PDA

Vis full versjon : Brev fra Riksen

La belle
24-11-2012, 11:44
Jeg fikk brev fra Riksen i dag. å står det vi viser til tidligere utsendt svar på henvisning og informasjon.. det har jeg aldri fått så da lurer jeg litt.
Jeg har fått time på IVF Poliklinikk, Reproduksjonsmedisinsk seksjon Gynekologisk avdeling. Er det herfra man får brev når man skal på duotest? Skjønner i grunn ikke stort. Trodde det sto at man skulle på genetisk samtale da jeg.

Hvis noen av dere damer kan hjelpe meg så hadde jeg blitt glad.

Risa
24-11-2012, 19:53
De som skal gjennom den ivf-metoden som kalles icsi, må gjøre en kromosom/gentest. Hvis fastlegen din har vært litt uklar på hva han skrev i henvisningen, kan det være at resepsjonistene har trodd at det var denne gentesten det ble spurt etter, ikke duotest.

IVF-klinikken på Riksen deler forøvrig felles resepsjon med poliklinikken for gravide/føden hvor de gjør ultralyden som er en del av duotesten. Dvs at resepsjonistene da trolig åpner brev med henvisninger og legger dem videre i systemet. Det kan jo være at de har registrert feil/lagt din henvisning i feil hylle og at det var derfor de ringte fra ivf-seksjonen - for å spørre. Da jeg fikk innkallingen til duotest, kom den forøvrig først fra Avdeling for medisinsk genetikk.

Det er nok ingen vei utenom å ringe - og forberede seg på opptil 20 min ventetid på tlf.

La belle
25-11-2012, 13:33
Takk for svar, Risa. Da er nok det grunnen.
Får smøre meg med tålmodighetskremen og ringe i morgen.

Bella40
25-11-2012, 15:33
Hei,
Du får innkalling til genetisk samtale fra Rikshospitalet, og skal møte i Forskningsveien (i et bygg som IKKE er det samme som selve sykehuset). Brevet jeg fikk var fra Oslo unviersitetssykehus og det stod at jeg skulle møte på Prenatal genetikk, Rikshospitalet.

Du har der først en ganske lang samtale der du blir forklart både om genetisk risiko for kromosonfeil, samt risiko ved utførelse av DUO-testen (ingen risiko i det hele tatt) og evt fostervannsprøve (0,5 % sannsynlighet for abort).

Etter samtalen blir selve blodprøven tatt av deg, dersom du ønsker det da. Du velger selv.

Dersom du tar blodprøven, vil du deretter få ny innkalling fra Rikshospitalet til UL. Du får ikke UL før blodprøven er klar, for de sammenholder resultatet fra blodprøver og UL-undersøkelsen når de skal kalulere risikoen for kromosonfeil.

Mvh
Bella40