Gå tilbake   SnartMamma - Møteplassen > Diskusjoner > Svangerskap og fødsel > Keisersnitt
Svar

Diskusjonsverktøy Visningsmodus
Gammel 02-06-2005, 16:12   #11
Kanina
Gjest

Meldinger: n/a
Sv: Den Store Keisersnitttråden!

jeg ble også ganske skremt av gro nylanders beskrivelser av skrekkscenarier i "på vei", så da det endte med ks etter et døgn med rier, var jeg faktisk ganske redd! men operasjonen gikk jo bare bra. det var en ganske spesiell følelse å kjenne at legene romsterte (gjorde ikke vondt i det hele tatt, altså!), og raskere enn jeg hadde trodd var jenta ute! det var et magisk øyeblikk å høre babyens første skrik fra andre siden av forhenget (men ikke alle skriker med en gang, pga fostervann i lungene).. Det beste med operasjonen var den sitrende spenningen og forventningen, om at nå skal jeg snart få hilse på babyen, endelig!
Det verste med keisersnittet var egentlig timene etterpå, hvor jeg lå helt hyper og samtidig utmattet på post.-op.en og ventet på å få komme ned til barselavdelingen og være sammen med . Heldigvis kom jo både mannen og jenta opp til meg mens jeg lå og ventet, en kort liten visitt.

På barsel var det selvsagt vondt i såret. Men et godt råd jeg fikk av en annen ks-mamma var å være i forkant med smertestillende, da funket det bedre, og jeg fikk dermed kommet meg mer opp og gå (noe som er viktig etter operasjon), noe som også hjelper mot luftsmerter. Ellers savnet jeg et ordentlig håndtak over senga som jeg kunne ha heist meg opp etter, for det var jo vondt å snu seg alle retninger omtrent. Men siden jeg ikke har født vaginalt, hadde jeg ikke noe å sammenligne med, så jeg synes ikke jeg hadde det så aller verst, jeg!

Når det gjelder løfting etter ks, så er nok ikke det så lurt de nærmeste månedene. Men det gjelder jo uansett hvordan man har født, fordi magemusklene ikke er helt på plass ennå! Så det er bare å lene seg tilbake med god samvittighet og la andre gjøre jobben!

Av andre fine opplevelser etter ks kan nevnes at jeg ikke hadde problemer med å komme i gang med ammingen, og melka kom helt etter normalt "skjema" hos meg.

Lykke til med ks alle sammen!
  Svar med sitat
Gammel 02-06-2005, 17:40   #12
Elsie
Veteranmedlem

Elsie sin avatar

Medlem siden: Aug 2002
Sted: Vestfold
Meldinger: 4,645
Elsie har et ubeskrivelig bra rykte.Elsie har et ubeskrivelig bra rykte.Elsie har et ubeskrivelig bra rykte.Elsie har et ubeskrivelig bra rykte.Elsie har et ubeskrivelig bra rykte.Elsie har et ubeskrivelig bra rykte.Elsie har et ubeskrivelig bra rykte.Elsie har et ubeskrivelig bra rykte.Elsie har et ubeskrivelig bra rykte.Elsie har et ubeskrivelig bra rykte.Elsie har et ubeskrivelig bra rykte.

Jeg hadde overhode ikke smerter i såret/magen etter mitt snitt (katastrofesectio, full narkose). Fikk plager med halsen etter narkosen, med mye hoste og da var et sammenrullet teppe svært godt å ha for å trykke mot såret under de verste hostetoktene. Hadde ikke så vondt selv da, men var livredd såret skulle gå opp. Hadde ingen problemer med å stelle sønnen min, snu meg i sengen eller slikt. Mitt store mareritt var ikke bare luftsmerter, men at hele tarmsystemet stoppet totalt opp. Smertene man får da er ubeskrivelige (deriblandt luftsmerter), samtidig med at man kaster opp til den store gullmedaljen. Ble liggende ekstra lenket til sengen pga det, og endel medisiner jeg måtte ha intravenøst. En annen gang vet jeg at jeg skal ut av sengen og på bena så snart det overhode er mulig. Tarmsystemet kom nemlig i gang så snart jeg fikk begynt å bevege meg.
Ammingen kom utrolig tregt igang. Sønnen min var på toppen av alt lat til å suge, så det ble mye jobbing med han. Jeg ammet så og si konstant og når han ikke lå på puppen, så pumpet jeg. (På toppen klarte pleirerne å klusse det lille jeg fikk til med å gi gutten store måltider, så han sov altfor lenge. Hvem kan få melken igang med en unge som sover 8 t i et strekk?) Etterhvert ble det så mye stress at jeg innså at å reise hjem for å få ro rundt ammingen var det rette for meg. Skrev meg ut en dag før tiden pga dette og da først fikk jeg vite at det er normalt å slite med ammingen etter snitt. Melken kommer ofte senere da. Enn om de kan si sånt når man sitter med tårer og pumper tomme pupper? Etter bare noen dager hjemme, og med gode råd fra helsesøster, så gikk ammingen som en lek.
Med tanke på løfting fikk jeg beskjed om å ikke løfte stort annet enn sønnen min de første 6 ukene. Det fungerte fint for meg. Etter de 6 ukene trappet jeg forsiktig opp og fulgte i grunnen bare signalene fra kroppen min.

Mine skriblerier ...Tilbakemeldinger...Magebilder...UL... MillaGTI i aug.klubben & Smulamor (NM).
Elsie er logget av   Svar med sitat
Gammel 04-06-2005, 22:33   #13
Zoë
Gjest

Så fint at det har vært aktivitet på tråden!

Rådet med å holde et sammenrullet håndkle mot såret skal jeg prøve. Jeg slet med hoste forrige gang - og proppet innpå med et ukjent anntal Fishermans friend i et panisk forsøk på å stoppe hostingen.... ( ikke behagelig....)
Kanskje noen har gode råd for å dempe hoste også?

Det er rart hvor forskjellig erfaring man har med smerte i etterkant! Jeg syns det gjorde temmelig vondt de første dagene, og nektet å dusje dagen etter snittet.... Kranglet meg til å beholde katateret en ekstra dag, gjorde jeg også!
men jeg dro hjem fra sykehuset en dag før tiden, så man kommer seg jo raskt.

Jeg er ikke så opptatt av å være heltemodig når det gjelder smerte, så jeg tok i mot sprøyter og piller så mye jeg kunne få! det vil jeg i grunnen råde alle andre til også. Jeg bruker "aldri" medisiner ellers - et par paracet i ny og ne, så jeg kan ikke si at jeg synes noen få dager etter en operasjon med full pakke smertestillende er så forferdelig!

Glemte også å si at morsfølelsen min ikke kom med en gang. Jeg hadde lest på forhånd at det kunne være sånn ved k-snitt, så jeg bestemte meg for ikke å ha dårlig samvittighet. Lllegutt fikk alt kos og stell han trengte. Men jeg fikk meg et lite sjokk på 6 ukers kontrollen på helsestasjonen da en av de andre mødrene omtalte gutten min ved navnet hans - og det gikk opp for meg at jeg hittill kun hadde kalt han "den" eller "babyen"....
Morsfølelsen snek seg på etterhvert, for så å slå ut i full blomst! Så ikke bli bekymret om dette skulle skje med dere også.
Har også lyst til å nevne at det som ble sagt tidligere i tråden her om at et k-snitt er mer farefullt enn en vanlig fødsel, ikke er sant når en snakker om et planlagt snitt. Alle k-snitt sett under ett ( inkludert haste- og katastrofesnitt) er mer risikofyllt en en normal fødsel - men da er jo ofte mor eller barn sykt eller i fare FØR k-snittet foretas.
Et planlagt snitt er tryggere enn en vanlig fødsel. Det er godt å tenke på når en først er i en situasjon hvor en må ta k- snitt. Det er som sagt tidligere i tråden her faktisk en belasting å lese om våre babyer blir snytt for fordi de ikke skal fødes på vanlig måte.

Vi skal stole på at vi er i trygge hender, og konsentrere oss om å gjøre det beste ut av situasjonen!

Sist endret av Zoë; 04-06-2005 kl 22:36.
  Svar med sitat
Gammel 04-06-2005, 23:23   #14
Tålmodig
Gjest

Dette var en fin tråd ! Jeg skal med 99% sannsynlighet ha et planlagt ks i september/oktober. Hadde en fin fødsel sist, men i etterkant ble det påvist en stor skade i bekkenbunnsmuskulaturen, dette måtte opereres og det var masse styr jeg gjerne skulle vært foruten; bekymringer og smerter og en barseltid - for meg - som trakk ut i månedsvis. Har nå vært til konsultasjon hos fødselslege, og hun anbefalte snitt denne gang. Har måttet bearbeide meg selv litt for å bli vant til tanken, for som flere andre sier - man får nesten dårlig samvittighet for å få ks, selv om det i mitt tilfelle er en klar medisinsk grunn. Synes også veldig mye av det man kan lese er skremselspropaganda, og argumenter for at antall ks skal ned. Er selv ikke av dem som synes alle skal kunne kreve ks i hytt og vær, vaginal fødsel er det naturlige valg og ks er ingen lettvint løsning. Men for oss som ikke kan/bør føde normalt, kan det være en ekstra belastning å lese alt dette. Så det var fint jeg fant denne tråden - må nemlig trene meg litt på å glede meg og slutte å ha dårlig samvittighet !
  Svar med sitat
Gammel 06-06-2005, 21:46   #15
Zoë
Gjest

Les om (stort sett) fine k-snitt opplevelser her : http://www.nybaktmamma.com/plassen/s...1&page=1&pp=10
  Svar med sitat
Gammel 06-06-2005, 22:23   #16
Tidl. bruker
Gjest

Hvis dere går inn på Dr.online så står det masse om ks der inne. Og det er vurdert sammen med fødsel osv.. Ingen skremselsproppaganda der ihvertfall.

Jeg ble veldig beroliget av å lese det som sto der, da jeg hadde haste snitt sist, og store muligheter for planlagt snitt denne gangen...

Men jeg og savner info om barseltiden etter ks. Gjerne med info til mannen, så han vet hva som skjer også.
  Svar med sitat
Gammel 07-06-2005, 23:20   #17
Zoë
Gjest

....kom på en ting til!

Det er veldig vanlig å få urinveisinfeksjon etter k-snitt. Om man vil forebygge dette, er tranebær kapsler + mye vann i dagene etter inngrepet en god idé.
  Svar med sitat
Gammel 08-06-2005, 00:00   #18
jrej
Gjest

Bekkenbelte over operasjonssåret er kjempeherlig, spesielt hvis man er plaget med hoste. Du kan leie eller kjøåe et på sykehuset. (fysioterapiavdelingen)

Morfin etter keisersnittet stopper opp tarmbevegelsene. Ikke ta mer enn nødvendig, kom deg fortest mulig over på paracet. Unngå de verste luftsmertene !!!
Noen barselavdelinger gir deg nemlig fast tre sprøyter om dagen!!!! Andre ved forespørsel de første 3 dagene.

Noen ganger blir følelsene rundt operasjonssåret annerledes. For det meste retter dette seg opp igjen innen 6 måneder, men dessverre ikke hos alle. Hudnervene blir skåret over og skal vokse sammen igjen, men dette lykkes ikke alltid. Spesielt ikke hvis du har hatt flere operasjoner på samme sted.
Noen opplever ømhet i mange mange år.

Når såret gror kan du få enorm kløe!!!! For all del, ikke klø!!!!! Også kan det lugge og svi noe så inn i granskauen!!!

Du bør heller ikke løfte tyngre enn din egen baby de første 6 ukene etter operasjonen. Dette for å unngå brokk.

Noen mødre får problemer med morsfølelsen etter en fødsel, samme det om det er etter en vaginal fødsel eller et keisersnitt. Ta tiden til hjelp.

Morsfølelse er ikke det samme som morsinstinktet!!!!!

Melkeproduksjonen kommer ikke senere etter keisersnitt, det er en gammel fabel. Men:Hos førstegangsfødende kommer den alltid senere enn hos flergangsfødende. Melkefabrikken trenger å starte opp.

Dess oftere barnet ammer, dess mer melk har du. Hvis barnet vil amme 12 ganger i døgnet de første 6 ukene, la det gjøre det. På den måten starter barnet opp melkefabrikken slik det vil ha det, deretter går melkefabrikken av seg selv og barnet suger ikke så ofte lenger, 6-8 ganger i døgnet.
(Bit tennene sammen de første ukene, du får belønning for strevet.)

Jrej

Sitat:
Opprinnelig postet av Zoë
Denne tråden skal være til hjelp, støtte, oppmuntring, opplysning og glede for alle som har et planlagt k-snitt foran seg!

Jeg hadde planglagt snitt med førstemann av medisinske grunner, og det samme skal jeg denne gangen. Jeg har begynt å se meg grundig lei på at mens de som skal føde vaginalt blir møtt med et vell av informasjon med et positivt fortegn, så synes jeg at stort sett all inforasjon om k-snitt består av : " Det er en stor operasjon, det er ikke det beste for barnet, OG det kan oppstå omplikasjoner."

Skal ikke vi få lov til å glede oss til vår fødsel vi også? Jo, det skal vi!

Forrige gang jeg var gravid var jeg i grunnen ikke ordentlig forberedt, synes jeg. Jeg var jo bare opptatt av å komme helskinnet gjennom den farefulle operasjonen.... operasjonen gikk kjempefint, og lillegutt kom frisk og rask til verden. Men barselstiden som nyopperert var jeg slett ikke ordentlig forberedt på.

Så nå tenkte jeg at vi som har vært gjennom et k-snitt kunne dele gode råd om tiden før og etter et k-snitt med hverandre og med k-snitt "ferskingene"!
Og for guds skyld - spar skremselspropagndaen til en annen gang!!

Mine råd:

- Melkeproduksjonen kommer senere igang etter et snitt. Denne gangen har jeg tenkt å ta med meg en pumpe på barsel, sånn at melken kommer raskere. Pumping mellom ammingene stimulerer virkelig produksjonen.

-Jeg hadde store luftsmerter etter inngrepet. Det var faktisk vondere enn selve operasjonssåret. Jeg hadde med meg minifom, og begynte å ta dette etter operasjonen. Denne gangen skal jeg begynne et par dager før, sånn at jeg kanskje unngår de verste luftsmertene.

-Vær mentalt godt forberedt på at det tar et par-tre uker før du har kommet deg. Du kan føle deg sliten og hjelpeløs til tider - sørg for at du har hjelp med babyen.

Dette vil jeg gjerne ha råd om:

Jeg har hørt at noen "bandasjerer" magen i tiden etter inngrepet. Det synes jeg høres ut som en god idé, for en litt stor mage drar i såret. Er det noen som har erfaring med dette? Hva brukes til å holde magen inn med?

.... og ellers alle gode råd og tips dere måtte ha!
  Svar med sitat
Gammel 13-06-2005, 13:27   #19
Muffe
Medlem

Muffe sin avatar

Medlem siden: Feb 2005
Sted: Vinterbro, Akershus/
Meldinger: 55
Muffe vil raskt nok bli berømt.Muffe vil raskt nok bli berømt.

For en herlig tråd!!!!! Utrolig nyttig å lese om erfaringer, råd og tips! Selv skal jeg ha planlagt k.s om bare 16 dager...Vææææ og hurra på samme tid! Jeg sliter en del med mange små ting som til sammen blir så enormt store.. Føler jeg synker så utrolig lavt Er ting jeg har utrolig lyst til å spørre om på sykehuset,men jeg er så redd for at de bare blir avvist!! Men det er små ting som nok hadde vært ganske så beroligende for meg, som er generellt engstelig for sykehus. Dessverre har en opplevelse fra barndommen ført til at jeg f.eks er liiivredd sprøyter. Ikke noe voldsom situasjon,men nok til at det har skremt meg opp for all fremtid. Jeg motsatte meg, ville ikke ha sprøyte i låret og dermed ble jeg holdt fast av to voksne, hardhendte leger som tvang av meg klærne for å sette stikkpille i steden. Det høres jo ut som en enkel sak, men jeg ble så ydmyket, for de stengte meg inne på do før de holdt meg fast. Det er ting som der og da ble relativt fort glemt, men det er i situasjoner som denne, at jeg merker det er ting jeg ikke har blitt ferdig med Det er rett og slett hele tillitten til sykehuspersonell som jeg sliter med... Men det føles helt håpløst å skulle bringe dette på banen nå...
I tillegg til sprøyteangst gruer jeg meg forferdelig til å få satt kateter (men en tipset om å bli bedøvet først..det skal jeg jammen spørre om!!! ) Det siste er nok det som gjør meg så sykelig håpløs.. Jeg skal jo på barsel noen dager og der har jo ikke pappa´n adgang på natta. Det hadde vært en så utrolig støtte å ha han hos meg en natt eller to, hvis jeg skulle være så heldig å få enerom..Jordmor har sagt jeg kan spørre på sykehuset, men jeg tror ærlig talt ikke jeg tør!!! Uff, jeg føler meg utrolig håpløs jeg nå, her har jeg en nydelig gutt i magen også er det bekymringene som tar all plassen..... Men igjen..takk for en kjempefin tråd!!!!
Gammel 13-06-2005, 14:49   #20
Sessa
Seniormedlem

Sessa sin avatar

Medlem siden: Aug 2002
Sted: Råholt
Meldinger: 2,857
Sessa har et ubeskrivelig bra rykte.Sessa har et ubeskrivelig bra rykte.Sessa har et ubeskrivelig bra rykte.Sessa har et ubeskrivelig bra rykte.Sessa har et ubeskrivelig bra rykte.Sessa har et ubeskrivelig bra rykte.Sessa har et ubeskrivelig bra rykte.Sessa har et ubeskrivelig bra rykte.Sessa har et ubeskrivelig bra rykte.Sessa har et ubeskrivelig bra rykte.Sessa har et ubeskrivelig bra rykte.

Kjempe fin tråd! Selv skal jeg 99% sikkert ha planlagt KS i august en gang av medisinsk grunn (antistoffer/blodplater).
Masse fine tips og råd her, kommer helt klart til å følge med!
Dagboken min - Magebilder
Sessa er logget av   Svar med sitat
Svar

Aktive lesere akkurat nå: 1 (0 medlemmer og 1 gjester)

Diskusjonsverktøy
Visningsmodus

Regler for innlegg
Du kan ikke starte nye diskusjoner
Du kan ikke svare på meldinger/diskusjoner
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke redigere meldingene dine

BB-kode er
Smilier er
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Forumnavigering

Alle tider vises som GMT +2. Klokka er nå 05:05.