Gå tilbake   SnartMamma - Møteplassen > Diskusjoner > Datahjelp og spørsmål om forumet > Forslag til nye diskusjonsforum
Svar

Diskusjonsverktøy Visningsmodus
Gammel 16-04-2008, 20:40   #1
marieB
Gjest

Meldinger: n/a
nodoki Savner underforum "Trening". Er det noen som trener tungt her inne?

Som den treningsnarkomanen jeg er har jeg nå ca 10 000 spørsmål angående trening og graviditet. Det kan godt hende at jeg er blind, men jeg kan ikke finne et underforum som heter "Trening" eller noe lignende her inne.... Jeg tenker da ikke på vektvoktere og mosjonister da jeg trener på et litt annet nivå enn det.

Før jeg begynner å stille spørsmål lurer jeg på om det finnes noen på ca samme treningsnivå som meg og som kan dele tanker og erfaringer med meg.

Jeg er ikke en som trener på elitenivå, men langt fra en som trener kun som hobbymosjonist heller. Jeg trener 6-7 ganger i uka både kardio og styrke (frivekter). JEg er spinninginstruktør og snittpulsen min ligger på ca 75-80%, men ofte er den opp på 90+%. I forhold til styrke trener jeg så tungt at jeg når maks.rep. på et sted mellom 6-8 reps.

Jeg har som sagt mange spørsmål i forhold til bl.a buktrykk og intensitet, men lurer først på om det finnes noe likesinnede her inne?
  Svar med sitat
Gammel 16-04-2008, 20:46   #2
Bea81
Seniormedlem

Bea81 sin avatar

Medlem siden: Apr 2005
Sted: Bergen
Meldinger: 2,691
Bea81 har et ubeskrivelig bra rykte.Bea81 har et ubeskrivelig bra rykte.Bea81 har et ubeskrivelig bra rykte.Bea81 har et ubeskrivelig bra rykte.Bea81 har et ubeskrivelig bra rykte.Bea81 har et ubeskrivelig bra rykte.Bea81 har et ubeskrivelig bra rykte.Bea81 har et ubeskrivelig bra rykte.Bea81 har et ubeskrivelig bra rykte.Bea81 har et ubeskrivelig bra rykte.Bea81 har et ubeskrivelig bra rykte.
Sv: Savner underforum "Trening". Er det noen som trenger tungt her inne?

Vet ikke hvor mye du har søkt på nettet ellers ang. trening under svangerskapet, men her står det jo litt nyttig informasjon: http://www.barnimagen.com/barnimagen..._svangerskapet
Gammel 16-04-2008, 21:02   #3
marieB
Gjest

Meldinger: n/a

Jeg har søkt mye på nettet (men ikke kommet over den siden du referer til Bea81. Likte den siden veldig godt)

Det jeg likvel savner er noen å diskutere det med. Hva vil det si å ikke få økt buktrykk f.eks? Når en har trent styrke lenge så har en automatisk lagt til seg en vane å stramme buken når en utfører styrkeøvelsen selv om det ikke er spesielt tungt. Dette er noe som skjer automatisk og er meget vanskelig å legge fra seg. Er dette buktrykket greit?

Dette er bare et av mange spørsmål jeg har. Jeg har aktiv inne på ulike treningsforum også uten at denne problematikken tas opp. Jeg er absolutt ikke unik i måten jeg trener på så det må da være flere her inne som liker å trene tungt & hardt og har det som livstil? *krysser fingrene*
  Svar med sitat
Gammel 16-04-2008, 21:38   #4
Bea81
Seniormedlem

Bea81 sin avatar

Bea81 har et ubeskrivelig bra rykte.Bea81 har et ubeskrivelig bra rykte.Bea81 har et ubeskrivelig bra rykte.Bea81 har et ubeskrivelig bra rykte.Bea81 har et ubeskrivelig bra rykte.Bea81 har et ubeskrivelig bra rykte.Bea81 har et ubeskrivelig bra rykte.Bea81 har et ubeskrivelig bra rykte.Bea81 har et ubeskrivelig bra rykte.Bea81 har et ubeskrivelig bra rykte.Bea81 har et ubeskrivelig bra rykte.

Sitat:
Opprinnelig postet av marieB Vis post
Jeg har søkt mye på nettet (men ikke kommet over den siden du referer til Bea81. Likte den siden veldig godt)

Det jeg likvel savner er noen å diskutere det med. Hva vil det si å ikke få økt buktrykk f.eks? Når en har trent styrke lenge så har en automatisk lagt til seg en vane å stramme buken når en utfører styrkeøvelsen selv om det ikke er spesielt tungt. Dette er noe som skjer automatisk og er meget vanskelig å legge fra seg. Er dette buktrykket greit?

Dette er bare et av mange spørsmål jeg har. Jeg har aktiv inne på ulike treningsforum også uten at denne problematikken tas opp. Jeg er absolutt ikke unik i måten jeg trener på så det må da være flere her inne som liker å trene tungt & hardt og har det som livstil? *krysser fingrene*
Hvor i landet bor du? Send PM om du vil!
Gammel 16-04-2008, 21:44   #5
Bea81
Seniormedlem

Bea81 sin avatar

Skjønner at du sikkert har en del spørsmål, men her er kanskje litt nyttig informasjon, hentet fra www.lommelegen.no

De "gamle" retningslinjene fra American College of Obstetricians and Gynecologists (ACOG)satt 140 slag i minuttet som en grense. Siden den gang har det imidlertid kommet nye retningslinjer som er mye mer liberale fordi man nå vet mer. Trening er veldig bra for både mor og barn, og fører til mindre plager, mindre ekstra kilo, lettere fødsler og mindre komplikasjoner. For deg som er i form når du blir gravid er hovedregelen at du kan "fortsette som før, men ikke øke". Det er altså ingen absolutte pulsgrenser eller anbefalinger om å redusere. Barnet vil ikke få for lite oksygen om du trener som du normalt gjør. Husk å drikke mye og spise senest 2 timer før trening + rett etterpå.

Et lite men til slutt: Om du vanligvis trener til fullstendig utmattelse som en toppidrettsutøver vil jeg råde deg til å holde igjen bittelittegrann. Verken du eller barnet har behov for at du tyner deg til det ytterste. Lytt til kroppen din - den vil faktisk si fra ganske tydelig. Etter hvert som du blir tyngre vil det føles mer som et ork å trene, men fortsett som før med litt redusert intensitet, det vil du nyte veldig godt av etter fødsel. Om du opplever blødninger, hodepine eller andre former for smerte under trening bør du avbryte og oppsøke lege.

Lykke til videre i svangerskapet!

Vennlig hilsen Halvor Lauvstad, helse- og treningsterapeut
Gammel 23-04-2008, 08:48   #6
Ede
Medlem

Medlem siden: Apr 2008
Meldinger: 294
Ede er et navn alle kjenner.Ede er et navn alle kjenner.Ede er et navn alle kjenner.Ede er et navn alle kjenner.Ede er et navn alle kjenner.Ede er et navn alle kjenner.
Sv: Savner underforum "Trening". Er det noen som trener tungt her inne?

Jeg er treningsnarkoman!

Om jeg trener tungt nok for deg eller ikke er ikke godt for meg å si da!

Jeg løper hjem fra jobb tre ganger i uken (3*12 kilometer, altså 36 kilometer i uken) Trener også styrke tre ganger i uken - med så tunge vekter jeg orker (5-8 rep). (Knebøy med 80-90 kg, skråbenk med manualer på 17,5 kg)

Jeg er altså ikke supersterk, men i forhold til å være normalt slank og langtfra noen styrkeløfter tror jeg det skal være helt ok!

Jeg vil gjerne ha noen å diskutere trening med gjennom svangerskapet, også for å se utvikling i styrke og kondisjon i løpet av de neste månedene, og trening etter fødselen.

Trente også gjennom forrige svangerskap, og hadde stor glede av det.

Her er flere gode artikler om trening under og etter svangerskap:

http://www.pasienthandboka.no/defaul...cumentid=17024

http://http://www.pasienthandboka.no...cumentid=24743

http://http://www.pasienthandboka.no...cumentid=24804

http://http://www.pasienthandboka.no...cumentid=24739

Aktive lesere akkurat nå: 1 (0 medlemmer og 1 gjester)

Diskusjonsverktøy
Visningsmodus

Regler for innlegg
Du kan ikke starte nye diskusjoner
Du kan ikke svare på meldinger/diskusjoner
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke redigere meldingene dine

BB-kode er
Smilier er
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Forumnavigering

Alle tider vises som GMT +2. Klokka er nå 09:27.