Gå tilbake   SnartMamma - Møteplassen > Diskusjoner > Vanskelige følelser og pinlige spørsmål
Svar

Diskusjonsverktøy Visningsmodus
Gammel 24-06-2011, 12:55   #1
Uregistrerte
Gjest

Meldinger: n/a
Arbeidsavklaringspenger

Noen her med peiling på regler hos NAV? Jeg har vært sykemeldt i 1,5år nå og fødte nettop et barn. I det første året med sykemelding fikk jeg sykepenger,men så tok det brått slutt da jeg søkte om aap etter endt år. NAV mente jeg ikke hadde en "god" nok diagnose,så jeg har i et halvt år nå levd uten inntekt annet enn barnetrygd.
Så til sakens kjerne. I går fikk jeg vite at jeg hadde hatt krav på aap nå hvis jeg setter meg opp som arbeidssøker. (noe jeg må pga dårlig økonomi selv om baby'en min er bare noen uker :snufs: )

Stemmer dette? Og hva er satsene når jeg ikke har hatt inntekt på evigheter?
  Svar med sitat
Gammel 24-06-2011, 13:50   #2
Ariadne
Seniormedlem

Ariadne sin avatar

Medlem siden: Jan 2006
Meldinger: 1,825
Ariadne har et ubeskrivelig bra rykte.Ariadne har et ubeskrivelig bra rykte.Ariadne har et ubeskrivelig bra rykte.Ariadne har et ubeskrivelig bra rykte.Ariadne har et ubeskrivelig bra rykte.Ariadne har et ubeskrivelig bra rykte.Ariadne har et ubeskrivelig bra rykte.Ariadne har et ubeskrivelig bra rykte.Ariadne har et ubeskrivelig bra rykte.Ariadne har et ubeskrivelig bra rykte.Ariadne har et ubeskrivelig bra rykte.
Sv: Arbeidsavklaringspenger

om du har fått avslag på aap og ingen ting har forandret seg så hjelper det ikke å registrere seg arbeidsledig. MEN du kan ha rett på dagpenger. Det er avhengig av at du er registrert arbeidsledig og hva du har tjent de siste tre årene.

For å ha rett på dagpenger må du være aktiv arbeidssøker, og ha tilgjengelig barnepass. (om nav f.eks vil ha deg på møte eller kurs så må du møte ellers får du karantene på dagpenger og kan måtte tilbakebetale)

Mammaen til gutt 06 og jente f/d i uke 19, 10.
Juligutten er ventet 25.07.11
Ariadne er logget av   Svar med sitat
Gammel 24-06-2011, 17:27   #3
Leonie
Medlem

Leonie sin avatar

Medlem siden: Sep 2010
Meldinger: 50
Leonie vil raskt nok bli berømt.Leonie vil raskt nok bli berømt.
Sv: Arbeidsavklaringspenger

Et av kravene for å ha rett på aap er at man må være registrert som arbeidssøker. Men - det kan være ulike ting som må til før man kan komme i arbeid. F. eks kan man være syk, og i behandling - og ha krav på aap.
Alternativt kan man trenge oppdatering på kompetanse, eller at man er i behov av en praksisplass.
Fellesnevneren er at man på grunn av skade, sykdom eller lyte må være ute av stand til å fungrere i sitt nåværende /evt tidligere arbeid.
Av den grunn må man levere inn legeerklæring og samtidig sette frem et krav om aap selv.

Selv om du fikk vite at du ikke hadde krav på aap, så la ikke det hindre deg i å sette frem et skriftlig krav i samråd med legen din.
Det er dessverre av og til noen som feilinformerer......De som jobber i kundemottaket er vanligvis veldig flinke, men det hender at det er avløsere der også. Og ikke alle er like flinke på absolutt alle felt.

En annen ting er at når du har satt frem et skriftlig krav så får du et vedtak som skal grunngi hvorfor/ hvorfor ikke. Dette vedtaket kan også klages på.

Laveste sats på aap er ikke mye, husker ikke om det er 380,- eller 582,- pr dag; dette ganger du med 21,67 så får du gjennomsnittlig månedsinntekt.

Dersom du skulle være så uheldig å ikke ha krav på aap eller dagpenger, så er det sosial stønad som står igjen. Ikke så mye, men bedre enn bare barnetrygd.
Vær obs på at de aller fleste NAV kontor regner barnetrygd, samt bidrag og evt kontantstøtte som inntekt. Og selvfølgelig skattepenger, dersom du er så heldig å få tilbake på skatten.....

Ønsker deg lykke til i "jungelen" av regler. Og husk - det er faktisk ikke lov å saksbehandle muntlig! På NAV kontoret kan de godt mene både det ene og det andre, men fremmer du et skriftlig krav, så vil du også få et skriftlig svar.

Leonie er logget av   Svar med sitat
Svar

Aktive lesere akkurat nå: 1 (0 medlemmer og 1 gjester)

Diskusjonsverktøy
Visningsmodus

Regler for innlegg
Du kan starte nye diskusjoner
Du kan svare på meldinger/diskusjoner
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke redigere meldingene dine

BB-kode er
Smilier er
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Forumnavigering

Alle tider vises som GMT +2. Klokka er nå 11:37.