Gå tilbake   SnartMamma - Møteplassen > Klubber > Foreldregrupper > Gravid gjennom assistert befruktning
Svar

Diskusjonsverktøy Visningsmodus
Gammel 16-07-2012, 00:11   #11
wilmamor
Medlem

Medlem siden: May 2012
Meldinger: 405
wilmamor vil raskt nok bli berømt.
Sv: Komplikasjoner i et "assistert svangerskap"

Jeg fikk også beskjed fra Porsgrunn at man regners som 'normal gravid' når man har sett et bankende hjerte. Etter fødselen av vår datter på 4 år løsnet ikke morkaken som måtte opereres ut og jeg mistet masse blod som førte til dårlig form, en ukes innleggelse samt 7 poser blod. Jeg fikk i etterkant vite at dette var en komplikasjon som det var noe større risiko for dersom man var blitt gravid ved assistert befruktning.

Snuppa vår ble innlagt på nyfødt intensiv pga sepsis/infeksjon i lungene (langvarig fødsel med påfølgende stress som ofte fører til at de bæsjer i fostervannet, som dermed havner i lungene), ABO blodtypeuforlikelighet mellom hun og meg som fører til farlig høyt bilirubin/gulsott -> men at hun ble dårlig har ingen sammenheng med ivf.

Denne gangen er jeg 'risikogravid' med jevnlig oppfølging pga tvillinggravid (som startet med alvorlig overstimulering, samt hatt mye blødninger). Skal høre med legene ang dette med morkaken - om det er større risiko pga ivf, OG om det er større risiko pga det har skjedd før.

Min utstyrstråd Magebilder

Sist endret av wilmamor; 16-07-2012 kl 00:15.
wilmamor er logget av   Svar med sitat
Gammel 16-07-2012, 08:15   #12
Belle
Supermedlem

Belle sin avatar

Medlem siden: Apr 2011
Sted: Vestlandet
Meldinger: 760
Belle har en aura rundt seg.Belle har en aura rundt seg.Belle har en aura rundt seg.

Her satt også morkaken fast. Slapp heldigvis å operere da, legen dro den ut med tangen! Fikk sytotec etterpå siden jeg hadde litt rester. Husker med gru på den innvendige ultralyden og røsking i stingene.

Bolla|Belle shopper til Bolla
med HegeK
Belle er logget av   Svar med sitat
Gammel 16-07-2012, 10:05   #13
wilmamor
Medlem

Sitat:
Opprinnelig postet av Belle Vis post
Her satt også morkaken fast. Slapp heldigvis å operere da, legen dro den ut med tangen! Fikk sytotec etterpå siden jeg hadde litt rester. Husker med gru på den innvendige ultralyden og røsking i stingene.
Uff da.. Her prøvde de også å dra den ut og presse den ut men til ingen nytte og de ventet altfor lenge med å sende meg til operasjon også fikk jeg vite i etterkant - derav det kraftige blodtapet.

Sitat:
Opprinnelig postet av Ivrig:) Vis post
Ang repetisjon har jeg ihvertfall fått høre at det dessverre gjerne er noe som gjentar seg
Dersom jeg får dette bekreftet på neste ktr må jeg si det frister med keisersnitt for å unngå den risikoen. Har ikke lyst til at det skal skje igjen med så dårlig form når vi skal ha to stk å ta oss av (i tillegg til snuppa hjemme), til tross for evt risikoer for komplikasjoner med keisersnitt også.

Gammel 16-07-2012, 10:20   #14
Timar
Supermedlem

Timar sin avatar

Medlem siden: Jun 2008
Sted: Oslo
Meldinger: 1,219
Timar har et ubeskrivelig bra rykte.Timar har et ubeskrivelig bra rykte.Timar har et ubeskrivelig bra rykte.Timar har et ubeskrivelig bra rykte.Timar har et ubeskrivelig bra rykte.Timar har et ubeskrivelig bra rykte.Timar har et ubeskrivelig bra rykte.Timar har et ubeskrivelig bra rykte.Timar har et ubeskrivelig bra rykte.Timar har et ubeskrivelig bra rykte.Timar har et ubeskrivelig bra rykte.

Sitat:
Opprinnelig postet av wilmamor Vis post
J
Snuppa vår ble innlagt på nyfødt intensiv pga sepsis/infeksjon i lungene (langvarig fødsel med påfølgende stress som ofte fører til at de bæsjer i fostervannet, som dermed havner i lungene), ABO blodtypeuforlikelighet mellom hun og meg som fører til farlig høyt bilirubin/gulsott -> men at hun ble dårlig har ingen sammenheng med ivf.
Er du Rh - og hun Rh+? Jeg er Rh-, og det viste seg at min datter også er det, på tross av en + 'pappa (som da må være +-, jeg kan min biologi ). Men det er jo like sannsynlig med et +' barn. Er det vanlig med komplikasjoner da, altså? Jeg trodde det kun gjald ved et evnt neste svangerskap, jeg?

Også kjent som Supersnuppa!
Timar er logget av   Svar med sitat
Gammel 16-07-2012, 10:46   #15
wilmamor
Medlem

Sitat:
Opprinnelig postet av Timar Vis post
Er du Rh - og hun Rh+? Jeg er Rh-, og det viste seg at min datter også er det, på tross av en + 'pappa (som da må være +-, jeg kan min biologi ). Men det er jo like sannsynlig med et +' barn. Er det vanlig med komplikasjoner da, altså? Jeg trodde det kun gjald ved et evnt neste svangerskap, jeg?
Nei, det var ikke rhesus immunisering, men uforlikelighet i ABO systemet mellom oss (vi har jo to blodsystemmer - Rh og ABO blodtype)- jeg har A og hun har...husker ikke.. ! Men pga dette hadde hun masse antistoffer som ødela henens egne blodceller, som fører til massenedbytning av hennes egne, som igjen fører til svært høye verdier av bilirubin (som ved gulsott). Behandling før, samt ved alvorlig grad, er blodbytte - altså tapper og erstatter barnets blod, men for snuppa holdt det med en annen type medisin/væskeerstatter i tillegg til den vanlige lysbehandlingen, heldigvis

Det komiske var at, ved første informasjonen vi fikk av sykepleier om dette (far og jeg var hos meg om natten etter at hun nylig hadde blitt innlagt på nfi), så trodde hun det var pga rhesus uforlikelighet. Da vi sa at dette ikke kunne stemme siden både far og jeg er Rh+, oppsto det en kort stund med humoristiske tanker om at klinikken hadde forbyttet egg og embryo osv.. Inntil vi fikk ny telefon et par minutter senere hvor hun hadde sjekket opp og ga oss riktig informasjon

Sist endret av wilmamor; 16-07-2012 kl 10:49.
Gammel 16-07-2012, 10:51   #16
Timar
Supermedlem

Timar sin avatar

Medlem siden: Jun 2008
Sted: Oslo
Meldinger: 1,219
Timar har et ubeskrivelig bra rykte.Timar har et ubeskrivelig bra rykte.Timar har et ubeskrivelig bra rykte.Timar har et ubeskrivelig bra rykte.Timar har et ubeskrivelig bra rykte.Timar har et ubeskrivelig bra rykte.Timar har et ubeskrivelig bra rykte.Timar har et ubeskrivelig bra rykte.Timar har et ubeskrivelig bra rykte.Timar har et ubeskrivelig bra rykte.Timar har et ubeskrivelig bra rykte.

Oisann, huff, det viste jeg ikke at gikk an, en gang. Stakkars snuppa, da! Vi er 0 alle hos oss, så da er det vel ikke noen antistoffer å spore, heldigvis.

Og så gjør jeg sånn av alt snakk om motvillige morkaker. Au!

Også kjent som Supersnuppa!
Timar er logget av   Svar med sitat
Gammel 16-07-2012, 16:10   #17
wilmamor
Medlem

Sitat:
Opprinnelig postet av Timar Vis post
Oisann, huff, det viste jeg ikke at gikk an, en gang. Stakkars snuppa, da! Vi er 0 alle hos oss, så da er det vel ikke noen antistoffer å spore, heldigvis.

Og så gjør jeg sånn av alt snakk om motvillige morkaker. Au!
Hun kom seg heldigvis ganske raskt - ble med en uke på nfi. Og vil ikke ha noe mer av disse motvillige morkakene, nei!

Gammel 16-07-2012, 19:00   #18
Belle
Supermedlem

Belle sin avatar

Medlem siden: Apr 2011
Sted: Vestlandet
Meldinger: 760
Belle har en aura rundt seg.Belle har en aura rundt seg.Belle har en aura rundt seg.

Kan morkakemotvillighet ( ) endre seg dersom leiet på morkaken endrer seg? Altså, er det like stor sannsynlighet for at morkaken sitter fast denne gangen når den ligger bak og ikke fremme som den gjorde forrige gang? *hmmm* Nå fikk jeg noe å tenke på.

Bolla|Belle shopper til Bolla
med HegeK
Belle er logget av   Svar med sitat
Gammel 16-07-2012, 20:44   #19
wilmamor
Medlem

Sitat:
Opprinnelig postet av Belle Vis post
Kan morkakemotvillighet ( ) endre seg dersom leiet på morkaken endrer seg? Altså, er det like stor sannsynlighet for at morkaken sitter fast denne gangen når den ligger bak og ikke fremme som den gjorde forrige gang? *hmmm* Nå fikk jeg noe å tenke på.
Ingen aning. Jeg hadde også morkaken foran sist.

Svar

Aktive lesere akkurat nå: 1 (0 medlemmer og 1 gjester)

Diskusjonsverktøy
Visningsmodus

Regler for innlegg
Du kan ikke starte nye diskusjoner
Du kan ikke svare på meldinger/diskusjoner
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke redigere meldingene dine

BB-kode er
Smilier er
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Forumnavigering

Alle tider vises som GMT +2. Klokka er nå 10:00.