Gå tilbake   SnartMamma - Møteplassen > Klubber > Foreldregrupper > Enslige gravide
Svar

Diskusjonsverktøy Visningsmodus
Gammel 16-04-2011, 13:01   #11
hanne007
Medlem

hanne007 sin avatar

Medlem siden: Sep 2010
Meldinger: 157
hanne007 har en aura rundt seg.hanne007 har en aura rundt seg.hanne007 har en aura rundt seg.
Sv: Er det noen her nå?

Sitat:
Opprinnelig postet av Lurv Vis post
jeg var alene i sist svangerskap, og vil også anbefale amathea! Spesielt smatale med en fra trygdekontoret (som faktisk hjalp istede for å gjemme unna rettigheter) satte jeg stooor pris på! Kontakten med henne løste opp i mange diskusjoner med min saksbehandler, som blandt annet stoppet betalinger fordi hun "syntes det var rett" og satte inn penger på en annens konto istede for min
Vi var uheldigvis bare to som gikk på kurset, og hun flyttet herfra, men vi har fremdeles kontakt med hverandre
hmmm???
Hva mener du Lurv? Trygdekontoret - gjemme unna rettigheter?
Fortell fortell !!
Gammel 16-04-2011, 13:13   #12
Lurv
VIP-medlem

Lurv sin avatar

Medlem siden: Aug 2006
Meldinger: 3,797
Lurv har et ubeskrivelig bra rykte.Lurv har et ubeskrivelig bra rykte.Lurv har et ubeskrivelig bra rykte.Lurv har et ubeskrivelig bra rykte.Lurv har et ubeskrivelig bra rykte.Lurv har et ubeskrivelig bra rykte.Lurv har et ubeskrivelig bra rykte.Lurv har et ubeskrivelig bra rykte.Lurv har et ubeskrivelig bra rykte.Lurv har et ubeskrivelig bra rykte.Lurv har et ubeskrivelig bra rykte.

det er mye støtte man kan få men som de på trygdekontoret ikke er flinke til å opplyse om reglene rundt. For eksempel tilskudd til flytting i forbindelse med studie. Husker ikke alle reglene rundt alt (er jo over 4 år siden) men var i alle fall sånn at hvis man flytta for tidlig så fikk man det ikke dekt. (før sommerferien feks.) Reglene rundt overgangstønaden er også litt vanskelige å forstå.. spesielt i forbindelse med feks sykemelding. De viktigste støtteordningene er vel: overgangstønad, tilskudd til barnetilsyn, dobbel barnetrygd og bostøtte, og så lenge man ikke har en saksbehandler som min så går det somregel greit. Bidrag er jo og ofte et kapittel for seg selv.. Men det er som sagt flere småstønader som kan være aktuelle, avhengig av situasjonen, og det kan være mye arbeid å finne ut av alt.. trygdekontoret forteller skjeldent alt man kan ha krav på, men det gjorde faktisk denne dama. Mitt råd til dere er i alle fall å prøve å sette dere inn i regelverket, spesielt hvis dere får avslag på støtte. Det er desverre mange som sitter å "synser" og avslår søknader fordi di synes det er rett og ikke fordi loven sier det.. uansett, lykke til som alenemamma, det kan ha mange fordeler og ikke bare ulemper ( i alle fall hvis man sammenlikner med å ha et dårlig fungerende forhold...)

Lillebror ble født 31 juli 2011

med chris, maya1972 og Geitrams (aug)
Lurv er logget av   Svar med sitat
Gammel 16-04-2011, 13:53   #13
hanne007
Medlem

hanne007 sin avatar

Medlem siden: Sep 2010
Meldinger: 157
hanne007 har en aura rundt seg.hanne007 har en aura rundt seg.hanne007 har en aura rundt seg.

Ahhha, sånn ja Jo, takk takk
Jeg har hatt en ganske snill dame på NAV som har hjulpet meg med søknadene så langt og hun har pr i dag ikke utelatt noe. Ellers så har jeg lovboka mi som forteller klart hvilke kriterier man må oppfylle for å få disse stønadene. Fordi jeg er student, så trodde jeg faktisk at jeg ikke skulle få foreldrepenger, men bare engangsstønad, men damen på NAV opplyste meg faktisk om at jeg hadde rett på det alikevel, dette pga en ekstrajobb jeg hadde hatt vedsidenav. Jeg manglet ett par uker sykemelding tilbake i tid for at dette skulle falle på plass, så hun sa jeg måtte skynte meg å ta kontakt med min lege. Snakk om service! Hun kunne jo bare unnlatt å nevne det til meg.
Det er ikke snakk om mye foreldrepenger, men det er bedre enn ingenting

Alt annet av søknader skulle hun hjelpe med med da babys er født Så langt føler jeg at NAV har vært meget fantastiske. Men jeg er jo heldig med kontoret jeg tilhører kanskje?

Ellers så syns jeg det er unødvendig mye papirarbeid for en liten ufødt tass. Alt av skjema ligger klart her, det eneste som må inn nå er fødselsdato til lillegutt Regner med at det kommer til å hagle med papirer og skjema om et par mnd
Gammel 16-04-2011, 14:03   #14
Lurv
VIP-medlem

Lurv sin avatar

Medlem siden: Aug 2006
Meldinger: 3,797
Lurv har et ubeskrivelig bra rykte.Lurv har et ubeskrivelig bra rykte.Lurv har et ubeskrivelig bra rykte.Lurv har et ubeskrivelig bra rykte.Lurv har et ubeskrivelig bra rykte.Lurv har et ubeskrivelig bra rykte.Lurv har et ubeskrivelig bra rykte.Lurv har et ubeskrivelig bra rykte.Lurv har et ubeskrivelig bra rykte.Lurv har et ubeskrivelig bra rykte.Lurv har et ubeskrivelig bra rykte.

Du har nok vært heldig med saksbehandler ja. Jeg var IKKE det... Jeg endte opp med å måtte klage til sjefen hennes (da hun stoppet stønadene mine fordi jeg var sykemeldt og ikke var enig i at jeg fremdeles hadde krav på overgangstønad og tilskudd til barnetilsyn "kan du ikke passe på ungen din selv?????!") Jeg har vært glad for å ikke måtte forholde meg til nav, og gruer meg nå i forhold til foreldrepengesøknad.. jeg kommer til å gråte hvis jeg får samme saksbehandler igjen! Lykke til med både papirarbeid og baby

Lillebror ble født 31 juli 2011

med chris, maya1972 og Geitrams (aug)
Lurv er logget av   Svar med sitat
Svar

Aktive lesere akkurat nå: 1 (0 medlemmer og 1 gjester)

Diskusjonsverktøy
Visningsmodus

Regler for innlegg
Du kan ikke starte nye diskusjoner
Du kan ikke svare på meldinger/diskusjoner
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke redigere meldingene dine

BB-kode er
Smilier er
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Forumnavigering

Alle tider vises som GMT +2. Klokka er nå 23:15.