Gå tilbake   SnartMamma - Møteplassen > Diskusjoner > Svangerskap og fødsel > Vaginal fødsel
Stengt diskusjon

Diskusjonsverktøy Visningsmodus
Gammel 30-05-2004, 12:40   #1
rosen
Gjest

Meldinger: n/a
Har dere tenkt på barseltiden?

Nå er det virkelig mange som har vondter og plager overalt. Og som virkelig har lyst å bli ferdig med hele svangerskapet.
Den siste tiden kan nok bli veeeldig lang om vi blir for fokusert på alt vi går å kjenner på. Det er lett å tenke at så snart fødsel er over, da er kroppen som før, men det er den sjelden.

Så for å prøve å se positivt på den siste tiden, kan jeg si litt om mine erfaringer over ubehag i barseltiden.

Etter fødsel:
Da jeg fikk min første, hadde jeg aldri tenkt på hva som skjedde med morkaken. Så jeg var nok ikke så veldig glad for å måtte begynne å presse enda mer etter babyen endelig var ute.
Selv om jeg måtte presse skikkelig selv, var det ikke vondt, kjentes ut som et skikkelig stort bløtt kjøttstykke.. litt kvalmt ja...

Sying
Og så var det sying. Man er sliten, og får ofte frysninger. Og det er ikke noe morsomt når man endelig er ferdig at noen skal holde på å rote nedi der. Der må man ligge kald og tilsølt , med spredte bein.

Dusj
Det er utrolig deilig å dusje etter fødsel.
Man blir full av blodlukt og fostervannlukt, og det er så godt å føle seg rein.
Men man er ofte svimmel, og skjelver i beina. Det kan være vanskelig å dusje alene.
Jeg har tatt en krakk, og lagt en pose på sete og sittet å dusjet. Sheriffen har stått rett utenfor og hjulpet meg. Det er veldig lett å besvime eller skli i den første dusjen.

Magen
Den som tror at magen skal bli flat, får seg nok en overraskelse.
Den første tiden er det en fin "deigklump" som henger der.
Bukser som satt stramt og fint over den gravide magen, blir ikke like lekker over bulkete bløte bilringer.
De første dagene og nettene kommer jordmødre inn til deg og trykker deg på magen for å sjekke at livmoren trekker seg sammen. Og det er ikke noe behagelig. Sammen med etterrier er det rett og slett vondt.

Etterrier
Det hadde jeg aldri hørt om da jeg fikk nr 1.
Dette kjennes rett og slett ut som rier, og kan være vonde.
For meg har etterier blitt mer og mer av, og vondere og vondere for hvert barn.
På rieskalaen fra 1-10, ligger de glatt på 6-7.
Ikke vær helt. Ta i mot smertestillende.

Gå på do
Dette blir et eget lite prosjekt.
Først må du tørre å tisse. Det er vanskelig å kjennne musklene der nede, og klare å slappe av så du får til å tisse. Selvfølgelig er du livredd for hvor mye det skal svi...og svi det kan det gjøre skikkelig også.
Og så er det nr 2... De fleste er såååå lettet når de endelig har fått til å gå på do for første gang etter en fødsel. Prøv å få gjort det så snart du kan. Jo lenger du venter, jo værre blir det. Også her blir du passet på at du gjør det du skal.
På doene er det "hånd-dusjer" som man skyller underlivet med. Man bruker altså ikke dopapir de første dagene når man tisser.

Barseltårer
Den 2-3 dagen kommer ofte tårene.
Barseltårer eller babyblues. Man griner og griner for alt og ingenting.

Renselse:
De første dagene kan man blø mye. Bind holder ofte ikke, og man må ty til skikkelig ubehagelige bleier. Og man føler seg ikke mye lekker med den "klumpen" av bleien bak på rumpa..
Etterpå fortsetter renselsen som en vanlig mens og deretter som utflod i 6-8 uker.
Selv om det står at det ikke er noe spes lukt av denn, har jeg alltid syntes at den lukter ekkelt.
Under renselsen har man fortsatt et åpent sår i livmoren og er litt mer utsatt for infeksjon ifb med samleie feks.

Og ja.. det er VONDT å sitte de første dagene.
Noen synes det hjelper å sitte på en pute eller badering.

Amming:
"Det naturlige som må læres" er et ganske treffende beskrivelse.
For noen går dette som en lek. Men de aller fleste opplever litt startvansker.
*Babyen suger ikke
*Melken har ikke kommet
*Babyen får ikke riktig tak
*Du får brystspreng
*Du lekker
*Brystvortene blir såre

Allerede når du ligger på fødestuen må bluferdigheten rundt brystene dine forsvinne.
Da blir herligheten brettet frem og jordmødre og barselpleiere klemmer og styrer.
Det kan være ganske vondt når man skal få hjelp til å legge barnet til. Enkelte kan klype skikkelig tak i brystet og dytte barnet inntil.
Brystvortene kan bli såre allerde etter noen få dager. Og før du selv har hatt det, kan man ikke ane hvor vanvittig vondt dette er.
Husker selv følelsen av når barnet begynte å suge på et sårt bryst...før melken begynte å renne ordentlig er det så vondt at man bare lukker øynene og du kjenner det helt ned i tærne...

Brystene blir kjempestore. Du føler deg som 2 bryster med en kropp på slep.
Den minste bevegelse kjennes på puppene. Det er vondt å finne gode liggestillinger, og man kan få litt sånn body-builder gange.
De blir ofte skikkelig sprengte og vonde.
Vær obs på brystbetennelse.
Undertegnende er sikkert norgesmester i akkurat dette... og man blir skikkelig syk, og det gjør vanvittig vanvittig vondt!!!!

Pass på at hvis noen skal hjelpe deg å legge barnet inntil at de ikke holder bak på hodet til babyen. Der har nemlig babyen en refleks som får de til å bøye hodet bakover, (refleksen hjelper de gjennom fødselskanalen) og da kan babyen stritte imot.

Besøk:
Noen føler de får alt for mye, og noen blir trist fordi de føler de aldri får fred.
Man hadde kanskje ikke rukket å få verken dusje eller ryddet opp i stua, fordi nurket ville ha mat. Og så kommer det besøk. Og da er det ikke alltid like kjekt å sitte med puppene på utstilling mens både du og rommet ser bomba ut.
Andre igjen føler at barseltiden blir veldig ensom.
Prøv å gi uttrykk til de rundt dere hvordan dere har det.

Søvn:
Du tror kanskje du sover dårlig nå?
Det blir nok ingen tornerose søvn med det samme.
Tisseturen varer fortsatt en stund til. Kroppen har vendt seg til å tisse så mange ganger, og det tar tid før dette forandrer seg.
Bekken er svært ustabilt etter en fødsel, og man må være forsiktig i bevegelsene også etterpå.
Det kan være vanskelig å finne gode liggestilling pga bekke, rygg eller pupper.

Nurket våkner ofte og vil ha mat, og i begynnelsen er man ofte litt oppspilt og klarer ikke å sovne med en gang man har ammet.

Selv de som får sin første, og som egentlig har mulighet til å legge seg å sove på dagtid når nurke sover, kan få søvn underskudd.
Du skal bare.. ..hente poste, henge opp den maskina....ta den telefonen, - og vips så skal babyen ha ny runde med mat.

Ha lave forventninger til deg selv og hva du skal klare å rekke over.

Når man kommer hjem:
Man er ofte ekstra sår.
Litt rotete når man kommer hjem. ser kanskje på fotball på tv første kvelden, og man bryter sammen i krampegråt.
Helt normalt, og går heldigvis over.

Den fysiske formen er ofte dårligere enn man tror selv.
Har selv opplevd å traske avgårde med barnevogn med friskt mot, men så oppdager man fort at man blir mer sliten og trøtt enn man skulle tro.

Få nok hvile.

ops.....ble litt langt dette.

Håper jeg ikke var for pessemistisk. Men kanskje dette kan få oss til å se litt mer positivt på den siste tiden?

Lykke til alle sammen.

Sist endret av Tidl. bruker; 01-06-2004 kl 09:32.

Stengt diskusjon

Aktive lesere akkurat nå: 1 (0 medlemmer og 1 gjester)

Diskusjonsverktøy
Visningsmodus

Regler for innlegg
Du kan ikke starte nye diskusjoner
Du kan ikke svare på meldinger/diskusjoner
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke redigere meldingene dine

BB-kode er
Smilier er
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Forumnavigering

Alle tider vises som GMT +2. Klokka er nå 13:11.