Gå tilbake   SnartMamma - Møteplassen > Diskusjoner > Kosthold, trening og helse > Vekt og ernæring
Svar

Diskusjonsverktøy Visningsmodus
Gammel 20-05-2012, 17:14   #1
IzziCreo
Veteranmedlem

IzziCreo sin avatar

Medlem siden: Aug 2002
Sted: Oslo
Meldinger: 3,477
IzziCreo har et ubeskrivelig bra rykte.IzziCreo har et ubeskrivelig bra rykte.IzziCreo har et ubeskrivelig bra rykte.IzziCreo har et ubeskrivelig bra rykte.IzziCreo har et ubeskrivelig bra rykte.IzziCreo har et ubeskrivelig bra rykte.IzziCreo har et ubeskrivelig bra rykte.IzziCreo har et ubeskrivelig bra rykte.IzziCreo har et ubeskrivelig bra rykte.IzziCreo har et ubeskrivelig bra rykte.IzziCreo har et ubeskrivelig bra rykte.
Hva må man passe på ved vektnedgang i svangerskapet?

Jeg vet at man ikke skal slanke seg i svangerskapet, og det er heller ikke det jeg gjør, men må passe på så jeg ikke går så mye mer opp. Jeg har derfor måttet gjøre endel grep ift kostholdet som har vært Grete Roede-basert. Tydelig ikke nok å holde meg til GR, for kroppen har sugd til seg alt, så derfor har jeg måttet endre noe. Vil legge til at jeg gikk ned 14 kg ved hjelp av GR ca to år før dette svangerskapet, så vekten var helt sikkert ikke stabil over lang nok tid så høyst sannsynlig at det er noe av grunnen til at jeg har gått opp mer enn hva jeg burde.

Men hva er for mye vektnedgang f.eks. pr uke eller mnd? Hva må jeg passe på? Jeg har hørt at kroppen kan frigi giftstoffer som er negativt for babyen i svangerskapet, og det er jeg virkelig ikke interessert i. Målet er nødvendigvis ikke å gå ned i vekt, men jeg må i en overgangsfase tilpasse inntaket og bli kjent med hva kroppen trenger nå i svsk kontra ellers, derfor regner jeg med noe vektnedgang før jeg kanskje lærer hva som vil holde meg noenlunde konstant der hvor jeg er.

Jeg er kronisk syk i tillegg, og kan ikke trene og er i lite aktivitet pga sykdommen, så jeg trenger faktisk svært lite for å 'drifte' kroppen til daglig. Jeg har til nå gått opp ca 12 kg fra jeg testet positivt, og bør absolutt unngå å legge på meg så mye mer i svsk. Jeg bør ikke belaste kroppen min med tilleggskomplikasjoner og -plager stor vektøkning i svsk kan gi.

Noen tips og råd?

Sist endret av IzziCreo; 20-05-2012 kl 17:16.
IzziCreo er logget av   Svar med sitat
Gammel 25-05-2012, 22:33   #2
Rosmarin
Supermedlem

Rosmarin sin avatar

Medlem siden: Oct 2009
Sted: Trondheim
Meldinger: 566
Rosmarin er fantastisk mot andre.Rosmarin er fantastisk mot andre.Rosmarin er fantastisk mot andre.Rosmarin er fantastisk mot andre.Rosmarin er fantastisk mot andre.Rosmarin er fantastisk mot andre.Rosmarin er fantastisk mot andre.Rosmarin er fantastisk mot andre.
Sv: Hva må man passe på ved vektnedgang i svangerskapet?

Sitat:
Opprinnelig postet av IzziCreo Vis post
Jeg har hørt at kroppen kan frigi giftstoffer som er negativt for babyen i svangerskapet, og det er jeg virkelig ikke interessert i.
Dette gjelder ved kraftig vektnedgang når man ammer, og så vidt jeg har forstått ikke under selve svangerskapet. Det er jo slettes ikke uvanlig at spesielt overvektige legger på seg svært lite eller ingenting under et svangerskap, og det betyr jo at de i realiteten har gått ned i vekt.

Fine lille april '10
Magikeren aug '12

Rosmarin er logget av   Svar med sitat
Gammel 26-05-2012, 00:56   #3
IzziCreo
Veteranmedlem

IzziCreo sin avatar

Medlem siden: Aug 2002
Sted: Oslo
Meldinger: 3,477
IzziCreo har et ubeskrivelig bra rykte.IzziCreo har et ubeskrivelig bra rykte.IzziCreo har et ubeskrivelig bra rykte.IzziCreo har et ubeskrivelig bra rykte.IzziCreo har et ubeskrivelig bra rykte.IzziCreo har et ubeskrivelig bra rykte.IzziCreo har et ubeskrivelig bra rykte.IzziCreo har et ubeskrivelig bra rykte.IzziCreo har et ubeskrivelig bra rykte.IzziCreo har et ubeskrivelig bra rykte.IzziCreo har et ubeskrivelig bra rykte.

Ok, det er bra Som sagt - jeg går ikke inn for å slanke meg altså, men veldig greit om jeg ikke går noe særlig mer opp. Men etter hva jeg ser utifra de forrige svsk så ligger jeg an til nøyaktig det samme - og det med tre vidt forskjellige inntak Merkelig altså. Men da har jeg 5-6 kg igjen (det la jeg på meg herfra og inn de to forrige), og det er overkommelig. En god bonus om jeg ikke legger på meg så mye da, så satser på det
Gammel 26-05-2012, 09:34   #4
Fritillaria
Supermedlem

Fritillaria sin avatar

Medlem siden: Jul 2011
Sted: Telemark
Meldinger: 721
Fritillaria er fantastisk mot andre.Fritillaria er fantastisk mot andre.Fritillaria er fantastisk mot andre.Fritillaria er fantastisk mot andre.Fritillaria er fantastisk mot andre.Fritillaria er fantastisk mot andre.Fritillaria er fantastisk mot andre.

Jeg gikk ned i svangerskapet. På vekta slo det ut med 3 kilo (med baby, morkake og blod og fostervann og alt det der ble det derfor en vektnedgang på 12 kilo totalt). Jeg slanket meg ikke, men hadde et diabeteskosthold da jeg fikk påvist svangerskapsdiabetes i uke 27. Jeg var svært overvektig som utgangspunkt, da.

Jeg lå rett og slett unna sukkerholdige ting, spiste bare litt frukt, holdt meg til de groveste brødsortene, spiste ikke hvit ris eller vanlig pasta (holdt meg til fullkornsvarianter), potetmiddager spiste jeg lite av og da bare 1 liten potet.
Masse grønnsaker! Oljedressinger på salater istedet for majonesbaserte dressinger.
Spiste alt av vanlig kjøtt og pålegg.
Og så drikke masse vann, da.
Fritillaria er logget av   Svar med sitat
Gammel 26-05-2012, 12:05   #5
Snusmumriken
Juniormedlem

Snusmumriken sin avatar

Medlem siden: May 2012
Meldinger: 11
Snusmumriken er på vei til noe stort.

Høres fornuftig ut det Fritillara skriver. Skal du først tenke på vekta under svangerskap, må du gjøre det på en "sunn" måte. Få i deg nok næring. Du spiser tross alt for to...
Snusmumriken er logget av   Svar med sitat
Svar

Aktive lesere akkurat nå: 1 (0 medlemmer og 1 gjester)

Diskusjonsverktøy
Visningsmodus

Regler for innlegg
Du kan ikke starte nye diskusjoner
Du kan ikke svare på meldinger/diskusjoner
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke redigere meldingene dine

BB-kode er
Smilier er
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Forumnavigering

Alle tider vises som GMT +2. Klokka er nå 06:42.