SnartMamma - Møteplassen

SnartMamma - Møteplassen (http://forum.snartmamma.com/index.php)
-   Vaginal fødsel (http://forum.snartmamma.com/forumdisplay.php?f=23)
-   -   Har du fått rifter i fødselen? (http://forum.snartmamma.com/showthread.php?t=395903)

Dråpen 12-04-2014 18:57

Har du fått rifter i fødselen?

Det lurer jeg på i dag, da jeg har et enormt ønske om å få føde uten å få rifter :knegg:

Fødsel nr. 1: ble klippet - og revnet en del innvendig.
Fødsel nr. 2: revnet opp igjen klippet fra forrige fødsel, samt enda mer i perineum.

Så, sjansene for å ikke revne i det hele tatt er vel kanskje minimal for min del... :sparke:

Hvordan var din(e) fødsel(er)?

camelia74 12-04-2014 19:03

Sv: Har du fått rifter i fødselen?

1. gang klippet og sydd, var ganske vondt etterpå.
2. gang ikke klippet sydde et par sting, ikke vondt etterpå
3. gang ikke revnet, ikke sydd, ikke vondt etterpå
4. gang ikke revnet, ikke sydd, ikke vondt etterpå

Iset 12-04-2014 19:11

Nr. 1: styrtfødsel, revnet masse innover, måtte sys av kirurg
Nr. 2: normal fødsel (3,5 timer lang), måtte sy 2 små "pyntesting"
Nr. 3: styrtfødsel, revnet ikke, ingen sting

Mrs Nesbø 12-04-2014 19:13

Nr.1 :en rift,ble sydd littegranne og hadde litt vondt etterpå
Nr.2: ingen rift,ikke vondt etterpå
Nr.3: bitteliten rift,slapp å sy noe, ikke vondt etterpå!

Med nr.1 smurte jeg ikke med noe,med nr.2 og 3 smurte jeg meg nedentil med jordnøttolje de siste mnd/ukene! Kommer til å gjøre det denne gangen også!

Fritillaria 12-04-2014 19:43

har bare født én gang vaginalt og fikk en liten rift som det ble satt noen sting i. Jeg er 100% sikker på at riften oppstod da jordmor Stod med hånda oppi der for å skyve en liten kant av livmorhalsen bak barnets hode mens jeg presset. Imellom hånden Hennes og skjedeveggen min lå det nemlig en ledning til elektroden som var satt på babyens hode, og jeg kjente godt hvordan den ledningen skar inn i kjøttet der nede mens hun holdt på. Akkurat på samme sted som hun satt stingene.

mfh78 12-04-2014 20:55

1. Styrtfødsel (50 min fra 4 cm til født baby) Fikk 5 rifter totalt, både fremover og bakover. Grad 3a av sphinkter. Komplikasjoner i ettertid med infeksjon og selvf smerter.
2. Ny styrtfødsel. Liten rift, 2 sting. Ingen smerter etterpå.

Kan man håpe på en siste fødsel uten å sy? :knegg:

Lita 12-04-2014 21:18

Dråpen, er det noe du kan nevne for dem når du kommer inn? Så kan de vurdere sjansen for at du revner opp der du alt har revnet før? Og evt. klippe (om det gir bedre resultat for din del).. Men ja, skjønner du tenker på det :klemme:

1. fødsel: Hadde epidural, livredd for å presse, kjente ikke pressrier (presset på kommando), barnet kom med hånd ved hodet - noen smårifter, tror det var 3 pyntesting gjort med bedøvelsesspray.

2. fødsel: naturlig fødsel uten smertelindring, brukte "lang tid" før jeg begynte pressingen (kjente på pressetrangen en stund), barnet kom med hånden ved hodet, revnet ingenting.

3. fødsel: naturlig fødsel, ingen smertelindring (naturlig nok siden det var i bilen :knegg: ), hadde pressrier lenge før han ble født. Ingen rifter, og barnet nok en gang født med en hånd ved hode! :rabla:

Har _aldri_ smurt eller tøyd eller noe der nede, forresten :knegg:

Dråpen 12-04-2014 21:40

Sitat:

Opprinnelig postet av Lita (Innlegg 5407875)
Dråpen, er det noe du kan nevne for dem når du kommer inn? Så kan de vurdere sjansen for at du revner opp der du alt har revnet før? Og evt. klippe (om det gir bedre resultat for din del).. Men ja, skjønner du tenker på det :klemme:

Jeg vil ikke bli klippet. Jeg hadde mer smerter første gangen enn andre. Jeg husker jeg følte jeg møtt knipe rumpa sammen når jeg skulle ut av sengen lenge etterpå. Følte det var veldig stramt...

Andre gang var mye bedre. Kjent nesten ingenting etterpå, trengte ikke smertestillende heller.

Tingen er - hvis jeg har skjønt riktig - å ikke presse så mye. Å holde litt igjen, og prøve å puste meg gjennom pressriene sånn at ting får tid til å utvide seg.

Det jeg egentlig er mest redd for er å bli sydd sammen skjevt. Etter førstemann hadde jeg et skjevt "glis" der nede - og det kom luft og "prompelyder" under sex. Dette ordnet seg ikke før etter fødsel nr. 2. Da var jeg helt bein og flott - og aldri hatt problemer med lyder under sex.

Men - jeg får snakke med jordmor om dette. Veldig fascinerende å høre om de ulike fødslene deres. Jeg liker å høre erfaringene deres :blomst:

Lita 12-04-2014 21:42

Ja, jeg har også hørt at jo "lengre tid" man (klarer) å vente, jo bedre er det.. Kroppen river jo med når det står på, men JEG klarte å vente en stund. Siste gangen rakk jeg faktisk å tenke at jeg skulle føde hode på en rie, og kroppen på neste (for å unngå rifter) - alt man tenker på når man er alene om det :rabla:

Niaga78 12-04-2014 21:50

Lillemor kom med ut med ei hånd ved siden av hodet, og jeg fikk et sting innvendig, ingen smerter i ettertid. Jeg var livredd for å revne, hadde en lang fødsel inkludert epidural, og ba jordmor si fra når jeg ikke måtte presse for å holde igjen. Husker ikke om jeg merket pressriene noe særlig, det hadde nok vært verre å holde igjen uten epiduralen.

Jeg kommer til å si det neste gang også, at "dere må hjelpe meg så jeg ikke revner", så vet jeg i hvert fall at de har fått beskjed :knegg:

Alle tider vises som GMT +2. Klokka er nå 21:37.