PDA

Vis full versjon : Duotest?

La belle
05-11-2012, 20:06
Jeg bor i Østfold og lurer på dersom man tilhører sykehuset i Fredrikstad eller Ahus, tar man da duotesten på riksen?

Gulli_70
06-11-2012, 01:19
For et år siden fikk man veiledning og tok blodprøven på Ullevål. UL ble tatt enten på Ullevål eller Riksen, avhengig av kapasitet. Om det er slik fortsatt vet jeg ikke sikkert. Men det er Oslo som er nærmeste tilbud.

La belle
06-11-2012, 07:20
Takk for svar! Da håper jeg fastlegen har oversikt..

Pink Penguin
06-11-2012, 08:36
Alt er på Riksen nå. Den delen av Riksen der samtalen+blodprøve finner sted er litt tungvint å finne frem til. UL skjer på Kvinneklinikken eller hva det heter, som er lett å finne frem til.

BeeBobb
06-11-2012, 13:56
Jeg var i Forskningsveien og hadde samtale og tok blodprøve sist uke, og venter nå på innkalling til ul, som da vil finne sted på Riksen.

La belle
06-11-2012, 15:30
Takk for svar. Fikk time hos fastlegen neste fredag så da får han sende en henvisning da.

BeeBobb
07-11-2012, 13:00
Takk for svar. Fikk time hos fastlegen neste fredag så da får han sende en henvisning da.

Lykke til!! Jeg går rundt og er nervøs om dagene, jeg liker ikke denne utvissheten, som å gå rundt i vakum. Jeg håper bare av hele mitt hjerte at jeg får tall jeg slår meg til ro med...

Pink Penguin
07-11-2012, 14:32
Lykke til!! Jeg går rundt og er nervøs om dagene, jeg liker ikke denne utvissheten, som å gå rundt i vakum. Jeg håper bare av hele mitt hjerte at jeg får tall jeg slår meg til ro med...

Lykke til, til de som trenger det...

Ja, du går rundt nervøs frem til du får tallene. Andre gang var ikke noe enklere enn første gang heller....

Agape
09-11-2012, 16:46
Jeg vet ikke helt hva jeg vil. Sist hadde jeg duotest, og tallene var fine, men lillebror døde jo i magen min i uke 17 likevel.
Dersom jeg tar testen nå, tror jeg det er for å vite mest mulig, ikke på grunn av eventuelle valg som evt kan tas.

La belle
09-11-2012, 17:20

Uff BeeBobb, det høres ikke noe bra ut. Kjenner jeg gruer meg veldig til dette selv..

Pink Penguin
09-11-2012, 19:38
Jeg vet ikke helt hva jeg vil. Sist hadde jeg duotest, og tallene var fine, men lillebror døde jo i magen min i uke 17 likevel.
Dersom jeg tar testen nå, tror jeg det er for å vite mest mulig, ikke på grunn av eventuelle valg som evt kan tas.

Synes ikke det er noe galt med å vite mest mulig. Godt med valgmuligheter men tross hva "moralistene" liker å påstå, ikke alle velger abort. Og da er det mye bedre å være forberedt på et evt funksjonshemmet barn (skaffe seg kunnskap, ha medisinske spesialister på plass, ha riktig utstyr på plass, osv) enn å ha en ubehagelig overraskelse i fødestua.

Pink Penguin
09-11-2012, 19:41
Uff BeeBobb, det høres ikke noe bra ut. Kjenner jeg gruer meg veldig til dette selv..

Men det er normalt...

Prøv å huske at hvis du er f.eks. 41 år gammel som meg, er sjansene for at alt går BRA 98%. Det er jo gode sjanser. Hvis du er litt yngre er sjansene litt bedre.

Men igjen... å grue deg er normalt og du har full rett til å være litt engstelig. Ikke skam deg over det!

:klemme:

La belle
09-11-2012, 21:37
Jeg er 38 år, blir 39 rett inn i neste år.

BeeBobb
12-11-2012, 11:12
Jeg kommer til å fylle 39 år ca 3 mnd før termin :-)

La belle
20-11-2012, 17:02
Hvordan gikk det BeeBobb?

Hvor lang tid tar det fra legen henviser til man får time? Legen henviste meg ikke på fredag for han ville vente litt og se om dette gikk bra. Syns ikke jeg har så mye tid å vente. Hcg forrige onsdag var 8000 og fredag 16000. Så ba de i dag om å henvise meg. Er 6+3 i dag.

Risa
20-11-2012, 21:12
Jeg ble henvist til duotest på Riksen i uke 6+2 og fikk brev om veiledningstime + blodprøve litt over en uke etter. Fikk da time 10+5. Det tar ca 10 dager å få svar på blodprøvene, og først da får du brev om time til UL. (Litt kort varsel på den, altså). Jeg fikk UL akkurat uke 13+0. (13+6 er siste frist for å gjøre UL, etter det ser man ikke om nakkefolden er annerledes eller ei).

Lykke til! :)

BeeBobb
21-11-2012, 10:47
Hvordan gikk det BeeBobb?

Hvor lang tid tar det fra legen henviser til man får time? Legen henviste meg ikke på fredag for han ville vente litt og se om dette gikk bra. Syns ikke jeg har så mye tid å vente. Hcg forrige onsdag var 8000 og fredag 16000. Så ba de i dag om å henvise meg. Er 6+3 i dag.

Jeg har time imorgen, er veldig spent kjenner jeg. Samtidig ser jeg frem til å få et 'slags' svar. Forhåpentligvis kan jeg senke skuldrene, og ikke minst fortelle nyheten til alle rundt oss. Ikke minst til de vordende storesøsknene.

Når det gjelder spørsmålet ditt, så gikk det ikke lang tid fra legen sendte henvisningen til jeg fikk time, 10 dager kanskje. Jeg var og tok blodprøve da jeg var 9+3 tror jeg, og skal da altså på ul imorgen :neglebit:

La belle
22-11-2012, 15:44
Krysser fingrene for at alt er bra med testen, BeeBobb!

La belle
23-11-2012, 12:50
Når dere ble innkalt ble dere innkalt av ivf avdelingen?
De hadde prøvd å ringe og når jeg ringte opp så var nr til ivf avdelingen. Men tlf tiden var selvsagt slutt når jeg ringte.

Bella40
25-11-2012, 15:28
Bare en praktisk ting rundt samtalen og blodprøven på Riksen; Det er nesten helt umulig å finne parkeringsplass i Forskningsveien, så jeg anbefaler trikk eller taxi for de som skal dit. (Det følger med kart på innkallingen)

Risa
25-11-2012, 20:26
Det er ikke noe vanskelig å parkere når du skal til Forskningsparken, hvis du kan gå 300 meter. Du kan bare bruke hovedparkeringsplassen til Riksen (den som er et par hundre meter før Riksen). Så er det bare å følge trikkeskinnene under ring 3 (Gaustadalleen), ta til høyre (forbi Nemko-bygget) og gå 150 meter. Det er bare 50 meter lenger enn å gå fra trikken...

T.o. så fant jeg ellers en ledig parkeringsplass 30 meter fra inngangen til Prenatal genetikk da jeg var der. Da var det også en annen plass ledig 20 meter borte. Var der kl. 8.30 på en mandag. Men det er jo ikke så mange parkeringsplasser der, så skjønner godt at det ofte er fullt.

Bella40
25-11-2012, 20:33
OK. Da var jeg nok bare der på en uheldig dag :-) Jeg kjørte vel rundt i 20 minutter på leting i hele nærområdet og endte med å gå ca 1 km fra der jeg fant ledig parkering. Jeg var der tidlig ettermiddag.

BeeBobb
26-11-2012, 11:07
Må vel oppdatere dere på resultatene mine etter ul'en. Selve ul'en gikk fint, nakkefold på 1.8 mm, og godt synlig neseben. Fikk sjekket hjerte og hjerne - alt så fint ut. Eneste var at fosterets hjertefrekvens var noe høy, lå på 179 slag. Sjekket igjen etter en stund, lå da på 176, så legen trodde nok det skyldtes at jeg var nervøs.

Når ul undersøkelsen ble lagt sammen med blodprøveresultatene, fikk jeg 1:1739 på trisomi 21, 1:36980 på trisomi 18 og 1:56429 på trisomi 13. Jeg er fornøyd med dette, og legen sa at dette var fine tall tatt alderen min i betrakning. Og, det kan se ut som om den lille i magen er en liten gutt :-)

Er litt bekrymret over den høye hjertefrekvensen kjenner jeg, men legen ba meg slappe av. Skal uansett til fastlegen min denne uken.

La belle
26-11-2012, 20:47
Gratulerer så mye med testresultatet, BeeBobb!
Skal du på flere sjekker pga hjertefrekvensen?

BeeBobb
27-11-2012, 12:46
Nei, ikke på Riksen iallefall. Legen som undersøkte meg var sikker på at det hele skyldtes nervøsitet fra min side, så da velger jeg å stole på det..

Imorgen skal jeg på svangerskapskontroll til fastlegen min, skal få han til å måle frekvensen med dobler da.

La belle
29-11-2012, 17:35
I dag fikk jeg innkalling til samtale og blodprøver. Jeg vil være 10+5 den dagen timen er.

Bella40
04-12-2012, 21:50
Hei!
Da har jeg vært til UL og fått svar på testen. Visste dere forresten at blodprøven bare teller 5 % ?? Det visste iallefall ikke jeg før UL-legen sa det.
Hos meg var alt vel, smal nakke, synlig neseben og gode blodprøver. En livlig liten en inni der også :-) Hjerterytmen målte han ikke, men vi så at hjertet banket på skjermen. Utrolig klare UL-bilder! Kunne telle fingerene til og med!

Bella

Pink Penguin
04-12-2012, 21:54
Så bra! :-)

BeeBobb
04-12-2012, 22:43
Så bra! Gratulerer :) Hvilke tall fikk du?

Bella40
04-12-2012, 22:46
O,5 promille sjanse for kromosonavvik. Noe som visstnok er kjempebra

BeeBobb
04-12-2012, 22:52
Det er det :)

Bella40
04-12-2012, 22:58
Det var for downs, for de to andre var det mye mindre enn det også.

Så da har jeg ikke tenkt å bekymre meg mer for dette iallfall. Noen garantier finnes jo uansett ikke, og mye kan skje selvsagt, men nå har jeg tenkt å bare glede meg over graviditeten og satse på et flott svangerskap :-)

La belle
05-12-2012, 11:48
Så flott, Bella40! Gratulerer.

Jeg visste ikke at blodprøven telte bare 5 %.

La belle
03-01-2013, 21:26
Her er resultatene jeg fikk i dag:

Trisomi 21: 1:2935
Trisomi 18: 1:34640
Trisomi 13: 1:81545

Var visst flotte resultater så de anbefalte ikke å gå videre med fostervannsprøve.

Bella40
03-01-2013, 21:39
Så bra, La Belle! :-)
Deilig med en bekymring mindre!

Beathemor
04-01-2013, 14:01
Mine tall for Trisomi 21 var 1: 489 så dårligere enn de fleste her inne virker det som, men i følge jordmor var alle mål på ul veldig bra, og de skulle gjort oddsene mye bedre, så da måtte det være pga blodprøvene sa hun,men hvis de kun teller 5% må jo de ha vært veldig dårlig.
Jordmor mente tallene var fine og ikke noe snakk om fostervannsprøve, så får slå meg til ro med det.

BeeBobb
04-01-2013, 15:02
Mine tall for Trisomi 21 var 1: 489 så dårligere enn de fleste her inne virker det som, men i følge jordmor var alle mål på ul veldig bra, og de skulle gjort oddsene mye bedre, så da måtte det være pga blodprøvene sa hun,men hvis de kun teller 5% må jo de ha vært veldig dårlig.
Jordmor mente tallene var fine og ikke noe snakk om fostervannsprøve, så får slå meg til ro med det.

Slå deg til ro med forsikringene fra jordmor du, det er som du sier ul'en som definitivt teller mest. Hvordan var de andre tallene du fikk da?

Beathemor
04-01-2013, 19:28
Slå deg til ro med forsikringene fra jordmor du, det er som du sier ul'en som definitivt teller mest. Hvordan var de andre tallene du fikk da?

De var noen tusen ca 5 og 9000 mener jeg, så de er jeg ikke usikker på. Hadde egentlig slåttmeg til ro med tallene , siden sjansen er liten, men litt usikker blir jeg jo.

Rise
05-01-2013, 13:28
Jeg fikk vite at kun ut fra alderen min (34) så er sjansen for at noe er galt 1:414.

Tallene vil endre seg ut fra resultatet av duotesten. Grensen for hvor de anbefaler fostervannsprøve går på 1:200.

Dette er hva jeg fikk opplyst på Haukeland tidligere i uka.

glà jenta
18-01-2013, 10:19
Heisan Jenter

Har også vært nå å tatt duo test. Stusser litt på resultater. hmm

Trisomy 21 - 1:240
Trisomy 18 - 1: 536
Trisomy 13 - 1:1750.

Snakket med legen etter å ha mottatt disse resultatene, han mente at det var gode resultater, og anbefalte ikke fostervannsprøve.

Men stusser fælt når jeg sere deres tall, de er jo så mye høyere......
UL viste smalt neseben og fine nakkefolder......

Blir så forvirret.... Sukk..

BeeBobb
18-01-2013, 10:28
Jeg fikk vite at kun ut fra alderen min (34) så er sjansen for at noe er galt 1:414.

Tallene vil endre seg ut fra resultatet av duotesten. Grensen for hvor de anbefaler fostervannsprøve går på 1:200.

Dette er hva jeg fikk opplyst på Haukeland tidligere i uka.

Da opererer Haukeland med andre tall en Riksen f.eks, der får du tilbud om fostervannsprøve ved 1:250.

BeeBobb
18-01-2013, 10:34
Heisan Jenter

Har også vært nå å tatt duo test. Stusser litt på resultater. hmm

Trisomy 21 - 1:240
Trisomy 18 - 1: 536
Trisomy 13 - 1:1750.

Snakket med legen etter å ha mottatt disse resultatene, han mente at det var gode resultater, og anbefalte ikke fostervannsprøve.

Men stusser fælt når jeg sere deres tall, de er jo så mye høyere......
UL viste smalt neseben og fine nakkefolder......

Blir så forvirret.... Sukk..

Jeg skjønner godt at du synes dette er vanskelig, jeg har selv brukt litt tid på å fordøye resultatene mine (som i og for seg var bra), men det blir fort til at man sammenligner med andre, som du også gjør nå.

Hvor gammel er du?

Jeg tror uansett at du skal slå deg til ro med at alt nok er iorden, legene som sjekker er eksperter på sitt område, og vet hvilke markører de skal se etter. Faren for å spontanabortere ved en evt fostervannsprøve er mye større enn at det faktisk skal være noe galt med barnet du bærer!

glà jenta
18-01-2013, 10:44
Jeg skjønner godt at du synes dette er vanskelig, jeg har selv brukt litt tid på å fordøye resultatene mine (som i og for seg var bra), men det blir fort til at man sammenligner med andre, som du også gjør nå.

Hvor gammel er du?

Jeg tror uansett at du skal slå deg til ro med at alt nok er iorden, legene som sjekker er eksperter på sitt område, og vet hvilke markører de skal se etter. Faren for å spontanabortere ved en evt fostervannsprøve er mye større enn at det faktisk skal være noe galt med barnet du bærer!

Heisan igjen, og tusen takk for svar.

jeg er 41 år og venter vårt 3 barn.

Legen jeg snakket med var veldig hyggelig, han mente at resultatene var bra. Jeg spurte han rett ut om han ville anbefale oss fostervannsprøve, han svare nei, så lenge UL målene av babyen var så fine, så mente han at vi bare burde senke skuldrene og glede oss over babyen.

Vi har nok landet på å ikke gjenomføre fostervannsprøve.

Rise
18-01-2013, 22:01
Da opererer Haukeland med andre tall en Riksen f.eks, der får du tilbud om fostervannsprøve ved 1:250.

Legen var klar på at jeg kunne godt velge fostervannsprøve uansett resultat hvis jeg ville, men at de først anbefalte fostervannsprøve ved 1:200