Gå tilbake   SnartMamma - Møteplassen > Diskusjoner > Kosthold, trening og helse > Fy-liste og kostholdsråd
Svar

Diskusjonsverktøy Visningsmodus
Gammel 10-12-2016, 10:37   #1
TreErLikFamilie
Medlem

TreErLikFamilie sin avatar

Medlem siden: Jun 2015
Meldinger: 174
TreErLikFamilie er på vei til noe stort.
*litt* rosa kalvekjøtt

Hmm... Denne tråden (eller noe som den) har sikkert blitt startet hundre ganger før men prøver en gang til.

Igår var vi ute på fin restaurant og skulle kose oss. Bestilte kalv, og pga graviditeten ba jeg om denne helt gjennomstekt. Når den kom så den ganske grå ut, la også merke til at mine skiver var veldig tynnskårne, mens samboer fikk et tykt og litt blodig stykke. Så derfor tenkte jeg ikke så mye mer på det for så jo at de hadde tatt meg på alvor. Allikevel var det ganske dunkel belysning. De første bitene sjekket jeg allikevel sånn halvveis og de så da grå ut (nå blir jeg jo usikker på alt i ettertid).
Så var det et par biter jeg brått ble usikker på så valgte å skjære bort de. Gikk en tur på toalettet og når jeg kom tilbake så jeg at en av bitene jeg hadde skåret bort var rosa i kjøttet. Samboer mener at når kjøttet har ligget i romtemperatur litt så kan det se mer rosa ut enn det egentlig er, men er litt usikker på den forklaringen.... Det var ikke noe farge på kjøttsaften. Turte ikke spise mer, etter kanskje 6-7 biter. Innbilte meg da resten av tiden at jeg plutselig så en god del rosa i kjøttet. Skivene var så tynne så hvis det var rosa på en eller to steder så kan jeg ikke se for meg at det var særlig gjennomstekt?

Er idag kjempenervøs og klarer ikke å slutte å tenke på dette. Fikk opplyst om at kjøttet er fra midt Norge (trøndelag) og kortreist.... Dette var i Oslo.
Da har det vel ikke vært frosset ned heller?

Det er jo toxo jeg er bekymret for. Håper at de bitene jeg spiste faktisk var grå, men hvis det var rosa på andre biter så blir jeg jo utrolig usikker.....

TreErLikFamilie er logget av   Svar med sitat
Gammel 12-12-2016, 10:49   #2
Nosferatu
Medlem

Nosferatu sin avatar

Medlem siden: Jul 2016
Meldinger: 72
Nosferatu er på vei til noe stort.
Sv: *litt* rosa kalvekjøtt

Storfe skal være stekt på utsiden. Så lenge det er et kjøttstykke trenger det ikke være gjennomstekt. Kylling og gris må være gjennomstekt. Så det går nok bra

Hilsen mikrobiolog
Gammel 12-12-2016, 10:55   #3
TreErLikFamilie
Medlem

TreErLikFamilie sin avatar

Medlem siden: Jun 2015
Meldinger: 174
TreErLikFamilie er på vei til noe stort.

Sitat:
Opprinnelig postet av Nosferatu Vis post
Storfe skal være stekt på utsiden. Så lenge det er et kjøttstykke trenger det ikke være gjennomstekt. Kylling og gris må være gjennomstekt. Så det går nok bra

Hilsen mikrobiolog
OK takk da håper jeg det går greit. Det var vel et stort kjøttstykke til å begynne med som ble brunet i panne troe jeg. Så ble det nok skåret opp og mine to skiver lagt i ovn går jeg ut fra. Tok kontakt med lege for å ta en toksoplasmose test uansett men de bare "ja men det er jo bare hvis du har katt". Så oppdaterte er de!

TreErLikFamilie er logget av   Svar med sitat
Gammel 12-12-2016, 13:59   #4
Venter
Supermedlem

Venter sin avatar

Medlem siden: Nov 2012
Meldinger: 706
Venter vil raskt nok bli berømt.

Det skal ganske mye til å få toxoplasmose, men jeg er enig i at de bør høre på deg og passe på at kjøttet ikke er rosa om du ber spesifikt om det.

Jeg har hatt katt i så mange år at legen regnet med jeg hadde hatt toxoplasmose...
Venter er logget av   Svar med sitat
Svar

Aktive lesere akkurat nå: 1 (0 medlemmer og 1 gjester)

Diskusjonsverktøy
Visningsmodus

Regler for innlegg
Du kan ikke starte nye diskusjoner
Du kan ikke svare på meldinger/diskusjoner
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke redigere meldingene dine

BB-kode er
Smilier er
[IMG] kode er
HTML kode er
Forumnavigering

Alle tider vises som GMT +2. Klokka er nå 04:14.