min:blush

38 år og i 23 uke. Oktoberklubben.

Tidl. bruker
07-06-2009, 21:13
Er her jeg også :juhu:
Har ikke sett noen aktivitet her så da har det ikke blitt til at jeg har vært aktiv heller. Leser stortsett det som blir skrevet i juli-klubben og innlegg i andre klubber som er interessant...og svarer der jeg har noe å komme med (tror jeg ;))

Jeg har ca 7 uker igjen, termin i slutten av juli så det nærmer seg. Dette blir mitt 4.barn og samboeren sitt 1.barn og vår lille prins er absolutt planlagt. Ønsker meg en til ganske kjapt hvis alt går som normalt med den lille :)

Svangerskapet har gått veldig fint, vært kvalm første halvdel og bekkenløsning fra uke 12 (og en blødning i uke 12) ellers er formen veldig bra. Har tatt av 2-3 kg og er storfornøyd med å ikke ha lagt på meg (har altfor mye fra før:stønn:) Men sf-målet er helt normalt så legen syns det er bare flott for min del :knegg:

Anais
08-06-2009, 07:07
Så koselig at det dukket opp noen modne mødre.
Er det noen av dere som har rundet 38 som har tatt eller skal ta duotest eller fostervannsprøve? Jeg er 42, og skal ta en duotest (ul og blodprøve) om et par uker. Den viser om det er kromosonfeil (tre vanligste), og er 92 prosent sikker. Det skal bli deilig å få det unnagjort, men samtidig er jeg så utrolig i tvil om hva jeg ska gjøre dersom det er noe galt. Tenker da på downssyndrom, som jo ikke er dødelig. Mange med downs kan jo ha et helt fint liv, og være en berikelse for familien. Men, samtidig så vil det jo føre til mye ekstra, og jeg har jo to små fra før. Hva tenker dere om dette?

C.D
08-06-2009, 07:46
Nå er ikke jeg 38, men har jo tanker rundt dette likevel.
Jeg har prøvd å tenke meg inn i den situasjonen, og jeg greier det rett og slett ikke.
Jeg greier ikke å finne ut hvordan jeg vil reagere og hva jeg vil gjøre.
Jeg tror kanskje man ikke vet det før man evt står midt opp idet.

Var vel egentlig ikke noe svar til deg dette ser jeg........

Wibe
08-06-2009, 11:49
Så koselig at det dukket opp noen modne mødre.
Er det noen av dere som har rundet 38 som har tatt eller skal ta duotest eller fostervannsprøve? Jeg er 42, og skal ta en duotest (ul og blodprøve) om et par uker. Den viser om det er kromosonfeil (tre vanligste), og er 92 prosent sikker. Det skal bli deilig å få det unnagjort, men samtidig er jeg så utrolig i tvil om hva jeg ska gjøre dersom det er noe galt. Tenker da på downssyndrom, som jo ikke er dødelig. Mange med downs kan jo ha et helt fint liv, og være en berikelse for familien. Men, samtidig så vil det jo føre til mye ekstra, og jeg har jo to små fra før. Hva tenker dere om dette?

Her sitter jeg og er klar for fødsel med ei jente som slett ikke var planlagt da hun ble til, men som så absolutt er veldig velkommen.

Jeg hadde duotest i desember. Vi hadde bestemt oss for å ta fostervannsprøve dersom sannsynligheten ble veldig nær grenseverdien for fostervannsprøve. Duotesten gir ikke et eksakt svar, men kommer opp med en sannsynlighet for kromosomfeil ut fra forholdet mellom blodplasma i blodet ditt, nakkefoldmåling på ultralyd og i kombinasjon med sannsynligheten for kromosomfeil som følge av mors alder. I tillegg ser de etter om fosteret har neseben.
Nå husker jeg ikke helt når de ønsker å ta fostervannsprøve. Jeg mener det var ved en sannsynlighet på 1:250. Jeg fikk et fantastisk resultat på 1: 40 000 for kromosomfeil, og vi droppet fostervannsprøven med et så godt resultat.

Downsbarn har ofte hjertefeil som krever store operasjoner etter fødselen, og selv om mange Downsbarn kan klare seg og være en berikelse for familien, er det et valg man må ta på basis av ens øvrige livssituasjon og ressurser.
For oss var det uaktuelt å bære fram et barn med sykdom. Jeg har tre fra før som krever og fortjener den oppmerksomheten de får, jeg er karriererettet og liker virkelig å jobbe og jeg ville spare meg selv for de bekymringene som sikkert kommer med et barn som er sykt og som alltid vil være avhengig av meg - selv som voksen.

Jeg håper at du får et like flott resultat som jeg, og at du slipper å ta problemstillingen inn så veldig nøye. Selv om vi er voksne damer med "gamle" egg, er det fremdeles mest sannsynlig at barnet blir friskt!

Wibe
08-06-2009, 11:55
Jeg blir 40 om nesten 14 dager, og har tenkt å føde lillejenta mi før den tid! :)

Jeg holder til mest i terminklubben min og surfer litt rundt ellers her og der når jeg føler for det. Jeg tror det er slik de fleste bruker snartmamma. Man føler kanskje mer tilhørighet til de man har termin sammen med, og som har kommet like langt som en, enn de som er mer modne som en selv. Vi er vel først og fremst gravide (og fødeklare i mitt tilfelle) og dernest en kvinne i en gitt alder.

Som Janice bærer jeg også mitt fjerde barn, men samboeren min sitt første barn, og vesla kom som en overraskelse uten at vi skjønte hvordan hun hadde blitt til. ;)

Tidl. bruker
08-06-2009, 19:00
Anais: Ja jeg har tatt duotest etterfulgt av f.p. Det er som C.D. sier veldig vanskelig å sette seg inn i hvordan du reagerer før du står med begge beina godt plantet i situasjonen. Jeg fikk resultat 1:201 og grensen til anbefalt f.p. var 1:200, derfor gjorde vi det. Selv om jeg fikk bedre resultat enn min alder. Jeg er 40 og fikk risiko som jeg var 37. Jeg vet ikke den dag i dag om jeg hadde klart å valgt bort barnet om det hadde vært noe galt, men tanken på det var jo grunnen til at vi tok prøven...utolig vanskelig å si på forhånd!:gruble:

Som det blir sagt her så er det ikke bare bare å få et sykt barn, det er alt som følger med som er slitsomt. Barrna er jo flotte og man ville nok aldri angret når man først hadde valgt å bære frem et sykt barn...vil jeg tro...:undrer: Har lest i ukeblader om familier med barn med downs og de sier det er alt arbeidet med å få de rettighetene man har krav på som er slitsomt. Det burde jo ikke være slik at man må gjennom en papirmølle som tapper en for krefter og energi for å få sine rettigheter. Uansett valg så ønsker jeg deg lykke til, Anais :)

Anais
10-06-2009, 22:50
Tusen takk for alle svar. Det er som dere sier, umulig å vite hva man skal velge før vi får hvite resultatet. Livssituasjonen min er ikke den enkleste, fordi jeg har fersk kjæreste, som jeg ikke bor sammen med. Vi har begge barn fra før, og vi vil følge dem opp der vi bor. Så jeg kommer til å være alene med tre barn annen hver uke. I tillegg har jeg to relativt små barn fra før, så det er krevende i seg selv. Vi får bare krysse fingrene for at alt ser bra ut, sånn at jeg slipper å ta et så vanskelig valg.

Jeg har alt kjent liv, så det er i hvertfall noen der:-) Sist jeg gikk gravid kjente jeg også liv alt fra uke 10. er i uke 12 om to dager!!

Hvordan går det med dere?

Aina
10-06-2009, 23:34
Vet ikke om jeg har kjent liv, men det er noen sommerfugler inni der... det er ihvertfall helt sikkert :knegg:

Jeg fyller 37 den 1. Juli og dette er et veldig planlagt svangerskap!
Vi brukte 15 mnd for å få dette til (naturlig). Vi hadde kommet til at vi snart var nødt til å ta kontakt for å få hjelp, da jeg vet at jeg har masse cyster og i tillegg for 2-3 år siden skjøt i været med tanke på vekta, jeg la på meg 20 kilo på 1 år, uten at jeg hadde endret kosthold noe nevnverdig, i tillegg til dette syklet jeg til jobb hver dag (tur/retur 12 kilometer). Så jeg mistenker at jeg kan ha PCOS.
Startet året med innmelding på Innersvingen og streng diett, gikk ned 16 kilo, og vips så satt spiren :tøff:

Tidl. bruker
11-06-2009, 00:53
Gratulerer til både Aina og Anais, og lykke til med duotest og forholdet Anais ;)

C.D
11-06-2009, 07:31
Å den er så nydelig avataren din Janice, får en slik ro hver gang jeg ser på den.
Også tenker jeg at "Janice, hun må være verdens beste mor" når jeg ser den :jupp:

Her er formen ganske bra. Kvalmen er borte :kryss: og mat går greit, stortsett.
Hofta er ille vond til tider, men lurer på om båtkjøpet var veldig lurt, faktisk!
Har vært ute med båten 2 ganger siden søndag, vært litt bølger så det ruller- og jeg har vært utrolig bra i hofta!
Kjenner litt til den ja, men har ikke vært så bra i så mange dager, siden før jeg ble gravid.
Nå lurer jeg på om jeg skal kjøpe meg en slik fitness ball.
Sitte på den når jeg feks ser tv, og bare rulle og balansere. Kanskje det vil gjøre samme jobben som båten.

Anais
12-06-2009, 09:59
Aina, det var rørende å høre om spiren som endelig var der. Vet hva det er å gå sånn og håpe hver måned.
Slet også veldig med å bli gravid med de to første. Vet ikke hvorfor, men med ny kjæreste kom den lille krabaten i magen som et lynnedslag! Var temmelig i sjokk den første tiden, og har nok enda ikke helt forstått at jeg skal bli mamma igjen.

C.D, det var jo en super oppdagelse å finne ut at rullingen i båten hjalp på de vonde hoftene. Hvis mine begynner å krangle etterhvert, skal jeg prøve en sånn ball å sitte på også.

Her er formen ok, men blir enda kvalm for den minste lille ubehagelige lukt. Den lille koppen med kaffe om morgenen har jeg måtte gi opp. Men, tipper denne kvalmen gir seg om et par uker.
Kun fem dager til ul og svar på duotesten, og jeg er bare så utrolig spent på hvilke odds jeg får. Håper inderlig det ser bra ut.

Anais
12-06-2009, 10:01
Enig med Aina, du har en så utrolig skjønn avatar, Janice. Veldig nostalgisk og idyllisk. Minner meg på at jeg må få lagt inn et bilde også.

nordmor
12-06-2009, 10:49
Heisann!

Jeg kom inn til SM i går og ser nå til min store glede at vi modne har vårt eget forum. :glis:
Jeg er ikke sikker når terminen er, enten jan eller feb. Skal til lege den 22 juni og da vet jeg forhåpentligvis hvilken av klubbene jeg tilhører.
Vi prøvd i 1 1/2 år og nå når vi begge hadde mistet håpet om et felles barn fikk jeg positiv test.
Har egentlig ikke så mange symptomer, ømme pupper, litt kvalme og har blitt bredere over hoftene. :himle:

Fairy
12-06-2009, 12:03
jeg er her også :juhu:
Er nok mest i januarklubben :)

Regner med å få tatt en duotest i løpet av 14 dager. Komemr ikke til å ta fostervannsprøve om ikke noe tilsier at det kan være stor sannsynlighet for at noe er galt.

nordmor
12-06-2009, 17:26
Kan noen forklare en uvitende hva en Duotest er? Og når skal den testen taes?

Tidl. bruker
12-06-2009, 17:27
Å den er så nydelig avataren din Janice, får en slik ro hver gang jeg ser på den.
Også tenker jeg at "Janice, hun må være verdens beste mor" når jeg ser den :jupp:

Enig med Aina, du har en så utrolig skjønn avatar, Janice. Veldig nostalgisk og idyllisk. Minner meg på at jeg må få lagt inn et bilde også.

Tusen takk begge to, syns den er så søt selv også ;) Har hentet den på nett en gang for lenge siden, fant den nemlig på pc'n min da jeg lette etter et bilde å ha her inne. "Verden beste mor"...hehe...nåja det får barna mine svare på ;)

Tidl. bruker
12-06-2009, 17:32
Kan noen forklare en uvitende hva en Duotest er? Og når skal den testen taes?

Link: http://www.ulleval.no/modules/module_123/proxy.asp?C=541&I=7741&D=2

Tråd fra forumet: http://forum.snartmamma.com/showthread.php?t=324188&highlight=duotest

Håper dette gir deg noen svar :)

nordmor
12-06-2009, 17:59
Tusen takk, Janice1.

Tidl. bruker
12-06-2009, 18:09
Jeg kommer også til å få tatt en sånn duotest, og jeg må bare innrømme at jeg ikke er rustet til å håndtere et barn med store utfordringer. Downs er slett ikke det verste som kan skje, men jeg har mine ting å slite med som gjør at jeg fra før går med konstant dårlig samvittighet ovenfor datteren vi allerede har, og jeg har hatt mange tanker om det egentlig er lurt med flere barn.....
Vi ønsket oss jo flere barn i så mange år, men da vi hadde kommet frem til at vi ikke orket flere runder med hormoner og hele ivf-sirkuset er sjokket litt stort over at vi har blitt gravide på egenhånd.
Jeg er forøvrig 36, og mannen er 39, og vi er litt betuttet og rystet over det hele fremdeles. Jeg tror også at jeg ikke tør juble utad enda, rett og slett fordi jeg er livredd for at det skal være noe galt ett eller annet sted.
Men det blir duotest altså, jeg har i utgangspunktet sagt at jeg ikke har lyst til å ta fostervannsprøve, men det gjenstår å se hva vi ender på etter duotesten.

Anais
12-06-2009, 22:00
Så gøy at flere finner veien hit. Velkommen så mye nordmor, Fairy og fru forvirra.

mrsv
12-06-2009, 22:17
jeg er her fortsatt jeg også:) Men er kanskje mest inne på novemberforumet. Er snart 19 uker på vei, og er i fin form. Har så smått begynt å merke litt bekkenløsning, men håper det ikke blir så ille. var nok noe plaget med dette med de to minste av de tre eldste også. Har ei jente ført i 92, gutt i 95 og jente i 97. Litt forvirra om dagen, for jeg fikk et noe uklart resultat på ordinær ultralyd. Leggbenmål og hodemål skilte en hel uke, så nå har jeg 3 terminer. Den jeg fikk på første ultralyd i uke 11 sa 9 november, lårbenmål sa 12 november og hodemålet 19 november. Så når i alle dager skal jeg søke permisjon? Må forlange enda en ultralyd tror jeg.

gizmodamen
15-06-2009, 21:46
er her enda jeg og :jupp:

Men er nok mest i September :rabla:

Tidl. bruker
16-06-2009, 00:47
Er her jeg også. :glis: Skal på UL for duotest morgen. Gruer og gleder meg. Håper alt er OK der inne.:bankibordet:

jannski
16-06-2009, 13:49
Håper duotesten gikk bra, Pysjen.

kardemomme
16-06-2009, 20:53
Her er jeg! 37 og venter min andre i januar/februar.. Har ikke kjent noe ennå og synes nesten det er litt rart.. Jeg var - om ikke kvalm - så noe urven sist. Men, de er vel forskjellig de svangerskapene..

Har regnet meg frem til at jeg er omtrent i uke 8, så det er kanskje litt vågalt å melde meg på her, men gjør det likevel... Tihi :rødme:

Eurild
16-06-2009, 22:57
Jeg er 36, men vil være 37 når den lille kommer en gang i januar...
Er 4. gangs gravid med samme mann. Blir veldig lett gravid.. har aldri prøvd over lenger tid. Denne gangen var det ikke planlagt. Men vi var jo uforsiktige...

Jeg er mest innom Januarklubben om dagen. Men er innom her for å sjekke om det er noen nye innlegg en gang i blandt.

Ellers så har jeg veldig lyst til å ta en duotest. Kan man søke om det, selv om jeg ikke har fylt 38?
I Sverige så er grensen 35.. Rart de ikke har felles nordiske regler.

Jeg vet ikke hvordan jeg ville reagert om jeg fikk vite at jeg ventet et Downs barn... de er jo så hærlige. Samtidig så ville det gått utover mine 3 nåværende barn hva gjelder oppfølging og forsakelse... Ikke noe svart / hvitt framstilling på denne problemstillingen...

Har ennå ikke vært hos legen. Men var på privat UL i uke 7, da jeg har vært plaget med spotting..

Tidl. bruker
16-06-2009, 23:55
Håper duotesten gikk bra, Pysjen.
:jupp: Fin fin. Og glad er jeg for det. Vet ikke helt hvordan jeg hadde reagert hvis fosteret var sykt. Jeg tror jeg hadde valgt å ta det bort men det er lett å si her jeg sitter nå. Det må være et grusomt dilemma. Beundrer virkelig de som velger å bære fram.

jannski
17-06-2009, 10:33
Superdupert Pysjen! Det er jo noen vanskelige valg. Jeg tror jeg kunne tatt bort et sykt foster, men det er umulig å si før man står der. Det blir litt for lett å si at de med downs er herlige mennesker - de er jo forskjellige de som andre. Noen fungerer meget godt, noen er veldig hjertesyke og dør unge, og noen er svært pleietrengende. For meg ville hensynet til alderen min/vår spilt inn, samt hensynet til det barnet vi allerede har. Hun ville få en enorm omsorgsbyrde etterhvert.

Anais
17-06-2009, 19:58
Huff og huff. Jeg har vært på tidlig ultralyd i dag (duotest), og resultetet var jo veldig dårlig da.

Samtidig har jeg enda håp om at alt skyldes at det i utgangspunktet ser ut til å ha vært tvillinger, der den ene har gått til grunne tidlig. (legen så noe hun mente var en tom fostersekk). Dette vil påvirke blodprøven, som var den som slo ut negativt. Alt så helt perfekt ut på ultralyden. Flott neseben, helt normal nakkefold, ikke tegn til hjertefeil eller synlige hjernefeil, alle tær og lemmer inntak. Hun kunne til og med se at det var en jente (selv om det jo ikke er 100 % sikkert så tidlig som uke 13+3).

Så nå er jeg jo veldig usikker her jeg sitter. Får muligens tilbud om morkakeprøve i en av de nærmeste dagene. Hvis de ikke har kapasitet til det, vil jeg få fostervannsprøve. om et par uker. Får heldigvis tatt en hurtigtest av cellene, der de tre vanligste kromosonfeilene vil vises. Hurtigtesten tar ca en uke.

Dette var jo et svar som jeg fryktet, men samtidig gir det jo fremdeles håp om at alt er bra.

Tenkte også på om cyster på eggstokken og livmoren kan gi hormonforandringer som påvikrer blodprøven negativ. Har noen cyster der som ikke ble tatt bort da jeg fjernet en stor cyste for noen år siden.

Jaja, jenter jeg får bare håpe det beste.

jannski
17-06-2009, 20:29
Huff Anais, håper blodprøvene viser seg å være misvisende mht. til kromosomfeil. Det er jo bra at fosteret så friskt ut, men skjønner det må være vanskelig å gå slik å vente! :klem:

Eurild
18-06-2009, 09:35
Så vondt å gå sånn i uvisse ... Når skal du få tatt fvp da? En nervepirrende uke å vente på svar..

Men det ser jo lovende ut med friskt foster ellers da. Nå skal vi sende deg masse gode tanker og krysse fingrene.

Vet ikke om cystene har noe å si på blodprøvene, men den tomme fostersekken kan jo gi utslag.

Anais
18-06-2009, 21:21
Takk for alle gode ønsker, jenter
Jeg har vært på ny sjekk på riksen i dag. De så nå helt tydelig at det er en fostersekk til, og sansynligheten for at det er dette som har gitt utslag på blodprøven er stor. Hun sa at absolutt alt ser helt normalt ut med babyen, og ul er 90 % sikker. Fikk likevel tilbud om fostervannsprøve for å slippe å være usikker. Jeg er imidlertid litt i tvil om jeg skal ta fostervannsprøve og utsette baby for risikoen (selv om den er veldig liten risk for å abortere). Skal tenke litt mer på det, så får jeg heller avbestille timen jeg har fått (30.juni).

Hva ville dere ha gjort tror dere?

Tidl. bruker
19-06-2009, 01:31
Jeg kan bare svare for meg selv og jeg tok f.v-prøve etter duotest. Dette fordi jeg lå akkurat i grenseområdet for når de anbefaler og tenke gjennom om vi bør ta f.v-prøve. Fikk gladmelding om at alt ser normalt ut og at vi får en liten gutt. Det var litt ubehagelig å ta selve prøven, men i etterkant var det verdt det for å slippe og tenke på alt som kan gå galt. Nå har jeg kunnet nyte sv.sk. og vite at det hvertfall ikke er noen kromosomfeil, selv om jeg vet det ikke er noen garanti for at andre ting kan være galt, men det så normalt ut på ul. Ønsker det lykke til uansett hva du velger å gjøre :)

Dena70
21-06-2009, 12:22
Jeg tilhører vel her jeg også, jeg er 38, og fyller 39 før babyen(e) kommer.

Skal på veliedningssamtale og bp i morgen ang. duotest, og ul 9. juli. Håper ikke de finner noe galt!!!
Jeg er også gravid med tvillinger, men på ul i uke 8 så det ut som den ene har stoppet utvikle seg, men det får vi endelig avklart på neste ul. Den andre banket hjertet på og str. var helt fin :glis:.

Er det sånn at det ene fosteret som ev. har stoppet og utvikle seg vil kunne forstyrre bp reultatet på en duo test?

Koselig å se flere "kjente" her inne :snill:!

Wibe
21-06-2009, 12:28
Jeg tilhører vel her jeg også, jeg er 38, og fyller 39 før babyen(e) kommer.

Skal på veliedningssamtale og bp i morgen ang. duotest, og ul 9. juli. Håper ikke de finner noe galt!!!
Jeg er også gravid med tvillinger, men på ul i uke 8 så det ut som den ene har stoppet utvikle seg, men det får vi endelig avklart på neste ul. Den andre banket hjertet på og str. var helt fin :glis:.

Er det sånn at det ene fosteret som ev. har stoppet og utvikle seg vil kunne forstyrre bp reultatet på en duo test?

Koselig å se flere "kjente" her inne :snill:!

Visstnok på blodprøveresultatene forsto jeg, så det er viktig at det står i papirene.

Jeg hadde også et tvillingsvangerskap opprinnelig, men aborterte den ene.

Anais
21-06-2009, 17:48
Dena70, det stemmer at blodprøveresultatene blir påvirket av at det har vært to foster i livmoren. Det gjorde det på meg, og jeg fikk en veldig dårlig resultat på duotesten på grunn av det. Men hvis jeg kun ser på ul, så har jeg veldig bra resultater. Hvis du skal ta morkakeprøve vil også den testen bli usikker fordi det kan komme med rester av den gamle morkaken i prøven. Men, jeg tror fostervannsprøven vil bli sikker, men da med to ulike DNA. Men, jeg er usikker på det med sikkerhet med fostervannsprøven, så skal ringe og sjekke dette med riksen innen jeg bestemmer meg for om jeg vil ha fostervannsprøve.