Gå tilbake   SnartMamma - Møteplassen > Diskusjoner > Svangerskap og fødsel > Keisersnitt
Svar

Diskusjonsverktøy Visningsmodus
Gammel 15-06-2005, 13:45   #31
Muffe
Medlem

Muffe sin avatar

Medlem siden: Feb 2005
Sted: Vinterbro, Akershus/
Meldinger: 55
Muffe vil raskt nok bli berømt.Muffe vil raskt nok bli berømt.
Sv: Den Store Keisersnitttråden!

Oj..gud, så spennende!!! Sånn er det med meg meg også, bor i byen, så jeg regner med at jeg slipper å overnatte Lurer på hvordan klyster fungerer jeg..Men siden man har mulighet til å reise hjem, så regner jeg med at den er mulig å sette selv.

Ønsker deg også masse, masse lykke til!!! Hvis du har mulighet til det, ville det vært spennende å høre hva som skjedde under møtet i morgen, men på den andre siden, jeg regner med at du har mer enn nok annet å tenke på
Gammel 15-06-2005, 22:56   #32
Zoë
Gjest

Meldinger: n/a

Jeg sov hjemme natten i forveien forrige gang, og fikk med meg klyster for å sette selv. Det var veldig lett & greit; det er en liten tube med lang, spiss tupp. Tuppen føres opp bak (ikke vondt), og innholdet sprutes ut. Så venter man litt.... og PLUTSELIG må man veldig på do! ; )
  Svar med sitat
Gammel 16-06-2005, 16:38   #33
Muffe
Medlem

Muffe sin avatar

oki

Fyyyy, jeg fikk meg en skikkelig støkk i dag! Satt der i fred og ro og svitsja på tv´n og havna MIDT oppi et keisersnitt Vet det er en av-knapp, men jeg ble helt paralysert!! Jeg fikk meg meg at det var mange som dro og dyttet i og fikk den jo ut, men det så SKIKKELIG dramatisk ut!!

Også måtte de på med maske å greier for han pustet nok ikke så greit. Jeg ble sittende å bare Merker på hele meg at det nærmer seg med stormskritt nå..Gruer meg noe helt forferdelig. Jeg fatter ikke hvordan jeg skal klare å gå igjennom noe sånt...Jeg kommer til å bli DET marerittet på sykehuset...voksne dama kommer til å være liiiivende redd Huff, det gjorde sånn inntrykk at jeg har ordentlig vondt i hodet av å

Dette skulle ikke være en sånn dramatisk tråd da, det gikk jo bra, men det var grusomt å se på. Hadde jeg vært litt tidligere ute, så kunne jeg jo redda meg inn, men det ble til at jeg så på..... Til dere som skal ta k.s rett rundt hjørnet, jeg mener overhodet ikke å skremme dere opp!! Når man ligger på operasjonsbordet så er jo dette noe vi ikke ser, dessuten er jeg svært engstelig og redd av meg som type, så det gjør sitt......
Gammel 16-06-2005, 16:48   #34
Kanina
Gjest

Sitat:
Opprinnelig postet av Muffe
Jeg fikk meg meg at det var mange som dro og dyttet i og fikk den jo ut, men det så SKIKKELIG dramatisk ut!!

Også måtte de på med maske å greier for han pustet nok ikke så greit. Jeg ble sittende å bare
Ja, det er jo sånn det foregår egentlig... babyen må jo tas ut gjennom et forholdsvis lite snitt i magen. Men det er jo ingenting i forhold til å bli presset ut gjennom fødselskanalen. De må ofte få sånn maske for å suge ut fostervann. Babyer som fødes normalt får fostervannet presset ut av lungene når brystkassa blir klemt sammen under fødselen, men det får jo ikke ks-babyer, så de har gjerne litt fostervann igjen inni seg som må ut. Kaninungen skrek når hun ble født, men måtte suges også, og hadde litt surklende pust i begynnelsen. Men det er ikke farlig, og det gikk fort over for Kaninungen.
Så du trenger ikke bekymre deg for det du så på TV, selv om det så dramatisk ut!
  Svar med sitat
Gammel 16-06-2005, 22:43   #35
Muffe
Medlem

Muffe sin avatar

Takk for , dere er nå så søte alle sammen også! Jeg kom på en ting, vet dere om det er "vanlig" at det personalet man møter på journalskrivingen er de som er med under inngrepet? Mener ikke hele gjengen da, men sånn som lege/jordmor. Det hadde vært godt å fått sagt til de som som skal være med at "jeg kan likegodt bare legge meg flat-jeg er en vettaskremt type-så vet dere det" Tenker sånn på hva med-barsel-kvinnene vil tenke..huff og huff..Sånne nervevrak burde hatt KRAV på enerom! Det er visst kun ett av dem på barsel der jeg skal være, så det er nok neppe realistisk..

Selv om jeg kommer til å ha det helt forferdelig, også dagen før, så blir det litt godt å komme seg innenfor veggene, få en liten følelse av stedet..

Utrolig dumt spørsmål, men hvordan er egentlig smertene?? At det vil bli smerter skjønner jeg, men er det skikkelige jævlige menssmerter, eller er det mulig å beskrive dem? Eller er cluet som Kanina foreslo å være føre var med smertestillende? Men hva er det da? sånn ca? Er det mulig å få smertestillende kun via piller eller er man pent nødt til å ta i mot sprøyter også? Jeg må nok alliere meg med masse bedøvende plaster
Gammel 17-06-2005, 14:48   #36
Zoë
Gjest

Jeg gleda meg til sprøytene jeg.... Deilig med den umiddelbare smertestillingen!

Smertene er størst de første par-tre dagene. Det er ikke menssmerter , men rett ogslett stølhet i magen og vondt i såret. Jeg sa ja til all smertestillende jeg fikk. Ingen grunn til å ha unødvendig vondt, eller å prøve å være heltemodig!

Det å snu seg og og reise seg opp fra senga er det som er vanskelig en stund framover. Husker ikke helt nøyaktig, men 1- 2 uker kanskje.

Jeg gjorde også den tabben å se på litt for nærgående bilder av k-snitt på forhånd....

Men hvis det kan være til noen trøst, så tenkte jeg overhodet ikke på de bildene under operasjonen. Det tar faktisk bare noen minutter før babyen er ute, og da blir hodet så fyllt av det! Og sykepleierne var så støttende og hyggelige, og stemningen på operasjonssalen munter og positiv. Det hjelper masse!!

Ikke vær redd for å fortelle personalet at du er redd. Hvem er ikke det i en sånn situasjon? Og hvis du snakker om at du er redd, så vil du helt sikkert få litt ektra støtte og omsorg. : )
  Svar med sitat
Gammel 17-06-2005, 14:53   #37
Kanina
Gjest

sårsmertene var ikke som menssmerter. det gjør vondt når man beveger seg, som stikking/sviing. det man imidlertid bør være forberedt på er at man får etter-rier som etter vag. fødsel, og det kjennes ut som menssmerter. dette kommer særlig når man ammer, pga hormonene som frigjøres. det gir seg etter 2-3 dager.
  Svar med sitat
Gammel 18-06-2005, 12:41   #38
Muffe
Medlem

Muffe sin avatar

Hei igjen!

Det nærmer seg mer og mer nå... En helt merkelig følelse! Har klart å få vekk det dramatiske jeg så på fra de daglige tankene, men det sitter litt i..

Jeg lurte på, var pappa´n med babyen ut når dere ble sydd igjen? Nå skal ikke jeg drive å planlegge så voldsomt, ting faller nok naturlig der og da, men jeg inbilder meg på en måte at jeg kan tenke meg å ha Muffemannen hos meg, så ikke den sy-tiden blir så laaaaaaaang.Men samtidig vil jeg jo ikke at skal være helt alene heller

Lekker det mye melk den første tiden? Jeg ble anbefalt av en veninne å vente med amme-bh kjøp til etter sykehusoppholdet var over, fordi hun hadde gjort to bomkjøp når det gjaldt bh. De skal jo til puppen rimelig mange ganger, så det er kanskje like greit å vente eller?

Takker for innspill
Gammel 19-06-2005, 21:19   #39
Zoë
Gjest

Sitat:
Opprinnelig postet av Muffe
Hei igjen!

Det nærmer seg mer og mer nå... En helt merkelig følelse! Har klart å få vekk det dramatiske jeg så på fra de daglige tankene, men det sitter litt i..

Jeg lurte på, var pappa´n med babyen ut når dere ble sydd igjen? Nå skal ikke jeg drive å planlegge så voldsomt, ting faller nok naturlig der og da, men jeg inbilder meg på en måte at jeg kan tenke meg å ha Muffemannen hos meg, så ikke den sy-tiden blir så laaaaaaaang.Men samtidig vil jeg jo ikke at skal være helt alene heller

Lekker det mye melk den første tiden? Jeg ble anbefalt av en veninne å vente med amme-bh kjøp til etter sykehusoppholdet var over, fordi hun hadde gjort to bomkjøp når det gjaldt bh. De skal jo til puppen rimelig mange ganger, så det er kanskje like greit å vente eller?

Takker for innspill
Dere kan selv bestemme om pappaen skal være hos deg eller bli med bebyen ut. Lurt å bestemme dette på forhånd, så pappaen slipper å bli så forvirret og dratt mellom mor og barn der og da!
Jeg syntes det var fint at pappaen ble med lillegutt ut. Det er jo ikke så mye pappaen får gjort fra eller til under syingen likevel....
Og anestesisykepleierne er flinke til å prate og avlede.

Ang. amme bh, så kjøpte jeg på forhånd forrige gang. Brystene vokser jo i løpet av graviditeten , og i mitt tilfelle ble de ikke SÅ mye større etter fødselen. Lurt å ha kjøpt ihvertfall én ihvertfall?
Man er ikke så klar for shopping rett etter k-snittet....

Nå er det ikke mange dagene igjen, Muffe!
Du kan glede deg!
Ikke glem å kom innom denne tråden og gi oss rapport etterpå, da : )
  Svar med sitat
Gammel 20-06-2005, 13:58   #40
Muffe
Medlem

Muffe sin avatar

Muffemannen vil ta det som det kommer, så det ordner seg nok J HERREGUD, jeg blir svimmel av alle disse tankene i hodet mitt!!! Jeg har faktisk noen få øyeblikk hvor jeg gleder meg, men så kommer den store, slemme sprøyta inn på netthinnen og da er løpet kjørt…. Den overskygger operasjonen i seg selv frem til den sprøyta stopper liksom alt opp... Tar med meg et lite brev som jeg leverer dagen før, sånn for å sette ord på at jeg er liiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiivredd, om ikke annet så for at de vet om det

Jeg beklager at jeg svartmaler veldig altså..selvfølgelig gleder jeg meg til å se , det er bare at denne ANGSTEN for sprøyter sitter så prentet inn i netthinnen min.. som setter den er helt sikkert kjempedyktig,å kanskje er ikke operasjons stuen så skummel som jeg inbilder meg, det er vel det å ikke vite som er verst. Men jeg er skikkelig psykisk utslitt av all denne tenkingen......

Aktive lesere akkurat nå: 1 (0 medlemmer og 1 gjester)

Diskusjonsverktøy
Visningsmodus

Regler for innlegg
Du kan ikke starte nye diskusjoner
Du kan ikke svare på meldinger/diskusjoner
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke redigere meldingene dine

BB-kode er
Smilier er
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Forumnavigering

Alle tider vises som GMT +2. Klokka er nå 15:22.