Gå tilbake   SnartMamma - Møteplassen > Diskusjoner > Svangerskap og fødsel > Svangerskapsomsorg og fosterutvikling
Svar

Diskusjonsverktøy Visningsmodus
Gammel 31-07-2014, 21:22   #1
Mirakel_bærer
Juniormedlem

Medlem siden: Jun 2014
Meldinger: 7
Mirakel_bærer er på vei til noe stort.
Nervøs førstegangsgravid - flere som har følt det slik?

Jeg er ei kvinne på 30 år som ble gravid med ICSI i mai. Det skjedde på første forsøk så vi var meget heldige

Idag er jeg 12+3 og har kommer til milepæler alle gravide ser frem til. Nå er det imidlertid andre bekymringer som plager meg Jeg tenker på ALT og tenker alltid det verste. Pga mine bekymringer er vi nå i Danmark slik at jeg fikk ta nakkefoldskanning og duotest. Nakkefolden var 2,1 mm og jeg syns dette var mye. Legen sa dette var helt normalt og fint. Hun fant også et flott neseben. Jeg venter fortsatt på resultatene av duotesten.

Jeg er redd for kromosomfeil og andre lidelser hos den lille. Det plager meg så at jeg er fristet til å ta morkakeprøve i London. Problemet er at dette kan medføre at jeg mister barnet, uansett om det er friskt eller sykt. Det er riktignok 'bare' 1% sjanse for at dette skjer men....... Men er redd for å angre etterpå at jeg ikke gjorde det om det skulle være noe..

Er det noen som har opplevd det samme med bekymringer ? Flere som har målt nakkefold, og isåfall hva var den ?
Mirakel_bærer er logget av   Svar med sitat
Gammel 31-07-2014, 21:47   #2
ninanoor
Supermedlem

ninanoor sin avatar

Medlem siden: Jul 2013
Meldinger: 863
ninanoor er fantastisk mot andre.ninanoor er fantastisk mot andre.ninanoor er fantastisk mot andre.ninanoor er fantastisk mot andre.ninanoor er fantastisk mot andre.ninanoor er fantastisk mot andre.
Sv: Nervøs førstegangsgravid - flere som har følt det slik?

Å være litt nervøs er helt normalt, men jeg personlig ville ha valgt å stole på vurderingen legene i Danmark kommer med. Sier de at nakkefolden er fin, så mener de nettopp det.
Jeg vil vel heller ikke anbefale deg å reise rundt omkring for å få utført diverse utredninger, det må da være bedre å fokusere på de gode svarene du nå får. Selv om jeg vet at det er lettere sagt enn gjort selvfølgelig. .
Jeg ville forsøkt å få litt hjelp med stresset og engstelsen din, å være såpass redd for at noe er galt vil slite mye på deg og svangerskapet vil bli langt og tungt for deg. Har du noen du kan snakke med og dele dette med? Kanskje jordmor på helsestasjonen kan gi deg råd?
Ønsker seg lykke til og ett riktig godt svangerskap!
Gammel 31-07-2014, 22:45   #3
Firkløver
Veteranmedlem

Firkløver sin avatar

Medlem siden: Jun 2010
Meldinger: 4,521
Blogginnlegg: 50
Firkløver har et ubeskrivelig bra rykte.Firkløver har et ubeskrivelig bra rykte.Firkløver har et ubeskrivelig bra rykte.Firkløver har et ubeskrivelig bra rykte.Firkløver har et ubeskrivelig bra rykte.Firkløver har et ubeskrivelig bra rykte.Firkløver har et ubeskrivelig bra rykte.Firkløver har et ubeskrivelig bra rykte.Firkløver har et ubeskrivelig bra rykte.Firkløver har et ubeskrivelig bra rykte.Firkløver har et ubeskrivelig bra rykte.

Dette høres slitsomt og tærende ut, kjære deg... Jeg tror det er ganske vanlig at vi som har strevd med å få barn, er ekstra bekymret. Men jeg tenker at du har hengt deg helt opp i noe som er veldig lite sannsynlig vil være sant, og du sliter deg ut på grunn av det. Vent nå på duotesten og hør hva resultatet der blir. Er dette et bra resultat, så ta det til etterretning og gled deg over det - det betyr at alt mest sannsynlig er bra med babyen.

Duotesten kan avdekke de mest vanlige/alvorligste kromosomfeilene. Er duotesten bra, er babyen mest sannsynlig frisk. Hvis du tar en morkakeprøve og dermed får 1 % risiko for å miste, tenk også på at risikoen for at babyen din har en kromosomfeil er mye mindre enn den 1 %! Du skriver at det "bare" er 1 % risiko for å miste, så jeg tror du har mistet litt bakkekontakten hva disse prosentsjansene er.
Gammel 01-08-2014, 13:35   #4
LykkeLi
Supermedlem

LykkeLi sin avatar

Medlem siden: Dec 2011
Sted: Nord i landet
Meldinger: 731
LykkeLi vil raskt nok bli berømt.LykkeLi vil raskt nok bli berømt.

Huff, skjønner at det ikke kan være lett å gå sånn!

Jeg signerer veldig det de kloke damene før meg har skrevet her!
Tenk på de gode svarene dere har fått og stol på at legene kan dette.
Tror nok du vil blir mer bekymra og angre veldig om du tar fostervannsprøven og du mister..
Snakka med ei i sommer som for mange år siden tok denne, og hun var en av de 1% som mistet..

Snakk med jordmor om bekymringene dine, kanskje hun kan berolige deg litt også.

Lykke til videre
Gammel 01-08-2014, 14:33   #5
-Lucy
Medlem

-Lucy sin avatar

Medlem siden: May 2013
Meldinger: 327
Blogginnlegg: 2
-Lucy er som en uslipt juvél.-Lucy er som en uslipt juvél.-Lucy er som en uslipt juvél.-Lucy er som en uslipt juvél.

Jeg vil også anbefale deg å snakke med jordmor om tankene og bekymringene dine.

Jeg skal innrømme at jeg har hatt et svangerskap med bekymringer og usikkerhet hele veien, men de har vært "mildere" enn hva du opplever og sliter med nå. Vi mistet i vår første graviditet og dette gjorde meg rett og slett redd for at noe skulle skje igjen. Å være litt nervøs i graviditeten er normalt, men når disse følelsene tar fullstendig overhånd har det gått for langt. Du vil bli totalt utslitt dersom du skal ha det sånn i 9 mnd.

Stol på legene og svarene du får, det er mitt beste råd. Det er dessverre slik at man aldri kan garantere seg mot alt, men det gjelder også etter at barnet er født. En viss uro må man kanskje dermed leve med resten av livet?
Gammel 01-08-2014, 18:03   #6
Mirakel_bærer
Juniormedlem

Jeg blir rørt av alle de lange og flotte svarene dere har skrevet til meg Fantastiske jenter er dere !

Jeg ser det at jeg må slappe av og heller nyte det flotte som har skjedd meg. Jeg tror at nervøsiteten henger sammen med blødninger jeg hadde i starten av svangerskapet og at jeg ved flere anledninger trodde jeg mistet. Man blir ikke mindre tullete av å fly på do og vurdere blodmengden hver gang man kjente et stikk i magen

Idag fikk jeg også svar på blodprøven som var 1:11999. Jeg kjenner at dette var gode tall å få selv om heller ikke dette kan garantere meg noe helt sikkert.

Det spørs om jeg skal tro på et tegn jeg ba om å få igår der vi kjørte forbi en vegg det stod: Gi slipp..La Gud. Det er vel lov å bli litt overtroisk oppi alt sammen Jeg skal be om en time med jordmor så fort jeg kommer hjem slik at jeg får luftet bekymringene mine som er gode råd fra dere. Folk som jobber med dette kan nok gi meg tryggere svar enn google.

Ha en flott dag videre jenter
Gammel 01-08-2014, 18:36   #7
Firkløver
Veteranmedlem

Firkløver sin avatar

Medlem siden: Jun 2010
Meldinger: 4,521
Blogginnlegg: 50
Firkløver har et ubeskrivelig bra rykte.Firkløver har et ubeskrivelig bra rykte.Firkløver har et ubeskrivelig bra rykte.Firkløver har et ubeskrivelig bra rykte.Firkløver har et ubeskrivelig bra rykte.Firkløver har et ubeskrivelig bra rykte.Firkløver har et ubeskrivelig bra rykte.Firkløver har et ubeskrivelig bra rykte.Firkløver har et ubeskrivelig bra rykte.Firkløver har et ubeskrivelig bra rykte.Firkløver har et ubeskrivelig bra rykte.

Det var et veldig bra resultat fra testen! Håper du klarer å la deg selv nyte mirakelet videre nå.
Gammel 01-08-2014, 21:51   #8
Mirakel_bærer
Juniormedlem

Sitat:
Opprinnelig postet av Firkløver Vis post
Det var et veldig bra resultat fra testen! Håper du klarer å la deg selv nyte mirakelet videre nå.

Jeg skal absolutt prøve på det

Termin i februar
Svar

Aktive lesere akkurat nå: 1 (0 medlemmer og 1 gjester)

Diskusjonsverktøy
Visningsmodus

Regler for innlegg
Du kan ikke starte nye diskusjoner
Du kan ikke svare på meldinger/diskusjoner
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke redigere meldingene dine

BB-kode er
Smilier er
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Forumnavigering

Alle tider vises som GMT +2. Klokka er nå 13:33.