PDA

Vis full versjon : Får vi modne blivende mammaer spesiell oppfølging?

tin-tin
16-07-2010, 18:08
Alle mine venninner er ferdig med barn for mange år siden og jeg kjenner ingen modne mammaer.
Kommer vi til å få ekstra oppfølging?
Vet jo at vi får tilbud om fostervannsprøve, men hva med ekstra ul?
Eventuelt oftere kontroller?
Noen som vet?

Tidl. bruker
16-07-2010, 20:09
Nå er ikke jeg moden mamma med mine 28 år, men jeg ville bare snike litt og si at jeg tror nok du får den oppfølgingen du selv ytrer ønske om. Selv har jeg fått endel ekstra kontroller dette svangerskapet fordi jeg selv ba om det. Jeg har ingen medisinske grunner til det, men jeg er alene med svangerskapet og de to barna mine, og jeg sa som sant er at jeg ville føle det betryggende om jeg ofte var i kontakt med jordmor/lege sånn at jeg slapp å engste meg alene hjemme hvis det var noe. Terskelen min for å ringe føden f.eks er litt for høy, bedre med oppfølging hos en jordmor jeg kjenner.

Og det fikk jeg. Jeg har ikke hatt ekstra ultralyd pga det, jeg betalte selv en tidlig UL i uke 14 bare for å se at det sto til liv, og så var jeg på den ordinære ultralyden. Måtte riktignok inn en gang til uken etter ordinær UL, men det var fordi lillevenn i magen ikke var villig å flytte seg sånn at de kunne se hjertet ordentlig. Det var med andre ord ingenting galt, og heller ikke noe ekstra jeg krevde.

Men det var ingen problemer med å få ekstra kontroller. Så bare be om det du, hvis du føler at du trenger det. :klemme:

Gulli_70
16-07-2010, 21:18
Alle som er fylt 38 år ved termin skal ha tilbud om fosterdiagnostikk om de ønsker dette. Helsedirektoratet har en brosjyre du kan laste ned herfra (http://www.helsedirektoratet.no/publikasjoner/faktahefter/informasjon_til_gravide_om_fosterdiagnostikk_36199).

Selv valgte jeg duotest, en kombinasjon av en blodprøve og utvidet ultralyd. Den gir ikke et sikkert svar om eventuelle kromosomavvik - men den kan heldigvis ikke føre til spontanabort (noe som en fostervannsprøve av og til kan). Noe mer info kan du finne f.eks. hos Ullevål her (http://www.ulleval.no/modules/module_123/proxy.asp?iInfoId=7741&iCategoryId=541&iDisplayType=2).

Hvis du ønsker fosterdiagnostikk bør du henvises senest i uke 8 av fastlegen din.

Bortsett fra dette fikk ikke jeg noen ekstra oppfølging, men det avhenger nok av lege/jordmor. For eksempel er det noen som rutinemessig vil sjekke for svangerskapsdiabetes bare på grunn av alder. Men det diskuteres om ikke modne blivende mammaer bør ha noe tettere oppfølging på slutten av svangerskapet.

underlig
16-07-2010, 23:18
Utover litt økt risiko for kromosonavik har ikke vi gamle damer i utgangspunktet noe andre behov enn de yngre - og derfor nøyaktig samme tilbud :klem:

Gratulerer og lykke til!

tin-tin
17-07-2010, 18:25
Tusen takk fors svar.