Gå tilbake   SnartMamma - Møteplassen > Klubber > Foreldregrupper > Surrogati- og adoptivforeldre
Svar

Diskusjonsverktøy Visningsmodus
Gammel 12-02-2010, 13:55   #1
Tidl. bruker
Gjest

Meldinger: n/a
et par ord til det som har vært i media \ nrk i det siste

Jeg ønker å legge inn et par ord til det som har vært i media \ nrk i det siste:

Det har vært mye i media i det siste og noen av debattene og sakene som illustreres er langt fra representative for gode surrogatiprosesser!

Det er dårlige byråer og klinikker i alle land og bla surrogatiforeningen jobber for at nordmenn som benytter surrogati i utlandet skal få god informasjon ved at en deler erfaringer og holder fokus på hva som er nødvendig for at surrogati skal være etisk forsvarlig. De jobber også for at dette skal bli lov i Norge, slik at en slipper det store etiske dilemmaene det kan medføre å benytte surrogati i utlandet (men det må ikke medføre etiske dilemma fordi om en benytter surroat i utlandet heller - det er viktig å huske!)
Surrogati og utbytting er ikke det samme!

Ved gode byråer i alle land vil surrogaten bli i varetatt både medisinsk, psykologisk og juridisk. Hun må ha egen familie og engen barn og ikke ha økonomiske problemer. I land med mye fattigdom er det ikke de aller værest rammet som får være surrogater.

Mht denne Engelske dokumentaren så må jeg si at ved vårt byrå \ vår klinikk i USA ville nok ingen av disse surrogatene blitt godkjendt.
En surrogat som gjøre dette fordi hun ellers føler seg "tom" og ikke har egen familie ville aldri bli godkjendt av våre psykologer (og hadde tomhetsfølesen kommet etter det første surrogatsvangerskapet ville hun fått hjelp til å bearbeide denne).
Surrogaten som hadde gjort dette 12 ganger, slik at kropp og tenner ble ødelagt ville aldri blitt godkjendt av legen min.

Jeg vil holde oppe at det er mulig å gjøre surrogati på gode måter. Det er ikke lette og enkle prossesser og det er mange følsesmessige og medisinske faktorer men de er nøye vurdert og ivaretatt der det gjøres godt.

En må huske på at surrogati er IVF prosesser (IVF gjøres i Norge hver dag) og surrogaten benytter ikke eget egg slik at hun går på mindre hormoner enn ved vanlig IVF. Det er mange års erfaring med surrogati og i USA fungerer det oftest som en slags "planlagt adposjon" bare at det er "bedre" pga surrogaten ikke er i slekt med barnet hun bærer og har gått inn i dette med med viten og vilje. Det er sjelden at surrogaten synes det er tungt å gi barnet til forelderene, selv om hun kan savne familien etterpå. Oftest får surrogaten og hennes familie god kontakt og fortsetter denne etter svangerskapet.

Jeg vil også få legge til at det å benytte surrogat i utlandet for norske statsborgere ikke er forbudt! Vi bryter ingen lover. Amassaden i det landet barnet fødes bryter heller ingen lover når de hjelper foreldre via surrogati å få barnet hjem. Norsk lov er barnet norsk dersom en av foreldrene er det (eks far) og har da krav på norsk statsborgerskap.
Det er altså ikke noe paradoks slik NRK skriver i en av sine reportasjer.

Sist endret av Tidl. bruker; 14-03-2010 kl 07:38.
  Svar med sitat
Gammel 12-02-2010, 14:22   #2
impatient
Supermedlem

impatient sin avatar

Medlem siden: Mar 2008
Meldinger: 546
impatient er fantastisk mot andre.impatient er fantastisk mot andre.impatient er fantastisk mot andre.impatient er fantastisk mot andre.impatient er fantastisk mot andre.impatient er fantastisk mot andre.impatient er fantastisk mot andre.
Sv: et par ord til det som har vært i media \ nrk i det siste

For et fint innlegg!

Jeg tenkte på det da jeg så programmet på NRK. Reagerte på at det ikke var slik jeg var under oppfatning at det var (etter å ha fulgt noen fantastiske damer her inne) Og kan ikke skjønne hvem som ville tillatt de menneskene og være surrogatmødre. Programmet virket ganske uproft, og biased etter min smak.
Gammel 12-02-2010, 15:38   #3
Tajel
Moderator

Tajel sin avatar

Medlem siden: Jun 2009
Meldinger: 1,996
Tajel har et ubeskrivelig bra rykte.Tajel har et ubeskrivelig bra rykte.Tajel har et ubeskrivelig bra rykte.Tajel har et ubeskrivelig bra rykte.Tajel har et ubeskrivelig bra rykte.Tajel har et ubeskrivelig bra rykte.Tajel har et ubeskrivelig bra rykte.Tajel har et ubeskrivelig bra rykte.Tajel har et ubeskrivelig bra rykte.Tajel har et ubeskrivelig bra rykte.Tajel har et ubeskrivelig bra rykte.

Har ikke fulgt så mye på det som har vært i media, men fikk med med dokumentaren NRK sendte i går. Og jeg oppfattet det ikke som en dokumentar om surrogat-prosesser generellt eller om "vanlige" surrogatmødre - oppfattet det mer som et tv-program om litt spesielle mennesker. Synes egentlig programmet var såpass spesielt og useriøst at jeg var litt overrasket over at det gikk på NRK, synes programmet var mer av den typen "sensasjons"doukumentarer som TVNorge pleier å sende.

Fikk vel egentlig ikke inntrykk av at noen av surrogatforholdene som ble vist i dokumentaren gikk gjennom noe (seriøst) byrå. Da ville det vel også vært naturlig at noen fra byrået ble intervjuet, ikke bare foreldrene..? Dessuten, den surrogatmoren som bodde alene med flere katter og aldri hadde hatt et skikkelig voksenforhold til en mann virket det jo som om drev sin egen business hjemmefra. Egne egg, avlevering av sæd på toalettet hjemme hos henne og inseminasjon med enganssprøyte
Regner med at de aller fleste som får barn via surrogat gjør det i mer ordnede former
Gammel 12-02-2010, 15:57   #4
popsinune
Seniormedlem

popsinune sin avatar

Medlem siden: May 2005
Sted: Vestfold
Meldinger: 2,847
popsinune har et ubeskrivelig bra rykte.popsinune har et ubeskrivelig bra rykte.popsinune har et ubeskrivelig bra rykte.popsinune har et ubeskrivelig bra rykte.popsinune har et ubeskrivelig bra rykte.popsinune har et ubeskrivelig bra rykte.popsinune har et ubeskrivelig bra rykte.popsinune har et ubeskrivelig bra rykte.popsinune har et ubeskrivelig bra rykte.popsinune har et ubeskrivelig bra rykte.popsinune har et ubeskrivelig bra rykte.

Mediene elsker jo å presentere ting som en sensasjon eller katastrofe, og farger gjerne litt ekstra på virkeligheten for å gjøre det mer "spennende".
Så jeg sluker ikke alt rått fra den kanten - selv ikke fra NRK.

Jeg regner med at det finnes "råtne egg" her som ellers i samfunnet, dvs. dårlige surrogati-formidlere, og dårlige adopsjonsprosesser og dårlige sykehus i forbindelse med IVF/ICSI. Men de aller, aller fleste antar jeg er temmelig ryddige og seriøse gjennom hele prosessen. Det er jo det som gagner dem selv best over tid også.
Gammel 12-02-2010, 17:14   #5
Mary
Medlem

Mary sin avatar

Medlem siden: Jan 2010
Sted: på østlandet
Meldinger: 107
Mary er et navn alle kjenner.Mary er et navn alle kjenner.Mary er et navn alle kjenner.Mary er et navn alle kjenner.Mary er et navn alle kjenner.Mary er et navn alle kjenner.

Flott sagt Annem, det er viktig å få frem at dette var veldig spesiellt. Jeg vill IKKE ha brukt noen av de damene der, vi er ikke så desperate!
klem

med Cupnoodle

Sist endret av Mary; 12-03-2010 kl 19:21.
Mary er logget av   Svar med sitat
Svar

Aktive lesere akkurat nå: 1 (0 medlemmer og 1 gjester)

Diskusjonsverktøy
Visningsmodus

Regler for innlegg
Du kan ikke starte nye diskusjoner
Du kan ikke svare på meldinger/diskusjoner
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke redigere meldingene dine

BB-kode er
Smilier er
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Forumnavigering

Alle tider vises som GMT +2. Klokka er nå 05:23.