Gå tilbake   SnartMamma - Møteplassen > Klubber > Foreldregrupper > Tvillinger og trillinger
Svar

Diskusjonsverktøy Visningsmodus
Gammel 22-03-2014, 10:42   #1
LykkeligOpptimist
Juniormedlem

Medlem siden: Sep 2013
Sted: Oslo
Meldinger: 17
LykkeligOpptimist er som en uslipt juvél.LykkeligOpptimist er som en uslipt juvél.LykkeligOpptimist er som en uslipt juvél.
Tanker om fødsel

Er 30 uker på vei, så nå er det ikke så lenge igjen til de små miraklene skal komme Jeg har vært veldig innstilt på vaginal fødsel (men vet det er stor sjanse for keisersnitt når man venter tvillinger, så synes ikke det er noe tap/nederlag/dumt). Men jeg er redd for å få en prøvefødsel, eller at ungene ligger i seteleie. I går var jeg på kontroll hos legen, og da lå tvilling 1 i seteleie Legen kunne ikke si annet enn; vi får se hvordan de ligger neste kontroll, det er teoretisk mulighet for at de fremdeles kan endre leie.

Noen som har erfaring med setefødsel?
Når sluttet dine tvillinger å snu seg?
LykkeligOpptimist er logget av   Svar med sitat
Gammel 22-03-2014, 10:53   #2
Mrs Nesbø
Supermedlem

Mrs Nesbø sin avatar

Medlem siden: Oct 2013
Meldinger: 651
Mrs Nesbø vil raskt nok bli berømt.Mrs Nesbø vil raskt nok bli berømt.
Sv: Tanker om fødsel

Jeg har verken tvillinger fra før,ei heller venter jeg det nå!
Men,min søster har født 4 barn i setefødsel! De sa med alle at de kan snu seg enda,de prøvde også fysisk å snu babyene! Det gikk så vidt,men så la babyen(e) seg rett tilbake i sete igjen.... Så jeg vil tro sjansen er der,men dog liten for at babyen i sete nå vil snu seg...!
Masse,masse lykke til med fødsel og som snart-tvillingmamma

Jeg er blitt 4-barnsmamma
Lille september kom 21. august
Mrs Nesbø er logget av   Svar med sitat
Gammel 22-03-2014, 12:18   #3
Malia
Supermedlem

Malia sin avatar

Medlem siden: Oct 2013
Meldinger: 465
Malia er bare skikkelig grei.Malia er bare skikkelig grei.Malia er bare skikkelig grei.Malia er bare skikkelig grei.Malia er bare skikkelig grei.

Våre tvillinger er 3 år nå. De ble født vaginalt, med to minutter imellom. Sistemann kom med rumpa først men da hadde førstemann banet vei og åpnet alt så godt så han skled bare rett ut på ei rie. Jeg visste ikke han kom med rumpa først før de fortalte det til meg etterpå Ikke noe å være redd for

Med tvillingfødsler er det uansett fullt av folk inne med deg hele tiden -så du kan være sikker på at uansett kan du ikke få bedre oppfølging enn det du får da! Og epidural setter de uansett. Jeg sa til dem at det måtte de bare glemme for det var det ikke tid til siden jeg har født kjapt før (tvillingene kom på 1,5 timer fra først rie) og da nr to kom ut hadde de akkurat blitt ferdig med å sette epiduralen Epidural er en forholdsregel ved tvillingfødsler slik at de er klar for alt som skal kunne oppstå. Ofte kan visst nr 2 tulle seg litt og ikke ville ut eller at livmoren tror den er ferdig med fødsel og begynner å trekke seg sammen før nr 2 har kommet ut, men da er jo epiduralen der allerede så da er det kjapt gjort å evt hjelpe nr to ut med keisersnitt el.l. Tvillingfødselen er min definitivt enkleste og tryggeste fødsel (og vi har fem unger hittil -alle født vaginalt)
Ikke bekymre deg!

Lillesøster kom 23. juni 2014
Malia er logget av   Svar med sitat
Gammel 25-03-2014, 18:42   #4
Firkløver
Veteranmedlem

Firkløver sin avatar

Medlem siden: Jun 2010
Meldinger: 4,521
Blogginnlegg: 50
Firkløver har et ubeskrivelig bra rykte.Firkløver har et ubeskrivelig bra rykte.Firkløver har et ubeskrivelig bra rykte.Firkløver har et ubeskrivelig bra rykte.Firkløver har et ubeskrivelig bra rykte.Firkløver har et ubeskrivelig bra rykte.Firkløver har et ubeskrivelig bra rykte.Firkløver har et ubeskrivelig bra rykte.Firkløver har et ubeskrivelig bra rykte.Firkløver har et ubeskrivelig bra rykte.Firkløver har et ubeskrivelig bra rykte.

Min TV1 var i seteleie fra ca 20 uker, vi så at hun satt godt nedi der på hver eneste UL etter det. Hun satt godt plantet og var ikke interessert i å snu seg. Vendingsforsøk gjøres ikke, men det hender at tvillinger bytter om litt og snur seg selv mot slutten når de har dårlig plass.
I mitt tilfelle lå TV2 i tverrleie/iblant hodeleie oppå, så jeg fikk ikke velge selv, KS var eneste trygge måte å få dem ut.
Gammel 29-03-2014, 20:30   #5
Teeny
Seniormedlem

Teeny sin avatar

Medlem siden: Oct 2003
Meldinger: 2,602
Teeny har et ubeskrivelig bra rykte.Teeny har et ubeskrivelig bra rykte.Teeny har et ubeskrivelig bra rykte.Teeny har et ubeskrivelig bra rykte.Teeny har et ubeskrivelig bra rykte.Teeny har et ubeskrivelig bra rykte.Teeny har et ubeskrivelig bra rykte.Teeny har et ubeskrivelig bra rykte.Teeny har et ubeskrivelig bra rykte.Teeny har et ubeskrivelig bra rykte.Teeny har et ubeskrivelig bra rykte.

Det er vel gjerne slik at man blir forberedt på keisersnitt dersom tv1 ligger i seteleie, men jeg vet om de som har født selv om tv1 har kommet med rumpa først. At tv2 kommer i seteleie er ikke like risikofylt siden det da allerede er banet vei. Jeg fikk for øvrig også beskjed om at tvillingene godt kan endre leie frem til ganske helt på slutten så jeg hadde ikke fortvilt enda.

Lykke til!
Gammel 30-03-2014, 18:47   #6
Firkløver
Veteranmedlem

Firkløver sin avatar

Medlem siden: Jun 2010
Meldinger: 4,521
Blogginnlegg: 50
Firkløver har et ubeskrivelig bra rykte.Firkløver har et ubeskrivelig bra rykte.Firkløver har et ubeskrivelig bra rykte.Firkløver har et ubeskrivelig bra rykte.Firkløver har et ubeskrivelig bra rykte.Firkløver har et ubeskrivelig bra rykte.Firkløver har et ubeskrivelig bra rykte.Firkløver har et ubeskrivelig bra rykte.Firkløver har et ubeskrivelig bra rykte.Firkløver har et ubeskrivelig bra rykte.Firkløver har et ubeskrivelig bra rykte.

Sitat:
Opprinnelig postet av Teeny Vis post
Det er vel gjerne slik at man blir forberedt på keisersnitt dersom tv1 ligger i seteleie, men jeg vet om de som har født selv om tv1 har kommet med rumpa først. At tv2 kommer i seteleie er ikke like risikofylt siden det da allerede er banet vei.
Det er sant
Det kommer visst an på posisjoneringen mellom babyene. Mine lå ofte slik at de kunne hake hverandre fast med hakene, når tv1 var på vei ut. Da kunne hun bli sittende fast eller dra med seg hodet til tv2. Fikk jeg ihvertfall forklart. Sykehuset vårt hadde dårlige erfaringer med komboen seteleie+hodeleie med ansikt mot ansikt, og de ga meg ikke noe valg om å forsøke siden de hadde hatt tøffe fødsler med hastesnitt av begge tvillingene pga dette.

Aktive lesere akkurat nå: 1 (0 medlemmer og 1 gjester)

Diskusjonsverktøy
Visningsmodus

Regler for innlegg
Du kan ikke starte nye diskusjoner
Du kan ikke svare på meldinger/diskusjoner
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke redigere meldingene dine

BB-kode er
Smilier er
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Forumnavigering

Alle tider vises som GMT +2. Klokka er nå 23:23.