Gå tilbake   SnartMamma - Møteplassen > Diskusjoner > Svangerskap og fødsel > Vaginal fødsel
Svar

Diskusjonsverktøy Visningsmodus
Gammel 12-04-2014, 18:57   #1
Dråpen
Supermedlem

Dråpen sin avatar

Medlem siden: Sep 2012
Meldinger: 931
Dråpen er fantastisk mot andre.Dråpen er fantastisk mot andre.Dråpen er fantastisk mot andre.Dråpen er fantastisk mot andre.Dråpen er fantastisk mot andre.Dråpen er fantastisk mot andre.Dråpen er fantastisk mot andre.
Har du fått rifter i fødselen?

Det lurer jeg på i dag, da jeg har et enormt ønske om å få føde uten å få rifter

Fødsel nr. 1: ble klippet - og revnet en del innvendig.
Fødsel nr. 2: revnet opp igjen klippet fra forrige fødsel, samt enda mer i perineum.

Så, sjansene for å ikke revne i det hele tatt er vel kanskje minimal for min del...

Hvordan var din(e) fødsel(er)?

med Blåbær og iselin1606
Dråpen er logget av   Svar med sitat
Gammel 12-04-2014, 19:03   #2
camelia74
Supermedlem

camelia74 sin avatar

Medlem siden: Apr 2007
Sted: Østafjells
Meldinger: 687
Blogginnlegg: 1
camelia74 er fantastisk mot andre.camelia74 er fantastisk mot andre.camelia74 er fantastisk mot andre.camelia74 er fantastisk mot andre.camelia74 er fantastisk mot andre.camelia74 er fantastisk mot andre.camelia74 er fantastisk mot andre.
Sv: Har du fått rifter i fødselen?

1. gang klippet og sydd, var ganske vondt etterpå.
2. gang ikke klippet sydde et par sting, ikke vondt etterpå
3. gang ikke revnet, ikke sydd, ikke vondt etterpå
4. gang ikke revnet, ikke sydd, ikke vondt etterpå
Gammel 12-04-2014, 19:11   #3
Iset
Veteranmedlem

Iset sin avatar

Medlem siden: Aug 2002
Sted: Rogaland
Meldinger: 4,546
Iset har et ubeskrivelig bra rykte.Iset har et ubeskrivelig bra rykte.Iset har et ubeskrivelig bra rykte.Iset har et ubeskrivelig bra rykte.Iset har et ubeskrivelig bra rykte.Iset har et ubeskrivelig bra rykte.Iset har et ubeskrivelig bra rykte.Iset har et ubeskrivelig bra rykte.Iset har et ubeskrivelig bra rykte.Iset har et ubeskrivelig bra rykte.Iset har et ubeskrivelig bra rykte.

Nr. 1: styrtfødsel, revnet masse innover, måtte sys av kirurg
Nr. 2: normal fødsel (3,5 timer lang), måtte sy 2 små "pyntesting"
Nr. 3: styrtfødsel, revnet ikke, ingen sting
Gammel 12-04-2014, 19:13   #4
Mrs Nesbø
Supermedlem

Mrs Nesbø sin avatar

Medlem siden: Oct 2013
Meldinger: 651
Mrs Nesbø vil raskt nok bli berømt.Mrs Nesbø vil raskt nok bli berømt.

Nr.1 :en rift,ble sydd littegranne og hadde litt vondt etterpå
Nr.2: ingen rift,ikke vondt etterpå
Nr.3: bitteliten rift,slapp å sy noe, ikke vondt etterpå!

Med nr.1 smurte jeg ikke med noe,med nr.2 og 3 smurte jeg meg nedentil med jordnøttolje de siste mnd/ukene! Kommer til å gjøre det denne gangen også!

Jeg er blitt 4-barnsmamma
Lille september kom 21. august
Mrs Nesbø er logget av   Svar med sitat
Gammel 12-04-2014, 19:43   #5
Fritillaria
Supermedlem

Fritillaria sin avatar

Medlem siden: Jul 2011
Sted: Telemark
Meldinger: 721
Fritillaria er fantastisk mot andre.Fritillaria er fantastisk mot andre.Fritillaria er fantastisk mot andre.Fritillaria er fantastisk mot andre.Fritillaria er fantastisk mot andre.Fritillaria er fantastisk mot andre.Fritillaria er fantastisk mot andre.

har bare født én gang vaginalt og fikk en liten rift som det ble satt noen sting i. Jeg er 100% sikker på at riften oppstod da jordmor Stod med hånda oppi der for å skyve en liten kant av livmorhalsen bak barnets hode mens jeg presset. Imellom hånden Hennes og skjedeveggen min lå det nemlig en ledning til elektroden som var satt på babyens hode, og jeg kjente godt hvordan den ledningen skar inn i kjøttet der nede mens hun holdt på. Akkurat på samme sted som hun satt stingene.
Fritillaria er logget av   Svar med sitat
Gammel 12-04-2014, 20:55   #6
mfh78
Medlem

mfh78 sin avatar

Medlem siden: May 2007
Sted: Trondheim
Meldinger: 189
mfh78 er et navn alle kjenner.mfh78 er et navn alle kjenner.mfh78 er et navn alle kjenner.mfh78 er et navn alle kjenner.mfh78 er et navn alle kjenner.mfh78 er et navn alle kjenner.

1. Styrtfødsel (50 min fra 4 cm til født baby) Fikk 5 rifter totalt, både fremover og bakover. Grad 3a av sphinkter. Komplikasjoner i ettertid med infeksjon og selvf smerter.
2. Ny styrtfødsel. Liten rift, 2 sting. Ingen smerter etterpå.

Kan man håpe på en siste fødsel uten å sy?

August 2010

11.08.14
mfh78 er logget av   Svar med sitat
Gammel 12-04-2014, 21:18   #7
Lita
Hjelpeadmin

Lita sin avatar

Medlem siden: Nov 2004
Meldinger: 10,738
Blogginnlegg: 3
Lita har et ubeskrivelig bra rykte.Lita har et ubeskrivelig bra rykte.Lita har et ubeskrivelig bra rykte.Lita har et ubeskrivelig bra rykte.Lita har et ubeskrivelig bra rykte.Lita har et ubeskrivelig bra rykte.Lita har et ubeskrivelig bra rykte.Lita har et ubeskrivelig bra rykte.Lita har et ubeskrivelig bra rykte.Lita har et ubeskrivelig bra rykte.Lita har et ubeskrivelig bra rykte.

Dråpen, er det noe du kan nevne for dem når du kommer inn? Så kan de vurdere sjansen for at du revner opp der du alt har revnet før? Og evt. klippe (om det gir bedre resultat for din del).. Men ja, skjønner du tenker på det

1. fødsel: Hadde epidural, livredd for å presse, kjente ikke pressrier (presset på kommando), barnet kom med hånd ved hodet - noen smårifter, tror det var 3 pyntesting gjort med bedøvelsesspray.

2. fødsel: naturlig fødsel uten smertelindring, brukte "lang tid" før jeg begynte pressingen (kjente på pressetrangen en stund), barnet kom med hånden ved hodet, revnet ingenting.

3. fødsel: naturlig fødsel, ingen smertelindring (naturlig nok siden det var i bilen ), hadde pressrier lenge før han ble født. Ingen rifter, og barnet nok en gang født med en hånd ved hode!

Har _aldri_ smurt eller tøyd eller noe der nede, forresten
Gammel 12-04-2014, 21:40   #8
Dråpen
Supermedlem

Dråpen sin avatar

Dråpen er fantastisk mot andre.Dråpen er fantastisk mot andre.Dråpen er fantastisk mot andre.Dråpen er fantastisk mot andre.Dråpen er fantastisk mot andre.Dråpen er fantastisk mot andre.Dråpen er fantastisk mot andre.

Sitat:
Opprinnelig postet av Lita Vis post
Dråpen, er det noe du kan nevne for dem når du kommer inn? Så kan de vurdere sjansen for at du revner opp der du alt har revnet før? Og evt. klippe (om det gir bedre resultat for din del).. Men ja, skjønner du tenker på det
Jeg vil ikke bli klippet. Jeg hadde mer smerter første gangen enn andre. Jeg husker jeg følte jeg møtt knipe rumpa sammen når jeg skulle ut av sengen lenge etterpå. Følte det var veldig stramt...

Andre gang var mye bedre. Kjent nesten ingenting etterpå, trengte ikke smertestillende heller.

Tingen er - hvis jeg har skjønt riktig - å ikke presse så mye. Å holde litt igjen, og prøve å puste meg gjennom pressriene sånn at ting får tid til å utvide seg.

Det jeg egentlig er mest redd for er å bli sydd sammen skjevt. Etter førstemann hadde jeg et skjevt "glis" der nede - og det kom luft og "prompelyder" under sex. Dette ordnet seg ikke før etter fødsel nr. 2. Da var jeg helt bein og flott - og aldri hatt problemer med lyder under sex.

Men - jeg får snakke med jordmor om dette. Veldig fascinerende å høre om de ulike fødslene deres. Jeg liker å høre erfaringene deres

med Blåbær og iselin1606
Gammel 12-04-2014, 21:42   #9
Lita
Hjelpeadmin

Lita sin avatar

Medlem siden: Nov 2004
Meldinger: 10,738
Blogginnlegg: 3
Lita har et ubeskrivelig bra rykte.Lita har et ubeskrivelig bra rykte.Lita har et ubeskrivelig bra rykte.Lita har et ubeskrivelig bra rykte.Lita har et ubeskrivelig bra rykte.Lita har et ubeskrivelig bra rykte.Lita har et ubeskrivelig bra rykte.Lita har et ubeskrivelig bra rykte.Lita har et ubeskrivelig bra rykte.Lita har et ubeskrivelig bra rykte.Lita har et ubeskrivelig bra rykte.

Ja, jeg har også hørt at jo "lengre tid" man (klarer) å vente, jo bedre er det.. Kroppen river jo med når det står på, men JEG klarte å vente en stund. Siste gangen rakk jeg faktisk å tenke at jeg skulle føde hode på en rie, og kroppen på neste (for å unngå rifter) - alt man tenker på når man er alene om det
Gammel 12-04-2014, 21:51   #10
Dråpen
Supermedlem

Dråpen sin avatar

Med førstemann hadde jeg epidural, og fikk beskjed når jeg skulle presse. Med andremann fikk jeg presse når jeg kjente pressrier. Jeg presset lenge - med begge! Kanskje jeg skal prøve å holde igjen denne gangen. Hvis jeg klarer......

Ja, Niaga78...jeg får høre med jordmor sånn at hun hjelper meg å holde igjen. Det hadde jo vært en drøm å ikke revne, kjenner jeg.

med Blåbær og iselin1606
Svar

Aktive lesere akkurat nå: 1 (0 medlemmer og 1 gjester)

Diskusjonsverktøy
Visningsmodus

Regler for innlegg
Du kan ikke starte nye diskusjoner
Du kan ikke svare på meldinger/diskusjoner
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke redigere meldingene dine

BB-kode er
Smilier er
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Forumnavigering

Alle tider vises som GMT +2. Klokka er nå 06:10.