Gå tilbake   SnartMamma - Møteplassen > Diskusjoner > Navn
Svar

Diskusjonsverktøy Visningsmodus
Gammel 18-12-2015, 19:19   #1
viola
Supermedlem

viola sin avatar

Medlem siden: Nov 2012
Meldinger: 585
viola er som en uslipt juvél.viola er som en uslipt juvél.viola er som en uslipt juvél.viola er som en uslipt juvél.
Er det teit med navn som ikke matcher?

Synes det virker som mange er opptatt av å finne søskennavn som passer sammen. Er litt sånn uskreven regel at de bør det? Jeg for min del synes ikke det er viktig i det hele tatt, og synes tvert imot det er litt corny med for mye matching, særlig når det går på forbokstaver, antall stavelser, vokaler, endelser osv. Litt som å alltid kle ungene i matchende klær, liksom. De er jo individer, ikke samlefigurer☺ Dessuten utelukker man jo mange fine navn hvis man legger slike begrensninger på seg selv... nr 4 må kanskje få et navn som man bare liker sånn ok, fordi det MÅ passe kriteriene.

Mine barn har ikke spesielt like navn. Det er ikke sånn Isadora og Hjørdis liksom, men det er ingen rød tråd i verken lengde, bokstaver eller opphav. De er oppkalt så det er en klar tanke bak navnene, men ikke nødvendigvis en felles tanke.

Hvordan tenker dere? Jeg mener ikke at det er teit med folk som velger slike navn altså, lurer bare på om det er andre som tenker som meg ☺

Sist endret av viola; 18-12-2015 kl 19:42.
viola er logget av   Svar med sitat
Gammel 18-12-2015, 20:05   #2
Lita
Hjelpeadmin

Lita sin avatar

Medlem siden: Nov 2004
Meldinger: 10,738
Blogginnlegg: 3
Lita har et ubeskrivelig bra rykte.Lita har et ubeskrivelig bra rykte.Lita har et ubeskrivelig bra rykte.Lita har et ubeskrivelig bra rykte.Lita har et ubeskrivelig bra rykte.Lita har et ubeskrivelig bra rykte.Lita har et ubeskrivelig bra rykte.Lita har et ubeskrivelig bra rykte.Lita har et ubeskrivelig bra rykte.Lita har et ubeskrivelig bra rykte.Lita har et ubeskrivelig bra rykte.
Sv: Er det teit med navn som ikke matcher?

Hehe, vi var slike navn - de har ingen rød tråd Og ikke likt som i dobbeltnavn på alle, eller ikke osv.. Bare hummer og kanari
Gammel 18-12-2015, 22:48   #3
Pergoberta
Supermedlem

Pergoberta sin avatar

Medlem siden: Oct 2011
Sted: Bergen
Meldinger: 1,016
Pergoberta er som en uslipt juvél.Pergoberta er som en uslipt juvél.Pergoberta er som en uslipt juvél.Pergoberta er som en uslipt juvél.

Nr 1 er oppkalt (men vi har alltid likt navnet, og det var mest derfor vi tok det).
Nr 2 er ikke oppkalt, men helt tilfeldig har det like mange stavelser, men ikke like mange bokstaver. Den ene har c i navnet, den andre har K. Begge kunne vært med enten c eller k

Synes ikke det er teit at folk har kriterier for navn - men for oss spilte det ingen rolle. Det viktigste for oss var at VI likte navnene
Gammel 19-12-2015, 17:40   #4
viola
Supermedlem

viola sin avatar

viola er som en uslipt juvél.viola er som en uslipt juvél.viola er som en uslipt juvél.viola er som en uslipt juvél.

Fint at det er andre som ikke er opptatt av matching. Satser på at ikke alle himler med øynene når de hører mine barns navn☺
Gammel 21-12-2015, 16:45   #5
Kat76
Medlem

Medlem siden: May 2015
Meldinger: 305
Kat76 er på vei til noe stort.

Vårt barn, og vårt valg av navn. Bryr meg ikke om hva andre mener. Har ikke fått noen negative kommentarer heller. Har valgt navn vi synes er fine, og som ikke ligger på topp 10 lista. Har aldri tenkt at de skal matche i forhold til stavelser og lyder, men jeg synes de passer bra til hverandre ��

Kat76 er logget av   Svar med sitat
Gammel 22-12-2015, 14:30   #6
HappyLittleMe
Medlem

Medlem siden: Sep 2015
Meldinger: 158
HappyLittleMe er på vei til noe stort.

Vi velger heller ikke navn ut i fra at de skal matche, eller ha et spesielt tema.

Nå er det jo vår førstefødte som er på vei, så først og fremst velger vi navn som vi liker og som vi synes klinger bra.

Når lille får søsken blir det viktigste å finne et navn som vi liker på lik linje med det første navnet.

Hvis vi står i mellom to navn derimot, ville det nok blitt det som klinger best med sine søsken sitt navn. greit sånn sett å ha til hjelp, men det er ikke avgjørende
HappyLittleMe er logget av   Svar med sitat
Gammel 22-12-2015, 23:58   #7
viola
Supermedlem

viola sin avatar

Virker som det er ganske vanlig å ikke tenke så mye på det da. Bare ser at det er så mange sånne "navn som passer til..."-tråder, men det er vel bare for å få ideer til navn man kanskje liker. Ofte ligger jo smaken innenfor en viss retning.
Gammel 23-12-2015, 21:56   #8
vannmann81
Supermedlem

vannmann81 sin avatar

Medlem siden: Aug 2007
Sted: Grenland
Meldinger: 1,019
Blogginnlegg: 29
vannmann81 har mye å være stolt av.vannmann81 har mye å være stolt av.vannmann81 har mye å være stolt av.vannmann81 har mye å være stolt av.vannmann81 har mye å være stolt av.vannmann81 har mye å være stolt av.vannmann81 har mye å være stolt av.vannmann81 har mye å være stolt av.vannmann81 har mye å være stolt av.vannmann81 har mye å være stolt av.

Her blir navnet på nr 2 et navn i samme stil, solide, gode norske navn. Men de matcher vel ikke akkurat... Eneste kriteriene vi har er at det skal passe til vårt lange etternavn og at det som sagt skal være et godt, norskt navn denne gangen blir det oppkalling, men frøkna er ikke oppkalt.

vannmann81 er logget av   Svar med sitat
Gammel 25-12-2015, 00:20   #9
krystallklart
VIP-medlem

krystallklart sin avatar

Medlem siden: May 2006
Sted: Vestlandet
Meldinger: 5,550
krystallklart har et ubeskrivelig bra rykte.krystallklart har et ubeskrivelig bra rykte.krystallklart har et ubeskrivelig bra rykte.krystallklart har et ubeskrivelig bra rykte.krystallklart har et ubeskrivelig bra rykte.krystallklart har et ubeskrivelig bra rykte.krystallklart har et ubeskrivelig bra rykte.krystallklart har et ubeskrivelig bra rykte.krystallklart har et ubeskrivelig bra rykte.krystallklart har et ubeskrivelig bra rykte.krystallklart har et ubeskrivelig bra rykte.

Jeg vil at alle mine barn skal ha samme antall stavelser i navnet. Vet ikke hvorfor, bare sånn jeg liker det.
Gammel 09-01-2018, 01:13   #10
Cadillac
Juniormedlem

Medlem siden: Jan 2018
Meldinger: 23
Cadillac er på vei til noe stort.

Nei, ikke teit. Søsken skal ikke leve sammen hele livet eller presentere seg sammen, det viktigste er da at navnet står til etternavnet og blir er navn det er greit å bære.

Jeg har aldri skjønt behovet for å finne navn som passer til søsken sine fornavn,, navnene står helt for seg selv på egne individer.

Med 1, 2 og snart 3.
Cadillac er logget av   Svar med sitat
Svar

Aktive lesere akkurat nå: 1 (0 medlemmer og 1 gjester)

Diskusjonsverktøy
Visningsmodus

Regler for innlegg
Du kan ikke starte nye diskusjoner
Du kan ikke svare på meldinger/diskusjoner
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke redigere meldingene dine

BB-kode er
Smilier er
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Forumnavigering

Alle tider vises som GMT +2. Klokka er nå 02:49.