Gå tilbake   SnartMamma - Møteplassen > Diskusjoner > Vanskelige følelser og pinlige spørsmål > Frodig og svanger
Svar

Diskusjonsverktøy Visningsmodus
Gammel 22-06-2010, 23:52   #1
Uregistrerte
Gjest

Meldinger: n/a
Streng lege

Var på første kontroll nå og legen var ikke fornøyd. BMI på 34,1 og beskjed om å gå opp maks 4 kilo.

Hun vil at jeg skal droppe kontroller hos jordmor og bare gå til henne.

Ok, jeg er helt enig i at jeg ikke bør gå opp noe, men bør ikke legen sjekke barnet? Har et svangerskap fra utlandet bak meg og svangerskapsomsorgen her er jo 100 år tilbake i tid. 14 uker på vei, men hun var altså ikke interessert i å sjekke noe som helst med denne unge, bare forelese meg om antall kilo.

Må innrømme jeg ble litt overrasket, trodde ikke det skulle bli så kjipt. Gikk ut fra legekontoret og all gleden over svangerskapet var borte. Nesten så jeg angrer.

Men for all del, jeg skal gjøre alt for å nå målet om maks 4 kilo, det er bare det at jeg synes hun burde fulgt opp barnet litt også.

Er dette normalt? Er det slik svangerskapsomsorgen er i Norge?
  Svar med sitat
Gammel 23-06-2010, 01:16   #2
Cleoh
Medlem

Cleoh sin avatar

Medlem siden: Mar 2010
Meldinger: 68
Cleoh er på vei til noe stort.
Sv: Streng lege

Ang dette med å sjekke babyen tidlig:
Det forundrer meg veldig hvor lenge man kan gå og ikke sjekke babyen for om du ikke er bekymret over noe, skjer jo ikke dette før på ordinær ul!
Husker godt første sjekk, i tiende uke, hvor jeg etter legetimen rett og slett måtte spørre om de ikke skulle sjekke om jeg faktisk var gravid? Det samme måtte jeg spørre om i uke 14.. Men neida!
Jeg mener, du kan få ganske mange gratis legeundersøkelser og det må jo være et mekka for hypokondre å si at du er gravid...?

Hilsen en som om hun ikke hadde hatt UL i uke 15, fortsatt hadde lurt på om hun i det hele tatt var gravid...

Lykke<3 og testees
Cleoh er logget av   Svar med sitat
Gammel 23-06-2010, 01:44   #3
era
Medlem

era sin avatar

Medlem siden: Apr 2004
Sted: oslo
Meldinger: 470
era har mye å være stolt av.era har mye å være stolt av.era har mye å være stolt av.era har mye å være stolt av.era har mye å være stolt av.era har mye å være stolt av.era har mye å være stolt av.era har mye å være stolt av.

Det hørtes mildt sakt på trynet ut for meg.

Om man ikke skal legge på seg(og det er faktisk så individuelt om man gjør at det var i utgangspkten rimelig bastant uttalelse) så er det maktpaliggende at dette følges nøye opp, for ungen med svangerskapsprodukt ekstra blodvolum etc veier faktisk en god 10 kg. så hun mener da at du faktisk skal gå ned i vekt i praksis, om du ikke skal ha i deg tilstrekkelig mengde kalorier skal du alikevel ha nok protein, vitamin og mineraer til å bygge et helt lite menneske og det krever en svært gjennomtenkt diett.

Og hva pokker har hun med om du skal til jordmor eller ikke,en almenpraktiker vet ikke en brøkdel av hva en jordmor vet om svangerskap og føldsel med normalt forløp. Dustelege, nå er ikke svangerskaps ommsorgen i Norge før uke 12 det heeelt store, men riktig så steinaldersk som denne legen virker er heldigvis ikke helt malen.

era er logget av   Svar med sitat
Gammel 23-06-2010, 08:21   #4
Fransiscka
Seniormedlem

Fransiscka sin avatar

Medlem siden: Apr 2008
Sted: troms
Meldinger: 2,374
Fransiscka har et ubeskrivelig bra rykte.Fransiscka har et ubeskrivelig bra rykte.Fransiscka har et ubeskrivelig bra rykte.Fransiscka har et ubeskrivelig bra rykte.Fransiscka har et ubeskrivelig bra rykte.Fransiscka har et ubeskrivelig bra rykte.Fransiscka har et ubeskrivelig bra rykte.Fransiscka har et ubeskrivelig bra rykte.Fransiscka har et ubeskrivelig bra rykte.Fransiscka har et ubeskrivelig bra rykte.Fransiscka har et ubeskrivelig bra rykte.

Legen har ikke på kontroller til meg heller sjekket noe ang babyen.
De har tatt diverse blodprøver og sjekket for urinveisinfeksjon, men ikke sjekket om jeg var gravid (det gjør vel de fleste hjemme nå for tida uansett), kjent på mage, lyttet til hjertelyd el.l.

Har inntrykk av at førstegangskontrollene i Norge er mest viktig.

Jeg snakket nemlig med jordmor ang å få en ny kontroll, hos henne, for å begynne gå på ordinære svangerskapskontroller, liksom. Og hun sa at, jeg hadde født barn før, jeg visste hvordan det var å være gravid, jeg trengte ingen kontroller før rundt uke 22-23. Da kunne de jo ta en kontroll. Men det var bare førstegangsgravide de hadde i kontroll "titt og ofte."
Men jeg kunne bare ringe uansett da, hvis jeg følte jeg trengte det.

Så legen din er nok helt normal
Fransiscka er logget av   Svar med sitat
Gammel 23-06-2010, 08:27   #5
tuuli
Seniormedlem

tuuli sin avatar

Medlem siden: Mar 2007
Sted: Oslo
Meldinger: 2,157
tuuli har en strålende fremtid.tuuli har en strålende fremtid.tuuli har en strålende fremtid.tuuli har en strålende fremtid.tuuli har en strålende fremtid.tuuli har en strålende fremtid.tuuli har en strålende fremtid.tuuli har en strålende fremtid.tuuli har en strålende fremtid.tuuli har en strålende fremtid.tuuli har en strålende fremtid.

Det er jo ikke så mye å sjekke i uke 14 når det kommer til barnet, med mindre legen har UL-apparat. Mange leger og jordmødre ønsker ikke å sjekke hjertelyd så tidlig, fordi det ofte kan være vanskelig å høre, og dermed gjør mor mer bekymret enn nødvendig. Legen har heller aldri tatt noen graviditetstest av meg.. det holder å si at jeg er gravid.

Men du kan jo alltids bytte lege eller bare gå til jordmor hvis du ikke er fornøyd med legen din
Gammel 30-06-2010, 21:18   #6
Uregistrerte
Gjest

Meldinger: n/a

De sjekker jo om man er gravid gjennom urinen. Babyen ble ikke undersøkt før i 11-12uke (fikk høre hjertelyden hos jordmor). Men har fortsatt ikke vært på "benken" ennå, og er egentlig glad til Tror de mer eller mindre har sluttet med gyn.undersøkelse med mindre det er risikosvangersk.

Hilsen uke 38
  Svar med sitat
Gammel 30-06-2010, 22:07   #7
Camille
Veteranmedlem

Camille sin avatar

Medlem siden: Aug 2002
Meldinger: 2,864
Camille har et ubeskrivelig bra rykte.Camille har et ubeskrivelig bra rykte.Camille har et ubeskrivelig bra rykte.Camille har et ubeskrivelig bra rykte.Camille har et ubeskrivelig bra rykte.Camille har et ubeskrivelig bra rykte.Camille har et ubeskrivelig bra rykte.Camille har et ubeskrivelig bra rykte.Camille har et ubeskrivelig bra rykte.Camille har et ubeskrivelig bra rykte.Camille har et ubeskrivelig bra rykte.

Om du ikke er førnøyd med legen din, gå til jordmor neste gang!
Jordmor ar mer tid til å snakke om det som opptar deg og vil nok kjenne på magen din. Forrige svangerskap gikk jeg kun til jordmor, ikke til lege i det hele tatt -unntatt da jordmor sendte meg dit for å sykemelde meg

Det er fritt valg og hun har ingen ting med hvor du går på kontrollene dine.
På Minfastlege kan du sjekke ledige fastleger i kommunen din. Om du er kjapp, rekker du byttet som må være før den 1. i hver måned..

Det er ikke så enormt god oppfølging nei (Har tre svangerskap bak meg nå.. Det er derfor det begynner å bli gandske vanlig å bestille privat UL selv før den ordinære i uke 17-19. (Prisene varierer fra 500,- til ca 1300,- etter hvor du bor og hvilke tilbud som er der)

Det legges opp til et minimum av kontroller i svangerskapet -ca 1 gang -for blodprøver og skriving av papirer -så ordinær UL- og deretter en hver måned og så annenhver uke siste måned, eventuelt en gang pr uke til termin og på overtid.. Tror de antar 7-8 kontroller som retningsvisende.

Sist endret av Camille; 30-06-2010 kl 22:10.
Camille er logget av   Svar med sitat
Gammel 21-07-2010, 08:12   #8
Fru Jensen
Supermedlem

Fru Jensen sin avatar

Medlem siden: Feb 2010
Meldinger: 1,057
Fru Jensen har en strålende fremtid.Fru Jensen har en strålende fremtid.Fru Jensen har en strålende fremtid.Fru Jensen har en strålende fremtid.Fru Jensen har en strålende fremtid.Fru Jensen har en strålende fremtid.Fru Jensen har en strålende fremtid.Fru Jensen har en strålende fremtid.Fru Jensen har en strålende fremtid.Fru Jensen har en strålende fremtid.Fru Jensen har en strålende fremtid.

Jeg begynte med en bmi på 34...
Og fikk beskjed på UL kontroll av spesialist (jeg har tett oppfølging pga medisiner) å prøve å unngå unødig vektoppgang, med andre ord være litt mere nøye med HVA jeg spiser.
Logisk og fornuftig det altså. Og han sa fra på en veldig fin måte, jeg følte meg på ingen måte forulempet.

Jeg har vel ikke heeeelt klart å følge opp... Nå har jeg en bmi på 36 og tror nok ikke helt at jeg klarer å ikke gå opp mere før fødsel.

Har vært et tøft svangerskap hele veien dette, og veien til maten er kort når jeg kjenner fortvilelsen er nær gitt.
Svar

Aktive lesere akkurat nå: 1 (0 medlemmer og 1 gjester)

Diskusjonsverktøy
Visningsmodus

Regler for innlegg
Du kan starte nye diskusjoner
Du kan svare på meldinger/diskusjoner
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke redigere meldingene dine

BB-kode er
Smilier er
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Forumnavigering

Alle tider vises som GMT +2. Klokka er nå 04:53.