Gå tilbake   SnartMamma - Møteplassen > Blogger
Heisann.

Jeg er en ung dame på 29 år. Jeg er mamma til fire vakre barn, og venter på nummer fem. Jeg er kjæreste med en flott kar som er ti år eldre enn meg, og i januar blir vi samboere. Vi gleder oss veldig til å bli foreldre sammen.

Skal ikke love dere daglige oppdateringer, men sånn av og til i hvert fall.

13.09.14 - Unnfangelsen finner sted
08.10.14 - Hjertet begynner å slå

10.10.14 - 5+6 nådd (har mistet 5+6)
13.10.14 - 6+2 nådd (det seneste jeg har mistet)
22.11.14 - Risikoen for spontanabort avtar
06.12.14 - Kjønnet begynner å bli tydelig
08.01.15 - Tid for ultralyd
17.01.15 - De fleste kjenner fosterets bevegelser nå
10.02.15 - Blir barnet født nå, vil de forsøke å redde det
07.03.15 - Tid for å fylle ut permisjonssøknad
11.05.15 - Tid for å pakke fødebagen
19.05.15 - Permisjonen begynner

09.06.15 - Termin

Gammel

9. juni - TERMIN!

Postet 09-06-2015 kl 21:53 av Siadle
Og lille frøken magerusk er 48 timer gammel klokken 22.35.

Våknet søndags morgen, skuffet over at det ikke hadde skjedd en dritt i løpet av natten igjen. Sto opp, og gikk på do. MASSE blodslim på papiret ved tørking. Hadde smårier utover dagen, og tiltagende blødning. Og utpå ettermiddagen tvang sambo meg til å ringe føden, siden jeg har hatt styrtfødsler før, og vi bor ca 1 time og 20 minutter unna føden.

Kom inn på føden rundt halv sju, helt desentrert livmorhals, helt umodent og nesten ingen åpning (kunne strekke det til 3-4, men de skrev 2cm i rapporten). Holdt på å begynne å grine når jordmora sa at dette kunne ta sin tid, og at jeg ikke var i fødsel enda, men at vi fikk bli siden det er et stykke hjem. Fikk beskjed om å tusle litt en times tid. Vel, jeg "tuslet" (det vil si hang på veggene) et kvarter, da orket jeg ikke mer. Tilbake på fødestua fikk jeg den fantastiske jordmorstudenten til å fylle badekaret, og hun ville sjekke om...
Siadle sin avatar
Supermedlem
Postet i 3. trimester
Kommentarer 7 Siadle er logget av
Gammel

40+0, endelig en oppdatering!

Postet 06-06-2015 kl 11:09 av Siadle
Hei.

Ja, jeg sa jo at jeg ikke kunne love dere daglige oppdateringer, men 5 uker ble kanskje litt drøyt lenge mellom hvert innlegg.

Så hva har skjedd siden sist:

Junijentene emigrerte fra SM, til facebook, siden vi bare var 6-7 aktive. Derfor ble det til at jeg var innom SM mye sjeldnere også, og glemte bloggen litt. Og faktisk, I GÅR, ble første baby blant oss født. Ganske utrolig egentlig, at vi måtte såpass langt inn i juni før noen av oss fødte.

JEG derimot, er fremdeles gravid. Veldig gravid! Og veldig lei. Og veldig klar for å føde. Selv tippet jeg fødsel i går, det skjedde jo ikke.

Alt er klart her hjemme, så hun må bare komme. Alle bursdagsfeiringer er overstått, og skolen har gått inn i "førsommerferie-modus", så det er liksom ikke så viktig å få med seg alt der lengre.

Jeg har vært inne til en ekstra ultralydkontroll, igjen. SF-målet flatet veldig ut...
Siadle sin avatar
Supermedlem
Kommentarer 5 Siadle er logget av
Gammel

35+3 - Kan noen stoppe dette toget?

Postet 05-05-2015 kl 16:21 av Siadle
Jeg føler at tiden løper fra meg. 5 uker igjen til termin, og "ingenting" er klart. Det føles i hvert fall sånn, har enda mye som må ordnes med.

Samboeren, som er førstereispappa går rundt her på nåler, og irriterer vettet av meg hver gang jeg bare lager en liten lyd. Han ser visst for seg at den der ungen bare ramler ut av meg, uten noe som helst forvarsel.

Rusket sin eldste søster har plutselig vridd om stemningen da. Hun som gikk rundt og "brakk seg" når vi snakket om baby, har plutselig slått om, og er veldig interessert i å kjenne spark, hjelpe til med forberedelser, og slike ting. Veldig koselig at hun er på den siden, fremfor den andre.

Permisjon, og foreldrepenger er 100% avklart, så den biten trenger jeg ikke tenke på heldigvis. Må bare få 17. mai og bursdagen til minsten (28. mai) overstått, så skal hun få lov til å komme.
Siadle sin avatar
Supermedlem
Postet i 3. trimester
Kommentarer 3 Siadle er logget av
Gammel

Magebilde 33+2

Postet 20-04-2015 kl 19:49 av Siadle
Siadle sin avatar
Supermedlem
Postet i Magen vokser
Kommentarer 1 Siadle er logget av
Gammel

31+3 - O, du herlige hverdag!

Postet 07-04-2015 kl 08:32 av Siadle
Ferie er fint og flott altså, men jeg kjenner at de siste par dagene har vært slitsomme. Unger som har gått hverandre på nervene, og en mamma som fortvilet har ønsket seg en time helt for seg selv.

Hverdag igjen i dag. Guttene (6 og 8) måtte selvfølgelig stå opp en halvtime før klokka ringte, og det ble ikke tatt hensyn til at noen av oss tviholder på de halvtimene med søvn vi kan få.

Jentene (10 og 12), var ikke like enkle å få i gang. Tiåringen brukte 30 minutter på badet, frokost er jo ikke så viktig som at luggen ligger riktig. Tolvåringen kom seg ikke ut av senga før ti over halv åtte, og var pottesur fordi "ingen hadde vekt henne" og "nå har jeg kjempedårlig tid".

Neida, ingen som har prøvd å vekke deg siden klokka syv liksom.

Så det har vært litt kaos og krangling på morgenkvisten i dag. Minstemann har time til skolestartsundersøkelse på helsestasjonen, og siden...
Siadle sin avatar
Supermedlem
Kommentarer 0 Siadle er logget av
Gammel

Ting vi enda må kjøpe inn, del 2

Postet 28-03-2015 kl 11:59 av Siadle
Oppdatert 09-04-2015 kl 08:59 av Siadle
*Bleier
*15-20 vaskekluter
*Engangsvaskekluter
*2-3 badehåndklær, gjerne med hette
*Febertermometer

*Seng
*Madrass
*2-3 laken
*2-3 dynetrekk
Siadle sin avatar
Supermedlem
Gammel

30+0, 10+3 igjen til termin

Postet 28-03-2015 kl 11:48 av Siadle
Oppdatert 28-03-2015 kl 11:51 av Siadle

10 uker og 3 dager igjen til termin, 9.juni. Herregud, det er jo nesten ingen tid i det hele tatt, det er jo så mye jeg enda ikke har fått gjort!

*Jeg har ikke NOEN form for klesoppbevaring til baby, og de skapene jeg har på soverommet tar opp så mye plass at det ikke er plass til babyseng. Så de må ut! Tenker trådkurver fra IKEA, enkelt og greit. Ikke er de så ruvende, og vi får plass til alle klærne våre.

*Jeg har store planer om å få spraylakkert tripp trapp-stolene våre. Storebror sin skal bli grønn, lillesøster sin rosa, eller kanskje heller dyp lilla.

*Stua må organiseres, der føler jeg det er fullt kaos nå. Sambo har ørti forskjellige dingser stående på TV-benken.

*Soverommene til ungene må også organiseres, de er så himla rotete nå.

Er vel ikke så mye av dette som tar så mye tid egentlig, men jeg skal jo ha energi til å gjøre det, og nei, jeg er ikke flink til å delegere...
Siadle sin avatar
Supermedlem
Postet i 3. trimester
Gammel

5. kontroll, 26.03/2015, 29+5 - jordmor

Postet 26-03-2015 kl 11:03 av Siadle
Oppdatert 28-03-2015 kl 12:25 av Siadle
Aller første kontroll hos jordmor - noensinne. Veldig trivelig dame, men jeg følte det ble mye unødvendig pjatt. Kommer alikevel til å ta noen timer hos henne nå mot slutten, siden hun holder til rett nedi veien, mens fastlegen min holder til halvannen times kjøring herfra.

Rusket i magen ser ut til å ha det fint. Hun sitter på stumpen, og bruker all plassen oppe i magen, og ingenting nede i bekkenet. Bra for blæra mi, ikke så bra for pusten.

Dato: 26.03/2015
Uke: 29+5
Vekt:
BT: 120/70
Hb: 11,3
Urin: Neg
Ødem: 0/1
Leie:
Fl/min: 135
Med +/-:
Arb utenf. hjem: SM
Siadle sin avatar
Supermedlem
Postet i Kontroller
Gammel

28+0

Postet 14-03-2015 kl 12:33 av Siadle
Siadle sin avatar
Supermedlem
Postet i Magen vokser
Kommentarer 4 Siadle er logget av
Gammel

4. kontroll, 09.03/2015, 27+2

Postet 13-03-2015 kl 18:33 av Siadle
Dato: 09.03/2015
Uke: 27+2
Vekt:+13,9
BT: 100/65
Hb:
Urin: L+
Ødem:
Leie:
Fl/min: 144
Med +/-:

Notat: Obs! Økende bekkenløsning.

Siadle sin avatar
Supermedlem
Postet i Kontroller
Gammel

Ting vi enda må kjøpe inn

Postet 04-03-2015 kl 18:35 av Siadle
Oppdatert 16-03-2015 kl 07:19 av Siadle
*Badebalje
*Stellematte
*Bleier
*15-20 vaskekluter
*Engangsvaskekluter
*3-4 frottehåndklær til stellematte
*Febertermometer

*Seng
*Sengekant
*Madrass
*2-3 laken
*Dyne 80*100
*2-3 dynetrekk

*Insektsnett

*2-3 amme-bh'er
*4-6 ammeinnlegg i ull til vinterstid
*Engangsinnlegg
*Krem til såre brystvorter
Siadle sin avatar
Supermedlem
Gammel

26+1 - 100 dager til termin

Postet 01-03-2015 kl 14:01 av Siadle
Siadle sin avatar
Supermedlem
Postet i Magen vokser
Kommentarer 4 Siadle er logget av
Gammel

26+0

Postet 28-02-2015 kl 13:27 av Siadle
Oppdatert 16-03-2015 kl 07:20 av Siadle
Tiden går visst fremover. Noen ganger altfor sakte, andre ganger altfor fort.

Akkurat nå går den ekstremt sakte. 11 dager igjen til kontroll av lillerusket sin nyre, og hodet mitt frykter det verste. Nyrene blir jo mer og mer viktig for rusket, og det er mer og mer viktig at de gjør jobben sin rett. Ved siste ultralyd fungerte begge nyrene flott, og hadde rett størrelse og form. Håper det er en trend som kommer til å fortsette, selv om det visstnok ikke var noen krise om "bekkennyren" sluttet å fungere. Må huske å stille spørsmål om det er noe som må følges ekstra opp etter fødsel, og om det er noe som kan skape komplikasjoner for opphold på pasienthotellet.

Ellers er bekkenet mitt en saga for seg selv. I dag har jeg fått tatt en dusj, tørket over badeinnredning og skiftet på senga, og nå er bekkenet helt kaputt. Hadde ikke klart å gjøre noe mer i dag, om jeg hadde villet aldri så mye. Prøvde forøvrig å stusse hekken før jeg dusjet i dag, det var...
Siadle sin avatar
Supermedlem
Postet i 2. trimester
Gammel

24+5, klargjøring av vogn

Postet 19-02-2015 kl 16:44 av Siadle
Oppdatert 09-04-2015 kl 08:54 av Siadle
Mange synes jeg er fryktelig tidlig ute, men bekkenet mitt er helt grusomt vondt, og det blir liksom ikke noe bedre. Målet mitt er å få unnagjort alt som kan unnagjøres, sånn at jeg kan senke skuldrene. Kontrollfreak som jeg er nytter det jo ikke å overlate ting til tilfeldighetene (les: andre enn meg selv).

Så, klargjøring av vogn. På grunn av ren og skjær latskap fikk jeg aldri somlet meg til å selge vogna etter minstemann. Jeg skulle jo ikke ha flere, og det ergret meg egentlig litt at den bare fikk stå i boden og tape seg i verdi. Men men, ikke så galt at det ikke er godt for noe, for det viste seg jo at jeg slettes ikke var ferdig med å få barn.

Vogna ble dratt frem fra plassen sin i boden.

- Det ene hjullageret var ødelagt, og jeg fikk ikke fikset det. Fikk kjøpt nye hjul av forhandler, 500SEK, og det problemet var ute av verden.

- Understellet ble vasket, og det bittelille som var av overflaterust ble...
Siadle sin avatar
Supermedlem
Kommentarer 2 Siadle er logget av
Gammel

23+3, en milepæl

Postet 10-02-2015 kl 09:30 av Siadle
Sitat:
Blir barnet født nå, vil de forsøke å redde det
Det er en stor milepæl føler jeg. Skulle (Gud forby) rusket bestemme seg for å komme til verden nå, så vil et team av leger og sykepleiere forsøke å holde liv i henne. Men vi satser på at hun holder seg inne i 15-16 uker til, sånn at hun er godt rustet for et liv utenfor magen.

Merker at jeg er hormonell for tiden. I går kveld ble jeg liggende å grine, fordi jeg stresser så mye med hus, og fordi jeg gruer meg til å måtte takle fødsel alene. Kjæresten trøster, og er så forståelsesfull, så da må jeg grine enda mer bare for det.

Ellers går jo tiden, innimellom altfor fort. Det er masse liv i magen, rusket er ei aktiv jente. Pappaen sier at hun nok blir fotballspiller (han er fotballtrener), mammaen mener at det er kampsport hun har begynt å øve på (nærmere bestemt Taekwon-do). Skal se hun lurer oss begge, og blir ballerina i stedet for.

Jeg er så spent på hvem...
Siadle sin avatar
Supermedlem
Postet i 2. trimester
Gammel

Magebilde 23+3

Postet 10-02-2015 kl 08:39 av Siadle
Uke 23+3

Siadle sin avatar
Supermedlem
Postet i Magen vokser
Gammel

Utstyrsliste - redigert

Postet 02-02-2015 kl 17:30 av Siadle
Oppdatert 16-03-2015 kl 09:43 av Siadle
*6–8 langermede bodyer i bomull
*6–8 kortermede bodyer i bomull
*3–4 sparkebukser/sparkedresser
*Sokker i bomull
*2–3 jakker i bomull
*2–3 pyjamaser i bomull
*1–2 luer i bomull

*Badebalje
*Stellebord og/eller stellematte
*Bleier
*15-20 vaskekluter (gjerne ulike farger til ansikt og rumpe) eller engangskluter
*10-15 gulpekluter
*3-4 frottehåndklær til stellematte
*Febertermometer

*2-3 helsetepper
*1 ullteppe til vinterbaby

*Seng (sprinkelseng eller vugge)
*Sengekant og evt. sengehimmel
*Madrass
*2-3 laken
*Dyne 80*100
*2-3 dynetrekk
*Babycall

*Barnevogn
*Regntrekk
*Insektsnett

*Solskjerming av vogn
*Vognpose, avhengig av årstid
*Liten dyne (65*80) og dynetrekk
*Stelleveske
*Ullteppe/helseteppe
*Godkjent bilsikring,
...
Siadle sin avatar
Supermedlem
Gammel

Ekstra ultralyd - Rapport

Postet 22-01-2015 kl 20:36 av Siadle
Det gikk mye bedre enn jeg fryktet. Nyren ligger i bekkenet på magerusket, men den er velutviklet og i full funksjon, den bare glemte å finne plassen sin når den skulle. Vi må tilbake på et par ultralyder til, for å sjekke at nyren fortsetter å fungere. Ikke at det er noen krise om den slutter å fungere, de vil bare vite om det.

Alt annet så veldig fint ut. Hjernen er helt som den skal være. Ingen leppespalte, ti fingre og ti tær, fin ryggrad, perfekt hjerte og bare fryd og gammen. Og helt definitivt ei lita jente.
Siadle sin avatar
Supermedlem
Postet i Kontroller
Gammel

3. kontroll, 22.01/2015, 20+5

Postet 22-01-2015 kl 20:24 av Siadle
Oppdatert 22-01-2015 kl 20:32 av Siadle
Dato: 22.01/2015
Uke: 20+5
Vekt: 8,1
BT: 100/60
Hb:
Urin: Negativ
Ødem:
Leie:
Fl/min: 138
Med +/-:

Notat: Obs! Bekkenløsning.

Siadle sin avatar
Supermedlem
Postet i Kontroller
Gammel

Ordinær ultralyd - Rapport

Postet 10-01-2015 kl 11:26 av Siadle
Ordinær ultralyd på torsdag. Jordmor tok seg god tid, og var veldig dårlig på å forklare hva hun så etter. Hun mumlet frem noen "jaha", "okey" og "bra" innimellom, det var det hele.

Kjæresten var veldig spent på kjønn, og spurte om det før hun omtrent fikk startet undersøkelsen. Hun sjekket da, og mente bestemt at det er ei lita jente som befinner seg i magen min. Akkurat som mor har "visst" hele tiden. Pappaen trøster seg med at jenter også kan spille fotball.

Tilbake til selve undersøkelsen. Jordmor tok seg god tid, og fant det meste i sin skjønneste orden. Men høyre nyre ligger ikke der den skal være, den ligger nede i bekkenet. Hun mente at den hadde funksjon, og at det ikke nødvendigvis var noe skummelt at den lå der den lå, men vi ble alikevel videresendt til spesialist i fostermedisin, hvor vi har time på mandag.

Jeg gruer meg veldig, samtidig som det skal bl godt å få det overstått,...
Siadle sin avatar
Supermedlem
Postet i Kontroller

Alle tider vises som GMT +2. Klokka er nå 13:13.