Gå tilbake   SnartMamma - Møteplassen > Klubber > Terminklubber > Termin i mai og juni
Svar

Diskusjonsverktøy Visningsmodus
Gammel 16-05-2008, 00:36   #1
ibi
Veteranmedlem

ibi sin avatar

Medlem siden: Aug 2007
Sted: Telemark
Meldinger: 4,325
Blogginnlegg: 1
ibi har et ubeskrivelig bra rykte.ibi har et ubeskrivelig bra rykte.ibi har et ubeskrivelig bra rykte.ibi har et ubeskrivelig bra rykte.ibi har et ubeskrivelig bra rykte.ibi har et ubeskrivelig bra rykte.ibi har et ubeskrivelig bra rykte.ibi har et ubeskrivelig bra rykte.ibi har et ubeskrivelig bra rykte.ibi har et ubeskrivelig bra rykte.ibi har et ubeskrivelig bra rykte.
rørt Min fødselsrapport/KS-rapport - Da Monica ble født (OBS! Langt)

Nå har jeg endelig fått litt tid til å sette meg ned å skrive, så her kommer min fødselsrapport. Bedre sent enn aldri, er det ikke det man sier?

Egentlig skulle Monica bli født 23. april. Men samme dag som vi skulle til forberedende samtale, fikk vi telefon om at KS var utsatt til 25. Etter mye om og men, fikk vi ordnet slik at KS bare ble utsatt en dag - til 24. april.

Møtte på sykehuset kl. 9, Torsdag 24. april og ble klargjort ganske raskt for KS, med barbering av magen og innsetting av kateter. Det var ganske fullt på føden den dagen, så det var bare så vidt de fikk klargjort meg, før jeg måtte ut av fødestua, for så å ligge på gangen å vente til det ble vår tur.

Ble trilla ut i en glasskoridor, rett ved inngangen til operasjon, med den beskjeden om at det bare var en foran meg, så var det vår tur. Og der ble vi liggende. Sola stekte og klokka tikket. Begynte å bli ganske overopphetet der jeg lå, for glassgangen ble rene drivhuset, og stakar sambo satt der på en pinnestol med grønn habitt på seg. Skjønte at det kom en del hastesnitt, fordi de trilla senger forbi oss i hui og hast flere ganger.

Etter noen timer i glasskorridoren, skjønte de endelig på føden, at der kunne jeg ikke ligge å svette lenger. Uttørka begynte jeg å bli også, så jeg fikk komme inn på et venterom og var så heldig å få EN (!) isbit å suge på. Svelge fikk jeg også gjøre (JUHU!). Har aldri vært så glad for å få veneflon før, for endelig fikk jeg litt væske i kroppen. En liter saltvann gikk inn i åra på godt under en time, og det gjorde susen. Hadde jo fasta siden midnatt og kun drukket et halvt glass vann før kl. 6 på morgenen for å ta medisinene mine.

Rundt 17-tiden, fikk vi beskjed om at NÅ var det endelig vår tur. Vi ble trilla bort til operasjon og fikk på oss luer og munnbind. Mens jeg snakket med anestesien rett før de skulle trille meg inn på operasjon, får de en telefon, og det tar ikke lange tiden før jeg forstår at det var ikke vår tur allikevel. Nok et hastesnitt, og vi ble trilla bort i gangen for å ikke være i veien når de kom i full fart. Så bar det nok en gang inn på rommet igjen, for å vente litt til. Fikk beskjed om at det tok i allefall en time til nå, før det var vår tur. Fikk litt mer væske i armen og ei jordmor satte ei akkupunkturnål i panna på meg og sambo, for å hjelpe oss å slappe av litt. Jeg lå der og håpet at fødselen skulle starte veldig spontant av seg selv der og da, og da snakker vi om at jeg håpet på skikkelig styrtfødsel, for nå begynte både jeg og sambo å bli rimelig lei av all ventingen... Og jeg begynte å bli rimelig gåen i kroppen av å ligge så lenge på en klam madrass - for med kateteret inne, og klargjort til operasjon, fikk jeg jo ikke forlate sengen heller.

Endelig - rundt 19-tiden - etter 10 timers venting på føden, fikk vi beskjed, om at NÅ skulle det være vår tur. Vi krysset alle sammen fingrene for at det ikke ville komme flere hastesnitt nå. Og endelig kom vi så langt at jeg ble kjørt helt inn på operasjons-salen. Spinalbedøvelsen ble satt, samt en ekstra veneflon. Det gikk helt greit med spinalbedøvelsen. Klart, litt vondt og ubehagelig var det når den ble satt, mest fordi jeg måtte krumme ryggen så fælt, og det er jo fryktelig "lett" med stor gravidmage. Jeg ble koblet til div. maskiner og sambo fikk komme inn. Nå var det ingen vei tilbake. Monica skulle bli født!

Legen begynte å klype meg på magen for å sjekke at jeg ikke kjente noe, og det gjorde jeg ikke. Helt til han begynte å skjære. På høyre side var jeg ikke godt nok bedøvet, slik at jeg kjente det stakk og svei veldig i magen når de begynte. Sambo fikk varslet fra, for han så at jeg virkelig kjente det gjorde vondt (legene trodde jeg bare syntes det var ekkelt først). De stoppet opp og fikk satt mer bedøvelse rett inn i magen på meg, og da var all smerten borte. Jeg fikk et "anfall" av kvalme og brekninger, men det ga seg ganske raskt. Det eneste jeg kjente nå, var trykk og press - noe ubehagelig, men ikke vondt. Helt til de skulle presse Monica ut. Jeg visste jo at de kom til å presse oppe ved ribbeina når hun skulle ut, men det ble sagt at de skulle være forsiktig, pga at jeg er beinskjør - og at de muligens kom til å bruke tang, for å skåne ribbeina mine. Noe de ikke akkurat var eller gjorde, for der og da var jeg sikker på at alle ribbeina mine kom til å knekke. I tillegg følte jeg at de klemte all lufta ut av meg, og det kjentes ut som en evighet - selv om det var ganske fort gjort.

Jeg fikk høre at hun var ute, og nok en gang kjentes det ut som en evighet å vente på å høre henne gråte. Og når jeg endelig hørte henne, var det noe av det vakreste jeg noen gang har hørt. Nå var det som nok en evighet før jeg skulle få se henne - og vi var så spente på om de to UL'ene hvor vi har fått vite at det var ei jente vi ventet, stemte. Sambo fikk ta første titten og sa til meg: "Det er ei Monica". Videre sa han til meg: "Godt jobba". Endelig ble hun løftet såpass høyt opp at jeg også fikk sett henne. Litt blå og ganske skrukkete, men allikevel så vakker! Og så lik pappa'n sin! Babyen min! Jeg fikk henne bort til meg litt, slik at jeg fikk snust litt på henne og gitt henne et kyss, før JM tok med Monica og sambo inn for å undersøke, veie, måle og stelle Monica. Sambo fikk instruksjoner om å ta bilder.

I mellomtiden, begynte "lappejobben" på meg. Morkaken løsnet fint, men hadde begynt å få en del forkalkninger, så det var på tide at babyen kom nå. Underveis i "lappingen", kom sambo og Monica tilbake - og det var så hærlig å se han med henne i armene sine. JM hadde med en lapp som sambo leste opp fra til meg, med målene hennes og klokkeslettet hun ble født: 3580g, 48cm, 37cm rundt hodet og født kl. 19.24. Og 9-10-10 på apgar. Monica er ei skikkelig solskinnsjente. Da hun ble født, stod kveldssolen og skinte rett inn på oss gjennom vinduet på operasjonsstua. Ei strålende sol fra blå himmel.

De lurte på om jeg ville ha henne opp på brystet, mens de ble ferdig med å sy meg sammen, men jeg fikk så voldsomme skjelvinger av bedøvelsen og inngrepet at jeg turte ikke holde henne mens jeg lå på det smale operasjonsbordet, i frykt for å miste henne, så sambo holdt henne, mens jeg fikk snust på henne, sett på henne og tatt på henne, frem til de var helt ferdige med meg og fikk flytta meg over i sengen. Da fikk jeg henne oppi til meg. Jeg hadde fortsatt voldsomme skjelvinger, men følte meg tryggere nå, oppstøttet av puter, dyne og sengehesten i sengen, mens vi trillet ned på overvåkingen. Der hadde vi en times tid sammen, før JM tok med seg sambo og Monica tilbake til føden og jeg ble stellet og medisinert med smertestillende, for nå begynte spinalbedøvelsen å slippe taket (au)...

Når jeg var klar til å forlate overvåkingen rundt 22-tiden på kvelden, fikk vi vite at det var helt fullt på barsel, så jeg måtte ligge første natten på føden. Ennå så sliten jeg var etter den lange dagen - og døsig pga sterke smertestillende, klarte jeg ikke å sove noe særlig, for der lå jeg bare å kikket på Monica. Jeg klarte ikke slippe blikket av henne. Det var som en rus, bare å se på henne, og det var helt uvirkelig at hun endelig var kommet og jeg skulle få lov å være mamma'n hennes... Der var hun endelig, den lille jenta som har sparket inni magen min. Endelig...

Dagen etter, ble jeg "dradd" opp av sengen. Jeg skulle i dusjen, og det er noe av det vondeste jeg har opplevd på lenge. Da begynte jeg å lure på hva i all verden jeg har gjort. Men jeg var jo klar over på forhånd at det kom til å være vondt i KS-såret i etterkant. Men det var godt når dusjen var unnagjort, for etter timer med varm og klam seng, var det godt å få seg en dusj. Etter det, drøyde det ikke lenge før barnelegen skulle se på Monica. Ettersom jeg var på føden og sengeliggende, fikk jeg ikke vært med, men alt gikk helt fint for det. Og legen kunne ikke finne noe galt. Ganske snart fikk jeg også vite at vi skulle få komme ned på barsel, for nå var det ledig plass der. Jeg håpet på å få enerom, noe jeg også fikk.

Samme dag, fikk vi besøk av pappa'n min, samt foreldrene til sambo og søsteren hans. Selv om jeg fortsatt var veldig sliten, var det veldig koselig. Og det var så koselig å se stolte besteforeldre! Moren til sambo hadde med seg masse nydelige strikkede plagg til Monica, så nå håper jeg bare på litt kjølige dager, slik at vi kan få prøvd de. På lørdagen kom foreldrene til sambo igjen en liten tur, og på søndag fikk vi besøk av min mor og samboeren hennes. Så det var besøk hos oss alle dagene vi var på sykehuset, bortsett fra hjemreisedagen. Men med en times besøkstid på RH, ble det ikke så slitsomt som jeg var redd for på forhånd.

Jeg fikk høyt blodtrykk etter fødselen, og de var litt bekymret for om jeg kunne fått svangerskapsforgiftning uten at de hadde oppdaget det. Men etter div. prøver som kom tilbake negative, og gyn som syntes at vi kunne se an om jeg skulle ha blodtrykksenkende (var helt i grenseland), forble det høye blodtrykket en gåte. Fikk bare beskjed om å følge opp hjemme.

Vi var på sykehuset i knappe 4 dager, før vi reiste hjem. JM forsikret seg om at jeg syntes det var ok og trygt å reise hjem, noe jeg absolutt syntes. KS-såret gjorde fortsatt vondt - men ble bedre og bedre for hver dag, men så lenge det ikke var noen komplikasjoner (bortsett fra høyt bt) og jeg var nogenlunde selvhjulpen, så jeg ingen vits i å være på sykehuset lenger. Det var bare godt å komme hjem til sitt eget og ha sambo i nærheten hele tiden.

Monica, bare et par timer gammel, mens hun og pappa'n venter på at jeg skal komme fra overvåkingen:

Monica, 3 dager gammel og blitt veldig glad i smokken sin:
Lille overraskelse, termin 19.11.14

Sladrer med LykkeLi

Sist endret av ibi; 16-05-2008 kl 18:12. Begrunnelse: Tilføyning
ibi er logget av   Svar med sitat
Gammel 16-05-2008, 00:44   #2
kiha
Gjest

Meldinger: n/a
Sv: Min fødselsrapport/KS-rapport - Da Monica ble født (OBS! Langt)

Tusen takk for en flott rapport!!!
Også så fantastisk vakker jente dere har fått!!
  Svar med sitat
Gammel 16-05-2008, 04:12   #3
anita791
Gjest

For en flott rapport!! Tusen takk!!

Så nydelig liten frøken da. ÅÅåå som jeg gleder meg til å få lilletulla mi i armene!!
  Svar med sitat
Gammel 16-05-2008, 05:59   #4
Pearly
Seniormedlem

Pearly sin avatar

Medlem siden: Nov 2005
Sted: Haugesund
Meldinger: 2,112
Pearly har en strålende fremtid.Pearly har en strålende fremtid.Pearly har en strålende fremtid.Pearly har en strålende fremtid.Pearly har en strålende fremtid.Pearly har en strålende fremtid.Pearly har en strålende fremtid.Pearly har en strålende fremtid.Pearly har en strålende fremtid.Pearly har en strålende fremtid.Pearly har en strålende fremtid.

Flott rapport og ei nydelig jente...Gratulerer såååå mye
Gammel 16-05-2008, 11:05   #5
sistemann5
Gjest

Gratulerer så mye med lille Monica.Hun var jo bare sååå nydelig.
  Svar med sitat
Gammel 16-05-2008, 11:23   #6
Skvise
VIP-medlem

Skvise sin avatar

Medlem siden: Feb 2004
Sted: Bergen
Meldinger: 5,066
Skvise har et ubeskrivelig bra rykte.Skvise har et ubeskrivelig bra rykte.Skvise har et ubeskrivelig bra rykte.Skvise har et ubeskrivelig bra rykte.Skvise har et ubeskrivelig bra rykte.Skvise har et ubeskrivelig bra rykte.Skvise har et ubeskrivelig bra rykte.Skvise har et ubeskrivelig bra rykte.Skvise har et ubeskrivelig bra rykte.Skvise har et ubeskrivelig bra rykte.Skvise har et ubeskrivelig bra rykte.

Takk for flott rapport.

Monica er nydelig.

Kos dokke sammen, og håper KS-arret er bedre no.
Skvise er logget av   Svar med sitat
Gammel 16-05-2008, 11:47   #7
nadine26
Gjest

Takk for en flott rapport og gratulerer med en nydelig prinsesse
  Svar med sitat
Gammel 09-07-2008, 00:03   #8
saramamma
Gjest

Hellemegdussen for ei vakker lita nyfødt jente.Er jo blitt større siden du la inn rapporten,men likevel:nydelig jente og flott rapport!
  Svar med sitat
Gammel 25-07-2008, 19:36   #9
ibi
Veteranmedlem

ibi sin avatar

Medlem siden: Aug 2007
Sted: Telemark
Meldinger: 4,325
Blogginnlegg: 1
ibi har et ubeskrivelig bra rykte.ibi har et ubeskrivelig bra rykte.ibi har et ubeskrivelig bra rykte.ibi har et ubeskrivelig bra rykte.ibi har et ubeskrivelig bra rykte.ibi har et ubeskrivelig bra rykte.ibi har et ubeskrivelig bra rykte.ibi har et ubeskrivelig bra rykte.ibi har et ubeskrivelig bra rykte.ibi har et ubeskrivelig bra rykte.ibi har et ubeskrivelig bra rykte.

Takk, takk, alle sammen. Vi synes jo så klart hun er verdens vakreste.
Lille overraskelse, termin 19.11.14

Sladrer med LykkeLi
ibi er logget av   Svar med sitat
Svar

Aktive lesere akkurat nå: 1 (0 medlemmer og 1 gjester)

Diskusjonsverktøy
Visningsmodus

Regler for innlegg
Du kan ikke starte nye diskusjoner
Du kan ikke svare på meldinger/diskusjoner
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke redigere meldingene dine

BB-kode er
Smilier er
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Forumnavigering

Alle tider vises som GMT +2. Klokka er nå 06:46.