Gå tilbake   SnartMamma - Møteplassen > Diskusjoner > Kosthold, trening og helse > Vekt og ernæring
Svar

Diskusjonsverktøy Visningsmodus
Gammel 24-10-2011, 10:30   #1
mokkemikka
Supermedlem

mokkemikka sin avatar

Medlem siden: Oct 2011
Sted: Nordland
Meldinger: 1,459
mokkemikka har mye å være stolt av.mokkemikka har mye å være stolt av.mokkemikka har mye å være stolt av.mokkemikka har mye å være stolt av.mokkemikka har mye å være stolt av.mokkemikka har mye å være stolt av.mokkemikka har mye å være stolt av.mokkemikka har mye å være stolt av.
Å få vektnåla opp...

... er ikke lett. Jeg har jobbet med å gå opp i vekt det siste året og har et håp og en drøm om en BMI på 20. For meg vil det si minst 56 kg eller over. Vil ha noe å gå på.
Jobbet veldig hardt de siste par månedene og gått opp til 54-55 kg. Kjenner at jeg nærmer meg målet.
Nå skal det være nevnt at jeg på ingen måte lider av spiseforsyrrelser eller spisevegring. Har alltid vært tynn, men pga noen medisiner i fjor falt vekta ned 8 kg på en måned.
Jeg er nesten ved mål. Fokuserer på rett mat og rett trening. Men så tester jeg positiv. Da kommer bekymringene tilbake. Hva om jeg mister mange kg i begynnelsen? Hvordan kan jeg forhindre det? Hva er det beste jeg kan spise for babyen sin skyld?
Jeg går på proteindrikker for å få hjelp til å øke og holde stabil vekt. Det er vel ikke farlig for barnet.
Noen som har erfaring med lav kroppsvekt? Gode råd?

mokkemikka er logget av   Svar med sitat
Gammel 24-10-2011, 11:01   #2
Tingeling
Medlem

Tingeling sin avatar

Medlem siden: Sep 2011
Sted: Akershus
Meldinger: 158
Tingeling er som en lysfontene.Tingeling er som en lysfontene.Tingeling er som en lysfontene.Tingeling er som en lysfontene.Tingeling er som en lysfontene.Tingeling er som en lysfontene.
Sv: Å få vektnåla opp...

Jeg sliter med samme problemet som deg. Prøvd alt mulig rart for å få opp vekta, men det er så vanskelig.

Har heller ikke noen form for anoreksia eller bulimi, er bare naturlig tynn. I tillegg mister jeg matlysten når jeg er lei meg for ting, skulle ønske jeg heller var blant dem som trøstespiste!

Har også forsøkt proteinpulver av forskjellig slag, men det er fryktelig dyrt og drikker dem opp på få dager..
Etter jeg ble gravid har matlysten vært både bedre noen dager og dårligere andre dager, så har ikke merket nevneverdig vektøkning enda, kanskje bare 1-2 kg.
Kiloene renner så mye fortere AV enn de vil PÅ!

Supert at du laget denne tråden, både å se at det ikke bare er jeg som sliter med dette og kanskje noen kommer med gode råd Også får vi heie på hverandre!!

MA i uke 10, okt. 2011
Tingeling er logget av   Svar med sitat
Gammel 24-10-2011, 11:04   #3
Tingeling
Medlem

Tingeling sin avatar

Tingeling er som en lysfontene.Tingeling er som en lysfontene.Tingeling er som en lysfontene.Tingeling er som en lysfontene.Tingeling er som en lysfontene.Tingeling er som en lysfontene.

Og forresten, proteindrikker er ikke skadelig for barnet nei, så lenge du spiser normalt ved siden av Det er jo hele poenget med å drikke disse i tillegg..

(jeg tar multivitaminer også, for å være sikker på at jeg ikke skal mangle noe)

MA i uke 10, okt. 2011
Gammel 24-10-2011, 14:34   #4
mokkemikka
Supermedlem

mokkemikka sin avatar

mokkemikka har mye å være stolt av.mokkemikka har mye å være stolt av.mokkemikka har mye å være stolt av.mokkemikka har mye å være stolt av.mokkemikka har mye å være stolt av.mokkemikka har mye å være stolt av.mokkemikka har mye å være stolt av.mokkemikka har mye å være stolt av.

Sitat:
Opprinnelig postet av Tingeling Vis post
... I tillegg mister jeg matlysten når jeg er lei meg for ting, skulle ønske jeg heller var blant dem som trøstespiste!

Har også forsøkt proteinpulver av forskjellig slag, men det er fryktelig dyrt og drikker dem opp på få dager..
Etter jeg ble gravid har matlysten vært både bedre noen dager og dårligere andre dager, så har ikke merket nevneverdig vektøkning enda, kanskje bare 1-2 kg.
Kiloene renner så mye fortere AV enn de vil PÅ!

Supert at du laget denne tråden, både å se at det ikke bare er jeg som sliter med dette og kanskje noen kommer med gode råd Også får vi heie på hverandre!!
Hurra! (Kanskje stygt å skrive det, men jeg er ikke den eneste.) Kjenner til det med å være sosialspiser. Jeg spiser mer når jeg har det bra og gjerne sammen med noen. Når det er tunge tak glemmer jeg å spise eller jeg føler maten vokser i munnen av bekymring. Men misforstå rett, jeg ELSKER mat. (Nu i lavkarbo-populæritetstiden har jeg smakt mye deilig mat som jeg ikke burde spise. Siden det er lavkarbo. Men når jeg kommer på besøk til noen på diett kan jeg ikke kreve fet mat fordi jeg ikke vil spise det de serverer. Dessuten smaker det jo himmelsk godt. Men du skal ikke se bort fra at jeg må hjem og kaste i meg noe sjokolade eller annen rask energi for å få opp blodsukkeret.)
Jeg har Nutridrikk proteindrikk på blåresept fra legen. Så jeg kjøper (?!) på apoteket. Det er en egenandelspris på 570 eller 540 kr pr mnd i tre mnd. Jeg bruker dem i tillegg til maten ja. Men må innrømme at det har vært tungt til tider. BMI'en min var nede i 17 eller 17,2 og jeg så ut som en krigsfange. Ønsket ikke å gå ut i sommer fordi jeg var innhula på feil steder. Minimalt med pupper og så syk ut i ansiktet. Nu er det MYE bedre.
Har faktisk jobbet hardt for å komme opp i vekta og funnet ut at det beste er å gjøre det jeg vet fungerer og ikke bare høre på allmenpraktikere/fastlegen. Har ennå ikke kommet langt nok ut i svangerskapet til at jeg har gått ned ennå. Gruer meg, men jobber med "forebyggende arbeid", som det så fint heter.
Har du noen planer eller forebyggende? Jeg kan godt vise til mine, som jeg vet fungerer.

Gammel 24-10-2011, 14:47   #5
mokkemikka
Supermedlem

mokkemikka sin avatar

Sitat:
Og forresten, proteindrikker er ikke skadelig for barnet nei, så lenge du spiser normalt ved siden av Det er jo hele poenget med å drikke disse i tillegg..

Jeg tar multivitaminer også, for å være sikker på at jeg ikke skal mangle noe)
Har "æsj og mmm" i kjøleskapet. (Tran og sanasol.) Det tar vi her i huset og det funker strålende. Jeg bruker ikke Möllers Tran fordi den er tykkflytende, tung og svelge og lukter litt. Men Lofot-tran er lettere konsistens og smaker ingenting. (Litt kanskje, men ikke sånn TRAN-greier.)
Nå når jeg "går på" Nutridrikk, tar jeg minimalt med vitaminer og jern. Det er mer enn nok i den dosen jeg skal ta av drikken. Tran tar jeg de dagene jeg ikke spiser fisk. Pappaen til Overraskelse gav meg en "Makrell i salsa" første daten vår. Og jeg kan trygt si at jeg elsker "Salsa-fisk" nesten like mye som jeg elsker pappaen til Overraskelse.

Gammel 24-10-2011, 14:51   #6
Tingeling
Medlem

Tingeling sin avatar

Jeg ante ikke at man kunne få proteindrikk på blåresept fra legen jeg!
Det er jo kjempebra!!

Jeg har ikke tatt opp vektproblemet med legen, hun har ikke sagt noe heller. Men burde kanskje gjøre det..

Og ja, fortell meg gjerne om dine forebyggende planer, trenger tips!

Vet ikke helt hva min BMI er nå, jeg hater å gå på vekta.. Men passelig vekt i forhold til min benbygning og høyde (er bare 1.64), er ca 52 kg (dvs. som ikke-gravid da).
Nå er jeg noen kg under det, og har vært det et halvt års tid pga mye stress og problemer som har gitt meg null matlyst

MA i uke 10, okt. 2011
Gammel 24-10-2011, 15:28   #7
mokkemikka
Supermedlem

mokkemikka sin avatar

rødme Sv: Å få vektnåla opp...

Sitat:
Jeg ante ikke at man kunne få proteindrikk på blåresept fra legen jeg!
Det er jo kjempebra!!

Jeg har ikke tatt opp vektproblemet med legen, hun har ikke sagt noe heller. Men burde kanskje gjøre det..

Og ja, fortell meg gjerne om dine forebyggende planer, trenger tips!

Vet ikke helt hva min BMI er nå, jeg hater å gå på vekta.. Men passelig vekt i forhold til min benbygning og høyde (er bare 1.64), er ca 52 kg (dvs. som ikke-gravid da).
Nå er jeg noen kg under det, og har vært det et halvt års tid pga mye stress og problemer som har gitt meg null matlyst
Blåresept må søkes til Helfo via din fastlege. Om du får det kommer ann på. Jeg var nede i 46 kg da jeg endelig fikk det på blåresept. 4 drikker à 30 kr pr dag har ikke jeg råd til (120 kr pr dag kun i proteintilskudd). Jeg har tatt opp vektproblemet med legen flere ganger. Han har blåst det vekk med at jeg alltid har vært tynn. Da jeg poengterte at jeg har hatt BMI på 20 dvs 56 kg tidligere og at jeg nu var nede i 17/17,2 med en vekt som var 10 kg lavere enn jeg burde, fikk jeg endelig gehør fra hans side.

Forebyggende tips; (morgen-)kvalmen. Spis små måltider ofte. Jeg vet du har hørt det før. Men finn noe du liker og spis pittelitt. Bare en sånn posjon som musa i nabohuset spiser. Enten det er frukt, frokostblanding, knekkebrød eller kjeks. Da skal du ikke spise et helt eple, knekkebrød eller annet. Del det opp til en mengde som gjør at du faktisk har spist noe. Og så godtar du at du kan spise resten etterpå. Eller mer etterpå. For når du har fått opp blodsukkeret og magen har fått noe å jobbe med, vil du kjenne hvor sulten du egentlig er og da spiser du mer. (Jeg spiser teaser-måltid om morgenen når jeg står opp og en halvtime senere er jeg sulten og ikke kvalm.) Men tving ikke i deg et vanlig måltid om du er kvalm.

Fysisk aktivitet øker kroppsvekta. Dette er ikke noe jeg og du er vant til å høre siden vi alltid får høre den andre siden. For de tykke menneskene må gjøre to ting. Trene bort fett og trene fram muskler. vi som har lite/ingen kroppsfett har bare en jobb. Å trene opp muskler. Muskler er kjøtt og kjøtt veier noe Du bør ikke bruke kondisjonstrening som løping og sykling. Dette forbrenner fet men gir ikke mye muskler. (Nå tenker jeg ikke at du og jeg skal se ut som datteren til "Rambo" eller "Terminator".) Men fokusere på rent styrketrening. Å bruke kroppens muskler og øke dem. Det gir deg to positive utslag. Det ene som jeg nevnte er muskler(vektøk) og det andre er økt behov for proteiner/mat, som gjør at du spiser mer og som igjen gjør at du øker vekten.

Det siste er å holde deg unna søppelmat og godterier. Noen rister på hodet av det og noen er dypt sjokkert. Det er flere grunner til at jeg kommer med denne påstanden. Utenom erfaringen jeg opplever med det, selvfølgelig. Søppelmat og godterier er rask energi og vil ikke hjelpe deg lenge. Det gjør deg mett i magen og raskt blodsukker, men falskt fordi det ikke er noe du tjener på. Sier ikke at du ikke skal spise potetgull, sjokolade eller drikke brus. Men når du gjør det, skal det være en belønning. Har du spist godt med middag som har vært sunt og variert. Da har du fått lang energi og kan tillate deg å spise det korte/raske. Da tar ikke søppelmaten opp plassen til den maten som faktisk kan hjelpe deg med å legge på deg. Du får både og. Den sunne maten og den usunne. Men jevnt fordelt utover slik at du faktisk kan legge på deg.

Til opplysning for andre som kan føle seg provosert av mine uttalelser; Nu er jeg verken utdannet eller "har noe peiling" på dette området i det hele tatt. Alt dette er utfra mine egne erfaringer og fakta jeg har fått opp igjennom de siste årene på området fra forskjellige instanser.

Gammel 25-10-2011, 12:02   #8
Tingeling
Medlem

Tingeling sin avatar

Jeg synes du kommer med veldig mange gode råd og tips her, mokkemikka!

Tror ikke noen ser på dette som provoserende, det er et like stort problem å gå opp i vekt som å gå ned i vekt..

Er veldig klar over det med å trene ren styrke, og ikke kondisjon. Så løfter litt vekter og driver ellers med litt yoga. Men burde være mye flinkere til det.

Skal høre med legen min om det med blåresept, men jeg er nok ikke så mye som 10 kg under "normalvekt". Så spørs vel om jeg får da..

Sitter her og spiser en deilig berlinerbolle med vaniljekrem mens jeg skriver, sånn by the way.. (ok, fy.. søppelmat )

MA i uke 10, okt. 2011
Gammel 25-10-2011, 15:14   #9
mokkemikka
Supermedlem

mokkemikka sin avatar

Sitat:
Jeg synes du kommer med veldig mange gode råd og tips her, mokkemikka!

Sitter her og spiser en deilig berlinerbolle med vaniljekrem mens jeg skriver, sånn by the way.. (ok, fy.. søppelmat )
Vel, takk
Jeg har matallergi så jeg kan ikke bare ta meg en berlinerbolle. Men drømmer om det og skoleboller. Du skal jo spise søppelmat, bare husk på å gjøre det etter måltidet og ikke la søppelmaten bli selve måltidet

Svar

Aktive lesere akkurat nå: 1 (0 medlemmer og 1 gjester)

Diskusjonsverktøy
Visningsmodus

Regler for innlegg
Du kan ikke starte nye diskusjoner
Du kan ikke svare på meldinger/diskusjoner
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke redigere meldingene dine

BB-kode er
Smilier er
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Forumnavigering

Alle tider vises som GMT +2. Klokka er nå 18:25.