Gå tilbake   SnartMamma - Møteplassen > Klubber > Foreldregrupper > Risikosvangerskap
Svar

Diskusjonsverktøy Visningsmodus
Gammel 21-11-2011, 12:44   #21
tullemor89
Juniormedlem

Medlem siden: Apr 2011
Meldinger: 10
tullemor89 er på vei til noe stort.
Sv: Akutt fettlever(AFLP) i tidligere svangerskap?

Sitat:
Opprinnelig postet av Plastilina Vis post
Så "gøy" å høre at jeg ikke er alene om å få AFLP. Jeg fikk dette da jeg gikk gravid første gang i 1998 (gutt). Jeg hadde klaget hele svangerskapet over smerter pga bekkenløsning, så da alle disse diffuse symptomene begynte å komme prøvde jeg å ikke klage over de....

Jeg hadde ekstrem kløe på leggene (trodde dette var normal svangerskapskløe), ekstrem tørste (drakk 6-8 liter pr dag), mistet matlysten (trodde det var pga av at magen var kommet så høyt opp i uke 34 - hadde vondt i epigastriet), ble fryktelig skjelven (fant det måtte være en naturlig følge av at jeg ikke klarte å spise nok), så jeg fant liksom naturlige forklaringer på alle disse symptomene. Ikke før jeg fikk vondt i hele kroppen, fant jeg ut at jeg måtte høre med helsestasjonen. Legen der trodde jeg hadde nyrebekkenbetennelse, og jeg fikk selv velge om jeg ville ha tabletter eller om jeg ville inn på sykehuset og få intravenøs behandling....Heldigvis fant jeg ut at sykehus kanskje ikke var så dumt. Der begynte de å behandle meg for nyrebekkenbetennelsen og tok blodprøver av meg. De viste da svikt i både lever og nyrer. Så etter litt vurdering frem og tilbake ble han forløst med keisersnitt dagen etter innleggelsen.

Jeg fikk svikt i lever, nyrer og koagulasjonssystemet, og det som kanskje var mest alvorlig var at jeg holdt på å blø ihjel (hadde en Hb på 2,9). Nyrene tok seg ganske raskt inn igjen, mens leveren var ute av funksjon en uke og de begynte å snakke om transplantasjon om den ikke hentet seg inn straks. Det gjorde den heldigvis (men jeg gikk til kontroll i et helt år etterpå før alt var som normalt igjen). Jeg hadde to alvorlige runder med voldsomme blødninger med 5 dagers mellomrom. Totalt fikk jeg 15 liter blod pluss MASSE andre blodprodukter. Jeg var ikke mentalt eller respiratorisk påvirket. Lå 14 dager på intensivavdelingen og 14 dager på obsposten før jeg ble utskrevet. Mannen min ble sykemeldt fra da jeg ble innlagt til en måned etter at jeg ble utskrevet pga at jeg ikke var i stand til å ta vare på han hjemme alene - hadde evig nok med meg selv. Sønnen vår ble tatt med keisesnitt fem uker for tidlig, og har i dag ADHD og store lærevansker

Den gang var jeg 24 år og fikk beskjed om at jeg ikke burde få flere barn. Men etter 5 år valgte vi likevel å gjøre det, etter å avklart med legen på Riksen som er spesialist i svangerskapsforgiftning og som skjønte at det var det jeg hadde i 1998.

Det neste svangerskapet i 2004 var med en jente og var en lek. Var i toppform hele veien og blodprøvene mine var helt perfekte hele veien. Legen på Riksen tok fullt blodprøvesettt og UL på hver kontroll og jeg hadde hyppigere kontroller enn normalt. Etter en lett og flott fødsel, mente legen at jeg trygt kunne få flere barn.

Så etter 6 år fant vi ut at vi skulle ha et siste barn. Også denne gangen ble jeg fulgt nøye opp av samme lege på Riksen. Denne gangen var jeg dårlig hele veien, kvalm LENGE, bekkenløsning, pusteproblemer og totalt tappet for energi. Var innlagt i uke 27 med magesmerter, pusteproblemer og forhøyede leververdier. I uke 35 ble formen rett nedadgående og blodprøvene begynte å stige igjen. Så ved neste kontroll i uke 36 hadde jeg forhøyede lever- og nyreverdier, og jeg ble satt igang og fødte fire uker for tidlig. Den første uka etter fødselen steg både lever og nyreverdier. Legen min mente at dette hadde vært starten på AFLP også denne gangen, men at siden det ble oppdaget tidlig fikk det ikke utvikle seg og dermed hadde jeg ikke alle kriteriene på plass, men at de nok ville ha kommet om jeg hadde gått lengre. Også denne gangen fikk vi en gutt. Faren for AFLP er 3:1 med gutt.

Nå har vi mot alle odds fått tre flotte barn og vil ikke friste sjebnen flere ganger.

Uff, kjenner magen knyter seg når jeg leser om deg, og får "flashback" fra egen opplevelse med AFLP. Du kan ikke ha hatt det lett nei :/
Men hva mener du med 3:1? Ønsker veldig gjerne flere barn, men vet ikke helt om jeg vil ta sjangsen, særlig ikke når jeg leser om hva som skjedde med deg.. Og sjangsen for at vi får en til gutt er stor (samboeren min har 4 søsken, alle gutter..)
tullemor89 er logget av   Svar med sitat
Gammel 23-11-2011, 00:21   #22
Plastilina
Supermedlem

Plastilina sin avatar

Medlem siden: Dec 2003
Sted: Oslo
Meldinger: 392
Plastilina er bare skikkelig grei.Plastilina er bare skikkelig grei.Plastilina er bare skikkelig grei.Plastilina er bare skikkelig grei.

3:1 betyr ar risikoen for å få aflp er 3 ganger høyere når man går med gutt enn med jente....

1998 2004 15.april 2011
Plastilina er logget av   Svar med sitat
Gammel 25-12-2011, 21:16   #23
Cleo
Juniormedlem

Medlem siden: Sep 2011
Meldinger: 13
Cleo er på vei til noe stort.

Sitat:
Så "gøy" å høre at jeg ikke er alene om å få AFLP. Jeg fikk dette da jeg gikk gravid første gang i 1998 (gutt). Jeg hadde klaget hele svangerskapet over smerter pga bekkenløsning, så da alle disse diffuse symptomene begynte å komme prøvde jeg å ikke klage over de....

Jeg hadde ekstrem kløe på leggene (trodde dette var normal svangerskapskløe), ekstrem tørste (drakk 6-8 liter pr dag), mistet matlysten (trodde det var pga av at magen var kommet så høyt opp i uke 34 - hadde vondt i epigastriet), ble fryktelig skjelven (fant det måtte være en naturlig følge av at jeg ikke klarte å spise nok), så jeg fant liksom naturlige forklaringer på alle disse symptomene. Ikke før jeg fikk vondt i hele kroppen, fant jeg ut at jeg måtte høre med helsestasjonen. Legen der trodde jeg hadde nyrebekkenbetennelse, og jeg fikk selv velge om jeg ville ha tabletter eller om jeg ville inn på sykehuset og få intravenøs behandling....Heldigvis fant jeg ut at sykehus kanskje ikke var så dumt. Der begynte de å behandle meg for nyrebekkenbetennelsen og tok blodprøver av meg. De viste da svikt i både lever og nyrer. Så etter litt vurdering frem og tilbake ble han forløst med keisersnitt dagen etter innleggelsen.

Jeg fikk svikt i lever, nyrer og koagulasjonssystemet, og det som kanskje var mest alvorlig var at jeg holdt på å blø ihjel (hadde en Hb på 2,9). Nyrene tok seg ganske raskt inn igjen, mens leveren var ute av funksjon en uke og de begynte å snakke om transplantasjon om den ikke hentet seg inn straks. Det gjorde den heldigvis (men jeg gikk til kontroll i et helt år etterpå før alt var som normalt igjen). Jeg hadde to alvorlige runder med voldsomme blødninger med 5 dagers mellomrom. Totalt fikk jeg 15 liter blod pluss MASSE andre blodprodukter. Jeg var ikke mentalt eller respiratorisk påvirket. Lå 14 dager på intensivavdelingen og 14 dager på obsposten før jeg ble utskrevet. Mannen min ble sykemeldt fra da jeg ble innlagt til en måned etter at jeg ble utskrevet pga at jeg ikke var i stand til å ta vare på han hjemme alene - hadde evig nok med meg selv. Sønnen vår ble tatt med keisesnitt fem uker for tidlig, og har i dag ADHD og store lærevansker

Den gang var jeg 24 år og fikk beskjed om at jeg ikke burde få flere barn. Men etter 5 år valgte vi likevel å gjøre det, etter å avklart med legen på Riksen som er spesialist i svangerskapsforgiftning og som skjønte at det var det jeg hadde i 1998.

Det neste svangerskapet i 2004 var med en jente og var en lek. Var i toppform hele veien og blodprøvene mine var helt perfekte hele veien. Legen på Riksen tok fullt blodprøvesettt og UL på hver kontroll og jeg hadde hyppigere kontroller enn normalt. Etter en lett og flott fødsel, mente legen at jeg trygt kunne få flere barn.

Så etter 6 år fant vi ut at vi skulle ha et siste barn. Også denne gangen ble jeg fulgt nøye opp av samme lege på Riksen. Denne gangen var jeg dårlig hele veien, kvalm LENGE, bekkenløsning, pusteproblemer og totalt tappet for energi. Var innlagt i uke 27 med magesmerter, pusteproblemer og forhøyede leververdier. I uke 35 ble formen rett nedadgående og blodprøvene begynte å stige igjen. Så ved neste kontroll i uke 36 hadde jeg forhøyede lever- og nyreverdier, og jeg ble satt igang og fødte fire uker for tidlig. Den første uka etter fødselen steg både lever og nyreverdier. Legen min mente at dette hadde vært starten på AFLP også denne gangen, men at siden det ble oppdaget tidlig fikk det ikke utvikle seg og dermed hadde jeg ikke alle kriteriene på plass, men at de nok ville ha kommet om jeg hadde gått lengre. Også denne gangen fikk vi en gutt. Faren for AFLP er 3:1 med gutt.

Nå har vi mot alle odds fått tre flotte barn og vil ikke friste sjebnen flere ganger.
Hei,

veldig sterkt å lese historien din................... men veldig godt å høre at alt har gått så bra til slutt!

Du skrev at de tok blodprøver av deg og at du hadde veldig høye leververdier, kan du huske sånn ca hvor høye de var.....?

Under de to andre svangerskapene dine tok du blodprøver jevnlig for å kontrollere at alt var greit...hvor ofte tok du egentlig blodprøver da?

Ble du anbefalt å ta noen spesielle tabletter under de to andre svangerskapene dine?

Etter at du fikk din første sønn, tok det lang tid før de klarte å stille en diagnose på hva som hadde skjedd?

Hilsen Cleo
Cleo er logget av   Svar med sitat
Gammel 28-12-2011, 10:36   #24
Plastilina
Supermedlem

Plastilina sin avatar

Plastilina er bare skikkelig grei.Plastilina er bare skikkelig grei.Plastilina er bare skikkelig grei.Plastilina er bare skikkelig grei.

Husker ikke nøyaktig, men ASAT og ALAT lå på rundt 200 da jeg ble forløst, pluss at mange andre verdier var helt ute og kjørte. Under de andre svangerskapene tok jeg vel blodprøver ca hver 3.-4. uke. Har ikke tatt noe medisiner i det hele tatt, og ikke hørt snakk om noe heller.
De hadde diagnostisert meg med AFLP (mulig HELLP) allerede før forløsning, og valgte derfor å forløse meg for å stoppe utviklingen.

1998 2004 15.april 2011
Gammel 28-12-2011, 13:08   #25
Cleo
Juniormedlem

Sitat:
Husker ikke nøyaktig, men ASAT og ALAT lå på rundt 200 da jeg ble forløst, pluss at mange andre verdier var helt ute og kjørte. Under de andre svangerskapene tok jeg vel blodprøver ca hver 3.-4. uke. Har ikke tatt noe medisiner i det hele tatt, og ikke hørt snakk om noe heller.
De hadde diagnostisert meg med AFLP (mulig HELLP) allerede før forløsning, og valgte derfor å forløse meg for å stoppe utviklingen.
Hei!

Takk for svar

Min ASAT lå på over 3000 noen timer etter at gutten min kom til verden, vet ikke hvor mye verdien var før, men sikkert ikke noe særlig mindre enn dette vil jeg tro. Vet at det normale er at det skal ligge på rundt 40 eller noe, så har jo forstått at det er veldig mye! ALAT lå på over 1000.
Men heldigvis sank de sakte men sikkert nedover!

Det var vel betryggende å ta blodprøver så pass ofte kan jeg tenke meg....?

Men første gang du var gravid...regner jeg med de ikke klarte å stille diagnose før barnet var født....eller...

Jeg fikk samme diagnose som deg etter at sønnen min kom til verden.

Hilsen Cleo
Gammel 05-01-2012, 22:14   #26
Plastilina
Supermedlem

Plastilina sin avatar

Hun legen som tok imot meg første gangen hadde hatt ett tilfelle av AFLP for 1,5 år siden og hadde hennes symptomer og blodverdier friskt i minne, og konkluderte egentlig med at det var AFLP jeg hadde og jeg derfor måtte forløses. Så du kan nok si at jeg var diagnostisert før barnet var født.

1998 2004 15.april 2011
Gammel 14-01-2012, 21:57   #27
Tuppemor82
Juniormedlem

Tuppemor82 sin avatar

Medlem siden: Dec 2010
Meldinger: 41
Tuppemor82 har en aura rundt seg.Tuppemor82 har en aura rundt seg.
Sv: Akutt fettlever (AFLP) i tidligere svangerskap?

Heisann jenter!! Har ikke vert så aktiv på forum i det siste! Men er bare inne for å melde om at vi har fått en nydelig liten prinsesse! Alt gikk kjempe fint denne gangen, ingen tegn til noen som helst fornøyelse på noen av blodprøver mine. Endte med planlagt keisersnitt pga tidligere sykehistorie. Er egentlig veldig glad for det, så var alt under så kontrollerte forhold som over hode mulig! Veldig beroligende. Det verste denne gangen var vel at psyken spilte meg et stort puss etter 2 dager på sykehuset. Fikk tilbake litt av følelsen jeg hadde etter å ha lagt så lenge sist. Så vi endte med å reise hjem allerede tidlig på formiddagen 3 dagen etter keisersnittet. Håper dere får god oppfølging og at alt går bra om dere velger å få flere barn!!
Tuppemor82 er logget av   Svar med sitat
Gammel 28-06-2012, 22:31   #28
Cleo
Juniormedlem

Sitat:
Opprinnelig postet av Tuppemor82 Vis post
Heisann jenter!! Har ikke vert så aktiv på forum i det siste! Men er bare inne for å melde om at vi har fått en nydelig liten prinsesse! Alt gikk kjempe fint denne gangen, ingen tegn til noen som helst fornøyelse på noen av blodprøver mine. Endte med planlagt keisersnitt pga tidligere sykehistorie. Er egentlig veldig glad for det, så var alt under så kontrollerte forhold som over hode mulig! Veldig beroligende. Det verste denne gangen var vel at psyken spilte meg et stort puss etter 2 dager på sykehuset. Fikk tilbake litt av følelsen jeg hadde etter å ha lagt så lenge sist. Så vi endte med å reise hjem allerede tidlig på formiddagen 3 dagen etter keisersnittet. Håper dere får god oppfølging og at alt går bra om dere velger å få flere barn!!
Hei!

Gratulerer så mye med ei jente!!! Det var veldig kjekt å høre at alt gikk så bra denne gangen! Da er det kanskje flere av oss som tørr å prøve igjen Jeg regner med du fikk god oppfølging denne gangen!? Ville du ha keisersnitt pga at du ble så syk sist gang? Kan man velge keisersnitt?
Gammel 11-12-2012, 10:52   #29
tullemor89
Juniormedlem

Medlem siden: Apr 2011
Meldinger: 10
tullemor89 er på vei til noe stort.

Hei igjen jenter Nå er det en stund siden jeg har skrevet, men tenkte å poste et innlegg nå.

Jeg er nå gravid igjen, med barn nr. 2. Denne gangen er svangerskapet helt motsatt av forrige, og det ser ut som det blir jente
Går til kontroller annenhver/hver uke, både hos jordmor og på kvinneklinikken/Sykehuset, og alt ser veldig bra ut til nå.
Er kommet i uke 22, så nå tar spenningen seg litt opp.

Forrige svangerskap var jeg ikke dårlig en dag (med unntak av at jeg hadde sv.diabetes) før jeg plutselig ble syk,
men denne ganger har vært preget av kvalme de første månedene, og migrene som jeg var helt fri for i forrige svangerskap.
Har sålang ikke fått sv.diabetes, så krysser fingrene for at det forsetter slik

Har fått termin 18. april, så da får dere høre etterhvert hvordan det går. Tenker og håper at jeg slipper keisersnitt denne gangen,
men er vell ikke nødvendigvis jeg som får bestemme det.
Vi får se. Er det flere som har noen oppdateringer siden sist?

Er det noen av dere som har noen linker til sider der det står noe om sannsynlighet for gjentagelse av AFLP eller noe sånt?
tullemor89 er logget av   Svar med sitat
Gammel 11-12-2012, 20:52   #30
Cleo
Juniormedlem

Hei, så gøy å høre fra deg igjen tenkte å skrive selv snart fordi jeg er også gravid igjen med barn nr. 2 Mitt svangerskap er også ganske forskjellig fra mitt første. Jeg er nå 28 uker og 5 dager på veg - mitt første barn kom da jeg var 28 uker og 4 dager på vei, så i går var det en veldig spesiell dag for meg!
Er veldig godt å ha passert den og satser på at jeg kan vente en god stund til før babyen kommer til verden.

I uke 6-7 fikk jeg ganske store smerter mellom ribbeina....og ble jo veldig urolig for at det kunne være noe lignende selv om det var jo veldig tidlig....all smerte som ligner på de jeg hadde med mitt første barn blir jeg urolig av, så da sendte de meg til sykehuset og jeg fikk tidlig ultralyd og de tok blodprøver av meg, og jeg lå over til observasjon - men de fant heldigvis ingenting galt! Antageligvis var det bare halsbrann eller noe......ikke vet jeg. Jeg var også veldig preget av kvalme de første månedene - mye mer enn første gang.

Du fikk jammen tett oppfølging! Det er bra! Jeg har fått veldig tett oppfølging av sykehuset når jeg kom til uke 24. Har allerede vært inne 2 ganger og skal en gang til før jul. Jeg har også nesten vært på sykehus og hos lokal lege annenhevr uke nå, og det føles veldig trygt. Jeg ber ofte om å få ta blodprøver ASAT og ALAT, når jeg hører at disse er helt normale så slapper jeg av

Det kan se ut som jeg venter jente jeg også denne gangen, så det blir spennende å se

Jeg har også prøvd å finne litt ut hva som er faren for at det skal skje igjen. Noen har jo sagt at hvis man får gutt så er sjansen større....men det vet jeg ikke....

Da jeg ble så dårlig i uke 6-7 og var på sykehuset så sa legen der at det var 95% sjanse for at alt skulle gå bra, og sjansen for at det skulle gå bra var større når jeg tok albyl. Jeg går på det nå daglig og skal gjøre det frem til uke 36.

Det er lite forskning på faren for gjentakelse så tror det er vanskelig å si sikkert...men føler at det står litt forskjellig de ulike plasser. Men nå er jo ikke sjansen for å få akutt fettlever i svangerskapet så stor heller akkurat da....

Glemte å si det at sist gang ble jeg veldige hoven ganske tidlig....fikk ikke på skoene til tider.....nå er jeg ikke hoven i det hele tatt, så det kan jo tyde på at det var noe som ikke stemte da....

Du må ha masse lykke til videre! Håper at du kan skrive litt etterhvert om hvordan det går. Jeg har termin 2. mars...så kan skrive jeg også

Sitat:
Opprinnelig postet av tullemor89 Vis post
Hei igjen jenter Nå er det en stund siden jeg har skrevet, men tenkte å poste et innlegg nå.

Jeg er nå gravid igjen, med barn nr. 2. Denne gangen er svangerskapet helt motsatt av forrige, og det ser utl som det blir jente
Går til kontroller annenhver/hver uke, både hos jordmor og på kvinneklinikken/Sykehuset, og alt ser veldig bra ut til nå.
Er kommet i uke 22, så nå tar spenningen seg litt opp.

Forrige svangerskap var jeg ikke dårlig en dag (med unntak av at jeg hadde sv.diabetes) før jeg plutselig ble syk,
men denne ganger har vært preget av kvalme de første månedene, og migrene som jeg var helt fri for i forrige svangerskap.
Har sålang ikke fått sv.diabetes, så krysser fingrene for at det forsetter slik

Har fått termin 18. april, så da får dere høre etterhvert hvordan det går. Tenker og håper at jeg slipper keisersnitt denne gangen,
men er vell ikke nødvendigvis jeg som får bestemme det.
Vi får se. Er det flere som har noen oppdateringer siden sist?

Er det noen av dere som har noen linker til sider der det står noe om sannsynlighet for gjentagelse av AFLP eller noe sånt?
Svar

Aktive lesere akkurat nå: 1 (0 medlemmer og 1 gjester)

Diskusjonsverktøy
Visningsmodus

Regler for innlegg
Du kan ikke starte nye diskusjoner
Du kan ikke svare på meldinger/diskusjoner
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke redigere meldingene dine

BB-kode er
Smilier er
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Forumnavigering

Alle tider vises som GMT +2. Klokka er nå 18:23.