SnartMamma - Møteplassen

SnartMamma - Møteplassen (http://forum.snartmamma.com/index.php)
-   Risikosvangerskap (http://forum.snartmamma.com/forumdisplay.php?f=556)
-   -   Hvilken oppfølging får dere som har risikosvangerskap? (http://forum.snartmamma.com/showthread.php?t=384324)

Girlbee 22-04-2012 12:06

Hvilken oppfølging får dere som har risikosvangerskap?

Den 11.01.12 mistet vi gutten vår i en for tidlig fødsel. Lillegutt hadde bodd i magen min 23 uker og 2 dager, og døde etter 23 minutter ute i den store verden :cry: Ble tatt med til sykehuset i ambulanse pga blødning, og der fant de åpning med bukende vannblære. *truende prematur fødsel*,, de ordene hjemsøker meg :leppe: Alt dette pga en infeksjon, tror man. Det er ennå ikke sikkert om åpningen kom først, deretter infeksjon, eller at infeksjonen førte til åpning.. Det får vi kanskje aldri vite... :shock:

Nå har det seg slik at jeg er på ny gravid med en liten spire, 4+3 idag, veeeeldig tidlig :angst: Er blitt lovet god oppfølging denne gangen. Først UL i uke 8 og 12. Deretter UL med måling av livmorhals og bakterieprøver hver andre uke, samt hver uke rundt den perioden vi mistet gullet vårt. Kommer til å være veldig nervøse dette svangerskapet jeg og gubben :neglebit: Men vi prøver å være positive og glede oss det vi klarer allerede nå :rødme: Hvordan er det med andre her inne?

Klem!

Tidl. bruker 22-04-2012 13:23

Sv: Hvilken oppfølging får dere som har risikosvangerskap?

Huff, så leit å høre at dere mistet babyen deres så altfor tidlig!! Men samtidig godt at du får god oppfølging i dette svangerskapet, og gratulerer med ny spire!

Min situasjon kan nok ikke sammenlignes med din i forhold til hva som utgjør risikoen, men det er ihvertfall høyrisikosvangerskap både pga tidligere komplikasjoner og nåværende helseproblemer. Jeg fikk første legesjekk i uke 5, ultralyd i uke 7, 12 og 14, og skal på ordinær ul i uke 18, samt på en ul for å sjekke gjennomstrømning i navlesnora i uke 24. I tillegg går jeg til diabetessykepleier og indremedisiner annenhver uke for å følge opp svangerskapsdiabetes. Etter uke 24 blir det sjekk annenhver uke, og om jeg får symptomer på svangerskapsforgiftning igjen blir det nok hver uke eller oftere.

Flaxloddet 22-04-2012 15:02

Så leit å høre om den lille gutten din :leiseg:

Men flott at du nå har fått en ny liten spire i magen.
Jeg kan nok heller ikke sammenliknes med deg, men jeg får tettere oppfølging denne gangen på bakgrunn av det som skjedde sist.
Da fikk jeg alvorlig svangerskapsforgiftning, tilløp til HELLP og gutten min ble tatt ut med hastekeisersnitt pga morkakeløsning, heldigvis ikke før i uke 36.

Jeg kommer til å få ekstra oppfølging med tanke på forgiftning, men dette blir ikke før etter uke 20. Da regner jeg med at det kanskje blir et par ekstra UL i uke 24 og 32 for å sjekke tilvekst og navlesnorgjennomstrømming.
Og mot slutten blir det nok hyppige legekontroller med sjekk av blodtrykk og urin.

Men du får nok antakeligvis tidlig sykemelding, tenker jeg.

Jeg er selvsagt livredd for at det samme skal skje igjen. Men det er ikke noe man kan gjøre for å forhindre sf, det bare kommer. Så får være forberedt på det verste og heller bli positivt overrasket :)

lille_luna 22-04-2012 15:24

Først og fremst: Utrolig trist å høre om gutten din :( Må være utrolig vondt å oppleve dette.
Og gratulerer med spiren i magen :klem:

Jeg kan nok heller ikke sammenliknes med deg. Jeg har høyrisikosvangerskap fordi jeg fikk lett svnagerskapsforgiftning første svangerskap og alvorlig sf sist.
Da jeg ble gravid denne gangen, var det veldig lite planlagt, og jeg var usikker på når dette skjedde. Ringte da jm som jobber på sykehuset, og fikk komme inn med en gang. I begynnelsen var det mye snakk om vi skulle beholde eller ikke, fordi det er så høy sannsynlighet for at jeg får sf igjen. Var vel på 4 ul frem til uke 12. Etter det har det vært ul og kontroll hver 3. uke.
Jeg fikk også time hos en overlege i uke 24 for å sjekke hvor stor sannsynlighet det er for at jeg får sf denne gangen også, men hun var syk, og siden det var påske rett etter, fikk jeg ikke hatt denne timen før i uke 26. Fikk ikke tatt denne testen da, fordi livmorgen var blitt for stor + at hver gang hun fant åra, sparket luringen, og hun mistet den.
Etter uke 29 regner jeg med at det blir kontroll annenhver uke, og mot slutten hver uke. Hvis bt mitt stiger, blir det nok kontroller 2 ganger i uka.

Girlbee 22-04-2012 15:45

Takk for fine ord alle sammen :hjerter: Her er link til min fødselshistorie, for de som er int. i å lese: http://www.lailaogola.blogspot.com/2...shistorie.html Men vær så snille å ikke kommentere om denne nye graviditeten det inne, for familie og venner vet ikke at jeg er gravid ennå :knegg:

Skal ta meg tid litt siden å lese nøye gjennom hver enkelt sitt innlegg og svare dere,, nå¨er jeg så trøtt- at jeg vurderer å sove litt igrunn.. Mon tro om hormonene allerede melder ankomst? Korsryggen min sier ihvertfall det :fnis: Men skal ta på meg all verdens "plager", så lenge jeg får en levende baby på brystet om 8-9 måneder! :rørt: Håkon, vår lille englegutt vil for alltid være vår førstefødte og storebror til forhåpentlig kommende søsken :elsker2: Vil gi alle en god klem, og nyt resten av helga dere!! :klem:

Girlbee 22-04-2012 17:57

Sitat:

Opprinnelig postet av Matvrak (Innlegg 5161389)
Huff, så leit å høre at dere mistet babyen deres så altfor tidlig!! Men samtidig godt at du får god oppfølging i dette svangerskapet, og gratulerer med ny spire!

Min situasjon kan nok ikke sammenlignes med din i forhold til hva som utgjør risikoen, men det er ihvertfall høyrisikosvangerskap både pga tidligere komplikasjoner og nåværende helseproblemer. Jeg fikk første legesjekk i uke 5, ultralyd i uke 7, 12 og 14, og skal på ordinær ul i uke 18, samt på en ul for å sjekke gjennomstrømning i navlesnora i uke 24. I tillegg går jeg til diabetessykepleier og indremedisiner annenhver uke for å følge opp svangerskapsdiabetes. Etter uke 24 blir det sjekk annenhver uke, og om jeg får symptomer på svangerskapsforgiftning igjen blir det nok hver uke eller oftere.

Takk for gode ord og gratulasjon :klem:

Oi, ser du får tett oppfølging, kjempebra at de passer på deg! Håper det får deg til å føle deg tryggere? Hold oss oppdatert på hvordan det går da! Krysser fingrene mine får at dette skal gå bra for deg :kryss: :klem:

Girlbee 22-04-2012 18:13

Sitat:

Opprinnelig postet av veropero (Innlegg 5161416)
Så leit å høre om den lille gutten din :leiseg:

Men flott at du nå har fått en ny liten spire i magen.
Jeg kan nok heller ikke sammenliknes med deg, men jeg får tettere oppfølging denne gangen på bakgrunn av det som skjedde sist.
Da fikk jeg alvorlig svangerskapsforgiftning, tilløp til HELLP og gutten min ble tatt ut med hastekeisersnitt pga morkakeløsning, heldigvis ikke før i uke 36.

Jeg kommer til å få ekstra oppfølging med tanke på forgiftning, men dette blir ikke før etter uke 20. Da regner jeg med at det kanskje blir et par ekstra UL i uke 24 og 32 for å sjekke tilvekst og navlesnorgjennomstrømming.
Og mot slutten blir det nok hyppige legekontroller med sjekk av blodtrykk og urin.

Men du får nok antakeligvis tidlig sykemelding, tenker jeg.

Jeg er selvsagt livredd for at det samme skal skje igjen. Men det er ikke noe man kan gjøre for å forhindre sf, det bare kommer. Så får være forberedt på det verste og heller bli positivt overrasket :)

Takk for fine ord, det varmer :camp: :)

Uff, svangerskapsforgiftning og HELLP er skumle saker... Usj, føler med deg som må gå å bekymre deg for dette.... Kanskje hjelper det om du anskaffer blodtrykksmåler du kan ha hjemme? Husker å ha lest at noen kjøpte seg det for å følge med på blodtrykket. Kan kanskje hjelpe til med å roe nerver? Skjønner du er redd for at det skal skje igjen, håper virkelig du slipper unna!

Ja, regner med å få sykemelding. Jeg er forresten arbeidsledig for tiden og er under "rehabilitering" i nav. Var i noe tiltak før vi mistet Håkon, men så kom jeg meg ikke tilbake dit før jeg ble gravid igjen, og nå tør jeg ikke ta kontakt med nav- for jeg er redd de vil ha meg ut i tiltak- når jeg bare vil ta det helt med ro og ikke stresse nå. Er redd nok som det er!! Får snakke med legen om litt, å høre om sykemelding.. Sliter veldig psykisk nå kjenner jeg. Det er skjedd ting i det siste som er bare helt ville,,, så mye vondt å vanskelig og mye å forholde seg til i tillegg til å skulle glede seg over spiren.. Ikke rart man blir koko:kokko:

Men nå vil jeg fokusere på frøet i magen og ikke gjøre noe som sliter meg ut, psykisk eller fysisk. Jeg tipper at når magen begynner å komme og vekten til gullet i magen nærmer seg 500g, så kommer jeg nok automatisk til å tilbringe mye tid liggende, selv om kontroller viser at alt er bra.. Syns ting skjedde så fort når vi mistet Håkon. Den ene dagen startet med en liten blodflekk i trusa, den neste dagen var han ute. Så jeg kommer til å være livredd :stønn:

Girlbee 22-04-2012 18:19

Sitat:

Opprinnelig postet av lille_luna (Innlegg 5161421)
Først og fremst: Utrolig trist å høre om gutten din :( Må være utrolig vondt å oppleve dette.
Og gratulerer med spiren i magen :klem:

Jeg kan nok heller ikke sammenliknes med deg. Jeg har høyrisikosvangerskap fordi jeg fikk lett svnagerskapsforgiftning første svangerskap og alvorlig sf sist.
Da jeg ble gravid denne gangen, var det veldig lite planlagt, og jeg var usikker på når dette skjedde. Ringte da jm som jobber på sykehuset, og fikk komme inn med en gang. I begynnelsen var det mye snakk om vi skulle beholde eller ikke, fordi det er så høy sannsynlighet for at jeg får sf igjen. Var vel på 4 ul frem til uke 12. Etter det har det vært ul og kontroll hver 3. uke.
Jeg fikk også time hos en overlege i uke 24 for å sjekke hvor stor sannsynlighet det er for at jeg får sf denne gangen også, men hun var syk, og siden det var påske rett etter, fikk jeg ikke hatt denne timen før i uke 26. Fikk ikke tatt denne testen da, fordi livmorgen var blitt for stor + at hver gang hun fant åra, sparket luringen, og hun mistet den.
Etter uke 29 regner jeg med at det blir kontroll annenhver uke, og mot slutten hver uke. Hvis bt mitt stiger, blir det nok kontroller 2 ganger i uka.

Takk for trøstende ord og koselig gratulasjon :hjerter:

Oi, må si du har vært uheldig med tanke på at først var overlegen syk-- også neste gang er livmora for stor og det ble vanskelig med åren... :tullerdu:

Håper bt ditt holder seg stabilt og at du ikke utvikler sf! Krysser fingrene for deg altså, det skal jeg gjøre! :kryss:

Lykke til som :gravid:

Girlbee 23-04-2012 10:34

Sitat:

Opprinnelig postet av Ivrig:) (Innlegg 5161781)
For en trist historie, Girlbee :leiseg:

Godt å høre at dere vil få mye oppfølging nå. Jeg har ingen problemer med å forstå at du er usikker og redd i denne graviditeten, når dere har opplevd å miste så tidlig. Veldig fint bilde du hadde av dere på bloggen din :)

Jeg har risikisvangerskap i forhold til at jeg skal ha tvillinger. Det er egentlig vanlig oppfølging fram til ordinær ultralyd (men jeg får god oppfølging fra både fastlege og fødselslege, så det har allerede blitt en god del kontroller). Fra ordinær ultralyd og til uk 30(tror jeg) blir det kontroller med ultralyd annenhver uke, såvidt jeg har forstått.

En gang i måneden skal tvillingenes vekst kontrolleres, og en gang i måneden skal livmorhalsen måles. Fra uke 30 blir det kontroll med ultralyd hver uke.
Innimellom disse kommer kontroller hos fastlege, for å holde styr på blodtrykk osv.

Takk for gode ord! Så spennende med tvillinger, blir dobbel lykke det! Håper virkelig svangerskapet ditt går bra, fint å lese at det har gått bra hittil.Er de eneggede, toeggede? Ligger i hver sin fostersekk? Er de resultat av prøverør, pergotime eller au naturlig? Hi hi, nå bare pøser jeg på med spm. Har du noen bildetråd her på SM med ul og magebilder?Det hadde vært morro å se tvillingutvikling både med tanke på magestr og det som skjer på innsiden! ;-) Ønsker deg masse lykke til og håper du får en fin graviditet og fødsel uten noen ekle komplikasjoner! Hold oss oppdaterte med hvordan nuskene dine har det. :-)

vilja 29-04-2012 10:01

Nok en gang, så trist at det gikk slik med den lille første, uerstattelige gutten deres. Det er tøft å gå i et nytt svangerskap med slike traumer.

Jeg gikk til fastlegen med en gang jeg fant ut at jeg var gravid igjen, og har fått tidlig sykemelding (både pga blødninger og smerter nå, og pga det som skjedde forrige gang, da jeg spontanaborterte). Det har vært så godt å ha fastlegen på 'min side', da eksperter av diverse slag på sykehuset mener så diverse om situasjonen min. Fastlegen har sett at jeg har behov for å ta det med ro og ligge mest mulig, og det har hun passet på at jeg har fått. Så min erfaring er å skaffe seg en god fastlege som forstår dine behov midt oppi det hele. Den fysiske oppfølgingen du får høres jo veldig grundig og god ut :klemme:

Alle tider vises som GMT +2. Klokka er nå 21:36.