Gå tilbake   SnartMamma - Møteplassen > Diskusjoner > Vanskelige følelser og pinlige spørsmål > Psykiske problemer
Svar

Diskusjonsverktøy Visningsmodus
Gammel 03-11-2010, 00:04   #11
britto90
Gjest

Meldinger: n/a
uff Sv: cipralex

Sitat:
Opprinnelig postet av *tiilii* Vis post
Han mener jo at jeg bare skal fortsette, han sa det var så mye forkset på cipralex og graviditet nå, at det var ikke noe problem. Men, i følge felleskatalogen på nett: Det finnes ingen studier på bruk av Cipralex under graviditet. Gravide bør derfor vanligvis ikke ta Cipralex. Kontakt lege eller apotek før du tar Cipralex. Det foreligger bare begrensede kliniske data for escitalopram brukt under graviditet. I reproduksjonstoksikologiske studier hos rotter viste escitalopram embryo-føtotoksiske effekter, men ingen økt insidens av misdannelser. Bør derfor ikke brukes under graviditet uten at det er helt nødvendig og etter nøye vurdering av nytte/risiko. Bruk av SSRI i tredje trimester kan føre til seponeringssymptomer, inkludert organisk betingede adferdsforstyrrelser hos den nyfødte. Følgende var rapportert hos nyfødte når gravide brukte SSRI helt fram til fødselen: Irritabilitet, tremor, hypertoni, økt muskeltonus, vedvarende gråt, die- og søvnvansker. Dette kan enten være tegn på serotoninerge effekter eller seponeringssyndrom. Den nyfødte bør observeres hvis moren har brukt escitalopram sent i svangerskapet. Behandlingen må aldri avsluttes brått hvis SSRI brukes under svangerskap.

Det virker ikke akkurat betryggende da, men jeg vet rett og slett ikke om jeg orker å ha det så dårlig i 9 mndr jeg....
jeg klarer max 4-5 dager uten.men da må jeg ta 10mg. ellers tar jeg annen hver dag 5mg det vil si 2,5mg dagen ca
vet ikke 100% om jeg er gravid enda. bare venter og håper på posetiv gt test
  Svar med sitat
Gammel 02-12-2010, 13:46   #12
Uregistrerte
Gjest

Sv: cipralex

Sitat:
Opprinnelig postet av kattepus Vis post
Det er vitenskapelig bevist at cipralex og beslektede medisiner kan gi alvorlig fosterskade.
Det er ikke bevist at en mor som sliter med f eks angst eller depresjon under svangerskapet kan påføre sitt barn skader.
Vet det er en gammel tråd,men må bare kommentere:

En mor som sliter med angst og særlig depresjon kan faktisk ende opp med å skade både barnet og seg selv. Man bør alltid veie fordelene opp mot ulempene, så lenge man KAN bruke medisinen under svangerskapet.

Når man er deprimert tenker man ikke alltid klart, og man kan finne på å gjøre de utroligste ting. Syns derfor at så lenge man vet at man ikke fungerer uten medisinene,bør man fortsette om legen også mener at det er best!!

Har selv vært deprimert,og ble avhengig av selvskading når jeg var 14. Kan ikke se for meg at det skal være bra for en gravid?man kan få blodforgiftning,og det kan ikke være bra for barnet!
  Svar med sitat
Gammel 29-09-2011, 06:04   #13
Uregistrerte
Gjest

kan et barn som er født med abstinenser få varige problemer i fremtiden????F.eks være vare for høye lyder ovs????har født et barn som hadde abstinenser i over 1 mnd pga cipralexen........han er 6 år nå.......men han rister hver gang han hører en høy lyd.
  Svar med sitat
Gammel 14-10-2011, 01:06   #14
Ginko
Medlem

Ginko sin avatar

Medlem siden: May 2011
Meldinger: 142
Ginko er bare skikkelig grei.Ginko er bare skikkelig grei.Ginko er bare skikkelig grei.Ginko er bare skikkelig grei.Ginko er bare skikkelig grei.

De fysiske abstinensene vil gå over etter en viss tid slik som hos din sønn. Etter dette er det ingenting fysisk ift abstinenser som vil tilsi hans reaksjon. Men det kan selvsagt være noe annet som at han har hørselsproblemer eller noe slikt.

Men jeg kan tenke på to ting som kan forklare hvordan han reagerer uten at det er noe fysisk i veien; enten at han har blitt "betinget" til å reagere på høye lyder - dvs at et eller annet sted i hjernen hans husker han fremdeles hvordan det var når han hadde abstinenser og høye lyder førte til smerte for ham. Og selv om smerten er borte reagerer han fremdeles. Det er det samme som skjer med oss om vi feks spiser noe som gjør oss dårlig - mange har aversjon mot fisk veldig lenge fordi de som barn fikk et fiskebein i halsen. Det er ikke noe farlig at reagerer på lydene, og om det blir hemmende for ham - si fra på helsestasjonen og så kan de gjerne hjelpe deg ham med å få det bedre.

Den andre forklaringen jeg kan komme på er at du som mor legger spesielt til merke til dette. Kanskje han ikke reagerer unormalt på høye lyder - det er ubehagelige med høye lyder og det er store forskjeller på normale barn: noen reagerer mer på noe enn andre. Å se sitt barn ha abstinenser i en måned må være veldig tøft for alle mødre, og dette har nok satt et støkk i deg. Og når vi blir litt skremt blir vi ekstra oppmerksom på dette og legger ekstra merke til det. Hadde han aldri hatt abstinensene hadde du kanskje ikke tenkt over at han reagerte negativt på høye lyder i dag.

Vet ikke om dette var til noe hjelp for deg, kanskje det ikke stemmer for dere, men håper dette kan være litt beroligende for deg, det er ikke noe godt å gå og bekymre seg for barnet sitt.

Menstermin 30/12
Ginko er logget av   Svar med sitat
Svar

Aktive lesere akkurat nå: 1 (0 medlemmer og 1 gjester)

Diskusjonsverktøy
Visningsmodus

Regler for innlegg
Du kan starte nye diskusjoner
Du kan svare på meldinger/diskusjoner
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke redigere meldingene dine

BB-kode er
Smilier er
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Forumnavigering

Alle tider vises som GMT +2. Klokka er nå 01:52.