PDA

Vis full versjon : Hva er en "moden mamma"?

Maritel
24-11-2010, 01:28
Hvor gammel er man før man blir regnet som "moden" egentlig?

Bebop
30-11-2010, 11:46
Nja. Det er vel en subjektiv vurdering. Om jeg var 24 år og hadde fem-seks unger ville jeg karaktisere meg som moden selv om jeg ikke hadde så mange år i ryggsekken. :knegg: Selv tror jeg at jeg har følt meg moden (overmoden???) siden jeg var rundt 35, kanskje.

Jeg er for øvrig litt overrasket over at det ikke er mer aktivitet her inne på moden-forumet, og jeg savner mer action her. :sparke:

Macaroni
30-11-2010, 12:23
Jeg tenker at en moden mamma er en som får sitt første barn senere enn de fleste. Kanskje etter passert 37-38.

Jeg føler meg veldig voksen denne gangen siden dette er en skikkelig attpåklatt (10 år etter forrige), men jeg er ikke så veldig gammel i år.

Bebop
30-11-2010, 12:45
Jeg tenker at en moden mamma er en som får sitt første barn senere enn de fleste. Kanskje etter passert 37-38.

Jeg mener absolutt at jeg er i kategorien moden mamma selv om det ikke er første barnet. Det har med hvor man befinner seg nå, ikke hvilket barn i rekken det er. Mener nå jeg.

C3PO
30-11-2010, 13:28
Hvis jeg husker rett, var jeg med da forumet først ble startet, og litt av poenget var morens alder. Ikke nødvendigvis ved første barn, men der man var der og da. Medisinsk er man ikke moden mor før graviditet rundt 35 år, og jeg reagerer nok litt når noen i 20-årene kaller seg for moden mor i denne sammenhengen. Poenget var at vi "eldre" mødre noen ganger tanker som ikke vil forstås av de fleste av de yngre mødre.

Macaroni
30-11-2010, 13:32
Jeg mener absolutt at jeg er i kategorien moden mamma selv om det ikke er første barnet. Det har med hvor man befinner seg nå, ikke hvilket barn i rekken det er. Mener nå jeg.
Det må du absolutt mene for min del. :snill: Det er vel en subjektiv mening akkurat som min.

Wibe
30-11-2010, 13:36
Moden i denne sammenhengen betyr nok helst gammel, og det er det jeg er. Jeg har nok mer til felles med damer som er 35pluss enn med damer i 20 åra som skulle mene seg moden, for moden er ikke det samme som å være ei gammelmodig kjerring eller det samme som erfaren.

Bebop
30-11-2010, 13:49
Moden i denne sammenhengen betyr nok helst gammel, og det er det jeg er. Jeg har nok mer til felles med damer som er 35pluss enn med damer i 20 åra som skulle mene seg moden, for moden er ikke det samme som å være ei gammelmodig kjerring eller det samme som erfaren.

Da har vi forklaringen på at det ikke er så mange her inne, for ikke faen om jeg er gammel. :shock:

Maijenta
30-11-2010, 13:55
Hvis jeg husker rett, var jeg med da forumet først ble startet, og litt av poenget var morens alder. Ikke nødvendigvis ved første barn, men der man var der og da. Medisinsk er man ikke moden mor før graviditet rundt 35 år, og jeg reagerer nok litt når noen i 20-årene kaller seg for moden mor i denne sammenhengen. Poenget var at vi "eldre" mødre noen ganger tanker som ikke vil forstås av de fleste av de yngre mødre.

interessant! så da er jeg moden mor, 35 som venter nr 2. jeg tenkte at forumet kanskje var ment for damer som er fylt 37, og grunnen til at jeg tenkte det, er at det er grensen for at man får blodprøver/tidlig UL osv for å utelukke kromosomavvik på fosteret. vi er mange i midten av 30 årene her inne mener jeg!

Fluke
30-11-2010, 14:03
Mener å huske jeg hang på modne mødre på NM da jeg var 30 ... Nå er jeg 35 og sikkert modnere. :knegg:

Wibe
30-11-2010, 15:58
Da har vi forklaringen på at det ikke er så mange her inne, for ikke faen om jeg er gammel. :shock:

Når du er dobbelt så gammel som noen av de gravide på SM som definerer seg som modne, føler jeg meg iallfall gammel! ;)

Bebop
30-11-2010, 16:10
Når du er dobbelt så gammel som noen av de gravide på SM som definerer seg som modne, føler jeg meg iallfall gammel! ;)

Du er nærmere 80, altså. :knegg:

Neida, bare tuller. Rundt 40? Selv er jeg 39.

Wibe
30-11-2010, 16:12
Du er nærmere 80, altså. :knegg:

Neida, bare tuller. Rundt 40? Selv er jeg 39.

41, men kanskje 42 når jeg føder. Har termin omkring bursdagen min! :)

Cilius
01-12-2010, 13:23
Vet ikke om jeg hører til her, fyller 35 rett etter at :baby: er født...

ally!
01-12-2010, 13:27
Det er vel litt sånn som går på hvordan man føler seg selv.... jeg PÅSTÅR jo hardnakket at jeg er 23 år, selv om all mulig legitimasjon sier 37 :knegg: Og jeg ble veldig fornøyd på JM-kontroll i går der det sto i en brosjyre noe om at "jeg" er ung mor.. :rofl:

Jeg er ikke førstegangsfødende, men min datter har rukket å bli 16 år før hun blir storesøster i mai neste år... og jeg kan gjerne henge er inne i moden-mamma-gjengen :jupp:

Chrizzyp6
22-12-2010, 10:33
Litt merkelig ord da egentlig, moden, er man umoden om man ikke er moden??? Likte SG navnet, godt voksne, bedre. :)

klematis
27-12-2010, 23:42
Dette er vel en diskusjone som kommer og går med jevne mellomrom her inne. Hva er en moden mamma og er det egentlig ett bra navn på dette underforumet.

Jeg har selv plassert meg her fra jeg var ca 35+ og synes det blir litt feil når noen i midten av 20 årene regner seg som moden mamma i denne sammenhengen.

Synes kanskje ikke det er det beste navnet på forumet heller :knegg: Liker bedre navnet på SM; godt voksne prøvere, selv om også der detter det innom 23-åringer som mener de er godt voksne de også :knegg:

Meningen er vel at det skal være en plass for dem som får barn litt opp i årene, uansett om det er nr 1 eller nr 6....
Man har gjerne litt andre tanker og problemer da enn når man går gravid som 25-åring selv om jeg godt kan forstå at en 25 åring føler seg både moden og voksen :D

hanne007
28-12-2010, 00:29
Hehe, mange morsomme innlegg her :knegg:
Jeg påstår også at jeg er 23 selv om min legitimasjon forteller snart 32! Og jeg klarer ikke helt å bestemme meg for om at jeg er moden eller ikke.
Ikke moden fordi jeg er førstegangsfødende og har ikke peilig på en baby og håper inderlig at den lille kommer med bruksanvisning. :sparke:
Moden fordi jeg absolutt ikke er en ung mor! Men fordi jeg har en livserfaring som en 60-åring!

Så det kommer til å bli et evig spørsmål...eller svar... alt ettersom..... :rørt:

fisk74
09-01-2011, 21:32
Vi har hatt denne diskusjonen her litt tidligere. Er vel ikke mer enn en eller to mnd siden. (eller lenger.....??? Tiden flyr jo sånn når man blir eldre) Jeg trakk vel gjennomsnittet for førstegangsfødene i Oslo litt opp da jeg fikk førstemann. Nå som jeg skal ha nr 3, er jeg jo bare enda eldre. Men jeg føler meg mindre gammel nå enn da jeg rundet 30.

Tigermor
10-01-2011, 01:13
Det er synd om en føler at en behøver å rettferdiggjøre hvor en vil poste innlegg i forhold til hvor en kan forvente den type svar en er ute etter.
Jeg har definert meg som en moden mamma en stund, kansje særlig fordi vi har kjempet så hardt over flere år for denne graviditeten. Har virkelig kjent på den berømmelige tikkingen ettersom månedene og årene har kommet og gått uten baby.
Og, ja, riktig som nevnt over her, jeg er ute etter diskusjoner om ekstra oppfølging pga alder, prøver, tester og vurderinger som kommer nettopp pga alder. Uansett hvor moden en 23 åring føler seg så har vi ikke samme odds eller statistikk nå i dette svangerskapet. Det kan en ikke føle seg ut av.
Mener nå jeg da..:sparke:

chris
10-01-2011, 14:55
Jeg føler meg definitivt som en moden mamma, jeg er 36 år og har vært mamma i snart 17 år.
Som 20 åring har mann helt andre tanker enn en snart mamma i midten av 30 årene.

I 2007 hang jeg mye her, og da var vel de fleste aktive ca 35 år, og hadde mye de samme bekymringene rundt dette å være eldre enn 35 år og bli mamma (både for 1, 2, 3 og fleregangs fødende).

Også kommer det jo mye an på personlighet, det er jo best å være sktiv i en klubb der man føler seg hjemme.

Konklusjonen min er at det er mye personavhengig.

Didi
10-01-2011, 22:49
Bare for å vise at vi tar modne, vordende mammaer på alvor har vi tatt dere på ordet og omdøpt gruppa til Godt voksne gravide! :knegg:

Det vil også bli lagt et innlegg som i større grad definerer hvem vi opprinnelig har tenkt at vil ha utbytte av denne gruppa.

Håper dette er ok?

Didi - Godt voksen snartmamma-moderator :blunke:

Chrizzyp6
11-01-2011, 08:33
:glis:

C3PO
11-01-2011, 09:36
Flott, Didi!

klematis
11-01-2011, 12:22
Høres veldig bra ut :D

ally!
11-01-2011, 12:30
Puh! Så da kan vi være så umodne som vi bare vil :knegg:

Tidl. bruker
11-01-2011, 12:43
Men når er man i denne kategorien da? 30? 35? 40? Valgfritt?

(Føler meg forøvrig verken moden eller voksen jeg, tror ikke jeg kommer til å bli voksen noen gang jeg:rødme:)

Evabittelita, 34 år ung...

Maijenta
11-01-2011, 14:12
Men når er man i denne kategorien da? 30? 35? 40? Valgfritt?

(Føler meg forøvrig verken moden eller voksen jeg, tror ikke jeg kommer til å bli voksen noen gang jeg:rødme:)

Evabittelita, 34 år ung...

i midten av 30-årene, står det i omtalen av forumet. du er altså godt under grensen, hehe