Gå tilbake   SnartMamma - Møteplassen > Diskusjoner > Svangerskap og fødsel > Svangerskapsomsorg og fosterutvikling
Svar

Diskusjonsverktøy Visningsmodus
Gammel 13-10-2004, 11:23   #1
Oschi
Gjest

Meldinger: n/a
kidoki Terminen - hvordan beregnes den?

Terminen - hvordan beregnes den?

Terminberegning er både vanskelig og enkelt, bare man har "trylleformularet". En graviditet varer i 280 dager og er fastsatt av Verdens Helse Organisasjon (WHO). Nyere forskning viser imidlertid at det egentlig er 283 dager som er lengden på et gjennomsnitts svangerskap. Men likevel er det altså 280 dager som er den offisielle lengden på menneskets svangerskap.

En graviditetsuke er 7 dager. Dersom din første dag av siste mens var en onsdag, så er det på onsdager at du skifter uke.

Når du er i uke 7, så har du 7 fuillgåtte uker bak deg (og er altså faktisk i din 8.uke).

Både mensterminen (termin Naegele) og ultralyd termin beregningen operer med en "feilmargin" på pluss minus to uker. Det betyr at det er normalt å føde innenfor disse fire ukene rundt termin.

Her kan du beregne din termin:

http://www.babyverden.no/Verktoy/Terminkalkulator/?gclid=CM7z4K-L0LcCFaR3cAod5y4Aog

Sist endret av Tossi; 06-06-2013 kl 20:45. Begrunnelse: Fikset lenke
  Svar med sitat
Gammel 28-10-2004, 22:00   #2
Andrea_mor
VIP-medlem

Andrea_mor sin avatar

Medlem siden: Mar 2003
Meldinger: 6,119
Andrea_mor har mye å være stolt av.Andrea_mor har mye å være stolt av.Andrea_mor har mye å være stolt av.Andrea_mor har mye å være stolt av.Andrea_mor har mye å være stolt av.Andrea_mor har mye å være stolt av.Andrea_mor har mye å være stolt av.Andrea_mor har mye å være stolt av.Andrea_mor har mye å være stolt av.
Sv: Terminen - hvordan beregnes den?

Setter den som viktig, siden det er så mange som lurer på hvordan de finner ut terminen!
Bra forklart, Oschi!

Magegalleri Magegalleri SM
Andrea_mor er logget av   Svar med sitat
Gammel 11-03-2005, 10:59   #3
skillpadden
Gjest

Jeg har 3 forskjellige terminer. En utifra siste menstruasjon, en som legen regnet seg frem til utifra siste mens og ultralydtermin. det er bare 4 dager mellom de så det er greit, men det er jo bare 7 prosent som føder på termin så jeg tenker ikke så mye på datoen for min første fødte kom 2 uker før termin.
  Svar med sitat
Gammel 13-06-2005, 01:31   #4
betten
Gjest

De sier siste menstruasjons første dag + 7 dager + 9 måneder. Sist hadde jeg menstruasjonstermin 15 august og fikk Ul termin 5 september. Guttene ble født 21 juli, 6 uker før termin, men da trodde legen som tok de imot at termin egentlig var i midten av de terminene jeg hadde fått... Uansett barnet blir født..

og og igjen i januar
  Svar med sitat
Gammel 14-07-2005, 18:30   #5
babyborn
Gjest

Sitat:
Opprinnelig postet av betten
De sier siste menstruasjons første dag + 7 dager + 9 måneder. Sist hadde jeg menstruasjonstermin 15 august og fikk Ul termin 5 september. Guttene ble født 21 juli, 6 uker før termin, men da trodde legen som tok de imot at termin egentlig var i midten av de terminene jeg hadde fått... Uansett barnet blir født..

og og igjen i januar

Det e ingen bekymring. det som går inn; kommer alltids ut; FORHÅPENTLIGVIS. men i dette tilfelle gjør d d; sjøl om for mange gravide - på slutten - føles d ut som d "ALDRI" ska skje...
  Svar med sitat
Gammel 31-07-2005, 20:33   #6
Isabel
Gjest

en graviditet er vel 9 måneder og 8 dager om jeg ikke tar feil.
  Svar med sitat
Gammel 01-08-2005, 09:33   #7
Tossi
Æresmedlem

Tossi sin avatar

Medlem siden: Oct 2003
Sted: Trønder
Meldinger: 10,387
Tossi har et ubeskrivelig bra rykte.Tossi har et ubeskrivelig bra rykte.Tossi har et ubeskrivelig bra rykte.Tossi har et ubeskrivelig bra rykte.Tossi har et ubeskrivelig bra rykte.Tossi har et ubeskrivelig bra rykte.Tossi har et ubeskrivelig bra rykte.Tossi har et ubeskrivelig bra rykte.Tossi har et ubeskrivelig bra rykte.Tossi har et ubeskrivelig bra rykte.Tossi har et ubeskrivelig bra rykte.

I Norge regnes terminen som 40+2, som tilsvarer 282 dager fra første dag i siste mens. Dersom man vet nøyaktig EL-dag kan man regne 268 dager. WHO regner 40+0, eller 280 dager fra første dag i siste mens, og 266 dager fra EL.

Terminkalkulatoren til Babyverden som er linket til i første innlegg følger 40+2. Terminkalkulatoren til BarniMagen (som teksten i første innlegg er hentet fra) regner termin 40+3 ut fra nyere forskning, men i Norge holder man seg altså fortsatt til 40+2.
"I never said it would be easy, I said it would be worth it"
Tossi er logget av   Svar med sitat
Gammel 11-12-2005, 16:28   #8
Termin010806
Gjest

Jeg lurer nå stadig. Noen har kort fase mellom menstruasjonens første dag og eggløsningen. Jeg har definitivt ikke 14 dager mellom. Mye mindre.

Dersom man hadde en hyrdestund bare den (tenkt dato) 1. oktober : Hvor mange dager etter ble barnet unnfanget? Og hvordan blir termin da? Og hvor mange uker og dager er jeg i dag da - den 11. desember 2005 ?

Og i et tenkt tilfelle: dersom en kvinne får menstruasjon 20. september og en annen kvinne får menstruasjon 25. september. Begge hadde hyrdestunder med mennene den 1. oktober - som resulterte i en graviditet. Får disse to ulik termin?
  Svar med sitat
Gammel 16-12-2005, 14:57   #9
3barnsmor
Gjest

Vanskelig dette med beregning av termin! Det er en hel måndes forskjell mellom min menstruasjonstermin 23. mars, og min ultralydtermin 21. april... I tillegg er jeg nesten helt sikker på når jeg hadde eggløsning og termin ut i fra det er 10. april. Ikke lett å bli klok her nei!
  Svar med sitat
Gammel 19-06-2006, 15:30   #10
Sultana
Gjest

Er det ikke slik at terminberegningen holder på å forandres her til lands?
Mener å ha lest at de ihvertfall har begynt i Bergen. Og dette fordi de mener norske gravide går for lenge før de blir satt igang.
  Svar med sitat
Svar

Aktive lesere akkurat nå: 1 (0 medlemmer og 1 gjester)

Diskusjonsverktøy
Visningsmodus

Regler for innlegg
Du kan ikke starte nye diskusjoner
Du kan ikke svare på meldinger/diskusjoner
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke redigere meldingene dine

BB-kode er
Smilier er
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Forumnavigering

Alle tider vises som GMT +2. Klokka er nå 08:10.