Gå tilbake   SnartMamma - Møteplassen > Klubber > Terminklubber > Termin i november og desember
Svar

Diskusjonsverktøy Visningsmodus
Gammel 08-01-2017, 14:18   #1
shinobi
Supermedlem

shinobi sin avatar

Medlem siden: Nov 2015
Meldinger: 1,370
shinobi er på vei til noe stort.
rørt Shinobi's fødselsopplevelse

Vannet gikk 03:37 04.11. Jeg våknet av en murring og like etterpå et *sploosh*. Takk og pris for tisselaken i senga (thank you appen!)! Kommeg ut på badet og det fosset ut av meg (føltes det ut som). Gikk og la meg igjen og vekket mannen som ringte Føden. Siden hodet ikke var festet fikk vi beskjed om å ringe etter ambulanse. Begynte å skjelve ukontrollert.

Ambulansen kom og jeg ble kjørt på sykehuset. Fortsatt skalv jeg ukontrollert. Det ble tatt blodtrykk og ctg og jeg hadde 2cm åpning. Fikk rom på barsel med beskjed om å sove og komme tilbake kl 11 hvis ingenting skjedde før. Vi ville ha familierom, men alt var fullt. Havnet på tomannsrom med ei som hadde født og lå og hørte på en eller flere som var i fødsel i etasjen over. Ingen søvn med andre ord..

Mannen kom tilbake på morgenen og vi gikk og trippet til kl 11. Hadde en del murringer/rier. Kl 11 var det ny sjekk og jeg hadde fortsatt bare 2cm åpning. Fikk beskjed om at jeg kunne rusle en time også legge meg i badekaret med lavendel.

Etter å ha ruslet hadde jeg 4cm åpning. På dette tidspunktet hadde jeg jevne rier. Sa til mannen at han kunne dra hjem og lufte bikkja mens jeg lå i karet. Dette kom til å ta tid! Bare 4cm og førstegangsfødende!

Lå i karet og det var himmelsk! Fokuserte på yogapust og riene var ikke så ille. Lå alene, JM kun inne ved vaktskifte ogen gang for å høre om det gikk bra. Lå der vel i en time, kanskje mer. Har ikke helt begrep. Plutselig fikk jeg veldig vondt i magen og det var bare så vidt jeg klarte å puste meg gjennom det uten å skrike ut. Tenkte at jeg kanskje burde tilkalle noen. Oppdaget alarmen i fotenden av karet (jeg lå egentlig feil vei). Opp i knestående mellom riene og trakk hardt i snora! ...Som løsnet fra veggen!! Skulle egentlig bare trykke på en ballong som hang ned bak karet.. Mellom neste ri fikk jeg koblet på alarmen igjen og ringt. JM kom og mellom riene fikk jeg på meg skjorta, men fortsatt klissvåt. Gikk fra badekarrommet til fødestua og møtte mannen på gangen som hadde ventet en halvtime og ikke visste hvor jeg var!

Kom inn på fødestua og opp i senga. Målt til 9cm åpning! Hadde ei JM og ei JM-lærling. Mannen og jeg var overlatt til oss selv da jeg plutselig fikk skikkelig vondt i magen, kjentes ut som jeg skulle revne! Dette var helt klart ei pressrie! Kom som kastet over meg så klarte ikke fokusere og skrek ut at mannen måtte ringe. Inn kommer JM og lærling og jeg sier at jeg må presse. JM (ung og nyutdannet) sier " du skal ligge på høyre side med beina sånn, holde sånn og presse. Det er best." En stilling jeg ikke klarte å jobbe i faktisk, men jeg var så sliten på dette tidspunkt. Kald fordi jeg var våt og skalv ukontrollert.

Lå og presset i to timer. Lærlingen var eneste på rommet. JM hadde flere fødsler på gang på avdelingen. Disse to timene med pressing er litt blurry for meg.. Jeg fikk petidin da riene ikke var sterke nok og ikke kom tett nok. Dette hjalp og jeg kunne jobbe mer effektivt, men jeg var så sliten.. Legen kom, JM og lærling.. Så skjønte at nå var det kanskje litt kritisk. Legen sa hun måtte ut, hun fikk dårlig med oksygen. Jeg presset og presset og følte at jeg falt bort midt i pressingen. Som om jeg besvimte eller om det var kroppen som koblet ut pga smertene? Plutselig kjente jeg ihvertfall press mot rompa og da skjønte jeg at hodet var på vei (endelig!). Fikk ny piff og jobbet effektivt! Plutselig var hodet født, jeg fikk kjenne på hodet og like etterpå var hun født og ble lagt på brystet mitt!! Verdens beste følelse!! Kl 1737 ble vi foreldre, nøyaktig 14t etter vannet gikk! Hun var 52cm og 3280g og helt perfekt!

Morkaka ville ikke ut, så etter all den pressingen måtte jeg opp på huk i senga og presse.. Hjalp ikke og til slutt kom ei som satte akupunkturnål rett ved navlen. Ikke lenge etterpå kom morkaka. Jeg mistet mye blod noe de var bekymret for. Da legen sydde riftene var det mye snakk om hvor blødningen kom fra noe jeg enda ikke er helt klar på.. Etter noen timer skulle jeg opp og stå, men holdt på å svime av. Prøvde igjen enda noen timer senere med samme resultat. Ble besluttet at jeg skulle hentes i seng og trilles ned på barsel. Fikk satt intravenøs væske pga blodtapet. Rundt midnatt var jeg oppe for første gang med støtte av en sykepleier og fikk gått på toalettet.

Alt i alt så gikk fødselen tross alt veldig bra. Mannen var helt uvurderlig! Var ikke tid til noe smertestillende av noe slag, men jeg overlevde det også! Det eneste som gjorde meg litt utrygg i det hele var at vi var alene så mye. Siden jeg mistet en del blod var jernnivået ganske lavt helt plutselig så jeg var utrolig slapp. Hadde litt forhøyet temperatur også. Slappheten satt i lenge etter at vi kom hjem. Jeg raste ned i vekt og hadde det ikke vært for mannen hadde jeg sannsynligvis ikke fått i meg mat i det store og det hele. I tillegg til en overveldende lykkefølelse og så mye kjærlighet at jeg trodde jeg skulle sprekke så hadde jeg en eksistenskrise pga ammingen som gikk rett vest. Mye tårer i barseltiden! For det meste fordi jeg var så lykkelig! <3
Gammel 08-01-2017, 14:41   #2
Venter
Supermedlem

Venter sin avatar

Medlem siden: Nov 2012
Meldinger: 706
Venter vil raskt nok bli berømt.
Sv: Shinobi's fødselsopplevelse

Gratulerer igjen med jenta! Selv om det skjedde en del så hørtes det ut som en fin opplevelse
Venter er logget av   Svar med sitat
Gammel 08-01-2017, 16:05   #3
shinobi
Supermedlem

shinobi sin avatar

Takk, Venter! Alt i alt var det egentlig en veldig fin opplevelse og premien er helt fantastisk

Nærmer seg snart for deg også!
Gammel 08-01-2017, 18:48   #4
Venter
Supermedlem

Venter sin avatar

Medlem siden: Nov 2012
Meldinger: 706
Venter vil raskt nok bli berømt.

Sitat:
Opprinnelig postet av shinobi Vis post
Takk, Venter! Alt i alt var det egentlig en veldig fin opplevelse og premien er helt fantastisk

Nærmer seg snart for deg også!
Gleder meg faktisk, selv om jeg ikke forstår at det nærmer seg
Venter er logget av   Svar med sitat
Gammel 08-01-2017, 22:00   #5
Lita
Hjelpeadmin

Lita sin avatar

Medlem siden: Nov 2004
Meldinger: 10,738
Blogginnlegg: 3
Lita har et ubeskrivelig bra rykte.Lita har et ubeskrivelig bra rykte.Lita har et ubeskrivelig bra rykte.Lita har et ubeskrivelig bra rykte.Lita har et ubeskrivelig bra rykte.Lita har et ubeskrivelig bra rykte.Lita har et ubeskrivelig bra rykte.Lita har et ubeskrivelig bra rykte.Lita har et ubeskrivelig bra rykte.Lita har et ubeskrivelig bra rykte.Lita har et ubeskrivelig bra rykte.

Så fin fødselsrapport, Shinobi! Gratulerer så mye!! Neste gang vil ungen bare skli ut skal du se hehe.. Førstemann baner vei! Naila de cm i badekaret som en gudinne i alle fall!

Kose deg videre med å bli kjent med lille vennen din
Gammel 09-01-2017, 01:17   #6
Emi
Supermedlem

Emi sin avatar

Medlem siden: Dec 2011
Meldinger: 988
Emi er på vei til noe stort.

Takk for flott rapport!

...............................
Emi er logget av   Svar med sitat
Gammel 09-01-2017, 18:57   #7
shinobi
Supermedlem

shinobi sin avatar

Den følelsen er nok ikke så uvanlig, Venter! Hadde samme følelsen!

Takk, Lita! Følte meg ganske awesome faktisk

Takk, Emi

Aktive lesere akkurat nå: 1 (0 medlemmer og 1 gjester)

Diskusjonsverktøy
Visningsmodus

Regler for innlegg
Du kan ikke starte nye diskusjoner
Du kan ikke svare på meldinger/diskusjoner
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke redigere meldingene dine

BB-kode er
Smilier er
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Forumnavigering

Alle tider vises som GMT +2. Klokka er nå 16:30.