PDA

Vis full versjon : Skravletråd for godt voksne

Tigermor
03-05-2012, 14:57
Hei!
Her var det lite liv om dagen ser jeg. Lurer på om det bare er meg som definerer meg i godt voksen kategori eller om det kansje kan finnes fler her?
Jeg fyller 39 år i god tid før termin i romjul så er nå helt i starten på dette svangerskapet. Dette er en liten mirakelspire da vi nå har en IVF baby på 7 måneder hjemme nå:)

Basse
03-05-2012, 22:04
Er her eg også. Termin 9 aug og klarer akkurat å føde før eg blir 39.:knegg:
Har en storesøster på snart 9 og har vel prøvd i 7-8 år på å lage denne attpåklatten. :knegg:

Amaya
03-05-2012, 22:34
Jeg er her jeg også, er 39 alt jeg da. Fikk spørsmål i dag om jeg ventet en skikkelig attpåklatt. Eh nei, poden er fem jeg hadde bare en litt sein start:sparke:

Tigermor
04-05-2012, 00:33
Kult at det står til liv her da.
Må jo komme med det uungåelige spørsmålet da, har dere tatt duotesten og hvilke tanker hadde dere omkring dette?

Bakgrunnen til at jeg spør er at jeg i forrige svangerskap (i fjor) ikke tok duotest, er fordi vi hadde jobbet så hardt og så lenge med å bli gravid og ved hjelp av IVF satt den endelig. Forsøkte å kose meg med svangerskapet da jeg regnet med at det ble mitt siste. Ved ordinær UL hadde fosteret forstørret nakkefold og dette sammen med min alder ga oss en odds for Downs med 1:31. Vi fikk selvfølgelig øyeblikkelig tilbud om fostervannsprøve men denne takket vi nei til. Det var alt for sent likevel, vi var blitt kjent med en liten sprellemann i magen min... Han ble født helt frisk noen få dager før termin.

Men nå dukker det jo opp noen tanker igjen, vi er ikke yngre siden sist heller...

Amaya
04-05-2012, 09:51
Vi tok duotesten. Min mann og jeg har ett barn hver og dette er ett ivf barn. Tanken bak testen var at vi mest sansynlig kom til å avslutte skulle det vise seg at barnet var veldig sykt, men noen endelig avgjørelse ville vi ikke ta før etter at testen var tatt. At vi skulle ta testen var vi aldri i tvil om, det var en fin ekstra sjekk av den lille og vi hadde hatt ukentlige UL frem til da uansett, var også veldig klar på at det ble en avgjørelse min mann og jeg skulle ta sammen og kom ikke til å la oss påvirke av leger eller noen andre rundt oss.

Dette er jo ett veldig etterlengtet barn, så det hadde nok ikke vært noen enkel avgjørelse. Hadde det bare vært min mann og jeg og vi ikke hadde barn fra før hadde det nok ikke vært noen tvil om hvilket valg vi hadde tatt.

Basse
04-05-2012, 11:56
Vi tok også duotest. Egentlig var eg vel bestemt på å beholde barnet uansett men fristet med en ekstra ul.:knegg: Men prøvene var helt superflotte og det var en lettelse og vite at eg har et friskt barn inni her. :)

Tigermor
04-05-2012, 21:27
Så deilig det må være å VITE at babyen er frisk, Basse :)

Nå lurer jeg litt; er det ikke sånn at ul og blodprøve må taes innenfor ett visst vindu?
Nå er det jo slik at jeg ikke rakk å få igjen mensen etter siste fødsel, så hadde det ikke vært at jeg kjenner kroppen min så godt, så hadde jeg kansje ikke visst hvor langt jeg er på vei.
Hva gjør jeg nå? Kan jeg få henvisning til UL fra jordmor eller må jeg få meg legetime først? Vil de måtte sende meg på terminberegnende UL først eller taes det bare HcG for å vurdere svangerskapslengde?

Ble mange spørsmål her nå, det aner meg at det jeg egentlig har lyst til er en tidlig UL, ASAP!

Amaya
04-05-2012, 23:43
Det lønner seg nok å få en legetime asap slik at legen din kan henvise deg. Tror det er innen uke 13 man må ta UL, blodprøven var for meg uka før. I frohold til tidsberegninger vet jeg ikke da vi har ivf baby på vei, så det var ikke noe å tenke på.

Noramor
05-05-2012, 00:08
Hei. Jeg hiver meg også på her. Blir 38 og venter min første i september. Tok duotesten. Hadde ikke bestemt noe på forhånd hva jeg evt ville gjøre hvis den viste noe. Tror også at UL og blodprøven skal tas innen uke 13 :blafre:

Basse
05-05-2012, 21:40
Jepp stemmer det innen uke 13. Men må til legen først og få henvisning.

Mira
07-05-2012, 11:28
Heisann :) melder min ankomst her. Fikk beskjed om at ett eller to av mine superflotte fryseegg har klamret seg fast for noen dager siden. Er 40 år og har 4 barn fra før, men dette er mannens første. Vi har prøvd i nesten 6 år på dette bonusbarnet, og nå når det har klaffet er det helt uvirkelig. Skal bli spennende å prate med dere damer :) har hørt noe snakk om duotest, hva er det de tar prøver av da egentlig?

Amaya
07-05-2012, 13:13
Velkommen og gratulerer Mira. Duotesten er en blodprøve og en ultralyd der de sjekker babyen, spesielt nesebein og nakkefold. Hos oss gikk de over hele vesla og sjekket ryggrad,hjerte, lunger og alt helt ned til antall fingre og tær.

Siden du har fryseegg regner jeg med at du kanskje skal på tidlig UL i tilegg?

Mira
07-05-2012, 13:21
Takk for svar :) Er det noe risikoer forbundet med duotesten? Skal til tidlig ultralyd i slutten av mai, og er superspent på om det er mere enn en der inne. Har veldig høy hcg og følte meg veeeeldig gravid allerede fra rugedag 9. Det har jeg ikke gjort i de tidligere svangerskapene mine. Men alt er vel forskjellig fra gang til gang, og det er jo en annen barnefar også. Spennende er det lell he he. Ruger for harde livet her :)

Amaya
07-05-2012, 13:24
Høy hcg kan jo være en indikasjon på at to har festet seg, spennende.
Det er ikke noe risiko med duo testen. Hvis sjangsene er store for at babyen har trisomy så vil du få tilbud om fostervannsprøve, og den er det jo risiko med. Ser at enkelte føler seg presset til å avslutte svangerskapet om risikoen er høy. Det er vel om å være trygg på seg selv og sine valg, og så stå for det.

Mira
07-05-2012, 13:51
Er jaggu meg ikke sikker på hva jeg vil jeg. Dette barnet vil vi ha.. uansett. Men samtidig så kunne det vært greit å være forberedt også.

Amaya
07-05-2012, 14:04
Selv om du vil beholde var det en fin test å ta, utrolig gøy å se den lille, og se at alt stod bra til. Hadde det ikke gjort det var det greit å få vite om det på det tidspunktet også. Nå er jeg veldig glad i å smugtitte å vesla da. Hadde ukentlige UL frem til uke 13 og har hatt tre til etter det.

Chrizzyp6
07-05-2012, 22:25
Hallo :) Jeg er også godt voksen gravid, igjen, helt nytt, oppdaget det i går :) Lurer også på det med duotest, det er blodprøve av meg dem skal ta? Hva ser de etter der? Tenk at vi ble gravide igjen så fort, helt sjokkerende, vi brukte mange år og hard jobbing på å få de to minste. :)

Gøy at det er liv her, håper jeg får bli 9 måneder :)

Silver
08-05-2012, 14:12
Hei :) Jeg blir 38 en måned før termin i september. Tok duotest vi også. Resultatene var veldig fine, så vi ble ikke anbefalt fostervannsprøve.
Ordinær UL viste en aktiv og frisk gutt :)

Silver
08-05-2012, 14:18
Hallo :) Jeg er også godt voksen gravid, igjen, helt nytt, oppdaget det i går :) Lurer også på det med duotest, det er blodprøve av meg dem skal ta? Hva ser de etter der? Tenk at vi ble gravide igjen så fort, helt sjokkerende, vi brukte mange år og hard jobbing på å få de to minste. :)

Gøy at det er liv her, håper jeg får bli 9 måneder :)

Hei :) Gratulerer så mye! Duotesten er en kombinasjon av blodprøve og UL. Jeg tok en blodprøve en ukes tid før tidlig ultralyd i uke 12. UL må gjøres mellom uke 11 og 14, mener jeg å huske. Dette med tanke på nakkefold osv. Kombinasjonen av resultater sier noe om risiko for genetiske feil hos fosteret, bla Downs.

Mira
08-05-2012, 14:51
Begynner å helle mer og mer mot duotest nå. Hvordan gjør dere det med koffein inntak, må innrømme at suget er stort her nå?

Amaya
08-05-2012, 20:37
Jeg drikker koffein. Jeg har hatt en tøff graviditet og legen min har sagt at jeg må slutte å gi meg selv dårlig samvittighet for koffein inntak på toppen av alt annet. Jeg holder meg under en liter koffeinholdig brus om dagen, må tilstå at jeg sliter med dårlig samvittighet, men jeg er så uendelig trøtt.

Mira
09-05-2012, 07:32
Uendelig trøtt ja, da er vi to. Blir alltid så ufattelig trøtt etter at jeg har spist meg litt over middels mett. Nesten som jeg skulle tatt sovetabletter he he. Fristet mye med ei kald cola light nå, tror jeg skal unne meg en senere idag :) Hvor langt er du på vei amaya?

Amaya
09-05-2012, 08:32
Ja cola smaker himmelsk, spesielt når man er litt kvalm i tilegg.
Jeg er 32 uker å vei.

Mira
09-05-2012, 08:57
Ja ser det jo nå på tickeren din :) så deilig å føde på sommeren da :)

Marihøna72
19-05-2012, 11:13
Hei hei, jeg har nettopp fylt 40 og har termin i januar hvis bare junior klamrer seg fast:) Har ingen barn fra før så dette er spennende.
Ser at det diskuteres duo-test. Regner med at jeg tar en slik test, men at jeg tar det som kommer. Håper på et perfekt lite nurk rundt den 19. januar:yiiha:

Amaya
19-05-2012, 15:15
Gratulerer med spiren Marihøna og lykke til med svangerskapet. Greit å se at det er flere godt voksne mødre.

Tigermor
19-05-2012, 16:14
Jeg ramla fra i dag.
Masse lykke til videre!

Mira
19-05-2012, 16:23
Uff så trist tigermor, ble skikkelig lei meg når jeg leste innlegget ditt. Masse lykke til videre :klem:

Amaya
19-05-2012, 20:54
Huff så trist da Tigermor

Marihøna72
20-05-2012, 15:08
Gratulerer med spiren Marihøna og lykke til med svangerskapet. Greit å se at det er flere godt voksne mødre.

Takk skal du ha Amaya:) Ja flott å se at det er mange godt voksne her som lykkes! Jeg har lav AMH (3) så ble veldig positivt overrasket da spiren satt på første IVF- forsøk:lykkelig:
Men det er heldigvis ikke høna som går ut på dato, kun eggene:rabla:

Tigermor, så trist at det ikke gikk denne gangen. Lykke til videre!

Annelill
21-07-2012, 22:40
Syns dette var en fin tråd, så det hadde vært bra med litt liv her igjen :)

Jeg er 37, og vi venter vårt første barn i februar -13. Lusker litt i februarklubben, men føler ikke helt tilhørighet der da jeg er mye eldre enn de andre, ikke har vi barn fra før og vi har i tillegg slitt i mange år for endelig å komme hit. Fint å kunne skravle med dere på samme alder. Og kanskje noen av dere også har hatt litt lengre og mer kronglete vei enn de fleste andre?

Marihøna72
23-07-2012, 01:00
Bra initiativ Annelill! Så gøy at dere ser ut til å lykkes bra denne gangen etter flere forsøk!:vibber:

Marihøna72
23-07-2012, 01:05
Er det noen her inne som har opplevd litt delte signaler etter duotesten og har noen tanker om veien videre?
Blodprøven min økte risikoen for trisomi 18 til 1/80, men UL viste intet feil bortsett fra at Lille Spire ligger i underkant av 1 uke etter i utvikling, noe hxn har gjort fra "dag 1". Men veksten har vært normal fra uke til uke og jeg fikk dermed balansert risikoen til nesten 1/1000. Fikk litt under tvil tilbud om fostervannsprøve, men synes det er skummelt pga abortfaren så venter nå på tilsvarende ny UL isteden rundt uke 16. Problemet er jo at kun 70% av trisomi 18-tilfellene synes på UL, så vet ikke om jeg kommer til å føle meg så mye tryggere etter ny UL uansett:sparke:

Annelill
23-07-2012, 12:09
Takk, Marihøna!:takker:Dette er bare superspennende!

Ser dere diskuterer duotest. Vi hopper over slik test. Siden vi har hatt ivf-forsøk, har vi hatt UL i uke 7 og skal ha ny UL i uke 13. Legen mente store avvik kunne ses på tidlig UL.

Amaya
23-07-2012, 18:27
Koselig å se det er litt iv her igjen. Nå har jeg født tulla mi, så det er vel på tide å finne turen tilbake til sg:knegg:
Min mor og jeg møtte en gammel kjenning av min mor på kjøpesenteret i dag, hun lurte på om det var barnebarn eller oldebarn min mor holdt. Jeg var jo gammel nok til at mine barn skulle kunne gi min mor oldebarn må vite. Gadd ikke forklare at ikke alle disse små er like enkle å få til, desuten var ikke jeg klar for barn mår jeg enda var tenåring.

Marihøna72
24-07-2012, 11:41
Hipp hipp hurra og gratulerer med den lille Amaya!:danse:

Ha ha, ja det er ikke lett å vite alltid! Men det er jo relativt få som får barn når de er 20 nå, så man bør kanskje være litt forsiktig med å spørre:knegg:

Annelill, forstår godt dere ikke tar duotesten da, du er jo helt i grenseland når det gjelder alder også. Er det ikke slik at man må være fylt 38 før termin for å få tilbudet dersom det ikke foreligger spesielle omstendigheter?