Gå tilbake   SnartMamma - Møteplassen > Diskusjoner > Navn
Svar

Diskusjonsverktøy Visningsmodus
Gammel 29-12-2013, 15:09   #21
mokkemikka
Supermedlem

mokkemikka sin avatar

Medlem siden: Oct 2011
Sted: Nordland
Meldinger: 1,459
mokkemikka har mye å være stolt av.mokkemikka har mye å være stolt av.mokkemikka har mye å være stolt av.mokkemikka har mye å være stolt av.mokkemikka har mye å være stolt av.mokkemikka har mye å være stolt av.mokkemikka har mye å være stolt av.mokkemikka har mye å være stolt av.
Sv: Hvordan bestemmer dere navnet?

Vetorett har begge. (Tenk om ene hater navnet og ikke får veto og må kalle barnet sitt for noe jeg ikke kan fordra...)

Mine barn har navn som
passer sammen(søsken-følelse)
har fem stavelser
er to fornavn
er et litt typisk norsk og et som kan brukes i utlandet(Tobias kan bli til Toby feks og Helene, vel det sier seg selv....)
begynner et av fornavnene på en felles bokstav(utenom den ene som faren bestemte hele fornavnet, men jeg veto mye...)

Jeg ville ha noe eget på ene navnet og noe mer vanlig på det andre fornavnet.

Nr 1. Det er 113 kvinner som har xxx som fornavn. (Da hun ble 17 bad hun om å få bindestrek og resultatet ble da; Det er 4 kvinner som har xxx som første fornavn)
Nr 2. Det er 5 kvinner som har xxx som fornavn.
Nr 3. Det er færre enn fire personer eller ingen som heter xxx.
Nr 4. Det er færre enn fire personer eller ingen som heter xxx.
Og nå nr 5 som kommer i mai; Det er færre enn fire personer eller ingen som heter xxx.

Dette er helt vanlige navn. Noen gammeldagse/uvanlige satt sammen med Topp 10 navn. Helene, Sofie, Elias, Tobias osv. Barna kan selv velge når de begynner skolen om å bli den spesielle med det fornavnet, den spesielle med dobbeltnavnet eller den hvemsomhelst med navnet minst tre andre i klassen har. De store ungene mine bruker begge navnene. (De er stolte og takknemlige over navnene og jeg får beskjed fra dem om at deres venner elsker navnene jeg gir til mine unger og hvor flink jeg er og så heldige mine unger er... Det er godt for en mamma å vite da Det sies jo at navnet skjemmer ingen... )

mokkemikka er logget av   Svar med sitat
Gammel 10-03-2014, 02:22   #22
Fru Gurk
Supermedlem

Fru Gurk sin avatar

Medlem siden: Jun 2009
Sted: Follo
Meldinger: 850
Fru Gurk har mye å være stolt av.Fru Gurk har mye å være stolt av.Fru Gurk har mye å være stolt av.Fru Gurk har mye å være stolt av.Fru Gurk har mye å være stolt av.Fru Gurk har mye å være stolt av.Fru Gurk har mye å være stolt av.Fru Gurk har mye å være stolt av.Fru Gurk har mye å være stolt av.

Når vi prøvde å bli gravide første gangen kjøpte jeg navnebok i en bokhandel som skulle legges ned. Jeg hadde rosa tusj og mannen hadde gul og vi markerte de navnene vi likte best hver for oss.
Da vi gikk gjennom boka etterpå, så vi at vi hadde et felles guttenavn og ingen jentenavn vi begge likte.
Vi ble enige om at dersom vi skulle få en gutt, skulle han få det ene navnet vi var enige om. Jentenavn kom vi ikke fram til før senere, da jeg henta niesen vår hos dagmammaen og overhørte navnet til en av de andre barna der. Tok navnet med hjem til mannen og han likte det godt. Fikk vi ei jente noen gang, ble det navnet hennes.

Førstemann ble en gutt og allerede fra OUL het han Aron. Vi bor i Drøbak og har ikke tall på hvor mange ganger jeg har fått spørsmål om han er oppkalt etter kanonen på Oscarsborg....

Når jeg nå er gravid igjen og vi har funnet ut at det er ei jente inni der er vi fremdeles enige om det samme navnet som sist.

For meg er det viktig at navnet ikke er på topplista. Liker godt Linnea, men det har vært populært så lenge at vi slo det vekk. Navnet til snuplass i magen kan minne litt om Linnea men er ikke det.

Både mannen og jeg har dobbeltnavn som sjelden brukes og derfor er vi opptatt av at våre barn skal ha et fornavn og et etternavn, vi er gift og jeg har tatt hans etternavn.

10. februar 2010
og
mirakelet 20. mars 2014
Fru Gurk er logget av   Svar med sitat
Gammel 08-09-2014, 15:08   #23
Røya
Medlem

Røya sin avatar

Medlem siden: Jun 2013
Meldinger: 384
Røya vil raskt nok bli berømt.

Her har vi bestemt navn ut fra noen forutsetninger (internasjonalt pga spredd familie; ikke samme forbokstav eller for likt, men likevel samme "valør"; helst ikke bibelsk, selv om det iblant virker vanskelig å unngå) og deretter har vi tittet i navnebøker, kastet fram forslag vi har snublet over og i det hele tatt snakket litt rundt navn og valg til vi landet på noe vi begge kunne like.

Forrige gang fant vi navnet rundt UL-tider. Denne gangen fant vi både gutte- og jentenavn rundt uke 5, mest fordi vi allerede hadde funnet noen alternativer forrige gang som vi fremdeles liker.

Røya er logget av   Svar med sitat
Svar

Aktive lesere akkurat nå: 1 (0 medlemmer og 1 gjester)

Diskusjonsverktøy
Visningsmodus

Regler for innlegg
Du kan ikke starte nye diskusjoner
Du kan ikke svare på meldinger/diskusjoner
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke redigere meldingene dine

BB-kode er
Smilier er
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Forumnavigering

Alle tider vises som GMT +2. Klokka er nå 23:39.