Gå tilbake   SnartMamma - Møteplassen > Diskusjoner > Svangerskap og fødsel > Fødselsrapporter
Svar

Diskusjonsverktøy Visningsmodus
Gammel 25-10-2016, 05:56   #1
Emi
Supermedlem

Emi sin avatar

Medlem siden: Dec 2011
Meldinger: 988
Emi er på vei til noe stort.
Fødsel nr 2 10.03.2006

Ja, da er hun her endelig! Trodde aldri hun skulle komme før termin, heller etter, så litt overrasket ble jeg jo da jeg våknet natt til fredag med jevne tak i mage og rygg. De var ikke direkte vonde, og så trett som jeg var, gnudde jeg ryggen, pustet rolig, og sovnet igjen når rien var over…

Stod opp i 7-tiden, og gikk i dusjen, mannen og sønnen lå ennå, og mannen var så trett at han reagerte ikke noe særlig, da jeg sa at jeg trodde Emma kanskje ville komme i løpet av dagen. I dusjen ble riene verre, det var nesten ikke pause mellom de, og jeg trodde jeg kanskje ville få det travelt med å komme meg til sykehuset. Kom meg ut av dusjen, og ringte føden. Fortalte de hvordan det var, og fikk beskjed om å komme inn til sjekk. De trodde kanskje det ville ta litt tid, ettersom jeg mente riene ikke var så harde som de skulle være. Ropte opp til mannen at vi måtte en tur på føden, og da ble det liv der oppe!

Han lurte på om jeg hadde ringt de, og ble overrasket over å finne meg nydusjet og ferdig kledd da han kom ned på badet. Jeg pakket sekken til storebror , la toalettmappa i kofferten min, og satte meg i gangen. Var ikke i stand til å hjelpe mer akkurat da..

Klokka 10 satt vi på føden, storebror var levert til farmor, og jeg var veldig spent på hva jordmoren ville finne ut. Fra inngangen til sykehuset, og opp til føden i andre etasje hadde jeg nemlig 5 rier, så jeg var sikker på at nå skjedde det! Men nei.. 2 cm åpning, med en hard kant i rundt, noe som jo er svært normalt for flergangsfødene, og det trenger ikke å bety fødsel…. Jeg lå der i 30 min, og de registrerte bare 2 rier.. Det roet seg slik at jeg fikk beskjed om at jeg kunne dra hjem og vente hvis jeg ville. Før jeg dro fikk jeg akupunktur av jordmor for bekkenplagene mine, og de 30 minuttene jeg satt der hadde jeg rier hvert 7 minutt.. Men det roet seg igjen, og vi bestemte oss for å reise.

Vi gikk innom sykehuskantina, slik at jeg kunne få spist litt, men det ble ikke kjøpt noe, jeg hadde så mange og harde rier, at mannen geleidet meg tilbake til føden igjen. Jeg ble skrevet inn, og fikk samme fødestua som storebror ble født i, de kom med frokost, og vi fikk beskjed om å ta tiden på riene, og prøve å slappe av. Klokka var da 12, og jordmoren mente at det ble nok i løpet av helgen, men mest sannsynligvis ikke den 10..

I 4-tiden var det så rolig at jeg vurderte å reise hjem igjen, riene kom da med 15 til 20 minutters mellomrom, og var svake. Skuffet la jeg meg ned for å prøve å hvile meg litt, riene ble da hardere igjen, men med 15 minutters mellomrom. Det hadde vært vaktskifte, og jordmoren som da hadde vakt kom inn rett før 18:00, og lurte på hvordan det gikk med meg. Hun sjekket åpning, 3 cm, kanten var borte, men det var fremdeles ikke så mykt som det skulle være. Hun kom med forskjellige forslag om hva jeg kunne gjøre, ville ha meg til å sitte på en krakk å rugge på hoftene under riene, men bekkenet mitt var vondt, og jeg ville ikke ha mer vondt akkurat da. Så hun foreslo dusjen, og bedre forslag kunne hun ikke ha kommet med! Jeg gikk i dusjen, satt på en stol, og dusjet meg med varmt vann, dusjet brystene og magen med høyt trykk på vannet, og flyttet meg frem og tilbake på stolen, da det var enklere enn å rugge på hoftene. Riene begynte å komme oftere, 5 minutters mellomrom, mannen viste meg tommelen.
Etter det gikk det fort, riene begynte å komme med 2 minutters mellomrom, jeg rakk ikke bli ferdig med en før den andre begynte. Hadde store problemer med å komme meg ut av dusjen, tørke meg, og komme meg inn på fødestuen igjen. Jeg la meg i sengen, fikk lystgassmaska, og supte gass som en gal, det virket ikke noe særlig, men akkurat da var jeg glad jeg hadde noe å konsentrer meg om. Det var vondt!

Ba om epidural, men anestesilegen var opptatt, og jeg måtte vente. I følge rapporten til jordmor ble epiduralen satt klokka 9, den rakk aldri å virke skikkelig.. Jeg følte trang for å presse rett før han skulle sette nålen, men den slemme anestesilegen kommanderte meg til å ligge rolig til han var ferdig, jeg kunne ha slått den mannen helseløs! Han satte nålen, og brukte hundre år på å sette fast ledningen med tape og jeg var redd jeg ville gjøre noe grusomt mot den mannen! Jeg måtte legge meg på på den andre siden da han gikk, for jeg kjente kun epiduralen på en side, og den hjalp ikke stort. Jeg kom meg over på den andre siden, men kjente igjen trang til å presse under riene, og sa i fra til jordmoren at nå ville Emma ut. Jordmor fikk meg da over på ryggen, for å sjekke åpning, men da stod allerede hodet der, og hun ga meg beskjed om å presse. En, to tre og der kom hun, som ei kule. Navlestrengen lå to ganger rundt halsen hennes, men hun gråt med en gang, og fikk 9 på testen. Jordmorens første kommentar var; Hun hadde det jammen meg travelt! Det gikk utrolig fort fra dusjen til Emma var ute, jeg gikk i dusjen med 3 cm åpning og svake rier i halv sju tiden, og klokka 21:25 hørte jeg henne gråte for første gang.

...............................
Emi er logget av   Svar med sitat
Gammel 29-10-2016, 09:36   #2
Lita
Hjelpeadmin

Lita sin avatar

Medlem siden: Nov 2004
Meldinger: 10,738
Blogginnlegg: 3
Lita har et ubeskrivelig bra rykte.Lita har et ubeskrivelig bra rykte.Lita har et ubeskrivelig bra rykte.Lita har et ubeskrivelig bra rykte.Lita har et ubeskrivelig bra rykte.Lita har et ubeskrivelig bra rykte.Lita har et ubeskrivelig bra rykte.Lita har et ubeskrivelig bra rykte.Lita har et ubeskrivelig bra rykte.Lita har et ubeskrivelig bra rykte.Lita har et ubeskrivelig bra rykte.
Sv: Fødsel nr 2 10.03.2006

Tiden takk for en flott rapport fra 2006, Emi! Blir spennende å se om nummer 3 kommer kjempe fort nå da
Gammel 30-10-2016, 02:17   #3
Emi
Supermedlem

Emi sin avatar

Medlem siden: Dec 2011
Meldinger: 988
Emi er på vei til noe stort.
Sv: Fødsel nr 2 10.03.2006

Sitat:
Opprinnelig postet av Lita Vis post
Tiden takk for en flott rapport fra 2006, Emi! Blir spennende å se om nummer 3 kommer kjempe fort nå da
Takk, Lita
Gleder meg til å skrive neste

...............................
Emi er logget av   Svar med sitat
Svar

Aktive lesere akkurat nå: 1 (0 medlemmer og 1 gjester)

Diskusjonsverktøy
Visningsmodus

Regler for innlegg
Du kan ikke starte nye diskusjoner
Du kan ikke svare på meldinger/diskusjoner
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke redigere meldingene dine

BB-kode er
Smilier er
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Forumnavigering

Alle tider vises som GMT +2. Klokka er nå 09:40.