Gå tilbake   SnartMamma - Møteplassen > Diskusjoner > Kosthold, trening og helse > Fy-liste og kostholdsråd
Svar

Diskusjonsverktøy Visningsmodus
Gammel 14-08-2013, 22:24   #1
LivsGnist
Seniormedlem

LivsGnist sin avatar

Medlem siden: Feb 2011
Meldinger: 2,860
Blogginnlegg: 38
LivsGnist har et ubeskrivelig bra rykte.LivsGnist har et ubeskrivelig bra rykte.LivsGnist har et ubeskrivelig bra rykte.LivsGnist har et ubeskrivelig bra rykte.LivsGnist har et ubeskrivelig bra rykte.LivsGnist har et ubeskrivelig bra rykte.LivsGnist har et ubeskrivelig bra rykte.LivsGnist har et ubeskrivelig bra rykte.LivsGnist har et ubeskrivelig bra rykte.LivsGnist har et ubeskrivelig bra rykte.LivsGnist har et ubeskrivelig bra rykte.
Lever / Galle Te

Jeg har en pose med lever og galle te fra "KlosterUrter". Denne teen har jeg(før svangerskapet) drukket en halvtime før middag for å hjelpe på fordøyelsen av galle. Da jeg sliter en del med gallestein.

Jeg har ikke rørt denne teen i svangerskapet, for jeg er usikker på om alle ingrediensene er trygge for gravide. Men nå har jeg kjent mer på plager i galleområde.
S nå prøver jeg p finne ut om den er trygg.

Noen her som vet noen innvendinger mot noen av ingrediensene?:
  • Peppermynteblad
  • Løvetann
  • Ryllik
  • Gurkemeie
  • Fennikel
  • Ringblomst
  • Lakrisrot

Prøver å Google litt selv også, men synes ikke det er så lett å finne frem. Så hvis noen har hørt at en av disse tingene er fy fy, så si gjerne i fra til meg
Gammel 15-08-2013, 01:37   #2
Vinterrose
Medlem

Vinterrose sin avatar

Medlem siden: Apr 2009
Meldinger: 101
Vinterrose vil raskt nok bli berømt.
Sv: Lever / Galle Te

*abbonerer*
Håper du får svar !
Har selv problem med gallesten , men har aldri hørt om denne teen. Hvor får man kjøpt den ? Tar du den når /du kjenner vondter i galleblæren , eller får andre symptomer - eller tar du den regelmessig for å forebygge ?

Veslejenta vår kom 9 januar !
Vinterrose er logget av   Svar med sitat
Gammel 15-08-2013, 08:13   #3
Silje78
Medlem

Silje78 sin avatar

Medlem siden: Apr 2013
Meldinger: 477
Blogginnlegg: 44
Silje78 er som en lysfontene.Silje78 er som en lysfontene.Silje78 er som en lysfontene.Silje78 er som en lysfontene.Silje78 er som en lysfontene.

Litt usikker her altså.. men synes å huske at lakrisrot ikke er å anbefale som gravid.. De andre ingrediensene vet jeg ikke..

Men jeg selv ga bort lever/galle teen min da jeg ble gravid + alle andre rensende produkter.. (jeg har skaper fulle av helsekost ) men så er jeg veldig nøye også da..

Fant denne linken nå : http://www.helsekostopplysningen.no/...er-graviditet/

hm.. vet ikke hvor riktig den listen er men.. jeg mener å ha hørt om laks\risrot flere steder. samt her står vitex.. og jeg har forstått det slik at har en tatt vitex før en ble gravid så kan en fortsette.. men jeg har ikke mye kunnskaper ang. dette altså..

Er veldig interessert i urter.. og denne siden stoler jeg mest på.. han er kjennt og kan mye Har kjøpt bok fra han også

http://www.rolv.no/urtemedisin/medis...r/glyc_gla.htm

Her står det blandt annet at lakrisrot frarådes gravide.. så kan du jo gå på startsiden og finne de andre ingrediensene

Sist endret av Silje78; 15-08-2013 kl 08:19.
Silje78 er logget av   Svar med sitat
Gammel 15-08-2013, 13:38   #4
LivsGnist
Seniormedlem

LivsGnist sin avatar

LivsGnist har et ubeskrivelig bra rykte.LivsGnist har et ubeskrivelig bra rykte.LivsGnist har et ubeskrivelig bra rykte.LivsGnist har et ubeskrivelig bra rykte.LivsGnist har et ubeskrivelig bra rykte.LivsGnist har et ubeskrivelig bra rykte.LivsGnist har et ubeskrivelig bra rykte.LivsGnist har et ubeskrivelig bra rykte.LivsGnist har et ubeskrivelig bra rykte.LivsGnist har et ubeskrivelig bra rykte.LivsGnist har et ubeskrivelig bra rykte.

På den første linken din Silje78 så står det:

*Gurkemeie rot
*Peppermynte blader

Disse to er jo i teen.

Men det står også at ingefær rot (som mange anbefales mot kvalme) og bringebær blader (som man anbefales siste tide før fødsel..) er på fy lista
Gammel 15-08-2013, 13:42   #5
LivsGnist
Seniormedlem

LivsGnist sin avatar

Sitat:
Opprinnelig postet av Vinterrose Vis post
*abbonerer*
Håper du får svar !
Har selv problem med gallesten , men har aldri hørt om denne teen. Hvor får man kjøpt den ? Tar du den når /du kjenner vondter i galleblæren , eller får andre symptomer - eller tar du den regelmessig for å forebygge ?
Nå gav Silje78 ett veldig utfyllende svar. Så jeg tror nok ikke jeg tør bruke den i svangerskapet.. Men etter svangerskapet er det på'n igjen.

Jeg hadde en lenger periode med hyppige anfall. Denne teen er ment for å ta ca en halv time før mat. Jeg holdt meg til å bare ta den før middag. Da det gjerne er det tyngste man spiser i løpet av dagen. Jeg kan jo ikke vite om det er tilfeldig eller om den faktisk hjalp. Men anfallene sluttet å komme.

Jeg kjøpte den på en ordinær helsekost. Husker ikke hvilken av dem. Med papirposen som teen er i er mørk grønn. Og er "løsvekt".

Har du problemer i svangerskapet nå? Har du det utenfor svangerskap også?
Gammel 15-08-2013, 13:47   #6
LivsGnist
Seniormedlem

LivsGnist sin avatar

Tusen takk for hjelpa Silje78!

På den siste linken fant jeg også dette:
Sitat:
Løvetann er kontraindikert hvis gallegangen er blokkert. Ved tilfeller av gallestein bør bruk av løvetannblad og løvetannrot bare skje under legetilsyn.
jeg hadde blokkasje i gallegangen på grunn av gallestein da jeg tok teen...

Det gikk heldigvis bra
Gammel 15-08-2013, 14:10   #7
Silje78
Medlem

Silje78 sin avatar

Medlem siden: Apr 2013
Meldinger: 477
Blogginnlegg: 44
Silje78 er som en lysfontene.Silje78 er som en lysfontene.Silje78 er som en lysfontene.Silje78 er som en lysfontene.Silje78 er som en lysfontene.

bare et kjapt svar i farten ja bringebærblader er anbefalt på slutten i svangerskapet...men ikke ellers.. den er grei når du nærmer deg fødsel, men skal ikke tas før ettersom jeg har forstått det.
Ingefær hører jeg somregel er greit å ta ja.. men har også hørt det motsatte

Ikke lett det der.. og jeg som til vanlig tar en hel haug med tiskudd.. har vært veldig forsiktig med det meste i svangerskapet.. men har begynnt på noen ting igjen etter 3 mnd, som skal være ok. ellers har jeg gitt bort det meste..

Silje78 er logget av   Svar med sitat
Svar

Aktive lesere akkurat nå: 1 (0 medlemmer og 1 gjester)

Diskusjonsverktøy
Visningsmodus

Regler for innlegg
Du kan ikke starte nye diskusjoner
Du kan ikke svare på meldinger/diskusjoner
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke redigere meldingene dine

BB-kode er
Smilier er
[IMG] kode er
HTML kode er
Forumnavigering

Alle tider vises som GMT +2. Klokka er nå 16:21.