Gå tilbake   SnartMamma - Møteplassen > Diskusjoner > Vanskelige følelser og pinlige spørsmål
Svar

Diskusjonsverktøy Visningsmodus
Gammel 30-05-2011, 20:30   #1
Uregistrert...
Gjest

Meldinger: n/a
Ingen kontakt med min mor - klarer bare ikke

Hei!

Etter at min mor og far gikk fra hverandre for noen år siden så har jeg kuttet all kontakt med min mor, jeg vet egentlig ikke helt hvorfor, men jeg klarer henne bare ikke lenger... Jeg synes det er litt vanskelig og spesielt at alle andre i familien skal legge seg opp i det. ALLE mener at jeg er vrang og at det er ett tap for både meg og barna mine. Men jeg selv føler ikke dette som noe tap, spesielt da min mor bor i Kristiansand og jeg på Hamar, så jeg hadde uansett ikke sett henne så ofte...

Min mor prøver stadig vekk og ta kontakt og jeg har svart på ett par sms, men det er det.

Folk mener at jeg må prøve å ha litt overfladisk kontakt i det minste, da hun tross alt er moren min. jeg var ca 20 år når jeg kuttet kontakten.
Jeg tenker selvfølgelig mye på det, men jeg orker bare ikke å ha kontakt med henne og ønsker heller ikke at mine barn skal ha det.

Synes dere jeg er egoistisk?
  Svar med sitat
Gammel 30-05-2011, 20:45   #2
Della
Supermedlem

Della sin avatar

Medlem siden: Oct 2009
Meldinger: 995
Della har en strålende fremtid.Della har en strålende fremtid.Della har en strålende fremtid.Della har en strålende fremtid.Della har en strålende fremtid.Della har en strålende fremtid.Della har en strålende fremtid.Della har en strålende fremtid.Della har en strålende fremtid.Della har en strålende fremtid.Della har en strålende fremtid.
Sv: Ingen kontakt med min mor - klarer bare ikke

Jeg kjenner at jeg blir litt usikker på det du skriver her. På den ene siden vet du ikke hvorfor du ikke har kontakt med din mor, på den annen side at du ikke klarer henne. Har det vært foranledninger til at du ikke klarer henne? Det er jo gjerne en grunn til at man ikke "klarer" folk. Samtidig er det ganske sterkt at noen sier det om sin egen mor, men av og til ligger det jo hendelser i fortida der som gjør at det virkelig er gode grunner til at man ikke har kontakt.

For dine barns del tenker jeg at det kan være hyggelig om de får bli kjent med sin mormor, så fremt det ikke ligger noen grunner der til at din mor vil skade barna dine. Det er jo åpenbart slik at HUN ønsker kontakt, og det kan godt hende at hun synes det er innmari leit og trist at hun ikke får bli kjent med barnebarna sine. At dere bor langt fra hverandre er ikke et godt argument for å ikke la bestemor og barnebarn bli kjent.

Men det er ditt valg og ditt liv, og du vet jo best på dine barns vegne, så det er egentlig veldig vanskelig å mene noe om det. Særlig når vi ikke får vite så veldig mye mer om bakgrunnen til at du og din mor ikke har kontakt.
Gammel 30-05-2011, 21:35   #3
ibi
Veteranmedlem

ibi sin avatar

Medlem siden: Aug 2007
Sted: Telemark
Meldinger: 4,325
Blogginnlegg: 1
ibi har et ubeskrivelig bra rykte.ibi har et ubeskrivelig bra rykte.ibi har et ubeskrivelig bra rykte.ibi har et ubeskrivelig bra rykte.ibi har et ubeskrivelig bra rykte.ibi har et ubeskrivelig bra rykte.ibi har et ubeskrivelig bra rykte.ibi har et ubeskrivelig bra rykte.ibi har et ubeskrivelig bra rykte.ibi har et ubeskrivelig bra rykte.ibi har et ubeskrivelig bra rykte.

Jeg synes også, det høres rart ut at du ikke helt vet hvorfor du har kuttet kontakten med din mor... (men så klart, det kan ligge saker og ting her som du ikke ønsker å utbrodere på et forum) At du synes det er vanskelig at andre i familien legger seg oppi det, det har jeg all forståelse for. Konflikter er alltid vanskelig. Men at du synes det blir spesiellt, det skjønner jeg ikke helt. Jeg synes det er helt naturlig at andre familiemedlemmer legger seg oppi at man bryter med et familiemedlem, for det rammer ikke bare deg og din mor, det rammer også resten av familien.

Jeg kommer selv fra en splittet familie, og har sett hvordan det kan ramme. Min mor og far er skilt og prater ikke med hverandre (siden jeg var lita jente), min mor og jeg hadde ikke kontakt over en 10-års periode og min mor og hennes foreldre har heller ikke kontakt. Mer splittet og kaotisk kunne det vel nesten ikke bli...

(..... fjernet det mest personlige her nå)

Vi har fått kontakt igjen og har hatt det de siste 8 årene, men det blir aldri helt det samme som før. Årene som er tapt, får vi aldri tilbake, og det vil alltid være noe som ligger bak og "murrer". Men jeg i allefall, klarer å la det ligge der bak og ikke dra det frem. Og en veldig viktig del mht kontakten nå, er at ungene vet om og kjenner sin mormor.

Jeg synes personlig det er litt hjerterått å nekte sin egen mor kontakt med barnebarn, spesiellt dersom hun selv ønsker kontakt med de, så lenge det ikke er grove og alvorlige ting som er årsaken til kontaktbruddet. Men dette må være opp til den hver enkelte å avgjøre. Jeg vet selv hvor håpløse og vanskelige interne familiere saker kan være. Men jeg synes det er trist at man ikke kan løse problemer på andre måter i en familie, enn å ekskludere noen eller bryte kontakt...

Og jeg vil si som Della; avstand er ingen hindring for å holde kontakt. De fysiske møtene blir kanskje ikke så hyppige, men det er alle muligheter for å holde kontakt pr. tlf, e-post, fb, videosamtale som f.eks. skype osv. Jeg bor selv 40 mil unna hele min familie. Vi ringer ikke ned hverandre og vi snakker ikke sånn alt for ofte, noen av oss. Men vi har kontakt.
Lille overraskelse, termin 19.11.14

Sladrer med LykkeLi

Sist endret av ibi; 31-05-2011 kl 17:43. Begrunnelse: Fjernet noe av det mest personlige (som jeg sa jeg ville gjøre etter en stund), nå som HI har vært inne her igjen
ibi er logget av   Svar med sitat
Gammel 31-05-2011, 07:32   #4
h.i
Gjest

Jeg skal prøve å sette litt ord på følelsene mine rundt dette med hvorfor jeg ikke klarer henne.. jeg føler at hun. egentlig ikke har stillt opp for meg, men at hun krever at jeg skal stille opp for henne når hun blunker.

Hun er heller ikke lett å prate med, hun vet alltid best, også når det gjelder mine følelser.
  Svar med sitat
Gammel 31-05-2011, 08:05   #5
Gallina
Medlem

Gallina sin avatar

Medlem siden: Nov 2010
Meldinger: 113
Gallina er fantastisk mot andre.Gallina er fantastisk mot andre.Gallina er fantastisk mot andre.Gallina er fantastisk mot andre.Gallina er fantastisk mot andre.Gallina er fantastisk mot andre.Gallina er fantastisk mot andre.Gallina er fantastisk mot andre.

Nå kan det jo fortsatt være at det er alvorlige ting du ikke sier noe om her, men den forklaringen du her gir er for meg ikke god nok for å bryte kontakten og nekte dine barn en mormor. Så ja, jeg syns dette virker litt egoistisk og barnslig. Og også slemt.

Men... Igjen... Det kan være mye her vi ikke vet.

Du slipper jo å ha tett kontakt med henne, så koster det deg virkelig så mye å reise på besøk, og la henne komme til deg en gang eller to i året? Eller å sende henne noen brev i året med bilder av barna? Eller ringe henne til jul og bursdager? Jeg tenker at det skal veldig graverende forhold til for å anse et totalt brudd med sin mor som akseptabel og forståelig atferd.
Gallina er logget av   Svar med sitat
Gammel 31-05-2011, 08:49   #6
Maya1972
Seniormedlem

Maya1972 sin avatar

Medlem siden: Dec 2010
Sted: Hordaland
Meldinger: 919
Maya1972 har et ubeskrivelig bra rykte.Maya1972 har et ubeskrivelig bra rykte.Maya1972 har et ubeskrivelig bra rykte.Maya1972 har et ubeskrivelig bra rykte.Maya1972 har et ubeskrivelig bra rykte.Maya1972 har et ubeskrivelig bra rykte.Maya1972 har et ubeskrivelig bra rykte.Maya1972 har et ubeskrivelig bra rykte.Maya1972 har et ubeskrivelig bra rykte.Maya1972 har et ubeskrivelig bra rykte.Maya1972 har et ubeskrivelig bra rykte.

Min mann har ingen kontakt med sin mor.
For meg er dette rart da jeg har god kontakt med min mor.
Men nå vet jeg grunnen for at det har blitt slik: og da skjønner jeg ham veldig godt.
Har imidlertid ikke lyst å gå nærmere inn på det her.
Det er desverre ikke alle som er i stand til å reprodusere seg selv som burde gjøre det...
Mannen har imidlertid en fantastisk far og det veier opp.
Gammel 31-05-2011, 17:51   #7
ibi
Veteranmedlem

ibi sin avatar

Medlem siden: Aug 2007
Sted: Telemark
Meldinger: 4,325
Blogginnlegg: 1
ibi har et ubeskrivelig bra rykte.ibi har et ubeskrivelig bra rykte.ibi har et ubeskrivelig bra rykte.ibi har et ubeskrivelig bra rykte.ibi har et ubeskrivelig bra rykte.ibi har et ubeskrivelig bra rykte.ibi har et ubeskrivelig bra rykte.ibi har et ubeskrivelig bra rykte.ibi har et ubeskrivelig bra rykte.ibi har et ubeskrivelig bra rykte.ibi har et ubeskrivelig bra rykte.

Sitat:
Opprinnelig postet av h.i Vis post
Jeg skal prøve å sette litt ord på følelsene mine rundt dette med hvorfor jeg ikke klarer henne.. jeg føler at hun. egentlig ikke har stillt opp for meg, men at hun krever at jeg skal stille opp for henne når hun blunker.

Hun er heller ikke lett å prate med, hun vet alltid best, også når det gjelder mine følelser.
Har du prøvd å snakke med henne om dette? Det er ikke alltid at noen vet at de kan være litt "dominerende" på denne måten, at de krever og forventer av andre, men stiller ikke opp tilbake. Noen trenger en liten aha-opplevelse der, å bli gjort oppmerksomme på det - men selvfølgelig, det finnes jo noen som ikke klarer å forandre seg på det området også...

Også er det ofte slik med mødre, at det er ikke så lett å innse at ungene blir store.... Har du prøvd å si til henne noe ala:

"Mamma, jeg vet du mener godt, men jeg er voksen nå, og må få lov å ta mine egne avgjørelser og ha mine egne meninger. Du å la meg få lov til å være et selvstendig individ. Jeg kan lytte til dine råd, men jeg må selv velge om jeg ønsker eller føler det er riktig å følge de."

Jeg vet godt at det finnes ikke alltid enkle løsninger på slikt, og enkelte konflikter kan være vanskeligere å løse enn andre. Men jeg synes, som jeg har nevnt tidligere, at det er synn når nær familie ikke kan ha kontakt med hverandre... Spesiellt når det er små barn involvert....

Men det er du, til sist, som må avgjøre hva som er det mest riktige for deg og dine barn.
Lille overraskelse, termin 19.11.14

Sladrer med LykkeLi
ibi er logget av   Svar med sitat
Gammel 01-06-2011, 15:14   #8
Tidl. bruker
Gjest

Siden du spør direkte, så skal jeg svare ærlig: Ja, ut fra det du forklarer, synes jeg det er egoistisk, og jeg tror heller ikke det er heldig for deg selv på sikt. Jeg synes heller ikke det er rart at resten av familien din legger seg opp i det, dette bruddet må jo prege hele familien. Som andre har nevnt, kan det ligge alvorlige hendelser bak som du ikke forteller om, men jeg bygger denne meningen på det du skriver. Når du sier "ikke har stilt opp" så vet jeg jo ikke hva det betyr. Betyr det mishandling og grov vanskjøtsel i barndommen, eller at hun aldri har vist deg noen form for omsorg og kjærlighet i oppveksten, så forstår jeg deg. Men ikke hvis du bare ikke kommer overens med henne og synes hun er en slitsom og vanskelig person.

Jeg tenker på min egen datter, hvordan ville jeg taklet det om hun skulle kuttet all kontakt med meg når hun blir voksen? Om jeg var en aldri så vanskelig og vrang person, så er jeg mamman hennes. Hun er det viktigste i livet mitt og vil alltid være det, selv om jeg etterhvert skulle bli en bitter gammel hurpe som ikke klarer å vise det. Har hun virkelig gjort noe så utilgivelig?

Tenk også på deg selv og dine barn. Etterhvert angrer du kanskje, men da er kløften blitt for stor til at du klarer å gå tilbake. Du trenger ikke stille opp for henne i ett og alt slik hun kanskje ønsker, men det er ikke lurt å brenne alle broer. Jeg synes også at barna dine selv kan få velge om de vil ha kontakt med mormoren sin, nå tar du det valget for dem. Og en gang blir hun borte, og det er ikke godt å si hvordan det vil føles for deg da.

Huff, dette var litt strengt ser jeg, men du spurte jo om vår mening...
Lykke til, håper du/dere finner ut av det!

Sist endret av Tidl. bruker; 01-06-2011 kl 15:16.
  Svar med sitat
Gammel 01-06-2011, 19:57   #9
Maritel
Seniormedlem

Maritel sin avatar

Medlem siden: Mar 2005
Meldinger: 1,544
Maritel har en strålende fremtid.Maritel har en strålende fremtid.Maritel har en strålende fremtid.Maritel har en strålende fremtid.Maritel har en strålende fremtid.Maritel har en strålende fremtid.Maritel har en strålende fremtid.Maritel har en strålende fremtid.Maritel har en strålende fremtid.Maritel har en strålende fremtid.Maritel har en strålende fremtid.

Sist endret av Maritel; 06-12-2014 kl 17:48.
Maritel er logget av   Svar med sitat
Gammel 15-06-2011, 17:34   #10
MizzUndercover
Medlem

MizzUndercover sin avatar

Medlem siden: Mar 2011
Sted: Midt-Norge
Meldinger: 129
MizzUndercover er fantastisk mot andre.MizzUndercover er fantastisk mot andre.MizzUndercover er fantastisk mot andre.MizzUndercover er fantastisk mot andre.MizzUndercover er fantastisk mot andre.MizzUndercover er fantastisk mot andre.

Jeg synes ikke du er egoistisk!

Selv har vi brutt kontakt med svigermor, som har vært manipulerende, falsk og lite omsorgsfull i hele sitt liv - ergo ønsker hverken jeg eller mannen min at hun skal ha kontakt med barna.

Omgi deg med positive personer, som kan tilføre livet noe positivt, noe godt, noe å ta vare på.
De som bare suger deg tom for energi, humør og livslyst er det best å bare stenge ut - i allefall til de kan skikke seg, oppføre seg som normale mennesker og være oppriktig interessert i deg og dine. Ikke bare sånn: "Jeg vil gjennoppta kontakten fordi jeg tror skal dø snart, og trenger å lette min samvittighet!!!" For sånne finnes også!

Lykke til, uansett hva du velger.
MizzUndercover er logget av   Svar med sitat
Svar

Aktive lesere akkurat nå: 1 (0 medlemmer og 1 gjester)

Diskusjonsverktøy
Visningsmodus

Regler for innlegg
Du kan starte nye diskusjoner
Du kan svare på meldinger/diskusjoner
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke redigere meldingene dine

BB-kode er
Smilier er
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Forumnavigering

Alle tider vises som GMT +2. Klokka er nå 21:35.