Gå tilbake   SnartMamma - Møteplassen > Diskusjoner > Vanskelige følelser og pinlige spørsmål > Psykiske problemer
Svar

Diskusjonsverktøy Visningsmodus
Gammel 20-06-2011, 13:51   #1
H.I
Gjest

Meldinger: n/a
angst, depresjoner og udugelighet.

Siden vi fikk nr 1 har angsten min bare blitt værre (følelsen av å være deprimert kommer og går som den alltid har gjort). Jeg blir veldig fort sliten, og bekymrer meg mye. Dette er nå enda værre pga graviditeten.

Nå har nr 1 vært syk i en uke. Han er bedre nå men blir dårlig av medisinen (løs mage og vondt i magen innimellom) og er derfor hjemme i dag også. Pappan er på jobb og jeg er hjemme. Kjenner jeg er skikkelig "kjefte-mamma" og føler virkelig jeg ikke burde være mamma.

Har tenkt mye de siste dagene og er vondt å innrømme det men jeg angrer på at jeg ble mamma. Føler rett og slett jeg ikke kan være mamma, det tærer på meg og nærmest spiser meg opp. Jeg strekker ikke til og føler ikke noen fortjener være mitt barn (og jeg fortjener ikke ha barn).

Sliter i dette svangerskapet som forrige med svimmelhet noe som også tar på. Har også en haug med kynnere denne gangen som kommer uavhengig av bevegelser.

Vet egentlig ikke helt hvor jeg vil med dette, men trenger å få det ut da jeg ikke tørr prate med noen om dette. Har ingen venner, familien min går det ikke å prate om sånne ting med og jeg vil ikke at noen skal se hva for en forferdelig mor/person jeg er. Mannen sier bare at jeg er en god mor osv, men jeg vet det ikke stemmer. Er verken en god mor eller dame. Er mannen som gjør det meste her og jeg får nærmest panikk om han må bort og jeg må gjøre alt.
Jeg aner rett og slett ikke hva jeg skal gjøre, prøver å ta meg sammen men det går ikke og jeg gråter og gråter.
  Svar med sitat
Gammel 20-06-2011, 13:56   #2
Maya1972
Seniormedlem

Maya1972 sin avatar

Medlem siden: Dec 2010
Sted: Hordaland
Meldinger: 919
Maya1972 har et ubeskrivelig bra rykte.Maya1972 har et ubeskrivelig bra rykte.Maya1972 har et ubeskrivelig bra rykte.Maya1972 har et ubeskrivelig bra rykte.Maya1972 har et ubeskrivelig bra rykte.Maya1972 har et ubeskrivelig bra rykte.Maya1972 har et ubeskrivelig bra rykte.Maya1972 har et ubeskrivelig bra rykte.Maya1972 har et ubeskrivelig bra rykte.Maya1972 har et ubeskrivelig bra rykte.Maya1972 har et ubeskrivelig bra rykte.
Sv: angst, depresjoner og udugelighet.

Vil anbefale deg å snakke med lege eller jordmor, kanskje de kan hjelpe deg med veien videre?
Bare det at du beskriver hvordan du føler det, er jo et steg på veien.
Lykke til.
Gammel 21-06-2011, 10:30   #3
H.I
Gjest

Meldinger: n/a

Dette er en følelse jeg skammer meg noe voldsomt over. Føler ingen glede over babyen i magen lenger. Dette er ikke noe jeg ønsker å innrømme ovenfor lege (som jeg forøvrig ikke er fornøyd med) eller jordmor. Mest i frykt for hva de vil gjøre.
  Svar med sitat
Gammel 21-06-2011, 11:35   #4
std
Supermedlem

std sin avatar

Medlem siden: May 2011
Sted: Vestfold
Meldinger: 669
std er fantastisk mot andre.std er fantastisk mot andre.std er fantastisk mot andre.std er fantastisk mot andre.std er fantastisk mot andre.std er fantastisk mot andre.std er fantastisk mot andre.

Det høres ut som du sliter mer med depresjon enn du kanskje tror selv, og det er viktig at du oppsøker hjelp- både for sin egen del og for barna dine og mannen din.
Lykke til!! Det høres ikke ut som du har det noe godt i det hele tatt..
Gammel 21-06-2011, 13:43   #5
MizzUndercover
Medlem

MizzUndercover sin avatar

Medlem siden: Mar 2011
Sted: Midt-Norge
Meldinger: 129
MizzUndercover er fantastisk mot andre.MizzUndercover er fantastisk mot andre.MizzUndercover er fantastisk mot andre.MizzUndercover er fantastisk mot andre.MizzUndercover er fantastisk mot andre.MizzUndercover er fantastisk mot andre.

Så for man blir mamma, får man automatisk dårlig samvittighet. For alt man føler man gjør feil, og for alt man kjenner at man burde ha gjort, men hverken har ork, glede av eller kompetanse til.
Jeg tror mange er i samme båt som deg. I allefall jeg. Jeg sliter med depresjon til tider, og har nå oppsøkt hjelp. Det hjelper veldig å få satt ord på hva du føler.
Bare det at du faktisk reflekterer over morsrollen, gjør deg til en bra mamma. Mange kjefter, slår eller psykisk misbruker sine barn helt uten å tenke over det, uten anger, uten å føle at de gjør galt. Det er ikke deg! Det hjelper å ta det første steget, finn noen å snakke med. Har du ingen venner du føler du kan snakke med, så bruk en anonym nettvenn!

Da jeg fikk mitt første barn var jeg så overbevist om at han kunne dø fra meg når som helst, derfor turte jeg ikke bli "ordentlig glad" i han før han var nærmere 9-10 mnd. Dette ga meg igjen så dårlig samvittighet at jeg ble veldig lei meg og deprimert.
Under forrige svangerskap og dette har det vært så mye som har pågått rundt meg i familien at det gjør meg deprimert til tider. Barnet jeg nå bærer har jeg lenge hatt et ganske ambivalent forhold til. Vi ønsket barnet, men jeg tenker ofte på om det er særlig smart å bringe enda ett barn inn i denne "skadeskutte" verdenen jeg lever i...

Vil uansett ønske deg lykke til, og håper du finner ro og hjelp!
MizzUndercover er logget av   Svar med sitat
Gammel 21-06-2011, 21:18   #6
Vinterkveld
Juniormedlem

Medlem siden: Nov 2010
Meldinger: 35
Vinterkveld har en aura rundt seg.Vinterkveld har en aura rundt seg.

Sliter selv med angst/depresjon, og råder deg veldig til å fortelle legen/jordmor om det. Det er faktisk mange som sliter med det samme, men det er desverre flaut/tabubelagt enda. Du er ikke udugelig som mor. Du trenger bare litt hjelp til tankene dine. Det finnes også mange bøker om temaene, det har hjelpt meg.
Vinterkveld er logget av   Svar med sitat
Svar

Aktive lesere akkurat nå: 1 (0 medlemmer og 1 gjester)

Diskusjonsverktøy
Visningsmodus

Regler for innlegg
Du kan starte nye diskusjoner
Du kan svare på meldinger/diskusjoner
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke redigere meldingene dine

BB-kode er
Smilier er
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Forumnavigering

Alle tider vises som GMT +2. Klokka er nå 10:31.