Gå tilbake   SnartMamma - Møteplassen > Klubber > Terminklubber > Termin i juli og august
Svar

Diskusjonsverktøy Visningsmodus
Gammel 24-01-2017, 07:12   #1
Tommelise
Medlem

Medlem siden: Jan 2015
Meldinger: 102
Tommelise er en kommende stjerne på ryktebørsen.
Måtte dra dessverre....

Tror de fleste fikk med seg at jeg måtte forlate dere....

Det ble aldri noe fosterdiagnostikk.....heldigvis. Hadde vært ultrakjipt å dra opp til Trondheim på romantisk tur bare for å oppdage MA.
Abort 12+3, men hadde dødd litt før.
Nesten 3 døgn på sykehus, 18 cytotec og mye blod, så er helt utslitt. Sliter fortsatt med litt kvalme.
Tar det med ro noen dager. Heldigvis har pappaen permisjon og kan ta vare på småen.

Har fått satt opp nytt forsøk og resepter ligger klar. Hvis kroppen ikke forsinker mens alt for mye blir det i mars.

Lykke til alle sammen. Vi er jo flere her som har slitt voldsomt med barnelaging, så unner dere for alt i verden å komme i mål. Ta vare på dere selv.
Tommelise er logget av   Svar med sitat
Gammel 24-01-2017, 07:27   #2
Venter
Supermedlem

Venter sin avatar

Medlem siden: Nov 2012
Meldinger: 706
Venter vil raskt nok bli berømt.
Sv: Måtte dra dessverre....

Veldig trist
Håper dere lykkes raskt igjen!
Venter er logget av   Svar med sitat
Gammel 24-01-2017, 19:51   #3
Hunter
Medlem

Hunter sin avatar

Medlem siden: Jun 2014
Sted: Romerike
Meldinger: 177
Hunter er på vei til noe stort.

Tommelise!

Føler så innmari med dere, dette er helt forjævlig! Ta vare på hverandre i tiden fremover. Forskning viser forhøyet fryktbarhetsrate de neste 6 mnd etter sa/ma, så håper den sitter raskt og godt på neste forsøk. Mager trøst akkurat nå, lendet er fortsatt noe. Masse lykke til videre
Gammel 24-01-2017, 22:36   #4
Mirabella
Supermedlem

Mirabella sin avatar

Medlem siden: Jun 2006
Sted: Bergen
Meldinger: 1,348
Blogginnlegg: 10
Mirabella har en strålende fremtid.Mirabella har en strålende fremtid.Mirabella har en strålende fremtid.Mirabella har en strålende fremtid.Mirabella har en strålende fremtid.Mirabella har en strålende fremtid.Mirabella har en strålende fremtid.Mirabella har en strålende fremtid.Mirabella har en strålende fremtid.Mirabella har en strålende fremtid.Mirabella har en strålende fremtid.

Så utrulig trist, Tommelise. Det må vera forferdelig å oppleva noko sånt, såpass langt uti svangerskapet. Når ein har nådd 12 veker, så er jo sjansen for å mista liten. Du var vel på tidlig UL? Såg alt bra ut då? Uansett, dette var utrulig trist og urettferdig.

Masse lykke til med nytt forsøk, når du er klar for det! Håpar virkelig at du blir fort gravid igjen, og at alt går bra neste gang! Det fortenar du!

Des. 12

Juli 17
Mirabella er logget av   Svar med sitat
Gammel 25-01-2017, 17:12   #5
Tommelise
Medlem

Ja, var på tidlig ul 8+1 etter ivf, ble satt til 7+4 og det var 150 hjerteslag i min. Alt så bra ut da.
Hvis jeg blir gravid igjen på neste forsøk, skal jeg be om en ekstra ul i uke 10.
Jeg var til en oppfølgingssamtale med jordmor og hun sa at det ofte skjedde noe i uke 8-10 for de som mistet. Hun kunne ikke om det utviklingsmessige, men sa det måtte være noe der. Så da er det ikke bare oppstart av hjertet som er kritisk. Det er vel derfor man er såpass utrygg i første trimester.
Neste gang kommer vi ikke til å fortelle noe før etter fosterdiagnostikken i uke 13, jul eller ikke. Bortsett fra de aller nærmeste som må hjelpe oss med småen når vi må til Trondheim til uttak og innsett.

Nå må jeg fortelle familie og venner at det ikke gikk, og det smaker så bittert.

Hunter, ja jeg har så troen på ny graviditet. Jeg ble jo gravid på det første innsettet etter forrige MA og da fikk vi småtten. Forhåpentligvis får jeg starte opp på andre mens etter denne gangen hvis det bare ikke kræsjer med påsken. Jeg er så glad for at jeg fikk kort regime denne gangen også.

Mirabella, jeg håper du får det du ønsker deg etter alt strevet. Du har virkelig stått på og mistet du også. Det er en liten gutt som koser seg inni deg skal du se og får du en liten jente til så blir du selvfølgelig like glad i henne.

Venter, er snaaart i mål og kan glede seg kjempemasse!
Det er det største og mest spennende du får oppleve! Hvem er det som kommer? Hvordan blir det det nye livet?

Og jeg gleder meg til et nytt forsøk. Akkurat nå føles det som om en ny graviditet er det eneste som kan lege mitt sår ( bortsett fra småtten vår. Det er absolutt mye trøst i han )
Gammel 25-01-2017, 22:42   #6
Mirabella
Supermedlem

Mirabella sin avatar

Mirabella har en strålende fremtid.Mirabella har en strålende fremtid.Mirabella har en strålende fremtid.Mirabella har en strålende fremtid.Mirabella har en strålende fremtid.Mirabella har en strålende fremtid.Mirabella har en strålende fremtid.Mirabella har en strålende fremtid.Mirabella har en strålende fremtid.Mirabella har en strålende fremtid.Mirabella har en strålende fremtid.

Å, eg får så vondt av deg, Tommelise Samtidig er det godt å høyra at du allerede no klarar å sjå framover, og planleggja nytt forsøk. Det hjelper nok sikkert å ha noko å sjå fram mot, sjølv om det det må vera forferdelig å mista etter å ha kome så langt på vei i graviditeten, at ein reknar med at alt er bra.

Eg har sjølv mista to gangar, men det var så tidlig som i veke 5-6 (MA, oppdaga på tidlig UL i veke 7). Utrulig trist det og, etter lang prøvetid. Men når ein først har sett eit bankande hjerte på UL, så er det klart at det er enda verre når det går gale. Ein høyrer jo at viss ein har sett eit bankande hjerte, så er sjansen for å mista veldig liten. Men som du seier, så er det jo først etter veke 12 i svangerskapet at ein er over den største abortfaren. Har du hatt nokon tegn på at alt ikkje var som det skulle, eller har alt føltest normalt?

Eg fortalte kun mine foreldre og ei venninne om graviditeten, etter første UL i veke 7. Ingen andre fekk vita det før etter fosterdiagnostikken i veke 12. Følte det var tryggast å venta med å fortelja det, sidan eg var så usikker på om alt var bra, for eg har jo ikkje hatt eit einaste graviditetssymptom denne gangen. Så eg skjønnar om du også vil venta med å fortelja det, neste gang du blir gravid. For eg er heilt enig i at viss det går gale, så er det ikkje noko kjekt å måtte fortelja til så mange at det ikkje gjekk bra likevel.

Tusen takk for fine ord, Tommelise! Nei, det har ikkje vore så enkelt for meg heller. Til sommaren er det akkurat 10 år sidan me vart prøvarar for aller første gang! Sidan den gang har me ikkje brukt nokon form for prevensjon, utenom kondom første halvår etter fødslane mine. Det har i løpet av desse åra blitt mykje prøving, fleire Pergokurar, i alt 6 ivf-forsøk, to tidlige abortar, og mykje frustrasjon! Men det beste av alt: Eg har i løpet av denne tida også klart å bli gravid og født to flotte jenter - og no har eg endelig klart å få eit nytt lite gull i magen! Så alt i alt føler eg meg veldig heldig, sjølv om ting ikkje har gått like lett som eg hadde sett for meg når me starta prøvinga.

No kryssar eg fingrane for at juligullet vårt er sterk og frisk, og held seg på plass i magen min heilt fram til termin! For vår del blir det ikkje aktuelt med fleire ivf-forsøk med egguttak, og me har kun eitt egg igjen på frys. Så eg ser egentlig på dette som vår siste sjanse til å få ein liten til i familien. Derfor følest det ekstra skummelt å gå gravid denne gangen. Eg blir absolutt like glad for både gutt og jente, det viktigaste er at babyen er frisk.

Masse masse lykke til med nytt forsøk, Tommelise! Eg skal senda deg all verdens gode tankar, så håpar eg du snart er tilbake her på SM!

Des. 12

Juli 17

Sist endret av Mirabella; 25-01-2017 kl 22:48.
Gammel 26-01-2017, 10:57   #7
Tommelise
Medlem

Sitat:
Opprinnelig postet av Mirabella Vis post
Å, eg får så vondt av deg, Tommelise Samtidig er det godt å høyra at du allerede no klarar å sjå framover, og planleggja nytt forsøk. Det hjelper nok sikkert å ha noko å sjå fram mot, sjølv om det det må vera forferdelig å mista etter å ha kome så langt på vei i graviditeten, at ein reknar med at alt er bra.

Eg har sjølv mista to gangar, men det var så tidlig som i veke 5-6 (MA, oppdaga på tidlig UL i veke 7). Utrulig trist det og, etter lang prøvetid. Men når ein først har sett eit bankande hjerte på UL, så er det klart at det er enda verre når det går gale. Ein høyrer jo at viss ein har sett eit bankande hjerte, så er sjansen for å mista veldig liten. Men som du seier, så er det jo først etter veke 12 i svangerskapet at ein er over den største abortfaren. Har du hatt nokon tegn på at alt ikkje var som det skulle, eller har alt føltest normalt?

Eg fortalte kun mine foreldre og ei venninne om graviditeten, etter første UL i veke 7. Ingen andre fekk vita det før etter fosterdiagnostikken i veke 12. Følte det var tryggast å venta med å fortelja det, sidan eg var så usikker på om alt var bra, for eg har jo ikkje hatt eit einaste graviditetssymptom denne gangen. Så eg skjønnar om du også vil venta med å fortelja det, neste gang du blir gravid. For eg er heilt enig i at viss det går gale, så er det ikkje noko kjekt å måtte fortelja til så mange at det ikkje gjekk bra likevel.

Tusen takk for fine ord, Tommelise! Nei, det har ikkje vore så enkelt for meg heller. Til sommaren er det akkurat 10 år sidan me vart prøvarar for aller første gang! Sidan den gang har me ikkje brukt nokon form for prevensjon, utenom kondom første halvår etter fødslane mine. Det har i løpet av desse åra blitt mykje prøving, fleire Pergokurar, i alt 6 ivf-forsøk, to tidlige abortar, og mykje frustrasjon! Men det beste av alt: Eg har i løpet av denne tida også klart å bli gravid og født to flotte jenter - og no har eg endelig klart å få eit nytt lite gull i magen! Så alt i alt føler eg meg veldig heldig, sjølv om ting ikkje har gått like lett som eg hadde sett for meg når me starta prøvinga.

No kryssar eg fingrane for at juligullet vårt er sterk og frisk, og held seg på plass i magen min heilt fram til termin! For vår del blir det ikkje aktuelt med fleire ivf-forsøk med egguttak, og me har kun eitt egg igjen på frys. Så eg ser egentlig på dette som vår siste sjanse til å få ein liten til i familien. Derfor følest det ekstra skummelt å gå gravid denne gangen. Eg blir absolutt like glad for både gutt og jente, det viktigaste er at babyen er frisk.

Masse masse lykke til med nytt forsøk, Tommelise! Eg skal senda deg all verdens gode tankar, så håpar eg du snart er tilbake her på SM!
Takk for støtten.

Nå er du over det verste Mirabella og herfra skal det gå bra! Nå kan du glede deg til OUL. Skal du vite kjønn?

Jeg ante ingen ugler i mosen. Var skikkelig kvalm og dårlig i jula. Jeg ble riktignok bedre mot nyttår som må ha vært i nærheten av den tiden da hjertet og utviklingen stanset, men i og med at det nærmet seg uke 12 reagerte jeg ikke noe særlig på det. Jeg var også sporadisk kvalm etter dette og sist graviditet ( som gikk bra ) var det jo lik ens. Symptomene kom og gikk litt. Noen dager verre og noen dager bedre. Derfor kunne jeg ikke skjønne at noe var galt.
Det som er så kjipt med missed abortion, at man ofte ikke merker noe på lenge. Mange som ikke oppdager MA før det har gått noen uker dessverre. Jeg mener derfor at ALLE gravide burde ha fått to tilbud om TUL. En i uke 7 og en i uke 10. De kunne hatt et ulaparat hos jordmor i kommunen. Tenk hvor mange som da hadde sluppet gå 2-4 uker og trodd de var gravide?!

Snart må vi kvinner mobilisere oss og kreve ENDA bedre svangerskapsomsorg! Det går vel ikke lang tid før de forsøker seg på å ta fra oss de få liggedøgnene vi har på barsel! Det er helt greit at noen vil hjem rett etter at de har født, men vi er ulike og mange av oss trenger den ekstra støtten og omsorgen man får i dagene etter fødselen.
Det lover ikke godt når de fjerner 17 jordmor-årsverk fra Haukeland. I hvilken retning går utviklingen da?!

Hva fanden somler de sånn for når det gjelder NIPT egentlig? Ja, kristelig folkeparti, er det bedre at 0,5-1% av de som tar fostervanns-/morkakeprøve aborterer som følge av prøvene når vi har et alternativ som gjør at INGEN aborterer???
Hvor er den rasjonelle vurderingen bak dette?

Litt frustrasjonsutløp fra min side.....ja,ja.

Takk for meg for en stund i alle fall. Om ikke alt for lenge blir jeg vel å se i marsklubben på SG forum, håper jeg.

Klart dere kommer i mål dere andre.
Nå må dere være flinke til å lage litt tråder med god stemning dere få som er her. Lage litt liv i leiren.
Gammel 26-01-2017, 22:41   #8
Mirabella
Supermedlem

Mirabella sin avatar

Ja, eg eg heldigvis over dei første skumle 12 vekene no, og det følest veldig godt! Samtidig så føler eg meg ikkje trygg før eg har babyen armane mine, for ein veit jo aldri kva som kan skje seinare i graviditeten, eller under fødselen heller. Skulle nesten ønska at eg ikkje hadde visst så mykje om alt som kan gå gale. Då hadde det nok vore lettare å nyta svangerskapet fullt ut! Men det går absolutt mykje bedre no, etter fosterdiagnostikken. Eg klarar å gleda meg litt over babyen i magen, sjølv om eg ikkje klarar å senka skuldrene heilt.

Ein månad igjen til OUL no, og eg vil uten tvil vita kjønn! Eg er altfor nysgjerrig til å venta til babyen er født, når eg har mulighet til å få vita om det er gutt eller jente lenge før den tid! I dag hadde eg første jordmortime, og hjertelyden låg då på 140 slag i minuttet. Mandag denne veka var hjertelyden på 164, så eg synst det var litt rart. Jordmora meinte at kor fort hjertet slo, var avhengig av om babyen låg stille eller bevegde på seg, så eg håpar det stemmer.

Huff altså, så rart at du ikkje merka at noko var gale når hjertet slutta å slå. Når det er sånn, så har ein jo ingen som helst mulighet til å skjønna at noko er gale. Dei gangane eg har mista, har dei få tidlige graviditetssymptoma eg har hatt forsvunne. I tillegg har eg hatt smerter i mage og rygg innimellom, men ingen blødning. Så eg har mistenkt at det har gått gale, men ikkje visst det sikkert før på tidlig UL.

Eg er heilt enig med deg i at alle gravide burde ha fått tilbud om fleire gratis ultralydar i løpet av svangerskapet. Eg har alle mine svangerskap bestilt/fått UL i veke 7 og veke 12. Rundt veke 7 synst eg det er veldig greit å få ein UL, for å sjekka om hjertet har begynt å slå. Og i veke 12 er ein over den største abortfaren, og det er det perfekte tidspunkt for å sjekka nakkefolden m.m. I veke 18 er det for seint å sjekka nakkefolden, så det kan uansett ikkje gjerast på OUL. Eg har også i begge mine forrige svangerskap bestilt time til 3D-ul mellom veke 28 og 30. Det kjem eg nok til å gjera denne gangen også.

Eg måtte Google litt, og lesa om den der NIPT-testen. Synst det høyrest rart ut at ikkje denne blodprøven kan bli brukt i staden for vanlig fosterdiagnostikk, iallfall viss det er aktuelt med fostervanns-/morkakeprøve. For det er jo absolutt ikkje risikofritt!

Oi, eg som skal føda på Haukeland, og til og med midt i fellesferien! Eg blir vel nødt til å klara meg gjennom heile fødselen på eiga hand eg då, uten ei einaste jordmor til å hjelpa ungen ut!

Eg har vore eit par døgn på sykehuset i forbindelse med dei to forrige fødslane mine, og eg er absolutt ikkje ein av dei som vil reisa heim samme dagen! Eg treng litt tid på å koma meg etter fødselen, og få i gang amminga. Så eg kjem iallfall til å nekta å reisa heim rett etter fødselen! Mora mi har født 5 ungar, og den gangen fekk ho bli på sykehuset i ei heil veke! Så tidene forandrer seg. Trur eg hadde synst ei heil veke hadde blitt litt lenge, men 2-3 døgn har iallfall eg behov for etter ein fødsel.

Masse lykke til i marsklubben på SG, Tommelise! Eg sniker litt der inne fortsatt, for å følgja med på gamle kjente. Kommenterer sjelden noko, sidan eg no egentlig høyrer til her inne. Men eg får likevel med meg det meste frå sidelinja, av det som skjer med slitergjengen på SG. Så eg skal heia på deg og dei andre frå sidelinja, og kryssa fingrane for at eg ser dåke alle her på SM snart! Denne gangen skal det bli din tur på ordentlig, Tommelise!

Så skal me prøva å følgja rådet ditt, og laga litt god stemning-trådar her inne framover! Får berre håpa eg ikkje blir heilt åleine igjen her inne, no når du flyttar ut. Me tar gjerne imot fleire gravide her i juli-/augustklubben! Så kjenner du nokon gravide med termin då, så send dei gjerne over til oss, Tommelise.

Des. 12

Juli 17

Sist endret av Mirabella; 26-01-2017 kl 22:53.
Svar

Aktive lesere akkurat nå: 1 (0 medlemmer og 1 gjester)

Diskusjonsverktøy
Visningsmodus

Regler for innlegg
Du kan ikke starte nye diskusjoner
Du kan ikke svare på meldinger/diskusjoner
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke redigere meldingene dine

BB-kode er
Smilier er
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Forumnavigering

Alle tider vises som GMT +2. Klokka er nå 21:12.