Gå tilbake   SnartMamma - Møteplassen > Diskusjoner > Kosthold, trening og helse > Vekt og ernæring
Svar

Diskusjonsverktøy Visningsmodus
Gammel 05-07-2013, 20:27   #1
Eleanor
Medlem

Eleanor sin avatar

Medlem siden: Jan 2013
Meldinger: 74
Eleanor er en kommende stjerne på ryktebørsen.
Ikke noe råmelk enda, hadde masse forrige svangerskap på samme tid. Bekymret

Hei skjønne damer

Da jeg gikk gravid sist fikk jeg lekkasje allerede i uke 20, og brukte innlegg etter det. Da gutten ble født strømmet melken på, jeg hadde en super ammestart og hadde masse melk (fullammet til han var 14 mnd pga astmatrøbbel hos lillegutt, men de er en annen historie). Sluttet å amme da han var 15 mnd. Gikk opp 12 kg det svangerskapet, og fikk søkt store pupper, betydelig større enn nå.

Nå er jeg 28+5 og har bare gått opp 4kg ingen bevisst greie, det har bare blitt sånn. Hardkokte svangerskapskortet fra sist, men vet jeg hadde gått opp mer på samme tidspunkt. Vi har hatt en mildt sagt turbulent vinter og vår. Bodd midlertidig i en kjip og nattebråkete leilighet mens huset pusses opp. Min mann har knapt vært å se siden jeg testet positivt, han har druknet i arbeid, og jeg har vært så og si alene med toåringen. Min mann er tilbake august (og vi er veldig sikre på at vi aldri aldri aldri skal prioritere jobb foran familie og hverandre igjen, noen sinne), og da er også huset ferdig og jeg får igjen et hjem (bodd i oppussingsland i 1,5 år). Dette semesteret har jeg studert fulltid på masternivå og hatt en liten jobb i tillegg. Jeg har vært mye sliten og hatt mye tungsinn i vinter og vår. Nå er dette heeelt over, null stress og depressive tanker. Hatt ferie siden 1. Juni og skal ikke i studier eller jobb før vesla er 1,5 år alt av stress og fravær av mann og hjem er straks over. Jeg er på ferie hos mine foreldre mens mannen nioppusser huset så det står ferdig til august. Skal mao være alene med toåringen hele sommeren og bo oppå foreldre, men jeg er som sagt ikke sliten og stresset som før sommeren.

Jeg er imidlertid redd for at min livssituasjon med mye stress og mye tungsinn har gjort skade for babyen i magen! At min lave vektoppgang er ensbetydende med at jeg får lite melk og dermed ammeproblemer etter fødsel? Eller kan svangerskap være så ulike uten at det har noe å si? Magen vokser perfekt, ligger midt på streken. Jordmor var ikke bekymret for vekten, legen sa bare "ja, det var ikke så mye", men uten å problematisere det ytterligere. I går klemte jeg brystvortene mine helt såre, men ikke en dråpe veske kom ut. I mitt hode er dette min skyld pga lav vektoppgang... Jeg er høy og slank (kanskje litt for) fra før, så burde legge på meg minst 12 kg, ifølge det jeg leser. Jeg har god appetitt og spiser fire til fem måltider hver dag. Gjort hele svangerskapet, men er mer sulten nå, og kjører selvsagt på, følger sulten slik jeg alltid har gjort.

Burde jeg presse meg til åmspise is, kaker etc? Jeg er utrolig nok ikke veldig glad i søtsaker, men vet jo at man letter gratis kilo av dette, samtidig er jo ikke sukker og hvitt melk gunstig for hverken meg eller barnet. Eller skal jeg bare gjøre sm jeg alltid har gjort, spise når jeg er sulten og spise det jeg har lyst på. Har et grunnleggende sunt kosthold. Trener ikke men glad i å bevege meg, gå en tur om dagen feks. Burde jeg slutte med dette selv om jeg har lyst og behov? Eller stole på at alt ordner seg? Betyr så mye for meg å kunne amme, helst så lenge jeg selv vil!
Gammel 05-07-2013, 21:01   #2
spøkelsesmamma
Supermedlem

spøkelsesmamma sin avatar

Meldinger: 1,480
spøkelsesmamma er som en uslipt juvél.spøkelsesmamma er som en uslipt juvél.spøkelsesmamma er som en uslipt juvél.
Sv: Ikke noe råmelk enda, hadde masse forrige svangerskap på samme tid. Bekymret

Kjære deg, jeg tror ikke du skal bekymre deg så mye over dette! Om du ikke har gått opp så mye er det viktig å vite at den lille i magen uansett vil ta det den trenge for å vokse, og at det heller er du som ikke får det du behøver. Når det gjelder råmelk fikk jeg det også tidlig med førstemann, og måtte gå med ammeinnlegg de siste par-tre månedene. Denne gangen derimot måtte jeg også klemme for å få ut noe, men nå etter fødselen har jeg likevel mer enn nok melk til den lille. Også har jeg lest at man ikke bør klemme så mye, nettopp for å unngå unødvendige lekkasjer i svangerskapet.

Godt å høre at mannen skal roe ned jobbingen og at dere snart er i mål med oppussingen. Da bør dere ha god nok tid til å nyte hverandre og hverdagen de siste ukene av svangerskapet! Lykke til med det som kommer!

spøkelsesmamma er logget av   Svar med sitat
Gammel 05-07-2013, 22:49   #3
Firkløver
Veteranmedlem

Firkløver sin avatar

Medlem siden: Jun 2010
Meldinger: 4,521
Blogginnlegg: 50
Firkløver har et ubeskrivelig bra rykte.Firkløver har et ubeskrivelig bra rykte.Firkløver har et ubeskrivelig bra rykte.Firkløver har et ubeskrivelig bra rykte.Firkløver har et ubeskrivelig bra rykte.Firkløver har et ubeskrivelig bra rykte.Firkløver har et ubeskrivelig bra rykte.Firkløver har et ubeskrivelig bra rykte.Firkløver har et ubeskrivelig bra rykte.Firkløver har et ubeskrivelig bra rykte.Firkløver har et ubeskrivelig bra rykte.
Sv: Ikke noe råmelk enda, hadde masse forrige svangerskap på samme tid. Bekymret

Det er helt sikkert forskjell fra svangerskap til svangerskap, når råmelka kommer. Med eldstemann begynte jeg ganske tidlig med ammeinnlegg om natta pga lekkasjer - omkring 20 uker. Jeg bekymret meg slik som deg over at jeg ikke hadde så tidlig råmelk i tvillingsvangerskapet, og jeg kan ikke huske at det var nødvendig med ammeinnlegg før fødsel. Men nok melk ble det absolutt, jeg fullammet tvillinger og pumpet meg til nyfødtintensiven

Melka vil komme etter fødselen, hormoner utløser det. Å få til amminga kan være krevende, men jeg tror ikke dethar noen sammenheng med vektøkning og tilstand i svangerskapet, hvis man ikke er underernært altså.

Så lenge mini vokser etter kurven og du får i deg nok næring og vitaminer, så har nok babyen det bra. Det er nok mer deg selv som har det vondt nå
Gammel 06-07-2013, 08:43   #4
Eleanor
Medlem

Eleanor sin avatar

Meldinger: 74
Eleanor er en kommende stjerne på ryktebørsen.

Dere er så fine!

Takk, dere aner ikke hvor mye disse svarene betyr for meg meldte ei venninne i går, lege og ammehjelper. Hun sa samme som dere og er ikke undervektige altså! Husker bare hvordan kiloene raste av etter fødsel sist og hadde derfor lyst til å ha mere å å på denne gangen, ikke mindre. Men dere skal se kiloene kommer nå. Sikkert ikke ti, men nok til baby og meg. Ikke et lettprodukt min nærhet og det er mye lettere å kose seg med maten når man ikke er alene som voksen, men ar et fellesskap rundt seg (foreldre kan gå en på nervene men de fungerer jo til mer enn det).

Da stresser jeg ned, har i bakhodet å spise godt, og satser på at lillejenta er like heldig med mammas melk som storebror var
Gammel 06-07-2013, 11:00   #5
Fru svanger
Supermedlem

Medlem siden: Aug 2012
Meldinger: 585
Fru svanger er som en uslipt juvél.Fru svanger er som en uslipt juvél.Fru svanger er som en uslipt juvél.

Jeg fikk nr.2 for to uker siden og hadde ikke en melkedråpe i svangerskapet. Den kom raskt etter fødsel. Så vær ikke bekymret. De fleste merker ingen ting til råmelken i svangerskapet.
Gammel 09-07-2013, 00:36   #6
joaninha
Seniormedlem

joaninha sin avatar

Medlem siden: Jun 2009
Meldinger: 1,800
joaninha har et ubeskrivelig bra rykte.joaninha har et ubeskrivelig bra rykte.joaninha har et ubeskrivelig bra rykte.joaninha har et ubeskrivelig bra rykte.joaninha har et ubeskrivelig bra rykte.joaninha har et ubeskrivelig bra rykte.joaninha har et ubeskrivelig bra rykte.joaninha har et ubeskrivelig bra rykte.joaninha har et ubeskrivelig bra rykte.joaninha har et ubeskrivelig bra rykte.joaninha har et ubeskrivelig bra rykte.

Jeg gikk ned totalt 7kg i forrige svangerskap (i motsetning til første, hvor jeg gikk opp over 20kg). Og jeg ammer fortsatt lillesnuppa, på 14 måneder Fullammet i praksis til hun var 8 måneder gammel, og ammer en god del fortsatt. Så melkeproduksjonen ble slettes ikke påvirket av min vektnedgang i svangerskapet

Hadde forresten ikke råmelk under svangerskapet, verken med førstemann eller nummer to.

joaninha er logget av   Svar med sitat
Svar

Aktive lesere akkurat nå: 1 (0 medlemmer og 1 gjester)

Diskusjonsverktøy
Visningsmodus

Regler for innlegg
Du kan ikke starte nye diskusjoner
Du kan ikke svare på meldinger/diskusjoner
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke redigere meldingene dine

BB-kode er
Smilier er
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Forumnavigering

Alle tider vises som GMT +2. Klokka er nå 06:46.