Gå tilbake   SnartMamma - Møteplassen > Diskusjoner > Vanskelige følelser og pinlige spørsmål

Svar

Diskusjonsverktøy Visningsmodus
Gammel 14-09-2010, 09:41   #1
Uregistrerte
Gjest

Meldinger: n/a
Dagpenger er skattbar inntekt og gir grunnlag for foreldrepenger

fortsetter dagpenger etter fødsel eller har det seg sånn at man må ha fått så så mye (er det noe over 70 tusen?) før fødsel / eller man skal "ut i permisjon" for å få dagpenger?
Heter det dagpenger etter fødsel eller skifter det navn? Sender man papirer til NAV som styrer med dagpenger at man får barn eller har født?
  Svar med sitat
Gammel 14-09-2010, 10:20   #2
Fransiscka
Seniormedlem

Fransiscka sin avatar

Medlem siden: Apr 2008
Sted: troms
Meldinger: 2,378
Fransiscka har et ubeskrivelig bra rykte.Fransiscka har et ubeskrivelig bra rykte.Fransiscka har et ubeskrivelig bra rykte.Fransiscka har et ubeskrivelig bra rykte.Fransiscka har et ubeskrivelig bra rykte.Fransiscka har et ubeskrivelig bra rykte.Fransiscka har et ubeskrivelig bra rykte.Fransiscka har et ubeskrivelig bra rykte.Fransiscka har et ubeskrivelig bra rykte.Fransiscka har et ubeskrivelig bra rykte.Fransiscka har et ubeskrivelig bra rykte.
Sv: Dagpenger er skattbar inntekt og gir grunnlag for foreldrepenger

Er du allerede innvilget, og går på dagpenger?

Dagpenger teller like mye som all annen inntekt, men du må jo ha hatt dagpenger (eller sykepenger eller annen inntekt) i minimum 6 av 10 mndr før fødselen.

Når du skal ut i permisjon, så må du søke om foreldrepenger. (permisjonspenger.)
Du kan ikke gå på DAGPENGER i permisjon, men det har samme inntektsgrunnlag.

Dvs at søker du foreldrepenger og har hatt inntekt i minimum 6 av 10 mndr før permisjon, og du går på dagpenger før du går ut i permisjon, så vil du i foreldrepenger (ved å velge KORTESTE permisjon, og 100% lønn), fortsatt få "dagpengene" dine.
(Merk at DAGpenger er penger for de som er uten arbeid og kan stille opp til å ta ethvert arbeid, når som helst.)

Har du hatt annen, og høyere inntekt innimellom, i løpet av de siste ti mndene før permisjonen, kan du velge deg ut de 6 beste månedene dine, og få foreldrepenger beregnet for disse.

Så, går du på dagpenger (og har gjort det, eller hatt annen inntekt minimum 6 mndr før permisjon), så skal du, som alle andre, søke nav om permisjonspenger, altså, foreldrepenger, når du skal ut i permisjon. (gjerne litt i god tid forut.)
Fransiscka er logget av   Svar med sitat
Gammel 15-09-2010, 19:55   #3
Tossi
Moderator

Tossi sin avatar

Medlem siden: Oct 2003
Sted: Trønder
Meldinger: 10,691
Tossi har et ubeskrivelig bra rykte.Tossi har et ubeskrivelig bra rykte.Tossi har et ubeskrivelig bra rykte.Tossi har et ubeskrivelig bra rykte.Tossi har et ubeskrivelig bra rykte.Tossi har et ubeskrivelig bra rykte.Tossi har et ubeskrivelig bra rykte.Tossi har et ubeskrivelig bra rykte.Tossi har et ubeskrivelig bra rykte.Tossi har et ubeskrivelig bra rykte.Tossi har et ubeskrivelig bra rykte.

Sitat:
Opprinnelig postet av Uregistrerte Vis post
fortsetter dagpenger etter fødsel eller har det seg sånn at man må ha fått så så mye (er det noe over 70 tusen?) før fødsel / eller man skal "ut i permisjon" for å få dagpenger? Heter det dagpenger etter fødsel eller skifter det navn? Sender man papirer til NAV som styrer med dagpenger at man får barn eller har født?
Sakset fra folketrygdloven § 4-16:
Sitat:
En løpende stønadsperiode som er avbrutt i inntil 52 uker, gjenopptas uten ny prøving av kravet til minsteinntekt etter § 4-4, uten ny ventetid etter § 4-9 og uten at dagpengegrunnlaget etter § 4-11 fastsettes på nytt (...).

Dersom avbruddet skyldes deltakelse i arbeidsmarkedstiltak, avtjening av verneplikt eller sykdom på grunn av graviditet, gjelder bestemmelsene i første ledd selv om det er gått mer enn 52 uker siden medlemmet fikk dagpenger sist (...).
Sånn som jeg forstår dette: Dersom dere velger 100 % dekningsgrad kan du som hovedregel maks ta 36 uker permisjon, velger dere 80 % dekningsgrad kan du som hovedregel maks ta 46 uker. Dersom far ikke har rett på fedrekvoten slik at denne overføres til mor, kan dere imidlertid ikke velge 80 % dekningsgrad dersom du vil beholde den løpende stønadsperioden for dagpenger.
"I never said it would be easy, I said it would be worth it"
Tossi er logget av   Svar med sitat
Gammel 15-09-2010, 20:07   #4
Muldvarpmammaen
Medlem

Muldvarpmammaen sin avatar

Medlem siden: Jul 2007
Meldinger: 154
Muldvarpmammaen vil raskt nok bli berømt.Muldvarpmammaen vil raskt nok bli berømt.

Det er ikke jeg som er trådstarter, men spør allikevell: jeg rekker ikke å gå på dagpenger i 6 mnd. før jeg går ut i permisjon, slik at jeg bare har rett til engangstønad. Men når kan jeg søke om dagpenger igjen, må jeg vente i 52 uker? Eller blir det 6 uker fødsel?

ny og hjemmelaget spire forventa nov 2013
Muldvarpmammaen er logget av   Svar med sitat
Gammel 15-09-2010, 20:38   #5
Tossi
Moderator

Tossi sin avatar

Medlem siden: Oct 2003
Sted: Trønder
Meldinger: 10,691
Tossi har et ubeskrivelig bra rykte.Tossi har et ubeskrivelig bra rykte.Tossi har et ubeskrivelig bra rykte.Tossi har et ubeskrivelig bra rykte.Tossi har et ubeskrivelig bra rykte.Tossi har et ubeskrivelig bra rykte.Tossi har et ubeskrivelig bra rykte.Tossi har et ubeskrivelig bra rykte.Tossi har et ubeskrivelig bra rykte.Tossi har et ubeskrivelig bra rykte.Tossi har et ubeskrivelig bra rykte.

Sitat:
Opprinnelig postet av Muldvarpmammaen Vis post
Det er ikke jeg som er trådstarter, men spør allikevell: jeg rekker ikke å gå på dagpenger i 6 mnd. før jeg går ut i permisjon, slik at jeg bare har rett til engangstønad. Men når kan jeg søke om dagpenger igjen, må jeg vente i 52 uker? Eller blir det 6 uker fødsel?
Men om du har fått dagpenger, så må du jo ha hatt en eller annen form for inntekt i forkant?

Det er ikke slik at man må ha gått på dagpenger alene eller lønn alene i seks av de siste ti månedene for å ha rett på foreldrepenger - så lenge man har mottatt dagpenger, sykepenger, foreldrepenger, AAP eller lønn i en eller annen kombinasjon i til sammen minst seks av de siste ti månedene, har man rett på foreldrepenger.
"I never said it would be easy, I said it would be worth it"
Tossi er logget av   Svar med sitat
Gammel 15-09-2010, 21:49   #6
Muldvarpmammaen
Medlem

Muldvarpmammaen sin avatar

Medlem siden: Jul 2007
Meldinger: 154
Muldvarpmammaen vil raskt nok bli berømt.Muldvarpmammaen vil raskt nok bli berømt.

jeg har fått dagpenger på grunnlag av lønn jeg hadde før jeg var student ett år. studieåret (09/10) jeg var student og hadde ingen inntekt, desverre ...

ny og hjemmelaget spire forventa nov 2013
Muldvarpmammaen er logget av   Svar med sitat
Svar

Aktive lesere akkurat nå: 1 (0 medlemmer og 1 gjester)

Diskusjonsverktøy
Visningsmodus

Regler for innlegg
Du kan starte nye diskusjoner
Du kan svare på meldinger/diskusjoner
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke redigere meldingene dine

BB-kode er
Smilier er
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Forumnavigering

Alle tider vises som GMT. Klokka er nå 06:40.