Gå tilbake   SnartMamma - Møteplassen > Diskusjoner > Kosthold, trening og helse
Svar

Diskusjonsverktøy Visningsmodus
Gammel 16-12-2013, 22:54   #1
Aiko
Medlem

Aiko sin avatar

Medlem siden: Jun 2013
Sted: Østlandet
Meldinger: 442
Aiko er som en uslipt juvél.Aiko er som en uslipt juvél.Aiko er som en uslipt juvél.Aiko er som en uslipt juvél.
mulig influensa og litt bekymret

Noen med erfaring med influensa og graviditet?

Er 12 uker på vei nå, og har blitt smittet av datteren. Jeg har feber oppi 38, 7 og leddsmerter, sår hals og tørrhoste. Tok en paracet for feberen.

Datteren fikk oppi 39, 6 på det meste sist uke.

Noen med erfaringer, råd og tips? Hadde jo håpet å unngå dette her.. (har vært innlagt for hyperemesis inntil nylig, så hadde ikke tatt noen stilling til vaksinerinh eller ikke)

Inne å sniker på gamle kjente!
Kommer kanskje tilbake etter hvert
Aiko er logget av   Svar med sitat
Gammel 17-12-2013, 10:21   #2
Frk_Fryd
Supermedlem

Frk_Fryd sin avatar

Medlem siden: Nov 2009
Meldinger: 867
Frk_Fryd har mye å være stolt av.Frk_Fryd har mye å være stolt av.Frk_Fryd har mye å være stolt av.Frk_Fryd har mye å være stolt av.Frk_Fryd har mye å være stolt av.Frk_Fryd har mye å være stolt av.Frk_Fryd har mye å være stolt av.Frk_Fryd har mye å være stolt av.Frk_Fryd har mye å være stolt av.Frk_Fryd har mye å være stolt av.
Sv: mulig influensa og litt bekymret

Hvordan er det med deg i dag?

Jeg er ingen ekspert, men jeg mener å huske at det er bedre å ta febernedsettende enn å ha feber når man er gravid. Da av typen paracetalmol (ikke ibux).
Ellers er det vel ikke så mye å gjøre. Holde seg hydrert og slappe av undet teppet.

God bedring!

Frk_Fryd er logget av   Svar med sitat
Gammel 17-12-2013, 14:00   #3
Aiko
Medlem

Aiko sin avatar

Aiko er som en uslipt juvél.Aiko er som en uslipt juvél.Aiko er som en uslipt juvél.Aiko er som en uslipt juvél.

Takk

Måtte en tur på legevakta i natt siden feberen ikke gikk ned etter halvannen time med paracet. Heldigvis gikk den ned av seg selv mens jeg var der, og det var nok influensa.

Måtte holde tempen under 38, 5 og samtidig unngå å ta for mye paracet. Så jeg lar feberen jobbe så lenge den er på 38, 5 eller under.

Kjenner meg totalt ødelagt i kroppen. Hadde ikke trengt det på toppen av alt. Har jo ikke kommet meg siden sykehus innleggelsene enda, så kroppen har ikke så mye overskudd.

Håper på å bli frisk før helga

Men ingen som vet om det er noen annen risiko med influensa forutenom feberen? Har jo bare hørt at influensa og graviditet ikke er å anbefale.

Sååår hals da. Gjør vondt å svelge og nesten vondt å puste bare pga åpne sår i halsen. Jajs. Slipper kanskje å være dårlig på julaften

Gammel 17-12-2013, 15:02   #4
snart_mamma
Medlem

snart_mamma sin avatar

Medlem siden: Aug 2013
Meldinger: 194
snart_mamma har en aura rundt seg.snart_mamma har en aura rundt seg.snart_mamma har en aura rundt seg.

Sitat:
Opprinnelig postet av Aiko Vis post
Takk

Måtte en tur på legevakta i natt siden feberen ikke gikk ned etter halvannen time med paracet. Heldigvis gikk den ned av seg selv mens jeg var der, og det var nok influensa.

Måtte holde tempen under 38, 5 og samtidig unngå å ta for mye paracet. Så jeg lar feberen jobbe så lenge den er på 38, 5 eller under.

Kjenner meg totalt ødelagt i kroppen. Hadde ikke trengt det på toppen av alt. Har jo ikke kommet meg siden sykehus innleggelsene enda, så kroppen har ikke så mye overskudd.

Håper på å bli frisk før helga

Men ingen som vet om det er noen annen risiko med influensa forutenom feberen? Har jo bare hørt at influensa og graviditet ikke er å anbefale.

Sååår hals da. Gjør vondt å svelge og nesten vondt å puste bare pga åpne sår i halsen. Jajs. Slipper kanskje å være dårlig på julaften
Jeg mener at media har skapt et litt ugunstig hysteri rundt dette med influensasykdom hos gravide. Influensa er ikke farlig for gravide såfremt til at man ellers er frisk og rask og ikke har noen spesielle plager (kroniske sykdommer, som diabetes, lufveissykdom, nevrologisk sykdom, svært alvorlig fedme, etc.). Forskning har derimot greid å påvise en sammenheng mellom influensasyke gravide og muligheten for at barnet på et senere stadium vil utvikle schzofreni, men denne forskningen bør man (på nåværende tidspunkt) ta med ei klype salt, da det er vanskelig å si noe om kausaliteten. Se bla her: http://www.lommelegen.no/legesvar/in...av-schizofreni

Jeg tenker at man er litt mer utsatt som gravid for å få et lengre og litt tyngre influensaløp, fordi man lettere kan få lungebetennelse som følge av selve graviditeten, men det er vel alt...? Gravide har vært influensasyke i alle de år, og jeg kan ikke komme på å ha lest noe om at det har gått galt noe sted. Noen sammenheng mellom influensasykdom og fosterdød/fosterskader har jeg heller aldri hørt om. Noen andre?

Så lenge du greier å holde feberen i sjakk, drikke mye vann og slappe helt av, så er jeg 99,9 % sikker på at dette vil gå bra! En feber på 38,5 er heller ikke faretruende høyt slik jeg ser det, da snakker vi om feber over 40! Ifg. fhi.no er influensaaktiviteten til lands fortsatt ganske lav. Du er sikker på at det ikke er en helt alminnelig forskjølelse du har pådratt deg da?

God bedring i alle fall!!
Gammel 17-12-2013, 15:51   #5
Aiko
Medlem

Aiko sin avatar

Takk for svar

38, 5 er det jeg skal holde det på eller under. Var nærmere 39 igår før paraceten fikk litt effekt.

Pleier forkjølelse å gi migrene? Hadde det igår sammen med leddsmerter, hoste og feber. Har det fortsatt, men heldigvis lavere temp. Isåfall blir jeg veldig hardt rammet ved forkjølelse.

Svar

Aktive lesere akkurat nå: 1 (0 medlemmer og 1 gjester)

Diskusjonsverktøy
Visningsmodus

Regler for innlegg
Du kan ikke starte nye diskusjoner
Du kan ikke svare på meldinger/diskusjoner
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke redigere meldingene dine

BB-kode er
Smilier er
[IMG] kode er
HTML kode er
Forumnavigering

Alle tider vises som GMT +2. Klokka er nå 11:38.