Gå tilbake   SnartMamma - Møteplassen > Blogger
Og det frøet er i dag 4+1.
Jeg har aldri blogget før, så dette blir spennende.....
Formen er fantastisk, jeg kjenner det murrer, strekker og drar.Puppene er overspent, og det er vondt bare noen ser på dem.Jeg griner og ler,har vanskelig for å tro at det er sant!
Humøret veksler mellom depresjon og at dette har jeg tro på. Det er min tur nå.
Hører du lille Frø, bli der du er....
Gammel

Det gikk ikke

Postet 29-04-2009 kl 10:26 av Arja
Han døde i magen min den 8 des. 17 uker gammel.
Jeg har enda ikke klart å gå inn på mai-klubben for å kikke på damene der. Veit de driver å føder der nå......
Har heller ikke klart å skrive her, før nå...
Arja sin avatar
Medlem
Postet i Ukategorisert
Kommentarer 5 Arja er logget av
Gammel

16+0

Postet 02-12-2008 kl 11:59 av Arja
Jeg må vel ha med denna uka også!
De første 4 mnd unnagjort... jeg har et ul bilde hengende over pc min for å minne meg på han som bor der inne. Faktisk så kan jeg glemme at jeg er gravid! Alle symptomer er borte, det er jo i og for seg godt, men jeg hadde ikke trodd at jeg bare kan glemme magen. Forleden dag satt jeg på pilatesballen og prøvde meg på noen vågale balansekunstner. Gubben kom inn og fikk meg øyeblikkelig ned der i fra. Hva er det du gjør sa han, tenk på at du er gravid....Ja, det er sant ja, det hadde jeg glemt!!! Og en kveld jag hadde lagt meg snudde jeg meg rundt på magen, kjente jo fort at det var ordentlig ekkelt og vondt men kom ikke på hvorfor!!!!! Ja, og sånn går jo dagene. Lurer på om jeg har kjent liv? Har masse buldring og luft, og disse små tegnene er jo så lik...men er nesten helt sikker på at jeg har kjent noe!
Snakket med svigerinna mi forleden dag. Hun har masse blått tøy, og mye har hun fått fra meg da jeg mistet tvillinggutten...
Arja sin avatar
Medlem
Postet i Ukategorisert
Kommentarer 1 Arja er logget av
Gammel

15+2

Postet 27-11-2008 kl 12:39 av Arja
Nok en Trondheimstur er unnagjort. Denne gangen var det Salvesen som undersøkte meg. Hadde litt med han å gjøre i forb. med tvillingene også. Hadde litt blandede følelser for denne ul`en. Forrige ul endte med et voldsomt tankearbeid og stillinger som skulle taes, bla f.v.prøve. Vi endte jo opp på ikke å ta fvp. Hadde denne gangen på forhånd bestemt at om det var noe avvik nå, om legen var usikker på noe, skulle vi ta den prøven samme dag.
Vi slapp det heldigvis. Lille spiren var bare sååååå fin. Fremdeles ingen tegn til hevet nakkefold (så er vi ferdig med det), alt annet så også helt fint ut. Str., hjertelyd, beinstilling mm.
Om det var noe annet jeg hadde lyst til å vite skulle jeg få det også sa han....Jeg sa at om jeg kunne velge og ønske meg en gutt, ville jeg det.....Ønske ditt er oppfylt sa han da...... med stor sannsynlighet!!! Å, jeg er så glad.....
Dette er nesten for godt til å være sant. La dette vare.
Til og med morkaken er...
Arja sin avatar
Medlem
Postet i Ukategorisert
Gammel

14+0

Postet 18-11-2008 kl 11:06 av Arja
Nå er det 10 uker siden jeg startet denne bloggen. Rart hvor fort tiden går. Nå er ikke fokuset på det å miste lenger, men om spiren er frisk.
Jeg føler meg dessuten lite gravid for tiden. Magen vokser ikke med samme fart som den hadde i starten, heldigvis. Så jeg har vel like stor mage nå som ved 9 uker. Ikke er jeg kvalm lenger, ikke spesielt trøtt, føler energien og tiltakslysten er på vei tilbake igjen. Ikke spiser jeg fullt så mye lengre heller, og det er bra. Var litt skeptisk her en periode. Legen mente at kroppen gjerne ville ha mye mat når man er i den kvalmeperioden. Nettop for å dempe den. Spiser du jevnt og trutt blir du mindre kvalm. Og det kan jeg nok tenke meg. Jeg har enda ikke spydd, bare være veldig kvalm i perioder, og da har jeg spist!
Hodepinen har heller ikke vært så aller værst siste uka. Blodtrykket mitt var helt fint, var jo litt redd for at det hadde steget. På denne tiden med tvillingene var jeg innlagt pga det.
Så oppsummering i uke 14 må...
Arja sin avatar
Medlem
Postet i Ukategorisert
Kommentarer 0 Arja er logget av
Gammel

13+1

Postet 12-11-2008 kl 11:50 av Arja
Ikke så mye å melde fra om. Begynner å få mer hodepine. Akkurat slik som med tvillingene. Da var en av grunnene høyt blodtrykk, og jeg var innlagt flere ganger. Håper inderlig at dette er forbigående. Skal til legen på fredag, så da får vi se.
Må begynne å bli flinkere til å komme meg ut. Gikk en kveldstur i går kveld, og fytti for en dårlig form jeg er i nå. Jeg som var så flink og hadde oppadgående kurve. Slakka helt uti da jeg ble gravid. Men, nå er det slutt, jeg kan ikke finne meg i en sånn forfalling. Fra nå av, ut og gå, hver dag!
Dessuten spiser jeg så mye at jeg er pokka nøtt....
Arja sin avatar
Medlem
Postet i Ukategorisert
Gammel

Nakkefollscanning

Postet 07-11-2008 kl 12:03 av Arja
Etter en natt med veldig lite søvn bars det til St.Olavs. Gjennomførte en glimrende ul, hvor nakkefolden var godt under det den skulle være, nesebein og andre bein var helt som det skulle. Hjerte hadde fire klaffer, og alle andre organer fungerte som det skulle. Fosteret hadde fine bevegelser og var tre dager større enn vi regna med. 6,5 cm .
Her kunne vi ha stoppa, dratt hjem og vært overlykkelig. Men blodprøva mi skulle analyseres. Den ga oss en litt forhøya risiko for downs.
3%. Det vil si 3 av 100. Men det vil også si at vi har 97% sjanse for at alt er i orden. Vi fikk beskjed om å vurdere f.v.p. Det var ikke lett. Etter mange timer med om og men, atte hvist dersom, kom vi fram til nei. Tenk om vi fikk en fin prøve, men så aborterte jeg som følge av den??? Jeg er jo over 40 år, så en viss risiko for downs er jo der, duotest eller ikke. Leste et sted at når man var 44 år var risikoen på 4%. Jeg er 43 og har en bevist risiko på 3%. Leste også at komplikasjonene/sannsynlighetene...
Arja sin avatar
Medlem
Postet i Ukategorisert
Kommentarer 5 Arja er logget av
Gammel

12+0

Postet 04-11-2008 kl 12:29 av Arja
Juhu, første trimester er unnagjort og jeg er her enda!!! Dette kan ikke annet enn å gå veien!! Om to dager skal jeg til Tr.heim for ul i forbindelse med duotest. Jeg har hørt fosterlyden flere ganger, og begynner å bli trygg på at det både lever og bor et frø i magen min. Fremdeles har jeg en ullen kvalme som henger ved, så jeg spiser ofte for å slippe å kjenne på den. Håper det bare ikke blir for mye . Jeg oppdaterer her etter Tr.heim turen.
Arja sin avatar
Medlem
Postet i Ukategorisert
Gammel

11+0

Postet 28-10-2008 kl 11:30 av Arja
Om en uke er jeg ferdig med første del av sv.skapet. Tenk det. I uka som har gått har jeg vært hos jordmor til samtale. Snakket med samme jordmoren som med tvillingene. Det er skikkelig godt å ha noen å prate med som kjenner deg og veit hva du har vært igjennom. Hun kommer til å passe godt på meg denne gangen sa hun. Om jeg underveis skulle bli urolig, ønsker flere ul o.l., så fikser hun det. Fikk mobilnr. hennes, og det var bare å ringe/sende mld. når det var noe! Betryggende. Jeg har lyttet på hjertelyden igjen, og den er der fremdeles . Om en uke skal jeg på ul på St.Olavs, duotest. Tror jeg gleder meg mer enn jeg gruer meg. Da får jeg vel også med meg et ul bilde hjem. Her på det lokale sjukehuset har ul apparatene vært så dårlige at det har ikke vært noe å ta med seg. Bare sett noen skygger. Kommer jeg meg helskinna gjennom den ultralyden nå, så skal jeg senke skuldrene og bare nyte kulen! Formen er veldig vekslende. Kan plutselig bli veldig . For så å være i strålende...
Arja sin avatar
Medlem
Postet i Ukategorisert
Gammel

10+0

Postet 21-10-2008 kl 11:04 av Arja
Da har jeg endelig kommet meg opp på et tosifret tall. Nå har jeg sluttet med crinone, det er både skummelt og veldig godt. I uka som har gått har jeg måttet funnet fram gamle gravide-bukser. Har også kjøpt et par joggebukser. Er jo umulig å få på seg noe av de "vanlige" buksene. Så i og med at det synes så godt, har vi fortalt det til de nærmeste. De har vel ikke akkurat blitt veldig forskrekket, men er litt redd for hvordan det vil gå denne gangen. Forståelig nok. Sjøl er jeg ganske rolig, og håper ikke lynet slår ned to ganger på samme plass! Men det er ikke helt lett å se for seg et levende barn om et halvt år. Det er vel kanskje noe jeg må ta med meg i hele sv.skapet. Men jeg gleder meg jo. Håper noe vanvittig at dette skal gå.(om enn på en noe rolig måte). Jeg har jo også vært på ul i uka som har gått, og hørt hjertelyden, så det er jo liv.....
Formen har vært nedadgående. Jeg har vært veeeldig sliten, trøtt, slapp,kvalm. De andre i terminklubben er vel snart over...
Arja sin avatar
Medlem
Postet i Ukategorisert
Kommentarer 2 Arja er logget av
Gammel

9+2

Postet 16-10-2008 kl 23:01 av Arja
Vært på UL i dag. Fantastisk. Heldigvis var jeg beroliget fra i går. Så da legen kom med et urgammelt apparat hvor vi nesten ikke så noen ting, var det lissom greit. Her bor det folk, sa han. Armer og bein og et hjerte som slår. Str. var helt perfekt i forhold til alder. Ny ul om tre uker på St.Olavs senter for fosterdiagnostikk. Så i kveld har barn og foreldre fått vite om det. Med den store magen min er det jo også vanskelig å skjule det. Hadde egentlig tenkt å vente til etter St.Olavs, men det hadde nok ikke gått.
Arja sin avatar
Medlem
Postet i Ukategorisert
Gammel

9+1

Postet 15-10-2008 kl 12:22 av Arja
Ja jeg har hørt den....hjertelyden!!! Har leita litt etter den de siste dagene, for kanskje å forbrede meg til ul i morra. Har vært livredd til den ul`en. Friskt i minne hva som skjedde forrige gang. Men, i dag var det altså liv. Jeg hørte både lille frø og min samtidig, derfor er jeg ikke i tvil!!! Å, dette MÅ gå bra!! Har en veldig god magefølelse, har hatt det hele tiden, men miste-spøkelse har vært der hele tiden og overskygget litt. Jeg må prøve å slippe taket. Jeg er gravid pr. nå, og skal være det i mange mnd. til. Dette skal nytes!
Arja sin avatar
Medlem
Postet i Ukategorisert
Kommentarer 2 Arja er logget av
Gammel

8+0

Postet 07-10-2008 kl 08:42 av Arja
Nok en uke er unnagjort. Må si jeg har vært litt bekymra i uka som har gått pga str til lillefrø. Jeg tør ikke helt tro på dette.
Formen er i dag nesten litt skummel. Våknet i dag og oppdaget at jeg kunne ligge på magen! Puppene var nesten ikke ømme i det hele tatt . Hvorfor ikke?? Fremdeles ikke spy kvalm. Bare litt uggen på kvelden, omtrent sånn når man har spist litt for mye kake.... Er ikke spesielt trøtt, men er samtidig flink til å legge meg om kvelden. Det var jeg ikke før frøet flytta inn, så jeg føler meg nesten mer opplagt nå enn da!! Heller ikke spesielt mye strekking og murring, bare akkurat nok til at jeg kjenner det så vidt. Vanskelig å bruke de vanlige dongribuksene om ettermiddagen og kvelden. Heldigvis er jeg en tunika-bruker, så det er ingen som reagerer på at jeg har på meg store skjorter, og har bytta ut dongeri med tights. Fremdeles bare jeg og gubben som veit om dette. Jeg er kjempeheldig som har så lite plager og er i så god form. Men minuset er...
Arja sin avatar
Medlem
Postet i Ukategorisert
Kommentarer 3 Arja er logget av
Gammel

7+0

Postet 30-09-2008 kl 18:18 av Arja
Så var dagen her. Jeg har vært på ul og hos legen. Var kjempenervøs før ul, så gyn. var rask med å fortelle meg at her var det liv!!! Alt så bra ut, minuset var at spiren var litt liten. Men det trengte ikke å bety noe som helst sa hun. Fikk uansett ny time den 16 okt. Fikk beskjed om ikke å bekymre meg. Det er lett å si....Er livredd for at noe er galt nå da. Ringte klinikken som har behandlet meg. De sa også at det var ingen grunn til bekymring så lenge vi så hjertet slo. Rett som det er kan det hende disse små ligger sånn til at det er umulig å få målt de riktig. Ligger mer krumbøyd for eksempel. Hos legen skjedde det ikke så mye egentlig. Hun var veldig glad for at jeg var blitt gravid. Fylte ut div. papirer, sjekket blodtrykk og sånne ting. Skal tilbake om 6 uker.
Formen, fremdeles uggen, bedre når jeg spiser. Trøtt. Ømme pupper som kommer og går. Buksene strammer, men om det er pga. graviditeten eller all spisinga, hmmmmm ja si det. Uansett ,en ny uke er gått, jeg har...
Arja sin avatar
Medlem
Postet i Ukategorisert
Kommentarer 4 Arja er logget av
Gammel

6+0

Postet 23-09-2008 kl 10:48 av Arja
Nok en uke er gjennomført. Neste tirsdag er det ul . Da skal jeg også til legen. Er så spent at det er nesten ikke til å holde ut....
Formen, de siste par dagene har jeg plutselig fått en sånn nå-må-jeg-spy-følelse. Uten at jeg har spydd. Det kommer og går over i samme stund. Er ellers sånn passe uggen, ikke mye plaget. Kjenner det strekker en del, men det er vel et positivt tegn!!??! I går kveld klarte jeg ikke å sitte på kontoret mitt uten å åpne glidelåsen i dongeribuksa . Det er vel litt tidlig....men jeg er vel mer oppblåst om kvelden. Lurer på om det er crinonen eller svangerskapet som gjør at jeg har så sinnsykt vondt i puppene, har aldri hatt det før.
Har også bestemt meg for at denne bloggen her stort sett bare skal inneholde opplysninger om dette svangerskapet. Ikke utbroderinger av andre ting. Da blir det mer som en huskeliste for meg over når ting skjedde....og ikke så spennende for andre å lese kanskje,....men det er jo plenty andre som...
Arja sin avatar
Medlem
Postet i Ukategorisert
Gammel

Verdiene

Postet 17-09-2008 kl 09:53 av Arja
Må bare legge inn hcg verdiene mine.
9 sept. rugedag 12: 60
12 sept.rugedag 15: 187
16.sept.rugedag 19: 872

Rugedag = samme dag som innsett. Befruktning skjedde to dager før. Skal tro om det da blir regnet som el samme dag som uttaket???? Altså når jeg skal sjekke i tabellen ang.hcg stigning, der er det jo operert med dpo....Kan da feks. rugedag 12 være det samme som 14 dpo??? Hmmmm...
Tenker jeg stiller dette sp.målet blant IVF mammaene!
Arja sin avatar
Medlem
Postet i Ukategorisert
Kommentarer 3 Arja er logget av
Gammel

5+0

Postet 16-09-2008 kl 19:21 av Arja
Hver ny uke, eller etter hver fullgåtte uke, føler jeg en viss seier. Når jeg har hatt sa har det vært veldig tidlig i sv.skapet. Kommer jeg meg gjennom de neste to ukene, og får se hjertet slå skal jeg juble. Har bestemt meg for å fortelle det til fam. og venner tidligere denne gangen. Når jeg ventet tvillingene ventet jeg i tre mnd, sånn blir det ikke nå. Om det går bra om to uker kommer jeg heller ikke til å klare å holde meg....Da kommer jeg til å få såpass tro på dette at jeg må dele det. En annen ting er jo det faktum at jeg er helt avhengig av å hvile nok. Rett og slett ligge rett ut, og da er det jo greit at de vet hvorfor!!
Formen:
Ømme pupper har jeg hele tiden, det bare varierer i graden av ømhet/vondt/spreng. Mannen prøvde å holde rundt meg og klemme meg i går kveld, da kom han jo borti de, og jeg lover den klemmen ble kort.....
Mensenmurringen har fått en litt annen form. Mer stikkende på en måte. Jeg kjenner godt at det er noe som skjer der nede....
Arja sin avatar
Medlem
Postet i Ukategorisert
Gammel

4+2

Postet 11-09-2008 kl 12:19 av Arja
Skal tro hvorfor det første innlegget står to ganger, på hver "sin kant"!! Det er vel en nybegynnerfeil.
Ikke er det så nøye heller.
Tripper nå rundt og venter på svar på hcg prøven. Skal på legekontoret og ta ny blodprøve og grav. test imorra. Må følge med om hcg stiger må vite...
Skal prøve å få laget meg en slags rutine rundt dette med å blogge/skrive ned det som skjer i denne graviditeten. Kanskje en gang for hver ny uke?! For det er det det handler om, det å være gravid....Resten av verden og dens bekymringer er utenfor mitt felt nå.
Arja sin avatar
Medlem
Postet i Ukategorisert
Gammel

Det bor et IVF frø i Arja`s mage

Postet 10-09-2008 kl 22:36 av Arja
Og det frøet er i dag 4+1.
Jeg har aldri blogget før, så dette blir spennende.....
Formen er fantastisk, jeg kjenner det murrer, strekker og drar.Puppene er overspent, og det er vondt bare noen ser på dem.Jeg griner og ler,har vanskelig for å tro at det er sant!
Humøret veksler mellom depresjon og at dette har jeg tro på. Det er min tur nå.
Hører du lille Frø, bli der du er....
Arja sin avatar
Medlem
Postet i Ukategorisert
Kommentarer 6 Arja er logget av

Alle tider vises som GMT +2. Klokka er nå 03:46.