Gå tilbake   SnartMamma - Møteplassen > Diskusjoner > Svangerskap og fødsel > Keisersnitt
Svar

Diskusjonsverktøy Visningsmodus
Gammel 22-11-2009, 19:59   #11
neet
Seniormedlem

neet sin avatar

Medlem siden: Mar 2003
Sted: Vestlandet
Meldinger: 2,717
neet har et ubeskrivelig bra rykte.neet har et ubeskrivelig bra rykte.neet har et ubeskrivelig bra rykte.neet har et ubeskrivelig bra rykte.neet har et ubeskrivelig bra rykte.neet har et ubeskrivelig bra rykte.neet har et ubeskrivelig bra rykte.neet har et ubeskrivelig bra rykte.neet har et ubeskrivelig bra rykte.neet har et ubeskrivelig bra rykte.neet har et ubeskrivelig bra rykte.
Sv: Bæring etter keisersnitt?

Sitat:
Opprinnelig postet av amalie26 Vis post
Et lite tips er å slutte å løfte på barnet mens du ennå er gravid. Da blir barnet vant med at det er slik og du slipper unna at baby'n blir "syndebukken" for søster eller bror.
Veldig enig! Og ikke si at du ikke kan bære fordi du har baby i magen eller lignede, slike kommentarer tror jeg er veldig utløsende i forhold til sjalusi. Forkuser heller på at hun er stor. Gjør endel endringer allerede nå. Nå aner jeg ikke hva hun gjør eller ikke gjør selv, eller hvilke situasjoner dere har hjemme som innvolverer løfting, men noen eksempler (dersom de er aktuelle):
*Lær henne å klatre opp i bilstolen selv,
*bytt til en vogn som hun kan klatre inn og ut av selv,
*ta bort bøylen på tripp trapp stolen og lær henne å klatre opp og ned av stolen selv,
*når du skal trøste eller kle på/av så sett deg ned på gulvet og møt henne der. Mye mindre belastende enn å gjøre det på fanget, evnt å løfte henne opp å gjøre det. Sett deg gjerne i en stol/sofa og kos, men la henne klatre opp dit selv etter at du har satt deg der.
*Bytt bleier på gulvet så slipper du å å løfte henne opp på stellebordet. *osv osv

En snuppe på nesten to år klarer stort sett alt dette. Men begynn nå, slik at hun ikke føler at "privilegier" blir fratatt henne pga babyen. Gjør det til en lek og fokuser på at hun er stor.

Det er forresten ikke bare løfting som er problematisk. Støvsuging, gulvvask og slike belastninger er også risikabelt.

Vanlig anbefaling er løfting (og unngå for all del raske løft... alt må gjøre forsiktig!) opptil babyen sin vekt de første 6 ukene. Så vanlig aktivtet. Ikke anbefalt trening før etter 3 mnd. Dette er viktig fordi man har et svakt punkt (det er særlig det ytre snittet som er utsatt for press, det i livmoren gir sjelden problemer) i magenmuskulaturen og det er i beste fall fare for smerter og i verste fall sprekker og revner. Sprekker og revner kan gi stygge arr, men enda verre gi en forlenget periode med fare for infeksjon. Så ta det seriøst.

Men det går bra. Helt sikkert.
Gammel 23-11-2009, 08:50   #12
Nurken
Veteranmedlem

Nurken sin avatar

Medlem siden: Apr 2007
Sted: Sørlandet
Meldinger: 3,450
Nurken har et ubeskrivelig bra rykte.Nurken har et ubeskrivelig bra rykte.Nurken har et ubeskrivelig bra rykte.Nurken har et ubeskrivelig bra rykte.Nurken har et ubeskrivelig bra rykte.Nurken har et ubeskrivelig bra rykte.Nurken har et ubeskrivelig bra rykte.Nurken har et ubeskrivelig bra rykte.Nurken har et ubeskrivelig bra rykte.Nurken har et ubeskrivelig bra rykte.Nurken har et ubeskrivelig bra rykte.

Tusen takk for gode råd og for delte erfaringer, jenter! Setter utrolig stor pris på det!!

Juni-08
Mars-10
Nurken er logget av   Svar med sitat
Gammel 21-10-2012, 11:40   #13
mystice
Juniormedlem

Medlem siden: Jan 2012
Meldinger: 12
mystice er på vei til noe stort.

Må flire litt, for jeg endte opp med keisersnitt for 2 ukersiden og hun veide 4.5kg så om jeg ikke kan bæremere enn 5kg de neste 6 ukene kan det bli litt problematisk....
mystice er logget av   Svar med sitat
Gammel 21-10-2012, 17:07   #14
Frozen
Supermedlem

Frozen sin avatar

Medlem siden: Dec 2009
Meldinger: 518
Blogginnlegg: 34
Frozen har mye å være stolt av.Frozen har mye å være stolt av.Frozen har mye å være stolt av.Frozen har mye å være stolt av.Frozen har mye å være stolt av.Frozen har mye å være stolt av.Frozen har mye å være stolt av.Frozen har mye å være stolt av.Frozen har mye å være stolt av.Frozen har mye å være stolt av.

Hvis du løfte henne, så kan du jo f.eks sette deg på en stol før du løfter (bruker ikke magemusklene så mye da). Når du først har henne tett inntil kroppen, skaper det jo ikke så mye trykk i magen å bære henne. Hvis det ikke gjør noe vondt eller skaper ubehag, er det sannsynligvis ok. Men bedre litt forsiktig enn for mye, da...
Lykke til!
Gammel 21-10-2012, 21:51   #15
Firkløver
Veteranmedlem

Firkløver sin avatar

Medlem siden: Jun 2010
Meldinger: 4,521
Blogginnlegg: 50
Firkløver har et ubeskrivelig bra rykte.Firkløver har et ubeskrivelig bra rykte.Firkløver har et ubeskrivelig bra rykte.Firkløver har et ubeskrivelig bra rykte.Firkløver har et ubeskrivelig bra rykte.Firkløver har et ubeskrivelig bra rykte.Firkløver har et ubeskrivelig bra rykte.Firkløver har et ubeskrivelig bra rykte.Firkløver har et ubeskrivelig bra rykte.Firkløver har et ubeskrivelig bra rykte.Firkløver har et ubeskrivelig bra rykte.

Jeg hadde KS med tvillinger. Fikk beskjed om at jeg kunne bære 1 baby i bilstol, og stolen i seg selv veier vel et par kilo ihvertfall også.

Man kan jo ikke la være å bære sin egen baby, uansett om den veier 2 eller 5 kg. For da måtte de jo gitt pappaene omsorgspenger så de blir hjemme i 6 uker hos alle som har ks
Gammel 21-10-2012, 23:00   #16
Gulli_70
Moderator

Gulli_70 sin avatar

Medlem siden: Feb 2009
Sted: Nær Oslo
Meldinger: 3,382
Blogginnlegg: 67
Gulli_70 har et ubeskrivelig bra rykte.Gulli_70 har et ubeskrivelig bra rykte.Gulli_70 har et ubeskrivelig bra rykte.Gulli_70 har et ubeskrivelig bra rykte.Gulli_70 har et ubeskrivelig bra rykte.Gulli_70 har et ubeskrivelig bra rykte.Gulli_70 har et ubeskrivelig bra rykte.Gulli_70 har et ubeskrivelig bra rykte.Gulli_70 har et ubeskrivelig bra rykte.Gulli_70 har et ubeskrivelig bra rykte.Gulli_70 har et ubeskrivelig bra rykte.

Jeg fikk beskjed om maks 10 kg, og kontrollveide bilstol for å finne ut om jeg kunne bære den med babyen i. Det gikk innen maksgrensen, men det er en ugrei bærestilling og får jeg flere barn så tror jeg at jeg heller går to turer helt i starten. Det lønner seg å være forsiktig med såret.
Gammel 22-10-2012, 00:01   #17
Frozen
Supermedlem

Frozen sin avatar

Medlem siden: Dec 2009
Meldinger: 518
Blogginnlegg: 34
Frozen har mye å være stolt av.Frozen har mye å være stolt av.Frozen har mye å være stolt av.Frozen har mye å være stolt av.Frozen har mye å være stolt av.Frozen har mye å være stolt av.Frozen har mye å være stolt av.Frozen har mye å være stolt av.Frozen har mye å være stolt av.Frozen har mye å være stolt av.

Må bare presisere at mitt svar gjaldt storesøster...
Svar

Aktive lesere akkurat nå: 1 (0 medlemmer og 1 gjester)

Diskusjonsverktøy
Visningsmodus

Regler for innlegg
Du kan ikke starte nye diskusjoner
Du kan ikke svare på meldinger/diskusjoner
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke redigere meldingene dine

BB-kode er
Smilier er
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Forumnavigering

Alle tider vises som GMT +2. Klokka er nå 10:18.